vetokoukun kytkentä
vetokoukun kytkentä
Koukun mukana tulleessa ohjeessa sanotaan,parkit ja jatkuva virta sulakerasialta,jarrut polkimen kytkimeltä.Maa ja vilkut takavaloilta.Voisko vilkut ja maan vetää eestä?Ei tarvitsisi porata reikää takakonttiin ja johdon sais aika helposti auton alta eteen.
hölmöjä kysymyksiä ei ole, vain vastauksia
Reikä taitaa olla valmiina takapuskurin alla piilossa (Lukon kohdalla 10 senttiä alempana).
Asennus on varmasti pitkäikäisempi jos vedät johdon sisäkautta. Varsinkin kun MB on niin helppo purkaa - taitaa mennä sama aika piuhaa pohjaan kiinnitettäessä ja voi olla vaikea saada pysymään kunnolla siellä sileässä pohjassa.
Jyrki
Asennus on varmasti pitkäikäisempi jos vedät johdon sisäkautta. Varsinkin kun MB on niin helppo purkaa - taitaa mennä sama aika piuhaa pohjaan kiinnitettäessä ja voi olla vaikea saada pysymään kunnolla siellä sileässä pohjassa.
Jyrki
Asennutin omaani koukun Hintukaisella Turussa, ja johdot tuli pohjassa. Ottivat siihen lähdot sulakerasialta, kuten kunnollisessa kytkennässä tuleekin.
Jos lintsaa ja tekee kytkennän ryöstäjillä takaa, rikkinäisen poltimen varoitusvalo palaa ainakun kärry on perässä. Satunnaisessa käytössä sillä ei ole merkitystä. mutta kun kärryn raahaa etelästä Lappiin silloin tällöin, turhat merkkivalot alkavat tympiä.
Jos lintsaa ja tekee kytkennän ryöstäjillä takaa, rikkinäisen poltimen varoitusvalo palaa ainakun kärry on perässä. Satunnaisessa käytössä sillä ei ole merkitystä. mutta kun kärryn raahaa etelästä Lappiin silloin tällöin, turhat merkkivalot alkavat tympiä.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Varoitus valon ohitus:
plussa edestä sulakerasialta.
Parkeille oma rele 4nap
vilkku vas oma rele 4nap
vilkku oik oma rele 4nap
jarru oma rele 4nap
sumari oma rele tai sitten jatkuva sulakerasialta
Maadotus esim. lukkon vastakappaleesta.
Herätteet otetaan takavalojen pohjasta liittimestä tai sitten rosvolla
johdoista ja releet ohjaavat peräkärryn valoja...
Ja muistathan suojata kytkennän sulakkeilla
Helppo ja varmasti toimiva ratkasu.
plussa edestä sulakerasialta.
Parkeille oma rele 4nap
vilkku vas oma rele 4nap
vilkku oik oma rele 4nap
jarru oma rele 4nap
sumari oma rele tai sitten jatkuva sulakerasialta
Maadotus esim. lukkon vastakappaleesta.
Herätteet otetaan takavalojen pohjasta liittimestä tai sitten rosvolla
johdoista ja releet ohjaavat peräkärryn valoja...
Ja muistathan suojata kytkennän sulakkeilla
Helppo ja varmasti toimiva ratkasu.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Piirtelin kesällä W124 johtosarjan kytkennän ylös mutta viime viikolla se oli vielä "arkistoissa"... nyt se sitten löytyi.
Eli alkuperäinen johtosarja (ilmeisesti noin vuosimallia -85) on numeroltaan 124 540 37 09.
Siihen kuuluu rele (201 820 00 05) joka on kuljettajanpuolen takalokasuojassa samassa ruuvissa kun antennin maadotus. Ilmeisesti kaksoisrele.
Edestä tulee pistoke jossa on 4 johtoa (Tuli senverran hosuttua irrottamisessa etten merkinnyt ylos missä se pistoke oli, jossakin rattipylvään juuressa päin). Täältä tulee käyttöjännite releelle (joltakin sulakkeelta) ja vasen ja oikea parkkivalo. Jos tuota pistoketta ei löydy, kytkisin parkit sulakkeen ja valovikareleen väliin (sulakkeen oikealle puolelle eli sille joka pimenee kun sulake pimenee)
Jarruvalokytkimen ja johtoliittimen väliin tulee alkuperäisessä välipistoke - tuon tilalle käy vaikka ryöstäjä. Ei tarvitse relettä.
Molemmilla takavaloilla on välipistokkeet joilta on otettu vilkkujen ohjaus (tuplareleelle) ja sumuvalo (suoraan pistokkeelle ilman relettä)
Näyttää siis siltä että vain vilkut tarvitsevat tuon releen. Mysteeriksi jäi vain tuo "C2" merkitty signaali - musta johto joka menee releeltä auton johtosarjaan. Voi olla että sillä on jotakin merkitystä vikavalon toimintaan, kukapa tietää ?
Jyrki

Eli alkuperäinen johtosarja (ilmeisesti noin vuosimallia -85) on numeroltaan 124 540 37 09.
Siihen kuuluu rele (201 820 00 05) joka on kuljettajanpuolen takalokasuojassa samassa ruuvissa kun antennin maadotus. Ilmeisesti kaksoisrele.
Edestä tulee pistoke jossa on 4 johtoa (Tuli senverran hosuttua irrottamisessa etten merkinnyt ylos missä se pistoke oli, jossakin rattipylvään juuressa päin). Täältä tulee käyttöjännite releelle (joltakin sulakkeelta) ja vasen ja oikea parkkivalo. Jos tuota pistoketta ei löydy, kytkisin parkit sulakkeen ja valovikareleen väliin (sulakkeen oikealle puolelle eli sille joka pimenee kun sulake pimenee)
Jarruvalokytkimen ja johtoliittimen väliin tulee alkuperäisessä välipistoke - tuon tilalle käy vaikka ryöstäjä. Ei tarvitse relettä.
Molemmilla takavaloilla on välipistokkeet joilta on otettu vilkkujen ohjaus (tuplareleelle) ja sumuvalo (suoraan pistokkeelle ilman relettä)
Näyttää siis siltä että vain vilkut tarvitsevat tuon releen. Mysteeriksi jäi vain tuo "C2" merkitty signaali - musta johto joka menee releeltä auton johtosarjaan. Voi olla että sillä on jotakin merkitystä vikavalon toimintaan, kukapa tietää ?
Jyrki

Ton ryöstö jutun ongelmana on kuulemma se, että voipi selättää sähköjärjestelmän ja valojen ohjauksen.
Omassa autossa oli koukun sähköt ryöstetty takavaloilta ja tähän mennessä on paukkunut "muutaman" polttimon lisäksi yli-jännitesuoja ja polttoainepumpun rele.
Omassa autossa oli koukun sähköt ryöstetty takavaloilta ja tähän mennessä on paukkunut "muutaman" polttimon lisäksi yli-jännitesuoja ja polttoainepumpun rele.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Kuulostaa siltä että sulla on autossa viallinen lataussäädin tai akku-runko-moottori välillä maadoituksessa vikaa. Ylijännite tekee tuollaista, sitä ei peräkärryllä aikaansaa.enska kirjoitti:Ton ryöstö jutun ongelmana on kuulemma se, että voipi selättää sähköjärjestelmän ja valojen ohjauksen.
Omassa autossa oli koukun sähköt ryöstetty takavaloilta ja tähän mennessä on paukkunut "muutaman" polttimon lisäksi yli-jännitesuoja ja polttoainepumpun rele.
Perävaunun kytkemisestä suoraan takavaloille suurin haitta on tuo vikavalon palaminen jatkuvasti. Auton omaa vilkun relettä ylikuorma saattaa alkaa ahdistaa kun se joutuu vähän lujemmalle kuin tehtaan kytkennällä, muut paikat kyllä kestää. Jos vilkkuihin laittaa väliin releet niin sitten on sekin vaiva pois.
Jyrki
Siis onkos siellä kuskin jalkatilassa joku liittimellinen boksi tai liitin tai joku, mistä vastakkaissukupuolisella liittimellä saa virtaa vai meneekö johtojen katkomiseksi? Missähän päin jalkatilaa se mahtais olla? Siellähän on se ränni, josta menee johdot taakse ja haara, josta haarautuu pelkääjän puolelle ja sulakerasialle päin.dealer kirjoitti:Johto sisäkautta eteen, kuskin jalkatílasta löytyy sitten rasia josta saa sähköjä, mm. vilkut nätisti.
Veholta vaan orig. tinattavia liittimiä.
Minkäs näköisiä ne tinattavat liittimet pitäis olla, joita Veholta noudetaan?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün