124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti: 5000 € on hyvä olla laittaa siihen oheis sälään koneen lisäksi, niin voi jotain tulostakin tulla :roll: 2000 €:n budjetilla näissä ei tule kuin paha mieli (sillä saa siis turbon, coolerin ja pumpun...)
:
Tuosta tekstistä tulee mulle sellainen olo että oot näitä jokusen tehny ja huomannu että 500hv on aivan liian vähän ja oot joutunut karvaasti pettymään, itselläs on päivittäisenä käyttiksenä jotain muuta kuin vakio bensa koneinen vanha mersu.

606 + pumppu cooleri ahdin = suhteellisen kestävät ~500hv
605 + pumppu cooleri ahdin = suhteellisen kestävät ~400hv

Näistä sulle tulee kuitenkin vain paha mieli, ite tollaisilla on tullut ajeltua ihan tyytyväisenä, käyttikseen sopivat teho määrät ja normiajolla pieni kulutus.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:
606 + pumppu cooleri ahdin = suhteellisen kestävät ~500hv
605 + pumppu cooleri ahdin = suhteellisen kestävät ~400hv
ehkä näin, jos aihiona on alkuperäinen turbokone... nyt on ollut puhetta vapari OM603:sta rakennettu "superturbo", mutta tuo kestävyyskin on aina suhteellista, kuten itsekkin mainitsit...

itse en ole yhtäkään superturboa mersun koneesta "tehnyt", mutta olen päässyt seuraamaan suhteellisen läheltä niiden rakentelua ja räjähtelyä, (lähinnä OM602 koneiden :D)

ja täytyy todeta, että OM605 kone on kestänyt ihan hyvin, ainakin niillä n. 200 hepan tehoilla, millä OM602 taas jo räjähti alle 5000 km...

koskas muuten on tullut yleiseen muotiin nämä "superturbot", itse muistelin, että ensimmäiset kokeilut me tehtiin jo joskus -90 luvun lopulla, olisko ollut joskus -97 (+-2 vuotta, kun ei jaksa muistaa tarkasti noin kauas), kun ensimmäinen OM602 kone nostettiin transiitin keulalle :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti: halvin tapa tehdä se 400 heppainen superi on kuitenkin ostaa ensin se alkuperäinen turbokone, josta sitten lähdetään ison rahatukun kanssa rakentamaan sitä konetta, 5000 € on hyvä olla laittaa siihen oheis sälään koneen lisäksi, niin voi jotain tulostakin tulla :roll: 2000 €:n budjetilla näissä ei tule kuin paha mieli
Ettei mene iha hassuksi nämä jutut, tuossa mainitsit selkeästi alkuperäinen turbokone. Jos vapari OM602:nen räjähtelee 200hv tehoilla ja 5000km välein niin sitten on tekijäs tai käyttäjäs pahasti vikaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ekoja ST koneita tehtiin luultavasti joskus 2002, ainakin 2003 oli jo ihan penkitystuloksia ja niiden "sarjatuotanto" oli alkanut. Yleisön tietoon nämä tulivat rytinällä silloin 2003-2004. Tosin ne ensimmäiset tarinat on jouduttu poistamaan tältäkin forumilta. Eiköhän niitä prototyyppejä nuo tehneet jo 90 luvunpuolella tai ainakin ruuvailivat pumppuja ja huomasivat mitkä osat hajoavat ja miksi...tiedä näistä. Saisi nuo tekijämiehet kertoilla enemmän.

Aikoinaan oli uskomaton juttu semmonenkin lukema kuin 386 hp kutoskoneesta, moni piti paskapuheena kunnes näki penkkilapun :lol:

Onnettomuuksia nämä ei tietääkseni ole aiheuttaneet yhtäkään (kopkop), tai ainakaan en ole kuullut. Yksi kuolemaan johtanut onnettomuus on sattunut alkuaikojen pioneerille mersun ratissa mutta siinäkin tapauksessa "syynä" oli kuulemani mukaan kuningas alkoholi eikä suinkaan moottoriteho.

Olikos transiitin kone ihan vakio vai joko silloin osattiin pumppuja ruuvaata. Isoja elementtejä ei tainnut olla käytössä, kyllä siinä transiitistakin saa ihan uuden puolen esiin kun vaihtaa moottorin :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

rumilus kirjoitti:Aivan julmettoman hyvä moottori on OM 605, jonkiverran parempikin kuin OM 606. Tehoja voi ottaa suhteessa OM 605: sta enemmän. Kestää suurempia kuomanottokykyä, sallii koko moottorirakenteille suuremmat vääntövähtelyt / ahtopaineet jne.
En suosittele kumpaankaan turbomoottoriin muutoksia, koska molemmissa on riittävästi potkua.
Ja täytyy taas muistaa uudet olosuhteet moottorille, jos sitä peukaloidaan.
Minkä takia vitonen on kestävempi kuin kutonen? Eikö rivikutonen ole tasapainossa ja muutenkin paras moottorityyppi?

Mersun dieselin virittämiseen ei tarvita 10 vuoden opiskelua moottoritekniikasta eikä tietotaitoa tehollisista keskipaineista, ne on jokkismiesten lässytystä. Turbo kylkeen ja perkeleesti ruokaa. Pumppua ei tee kukaan itse, jos ei nyt sitten satu omistamaan pumppu penkkiä :roll: (siis että vaikka olis lukenu 15vuotta moottoritekniikkaa niin sitä pumppua ei tehdä autotallissa ja säädetä korvakuulolla) turbot ja muut pystyy laittamaan kyllä :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Aivan julmettoman hyvä moottori on OM 605, jonkiverran parempikin kuin OM 606. Tehoja voi ottaa suhteessa OM 605: sta enemmän. Kestää suurempia kuomanottokykyä, sallii koko moottorirakenteille suuremmat vääntövähtelyt / ahtopaineet jne.
En suosittele kumpaankaan turbomoottoriin muutoksia, koska molemmissa on riittävästi potkua.
Ja täytyy taas muistaa uudet olosuhteet moottorille, jos sitä peukaloidaan.
Minkä takia vitonen on kestävempi kuin kutonen? Eikö rivikutonen ole tasapainossa ja muutenkin paras moottorityyppi?

Mersun dieselin virittämiseen ei tarvita 10 vuoden opiskelua moottoritekniikasta eikä tietotaitoa tehollisista keskipaineista, ne on jokkismiesten lässytystä. Turbo kylkeen ja perkeleesti ruokaa. Pumppua ei tee kukaan itse, jos ei nyt sitten satu omistamaan pumppu penkkiä :roll: (siis että vaikka olis lukenu 15vuotta moottoritekniikkaa niin sitä pumppua ei tehdä autotallissa ja säädetä korvakuulolla) turbot ja muut pystyy laittamaan kyllä :roll:

Sitten kun opiskelee riittävän kauan...riittävän tasoisessa oppilaitoksessa ja riittävästi moottoritekniikkaa, niin selviää se , miksi väittämäni on tosi.
Eikun opiskelemaan vaan, niin eiköhön se siitä aukene.
Oli sellaista kommentointa, että ei kannata vastata. 8)

Edit; Tämä foorumi ei ole oikea paikka kertoilla sieltä täältä moottoritekniikan saloja, eikä muutenkaan ole hyväksi saada nuorisoa riettaalle tielle.

Sitten kun on tullut riittävästi tietotaitoa moottoritekniikasta, niin alkaa kunnioittamaan sellaisia arvoja, joille ei ole tilaa viritellä superturboja.
Moottoritekniikat on kuitenkin siellä loppupelissä niin yksikertaisia laitteistoja, ettei niistä haluta tehdä käyttäjälleen ja muille yleisvaarallisia tekeleitä. Ne jotka osaavat suunnitella moottoreita, tietävät varmuudella moottorirakenteiden rajat, ja jos viritysastetta muutetaan turvallisesta tasosta, saadaan moottoririkkoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Vitonen on parempi ku kutonen. Osasinko nyt vastata. :oops:

Perustelut; Kun kutosessa on yksi sylinteri enemmän kun vitosessa, siksi kutonen on huonompi ku vitonen.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

:roll:
Viimeksi muokannut rumilus, La 17.07.2010 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Vitonen on parempi ku kutonen. Osasinko nyt vastata. :oops:

Perustelut; Kun kutosessa on yksi sylinteri enemmän kun vitosessa, siksi kutonen on huonompi ku vitonen.
No hitto. Mulla on tosa 605:sa jokune hevone enemmä ku vakios, mutta näin jäläkikätee mietitittynä jos ois rakentanu kutosta nii ois ollu karvan enämpi :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jeemu kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Vitonen on parempi ku kutonen. Osasinko nyt vastata. :oops:

Perustelut; Kun kutosessa on yksi sylinteri enemmän kun vitosessa, siksi kutonen on huonompi ku vitonen.
No hitto. Mula on tosa 605:sa jokune hvone enemmä ku vakios, mutta näin jäläkikätee mietitittynä jos ois rakntanu kutosta nii ois ollu karvan enämpi :lol:
Et ole tehnyt huonoa valintaa, huonommin olisi käynyt jos olisit valinnut kutosen. 8)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Vitonen on parempi ku kutonen. Osasinko nyt vastata. :oops:

Perustelut; Kun kutosessa on yksi sylinteri enemmän kun vitosessa, siksi kutonen on huonompi ku vitonen.
Joten nelonen on parempi kuin vitonen, kun taas on yks sylinteri tippunu pois :shock:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Et siis osannu vastata miks vitonen on parempi ku kutonen?
Vitonen on parempi ku kutonen. Osasinko nyt vastata. :oops:

Perustelut; Kun kutosessa on yksi sylinteri enemmän kun vitosessa, siksi kutonen on huonompi ku vitonen.
Joten nelonen on parempi kuin vitonen, kun taas on yks sylinteri tippunu pois :shock:
Ei ole, vaan yhtä huono ku 7-sylinterinen.
5- sylinterisen jälkeen tulee seuraavaksi 10-sylinterinen, joka on hyvä moottori. Muut alle 10-sylinteriset ovat huonoja. 12-sylinterinen mötti on myös ihan paska. 14-sylinterinen 0n jo kertaluvultaan jonkilainen mötti. 16-sylinterinen alkaa olemaan niitä parhaita moottorimöttejä.
Minne perkele se 15-sylinterinen nyt jäi. Niin se jäikin sen vuoksi, että kertaluvultaan haitalliset värähtelyt osuvat värähtelytaajuuden solmupisteeseen aina, joten kampiakseli menee aina poikki.
Viimeksi muokannut rumilus, La 17.07.2010 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

No huh huh :shock: Mikä siinä tasapainossa olevassa rivikutosessa on huonoa?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:No huh huh :shock: Mikä siinä tasapainossa olevassa rivikutosessa on huonoa?
Nyt loppui lysti kirjoitella vastauksia sinulle, vaikka kuinka tipoittain selvittäisin...aina tulee uutta kysymystä.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:No huh huh :shock: Mikä siinä tasapainossa olevassa rivikutosessa on huonoa?
No se on siinä että kutosessa on yksi sylinteri liikaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noi on vaan sun näkemyksiä asiasta että mikä on hyvä ja mikä ei. Järkevää vastausta ei taida tulla. "Siinä on yksi sylinteri vähemmän siksi se on parempi" :lol:

Millä tavalla se on liikaa? Yhtä hyvin siinä vitosessa on yksi liian vähän. Nelonen tärisee, kutonen ei ja se vitonen on sitten siitä väliltä joku epämääräinen ratkaisu. Ei toi om605 tietenkään mikään huono ole en sitä tarkoita :roll:
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

S202 kirjoitti:. Pumppua ei tee kukaan itse, jos ei nyt sitten satu omistamaan pumppu penkkiä :roll: (siis että vaikka olis lukenu 15vuotta moottoritekniikkaa niin sitä pumppua ei tehdä autotallissa ja säädetä korvakuulolla) turbot ja muut pystyy laittamaan kyllä :roll:
En haluais rikkoa hienoa ajatuskuplaa, mutta tosiasia on, että mynäpumputkaan ei oo mitenkään ihmeellisiä. Ei ne siellä mynällä tee mitään ihme muutoksia... Esim. ajotus on värkätty niin, että sen verran aikaseen että kolisee, ja vähän takasi. :D Täysin pystyis tekemään itte sen, jos omistaa pienen mittalasin jolla voi mitata syötöt samoiksi jokasesta elementistä. Tyhmäähän se on maksaa törkeitä hintoja noista pumpuista...

Ps. Allekirjoittaneelle tuli mynäpumppu kaks viikkoa sitten... :oops: Saapahan laittaa sen syyks jos hajoaa joku paikka... :wink:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kummeli kirjoitti:En haluais rikkoa hienoa ajatuskuplaa, mutta tosiasia on, että mynäpumputkaan ei oo mitenkään ihmeellisiä. Ei ne siellä mynällä tee mitään ihme muutoksia... Esim. ajotus on värkätty niin, että sen verran aikaseen että kolisee, ja vähän takasi. :D Täysin pystyis tekemään itte sen, jos omistaa pienen mittalasin jolla voi mitata syötöt samoiksi jokasesta elementistä. Tyhmäähän se on maksaa törkeitä hintoja noista pumpuista...
Näinköhän, kun muutkaan diesel pajat eivät saa yhtä hyvin tehoa antavia pumppuja kuin Mynädiesel vaikka niillä ne laitteet on... :roll:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kummeli kirjoitti:
S202 kirjoitti:. Pumppua ei tee kukaan itse, jos ei nyt sitten satu omistamaan pumppu penkkiä :roll: (siis että vaikka olis lukenu 15vuotta moottoritekniikkaa niin sitä pumppua ei tehdä autotallissa ja säädetä korvakuulolla) turbot ja muut pystyy laittamaan kyllä :roll:
En haluais rikkoa hienoa ajatuskuplaa, mutta tosiasia on, että mynäpumputkaan ei oo mitenkään ihmeellisiä. Ei ne siellä mynällä tee mitään ihme muutoksia... Esim. ajotus on värkätty niin, että sen verran aikaseen että kolisee, ja vähän takasi. :D Täysin pystyis tekemään itte sen, jos omistaa pienen mittalasin jolla voi mitata syötöt samoiksi jokasesta elementistä. Tyhmäähän se on maksaa törkeitä hintoja noista pumpuista...

Ps. Allekirjoittaneelle tuli mynäpumppu kaks viikkoa sitten... :oops: Saapahan laittaa sen syyks jos hajoaa joku paikka... :wink:
Jos se pumpu teko on nii ketun helpoo, nii sanoppa miks Mynä Diesel on se mistä irtoo paras tuotto ja sitä myöte niien pumpuilla irtoo paras voima.

Nimim: 529hp/5cyl ja Mynä pumpulla

Oon valamis kokeileen sun pumppua ja maksan siit jos enemmän löylyä irtoo, jos ei nii sä maksat kulut? Onko diili?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Heavy kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:En haluais rikkoa hienoa ajatuskuplaa, mutta tosiasia on, että mynäpumputkaan ei oo mitenkään ihmeellisiä. Ei ne siellä mynällä tee mitään ihme muutoksia... Esim. ajotus on värkätty niin, että sen verran aikaseen että kolisee, ja vähän takasi. :D Täysin pystyis tekemään itte sen, jos omistaa pienen mittalasin jolla voi mitata syötöt samoiksi jokasesta elementistä. Tyhmäähän se on maksaa törkeitä hintoja noista pumpuista...
Näinköhän, kun muutkaan diesel pajat eivät saa yhtä hyvin tehoa antavia pumppuja kuin Mynädiesel vaikka niillä ne laitteet on... :roll:
Mynädiselissä kuin muissakin pumppupajoissa on rajalliset toimenpiteet ruiskutuspumpun virittelylle. Mersun rivipumppuihin kun ei mahdu suurempia elementtejä ( 8 mm ), jos ei tee rakennemuutoksia pumppurunkoon. Muut toimenpiteet jokainen pumppupaja osaa tehdä.
Ruiskutuspumppu on vain yksi osakomponentti moottoritekniikan virittelyissä. On kymmenittäin muita toimenpiteitä, joilla tehoja otetaan moottorista.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joku vedättäjä tuo Rumilus.

Aina ennenkin on kinannut näistä jutuista ja väittänyt, että vitonen on kutosta parempi. Ja muitakin lähes yhtä perättömiä väitteitä.

Esitä tuo asia miksi vitonen on kutosta parempi. Yhelle A4:llä voit ne voimayhtälöt kirjottaa. ja tänne foorumille laittaa. Voisitko tehdä tuon, kiitos.

Muistan kun joskus Nicnacin kanssa tästä väänsit. Nicnac pystyi perustelemaan väitteensä (matemaattisesti). Sinä et siihen pystynyt.
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kettunen111 kirjoitti:~~~ ... kerro ihmeessä lisää niistä muista toimenpiteistä.
Aikaisemmin tuossa totesin, ettei tämä foorumi ole oikea paikka antaa sellaista viestiä, jolla viritystekniikkaa toteutetaan.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Junnu kirjoitti:Joku vedättäjä tuo Rumilus.

Aina ennenkin on kinannut näistä jutuista ja väittänyt, että vitonen on kutosta parempi. Ja muitakin lähes yhtä perättömiä väitteitä.

Esitä tuo asia miksi vitonen on kutosta parempi. Yhelle A4:llä voit ne voimayhtälöt kirjottaa. ja tänne foorumille laittaa. Voisitko tehdä tuon, kiitos.

Muistan kun joskus Nicnacin kanssa tästä väänsit. Nicnac pystyi perustelemaan väitteensä (matemaattisesti). Sinä et siihen pystynyt.
Ei mikään vedättäjä tuo Rumilus ole.
Äläs nyt poika alkaa laskettelemaan " ja muitakin lähes yhtä perättömiä väitteitä "...sano :twisted:
Kuules poika...moottoritekniikan voimayhtälöitä tai muitakaan moottoreiden suunnitteluun tarvittavaa tietotaitoa matemaattisesti tai mekaniikan yhtälöiden toteutuksia ei laiteta yhdelle A4-paperille.
Se on yhtä tyhjän kanssa, jos vetäsen mainitut yhtälöt ja muut moottoritekniikan lainalaisuudet sinulle nähtäväksi, koska tiedän sen jo etukäteen, ettet ymmärrä niistä yhtään mitään. Kannattaisi pitää pienempää kapelia asiasta, ennekuin laukoo asiasta mitään.

ketuttaa suoraan sanottuna jotkin pullistelijat, jotka eivät moottoritekniikasta tiedä yhtään mitään, pitää sitä suurempaa elämää asiasta.

Tämäkin topicin alkuperäinen teema on taas luisunut aivan muuhun kuin itse asiaan.
Minun puolesta asia on loppuun käsitelty.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Valitettavasti yhdelle A4:lle mahtuu ne voimayhtälöt, joissa todistetaan kutosen olevan täydellisestä tasapainossa ensimmäisen ja toisen kertaluvun voimien suhteen.

Sellasen olen nähnyt, ja jopa joskus täysin ymmärtänyt. Nykysin vaan vähemmän tarvii niitä. Vähän pitäisi muistia virkistää ennen kun itse johtamaan ne pystyisi.

Paljonkohan on Rumiluksella ikää, kun noinpojittelee?

En provosoidu tästä.

Joskus Stone vastasi Rumiluksen huuhaa viestiin hyvin (ei jaksa ehtiä enää sitä) "Ihan sama vaikkei täällä pohjanmaalla edes osata lueta, niin silti koneet laulaa hyvin"
Sama täällä savossa...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rumilus kirjoitti:
Kettunen111 kirjoitti:~~~ ... kerro ihmeessä lisää niistä muista toimenpiteistä.
Aikaisemmin tuossa totesin, ettei tämä foorumi ole oikea paikka antaa sellaista viestiä, jolla viritystekniikkaa toteutetaan.
Niimpä niin. Nämä voima, momentti, solmupistejutut on ollu jossakin toisessakin tropiikissa aiheena ja aina kun joku alkaa kyselemään tarkemmin niin jostain syystä ei TIEDTÄ.

Miksi kansan suussa sanotaan että 2satasella 800tuhatta 250:lla 900tuhatta ja 300satasella milli? jos 250:n olisi kestävämpi kuin 3satanen? Tällainen sanonta kulkee oikeasti w124:sta keskisessä suomessa.

Olisin edelleen kiinnostunut mllä perusteella joku tietää enemmän kun merun inssit? Veikkaan edelleen että labrat jossa nämä asiat todennetaan/on todennettu faktoina on jossakin muualla kuin kotosuomessa? Jos näin on niin on olemassa vain väiteitä/olettamuksia jotka ei perustu muuhun kuin musta tuntuu juttuihin?

Toki kokemus ja opittu perustieto on hyvä pohja arvioille mutta silloin olemassa on siis vain arvioita. Kokemus vaatii ko. moottorityypien perusteellista 602 & 603 tuntemusta ja käyttäytymistä ääritilanteissa ennen kun väitteitä voidaan tuoda julki. Perustieto on vain perustieto jota kouluissa annetaan. Mihinkään tiettyyn moottorityypin ominaisuuksiin ei yleensä kouluissa paneuduta.

Edittiä Tälläkin foorumilla on lukijoita jotka ovat kantapäänlkautta oppineet tuntemaan kunkin moottorityypin heikkoudet ja vahvuudet ja maksaneet siitä tiedosta oikealla rahalla. Sitä tietoa ei kulujenpenkeillä jaeta.
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Rumilus on selvästi tietäjä, ehkäpä jopa tietäjä rölli joka tulee kolostaan kerran vuodess röllää foorumia. :shock:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Olkaa hiljaa ja ladatkaa foorumin lokitiedot, sitten greppaatte "moottori tekniikka" ja katotte kuka meistä tietää. Rumilus. Se tietää kaikesta kaiken. Yli 1bar ahtoja kuusisylinterissä ja koko maailma räjähtää.



idiootti
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tiesihän se mustekalakin jalakapallon tulokset, kyllä tämä maailma on ihmeitä täynnä. Jokapäivä hämmästyn mitä tämä elämä eteen tuo :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin