
124 300d super turbotus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 256
- Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51
Rumilukselle muutama pointti moottirtekniikkaan ja suunnitteluun liittyen.
Autonvalmistajalla on käytännössä vain muutama tavoite auton mottorin suunnittelussa. Ensimmänen on kustannukset. Toinen on moottorin kestäminen takuuajan yli. Kolmas on varaosien myynnistä saatava kate. Neljäs on mahdollinen teho ja sen markkina-arvo. Ja kaiken tärkeintä nykypäivänä on päästömääräysten täyttäminen. Moottorin tulee olla sellainen jota valmistajat pystyvät myymään nykypäivän tiukkenevien päästörajojen puitteissa.
Siinävaiheessa kun aletaan puhumaan esimerkiksi moottoripyörän tai F1 moottorin kierrosluvuista on värähtelyillä ja täydellisellä tasapainotuksella todellista merkitystä. 6000 kiertävässä lyhytiskuisessa OMx sarjan Dieselissä niillä ei vaan ole merkitystä. Ei sitten niin pienintäkään. Väännöllä ja hirveillä kierroksilla nuo saa hengiltä, mutta siltikkin se sulake on kiertokanki joka ei paskaakaan välitä korkeakoulun penkillä opetetuista solmuista.
Tulipahan kerrankin avauduttua selvinpäin. Mutta yhtä epäselvää tekstiä tuli silti
Autonvalmistajalla on käytännössä vain muutama tavoite auton mottorin suunnittelussa. Ensimmänen on kustannukset. Toinen on moottorin kestäminen takuuajan yli. Kolmas on varaosien myynnistä saatava kate. Neljäs on mahdollinen teho ja sen markkina-arvo. Ja kaiken tärkeintä nykypäivänä on päästömääräysten täyttäminen. Moottorin tulee olla sellainen jota valmistajat pystyvät myymään nykypäivän tiukkenevien päästörajojen puitteissa.
Siinävaiheessa kun aletaan puhumaan esimerkiksi moottoripyörän tai F1 moottorin kierrosluvuista on värähtelyillä ja täydellisellä tasapainotuksella todellista merkitystä. 6000 kiertävässä lyhytiskuisessa OMx sarjan Dieselissä niillä ei vaan ole merkitystä. Ei sitten niin pienintäkään. Väännöllä ja hirveillä kierroksilla nuo saa hengiltä, mutta siltikkin se sulake on kiertokanki joka ei paskaakaan välitä korkeakoulun penkillä opetetuista solmuista.
Tulipahan kerrankin avauduttua selvinpäin. Mutta yhtä epäselvää tekstiä tuli silti

diipa daapa...
Ja päästönormit huomioon otettaessa, monella tapaa auton valmistaja joutuu verottamaan tekniikan kestävyydestä, ja vielä aivan käsittämättön typerällä tavalla. Ja ketkäs näitä kehittelee.. 

W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Höpö höpö !!!hatemi kirjoitti:Rumilukselle muutama pointti moottirtekniikkaan ja suunnitteluun liittyen.
Autonvalmistajalla on käytännössä vain muutama tavoite auton mottorin suunnittelussa. Ensimmänen on kustannukset. Toinen on moottorin kestäminen takuuajan yli. Kolmas on varaosien myynnistä saatava kate. Neljäs on mahdollinen teho ja sen markkina-arvo. Ja kaiken tärkeintä nykypäivänä on päästömääräysten täyttäminen. Moottorin tulee olla sellainen jota valmistajat pystyvät myymään nykypäivän tiukkenevien päästörajojen puitteissa.
Siinävaiheessa kun aletaan puhumaan esimerkiksi moottoripyörän tai F1 moottorin kierrosluvuista on värähtelyillä ja täydellisellä tasapainotuksella todellista merkitystä. 6000 kiertävässä lyhytiskuisessa OMx sarjan Dieselissä niillä ei vaan ole merkitystä. Ei sitten niin pienintäkään. Väännöllä ja hirveillä kierroksilla nuo saa hengiltä, mutta siltikkin se sulake on kiertokanki joka ei paskaakaan välitä korkeakoulun penkillä opetetuista solmuista.
Tulipahan kerrankin avauduttua selvinpäin. Mutta yhtä epäselvää tekstiä tuli silti
Kertomasi jutut on markkinamiesten juttuja ei moottoritekniikan suunnittelijoiden.
Avauduit tai et, mutta olet pahasti hakoteillä moottoritekniikan saloista.
Tällä foorumilla näyttää olevan hyvin vähän osaajia alalla, ja ne jotka tietävät...tietävät sen luonnostaan, ettei väittämiä tarvitse perustella.
Jos ei ole tietoa ja ymmärrystä, on vain vastaväittäjiä ja paskanpuhujia.
Todelliset osaajat eivät kaipaa perusteluja, joille asiat ovat itsestään selvyys.
Sinulle voin kertoa, että ensimmäiset haitalliset värähtelytaajuudet tulevat jo 4000 r/min kohdalla, ja ne voivat olla jo niin haitallisia, että ne ovat hallitsemattomia. Sinun on aivan turha väitellä tässä asiassa, koska väittämäni perustuu tietoon.
En hyväksy miltään osian sellaista paskanpuhumista, joka ei perustu faktaan.
Tällä foorumilla on niitä paskanpuhujia ja asioihin muutenkin ulkopuolisia sekaantujia tarpeeksi.
Saa täällä sitten kavereita tai vihamiehiä kommenteillaan, on kunkin omassa harkinnassa.
Täällä on myös ns. lypsyporukkaa onkimassa mahdollisia tiedonjyväsiä pienellä väitteiden asetteluilla.
Onhan se selvää, ettei tälläisillä foorumeilla kannattaisi mitään tekniikasta ylipäätään puhuakaan, täytyisi ensin selvittää keskuteluun osallistuneiden tietotaito alalla.
Tämäkin topici lähti siihen tyyliin liikkelle, että joillakin on todella hauskaa toisten kustannuksella, kuinka nopeasti saa rikottua moottorin jne....
En ole kenekään opettaja enkä tupuuta " tietojani " kenellekään, yritän valistaa henkilöitä elämään tasapainossa itsensä kanssa.
ai eikö se tarvikkaan?rumilus kirjoitti:
Tällä foorumilla näyttää olevan hyvin vähän osaajia alalla, ja ne jotka tietävät...tietävät sen luonnostaan,
rumilus kirjoitti:
Kun opiskelet riittävästi riittävän tärkeitä asioita moottoritekniikasta, paneudut voimavektoreihin ja niiden suuntaan...hallitset mekaniikan lainalaisuudet, murtumismekaniikan, lujuusopilliset sekä termodynamiikan/fysiikan lainalaisuudet,
niin on, kuten sinäkin.rumilus kirjoitti:
Tällä foorumilla on niitä paskanpuhujia ja asioihin muutenkin ulkopuolisia sekaantujia tarpeeksi.
rumilus kirjoitti: En ole kenekään opettaja enkä tupuuta " tietojani " kenellekään, yritän valistaa henkilöitä elämään tasapainossa itsensä kanssa.
no älä sitten ala niistä jauhamaan. puhu enemmin vaikka säästä.
loppuis nyt se paskanjauhanta solmuisat ja tärähtelyistä. mulla on kyllä vahva veikkaus, että se on joku ihan muu, kun mersun moottori, mikä täällä on tärähtäny. nyt faktaa pöytään ja pikkasen perusteluita! helppohan se on väittää olevansa joku insinööri ja höpötää paskaa, että kampiakseli alkaa solmuissa tärähteleen, eikä kestä, vaikka kuitenkin käytäntö on osoittanu, että kestää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kyllä noissa rumiluksen puheissa on totuutta mukana, mutta se vain heittää sen asian niin, että moni ärsyyntyy, eikä oikeasti huomaa sitä asiaa sieltä jutun välistä, jäädään vain junnaamaan siihen samaan... itsekkin syyllistyin joskus samaan, mutta ihan mielenkiinnosta aloin tutkimaan ja kyllä rumiluksen kertoma teoria ihan pätevä on, mutta ei se ihan niin tärkeässä asemassa ole, kuin antaa ymmärtää
siis että vain 5 kestäis ja 6 räjähtää aina sen värähtelyn takia...
itse en jaksa murehtia värähtelyistä sen kummemmin, kun kone kuitenkin yleensä räjähtää jossain vaiheessa (siis kun siitä on otettu enemmän tehoa, mitä sen rakenteet kestää), ilman niitä värähtelyn solmupisteitäkin tai miksi niitä nyt haluaa kutsua
sitten vielä se, että joskus se liiallinen teoreettinen tieto kannattaa unohtaa ja rakentaa kuten parhaaksi näkee, ei sitä kukaan uskaltaisi mitään tehdä, jos aina tehtäis kaikki koneet teoreettisen maksimikestävyyden ehdoilla...
mulle 5 sylinterinen kone ei edusta mitään erityisen kestävää moottorityyppiä, ompahan vain yksi monista variaatioista moottoreiden joukossa... ei ole omatekemät nelosetkaan värähtelyjen takia hajonneet, vaan ihan muista syistä, eli lähinnä puutteellinen voitelu, ylikierrokset tai kulumisen aiheuttamat ongelmat (ei väsymisen, vaan kulumisen...) koneen rajat pitää vain hakea testaamalla ahkerasti

itse en jaksa murehtia värähtelyistä sen kummemmin, kun kone kuitenkin yleensä räjähtää jossain vaiheessa (siis kun siitä on otettu enemmän tehoa, mitä sen rakenteet kestää), ilman niitä värähtelyn solmupisteitäkin tai miksi niitä nyt haluaa kutsua

sitten vielä se, että joskus se liiallinen teoreettinen tieto kannattaa unohtaa ja rakentaa kuten parhaaksi näkee, ei sitä kukaan uskaltaisi mitään tehdä, jos aina tehtäis kaikki koneet teoreettisen maksimikestävyyden ehdoilla...
mulle 5 sylinterinen kone ei edusta mitään erityisen kestävää moottorityyppiä, ompahan vain yksi monista variaatioista moottoreiden joukossa... ei ole omatekemät nelosetkaan värähtelyjen takia hajonneet, vaan ihan muista syistä, eli lähinnä puutteellinen voitelu, ylikierrokset tai kulumisen aiheuttamat ongelmat (ei väsymisen, vaan kulumisen...) koneen rajat pitää vain hakea testaamalla ahkerasti

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kerrankin napa puhuu järkeä. Mites se homma mahtaa oikeen mennä jos 5syl kestää enemmän ahtopainetta ja voimaa kun 6syl? Mikäs osa noissa ensimmäisenä antautuu värähtelyistä tai ahtopaineesta johtuen jos kuitenkin 605 ja 606 turbokoneissa on samat sisuskalut kampiakselin pituutta luukuunottamatta? Hajoaako kampiakseli vai lohko vai mikä? ja millä litratehoilla? Lohkoa ei kukaan ole tainnut saada noista rikki jos vaan voitelu on ollut kunnossa!? Lohko tuskin antautuu....oli siinä sitten 4, 5 tai 6 sylinteriä jos vain lämmöt pysyy kurissa ja litratehot on "samat". Kestääkö OM605 vakio kone 300hp litratehot jos siinä kerran värähtelyt on kohdallaan? Jos ei niin mikä sieltä hajoaa?napa kirjoitti:itse en jaksa murehtia värähtelyistä sen kummemmin, kun kone kuitenkin yleensä räjähtää jossain vaiheessa (siis kun siitä on otettu enemmän tehoa, mitä sen rakenteet kestää), ilman niitä värähtelyn solmupisteitäkin tai miksi niitä nyt haluaa kutsua
sitten vielä se, että joskus se liiallinen teoreettinen tieto kannattaa unohtaa ja rakentaa kuten parhaaksi näkee, ei sitä kukaan uskaltaisi mitään tehdä, jos aina tehtäis kaikki koneet teoreettisen maksimikestävyyden ehdoilla...
Selekeesti parasta rumiluksen vastauksissa on tämä täystyrmäys heti alkuunrumilus kirjoitti:Höpö höpö !!! .....hatemi kirjoitti:Rumilukselle muutama pointti moottirtekniikkaan ja suunnitteluun liittyen
....................
Tulipahan kerrankin avauduttua selvinpäin. Mutta yhtä epäselvää tekstiä tuli silti

Niin se vain on, että on helppo tyrmätä tietämättömien toisinajattelijoidendealer kirjoitti:Selekeesti parasta rumiluksen vastauksissa on tämä täystyrmäys heti alkuunrumilus kirjoitti:Höpö höpö !!! .....hatemi kirjoitti:Rumilukselle muutama pointti moottirtekniikkaan ja suunnitteluun liittyen
....................
Tulipahan kerrankin avauduttua selvinpäin. Mutta yhtä epäselvää tekstiä tuli silti
ajatukset ja visiot.
Minä vaan nyt satun tietämään moottoritekniikasta sen verran kun täytyykin, että vara on sanoa sen mitä aikookin.
En myöskään alkaa teoriasoimaan väittämiäni, ne asiat selviää aikaisemmin viitaten...opiskelemalla hiukan moottoritekniikkaa.
Toisille totuus ei aukene koskaan.
Kun on itsensä kanssa tasapainossa, niin ehkä se moottorikin tarkan suunnittelun tuloksena on tasapainossa.
Sitten kun on riittävästi tietoa alalta, alkaa kunnioittamaan kohdetta ja sen käyttäjää kunnioituksella.
Peterhi:lle vastaus kyselyn kummennukseen, että 5-sylinterinen kestää paremmin stabiilin , labiilin ja indifferentin lainalaisuuksien perusteella vaihtuvakuormaista rasitusta. Kyseinen moottorityyppi kyllä kestää suuriakin rasituksia, mutta rajat tulee vastaan materiaalien kestävyyden suhteen. Nekin asiat selviävät metallurgisten toisiasioiden perusteella, mutta enhän minä niitä alkaa perustelemaan. Luotan siihen, että moottoritekniikan osaajat testaavat moottoreissaan riittävästi vaihtoehtoja kestävyyden suhteen. Ei meidän maahisten tarvitse niitä rajoja kokeilla...paitsi päätään seinään pökkivät.
.
Luulisin ymmärtäväni, mitä rumilus tarkoittaa.
Kuusipyttyinen näyttää käyvän tasaisesti ... ja niinhän se käykin.
Moottorissa pyörivät massat kumoaa tosiaan, jolloin lopputuloksena on tasainen käynti, ulospäin.
Mutta, tärkeää on että moottorissa on suuria sisäisiä voimia, jotka rasittaa mekaanisesti osien kestävyyttä, vaikka ne siis kumoaakin toisiaan ja lopputuloksena on tasainen käynti.
Mutta se kumoaminen ei siis poista sitä, etteikö niitä olisi.
Tietyillä värähtelytaajuuksilla (kierrosluvuilla) on sitten niitä erityisen vaikeita kohtia.
Viisipyttyinen taas, vaikka se käy epätasaisemmin, kuten kaikki tietää.
On noilta sisäisiltä osiltaan kuitenkin paremmin tasapainossa, voimat on siellä pienemmät.
Mutta sitä on ulkoapäin vaikea todentaa, kun moottorin rakenne ja sylintereiden määrä aiheuttaa sen, että se on käynniltään niin paljon "rumempi".
Kyllä rumiluksellakin olisi täällä paljon anettavaa.
Kunhan piirunkaan verran voisit tuosta "maailmanpoliisin" asenteesta loiventaa.
Vaikka olisi oikeassakakin, niin ei se vielä oikeuta toisten mollaamiseen, eikä riidan haastamiseen.
Riidan saaminen aikaan netissä on niin kamalan helppoa ja sopiminen muualla, kun leivättömän pöydän takana taas näyttää olevan yhtä vaikeaa ...
Mitä eri moottorit kestää ja mitä ei, tiedetään täällä kyllä jo tooosi tarkkaan.
Ja se on kyllä kerrottu täällä satoja kertoja.
... Kuitenkaan ei mene pyhätöntä viikkoa, kun seuraava on taas juoksemassa otsaluutaan betonia päin ...
Hakua käyttämällä olisi asia selvinnyt muutamassa minuutissa, tai jos edes ensimmäisellä sivulla olevia topiikkeja olisi kehdannut lueskella.
... Se, että valtavan rakennusinnostuksen sijaan olisi ensin pikkuisen tutustunut aiheeseen, on tietty aivan muusta maailmasta.
Se, että tietää teoriassa paljon asioita, on hieno juttu.
Mutta ei sekään ole millään lailla hävettävää, tai vähemmän arvostettavaa, että omien kokemuksiensa kautta on käytännössä tutustunut asiaan ja tietää, miten kaikki toimii ... ja miten ne ei toimi.
Viimekädessä sillä tiedolla asian harrastaja vasta pystyy rakentamaan moottorin, jossa on sekä paaljon voimaa, sekä kohtuullisesti kestävyyttäkin.
... Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ...
Luulisin ymmärtäväni, mitä rumilus tarkoittaa.
Kuusipyttyinen näyttää käyvän tasaisesti ... ja niinhän se käykin.
Moottorissa pyörivät massat kumoaa tosiaan, jolloin lopputuloksena on tasainen käynti, ulospäin.
Mutta, tärkeää on että moottorissa on suuria sisäisiä voimia, jotka rasittaa mekaanisesti osien kestävyyttä, vaikka ne siis kumoaakin toisiaan ja lopputuloksena on tasainen käynti.
Mutta se kumoaminen ei siis poista sitä, etteikö niitä olisi.
Tietyillä värähtelytaajuuksilla (kierrosluvuilla) on sitten niitä erityisen vaikeita kohtia.
Viisipyttyinen taas, vaikka se käy epätasaisemmin, kuten kaikki tietää.
On noilta sisäisiltä osiltaan kuitenkin paremmin tasapainossa, voimat on siellä pienemmät.
Mutta sitä on ulkoapäin vaikea todentaa, kun moottorin rakenne ja sylintereiden määrä aiheuttaa sen, että se on käynniltään niin paljon "rumempi".
Kyllä rumiluksellakin olisi täällä paljon anettavaa.
Kunhan piirunkaan verran voisit tuosta "maailmanpoliisin" asenteesta loiventaa.
Vaikka olisi oikeassakakin, niin ei se vielä oikeuta toisten mollaamiseen, eikä riidan haastamiseen.
Riidan saaminen aikaan netissä on niin kamalan helppoa ja sopiminen muualla, kun leivättömän pöydän takana taas näyttää olevan yhtä vaikeaa ...
Mitä eri moottorit kestää ja mitä ei, tiedetään täällä kyllä jo tooosi tarkkaan.
Ja se on kyllä kerrottu täällä satoja kertoja.
... Kuitenkaan ei mene pyhätöntä viikkoa, kun seuraava on taas juoksemassa otsaluutaan betonia päin ...
Hakua käyttämällä olisi asia selvinnyt muutamassa minuutissa, tai jos edes ensimmäisellä sivulla olevia topiikkeja olisi kehdannut lueskella.
... Se, että valtavan rakennusinnostuksen sijaan olisi ensin pikkuisen tutustunut aiheeseen, on tietty aivan muusta maailmasta.
Se, että tietää teoriassa paljon asioita, on hieno juttu.
Mutta ei sekään ole millään lailla hävettävää, tai vähemmän arvostettavaa, että omien kokemuksiensa kautta on käytännössä tutustunut asiaan ja tietää, miten kaikki toimii ... ja miten ne ei toimi.
Viimekädessä sillä tiedolla asian harrastaja vasta pystyy rakentamaan moottorin, jossa on sekä paaljon voimaa, sekä kohtuullisesti kestävyyttäkin.
... Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaus Tuikulle;
Enhän toki ketään mollaa, periaatteeni on sanoa asia suoraan kiertelemättä, jos joku ottaa kielenkäytöstäni herneen nenään, mutta pystyn vastaamaan huutoni mitä olen asiasta sanonut.
Onhan minulla Tuikku kyllä elämänkokemusta aivan riittävästi koneitten alalla, pitäisi kyllä huokua kirjoituksistani. Olen kyllä opiskellutkin riittävästi tekniikkaa, ja väistämättä sekin huokuu kirjoituksistani.
Enhän toki väitä, että tietäisin kaikki kaikesta, mutta perusasiat ovat kunnossa.
Olen seurannut sinukin toimenpiteitä jo pidemmän aikaa, enkä kovin hyvillä mielin ole puuhasteluistasi. Ne asiat ovat jo tiedossa mitä olet haaveilemassa. Tiedän jo etukäteen, että tulet huomaamaan moottoritekniikan nurjatkin puolet, vaikka yrittäisit kuinka saada tietoa sieltä täältä, jää ne kovanluokan perustiedot saamatta, joka on hiljaista tietoa jota et mistään saa, muutakuin päästä opiskelemaan moottoritekniikkaa riittävän kovatasoiseen oppilaitokseen. Sieltäkään se tieto ei aukene kaikille.
Tiedän että sitä tietoa löytyy, jos osaat sitä hakea.
Valitettavasti maanittelullasi en ryhdy konsultiksi tällä foorumilla, vaikka annettavaa olisi paljonkin. On kysymys periaatteista ja hyväksymisestä niitä juttuja kohtaan, joka on hyväksi ihmiselle.
On aivan päivänselvää, että sinukin tavoitteena on paawosta repäistä sellaiset tehot, joita tulet vakioautollasi kokeilemaan yleisen liikenteen mukana. Et varmaankaan tule rakentamaan autoasi turvalliseksi niillä tehoilla, alustan -ja jarrumääritteiden puitteissa.
Enhän toki ketään mollaa, periaatteeni on sanoa asia suoraan kiertelemättä, jos joku ottaa kielenkäytöstäni herneen nenään, mutta pystyn vastaamaan huutoni mitä olen asiasta sanonut.
Onhan minulla Tuikku kyllä elämänkokemusta aivan riittävästi koneitten alalla, pitäisi kyllä huokua kirjoituksistani. Olen kyllä opiskellutkin riittävästi tekniikkaa, ja väistämättä sekin huokuu kirjoituksistani.
Enhän toki väitä, että tietäisin kaikki kaikesta, mutta perusasiat ovat kunnossa.
Olen seurannut sinukin toimenpiteitä jo pidemmän aikaa, enkä kovin hyvillä mielin ole puuhasteluistasi. Ne asiat ovat jo tiedossa mitä olet haaveilemassa. Tiedän jo etukäteen, että tulet huomaamaan moottoritekniikan nurjatkin puolet, vaikka yrittäisit kuinka saada tietoa sieltä täältä, jää ne kovanluokan perustiedot saamatta, joka on hiljaista tietoa jota et mistään saa, muutakuin päästä opiskelemaan moottoritekniikkaa riittävän kovatasoiseen oppilaitokseen. Sieltäkään se tieto ei aukene kaikille.
Tiedän että sitä tietoa löytyy, jos osaat sitä hakea.
Valitettavasti maanittelullasi en ryhdy konsultiksi tällä foorumilla, vaikka annettavaa olisi paljonkin. On kysymys periaatteista ja hyväksymisestä niitä juttuja kohtaan, joka on hyväksi ihmiselle.
On aivan päivänselvää, että sinukin tavoitteena on paawosta repäistä sellaiset tehot, joita tulet vakioautollasi kokeilemaan yleisen liikenteen mukana. Et varmaankaan tule rakentamaan autoasi turvalliseksi niillä tehoilla, alustan -ja jarrumääritteiden puitteissa.
suunnilleen näin olen asian myös mieltänyt, pienen tutkimisen jälkeentuikku kirjoitti:.
Luulisin ymmärtäväni, mitä rumilus tarkoittaa.
Kuusipyttyinen näyttää käyvän tasaisesti ... ja niinhän se käykin.
Moottorissa pyörivät massat kumoaa tosiaan, jolloin lopputuloksena on tasainen käynti, ulospäin.
Mutta, tärkeää on että moottorissa on suuria sisäisiä voimia, jotka rasittaa mekaanisesti osien kestävyyttä, vaikka ne siis kumoaakin toisiaan ja lopputuloksena on tasainen käynti.
Mutta se kumoaminen ei siis poista sitä, etteikö niitä olisi.
Tietyillä värähtelytaajuuksilla (kierrosluvuilla) on sitten niitä erityisen vaikeita kohtia.
Viisipyttyinen taas, vaikka se käy epätasaisemmin, kuten kaikki tietää.
On noilta sisäisiltä osiltaan kuitenkin paremmin tasapainossa, voimat on siellä pienemmät.
Mutta sitä on ulkoapäin vaikea todentaa, kun moottorin rakenne ja sylintereiden määrä aiheuttaa sen, että se on käynniltään niin paljon "rumempi".

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ja kumpikohan päivä se taas tänään on, eli tasapainossa, vai ei.rumilus kirjoitti:Kun on itsensä kanssa tasapainossa, niin ehkä se moottorikin tarkan suunnittelun tuloksena on tasapainossa.
Hatemi mielestäni tyhjensi jo tuon minunkin ajatukseni aika perusteellisesti, mutta jos meistä harrastelijoista kukaan ei koskaan tekisi yrityksen ja erehdyksen voimin moottoreita, ei niiden autonvalmistajienkaan moottorit tarvitsisi siten ollenkaan kehittyä. Nyt kun autonvalmistaja on tehnyt jonkun luotettavan peruskonstruktion, ei se todellakaan tarkoita sitä, etteikö siinä olisi kehittelyn tarvetta, vaan sittenhän se vasta alkaa. Jos joku pystyy väittämään, että kun tulee uusi moottoriperhe tuotantoon ja se olisi heti täysin kehitelty, sekä valmis ja kaikki "solmupisteet" ja "värähtelyt" eliminoitu, väittäisin kaverin saavan vähintään fysiikan nobelpalkinnon.
Jos joku haluaa kehittää osaamistaan tekniikan saralla kokeilemalla, ei sitä mun mielestä kannata heti lytätä ja jos ei ole muuta sanottavaa kuin hakkua muut, pitäisi sitten rehellisesti päänsä kiinni. Nämä forumit kumminkin on sellaisia saitteja, joissa yritetään antaa neuvoja niitä tarvitseville.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Terve vaan Napa !napa kirjoitti:suunnilleen näin olen asian myös mieltänyt, pienen tutkimisen jälkeentuikku kirjoitti:.
Luulisin ymmärtäväni, mitä rumilus tarkoittaa.
Kuusipyttyinen näyttää käyvän tasaisesti ... ja niinhän se käykin.
Moottorissa pyörivät massat kumoaa tosiaan, jolloin lopputuloksena on tasainen käynti, ulospäin.
Mutta, tärkeää on että moottorissa on suuria sisäisiä voimia, jotka rasittaa mekaanisesti osien kestävyyttä, vaikka ne siis kumoaakin toisiaan ja lopputuloksena on tasainen käynti.
Mutta se kumoaminen ei siis poista sitä, etteikö niitä olisi.
Tietyillä värähtelytaajuuksilla (kierrosluvuilla) on sitten niitä erityisen vaikeita kohtia.
Viisipyttyinen taas, vaikka se käy epätasaisemmin, kuten kaikki tietää.
On noilta sisäisiltä osiltaan kuitenkin paremmin tasapainossa, voimat on siellä pienemmät.
Mutta sitä on ulkoapäin vaikea todentaa, kun moottorin rakenne ja sylintereiden määrä aiheuttaa sen, että se on käynniltään niin paljon "rumempi".
Osaatte Tuikun kanssa jo lukea rivien välistä, mistä tässä asiassa on kysymys.
Käynnin tasaisuus on aivan eri asia kuin moottorin sisäiset värähtelyt.
Moottorin käyntiääni voi vaan kertoa kuulijalle oman mieltymyksen. Kysytäänpä V8 tai V12 friikkien mielipidettä, miltä kuullostaa esim. 6-sylinterisen käyntiääni.
Kaiken avainasiana on kampiakselin keskivakaus, eli tukipiste kun lasketaan akselin keskeltä mitattuna molempiin suuntiin, huomaa, ettei 6-sylinterinen olekaan kampiakselin keskikohdalta tuettu. 5-ja 10 sylinterinen ovat tuettu keskeltä painopisteen mukaisesti, josta värähtelyt mm. siirtyvät akselin molempiin päihin, moottorin työjärjestyksestä riippuen.
Värähtelyitä aiheuttaa myös monia muita mm. tangentiaalisia voimia, erilaisia kaasuvoimia jne...jne. Lyhyesti sanottuna moottorin kierron aikana vaikuttaa niin monia erilaisia voimia ja värähtelyitä.
Edellämainitut tekijät lopullisesti ratkaisevat, kestääkö moottori tai ei.
Ei ne kaikki 5-ja 10 sylinterisetkään kestä, vaikka moottorin liikkuvat massat olisivatkin momenttitasapainossa. Eli momenttipiste sulkeutuu ( 0 ). Moottori voi rikkoontua ulkopuoleltakin tulevien voimien- ja värähtelyiden seurauksena.
Näitä tekijöitä ei voida kuulemisella tai näköhavainnoilla todeta, on oltava välineet niiden toteamiseksi.
Sen vuoksi moni omatoiminen virittelijä ei tule ajatelleeksi, ja sitten ihmetellään, miksi näin kävi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että jo pienetkin muutokset moottorin viritysasteessa aiheuttaa suuren vaaran moottoririkolle. Kaasuvoimien muutokset, ahtopaineet, täytökset, polttoaineen ruiskutusmäärien muutokset, ruikutusennakot jne...jne.., vaikuttaa pienissäkin tapauksissa suunnitellulle moottorille epänormaalin tilan.
Ja Antti V:lle vielä sanottavaa; kyllä kannattaisi perehtyä niihin perhetiimeihin, jotka suunnittelevat moottoreita. Kyllä sieltä löytyy yleisesti aivan tarvittava tietotaito. Se on hyvin pientä mitä moottorin omatoiminen virittely korjaa lapsuksia. Suurimmaksi osaksi moottoreiden virittelijät tekevät tietämättään pahaa aikaan.
Olisikin näin hienosti asiat, mutta nyt sanon kokemuksesta, jota kirjallisuudesta lukemalla ei saa, maanteillä näkyy enenevässä määrin omaviritteisiä ajopelejä...valitettavasti.jukkis. kirjoitti:niin mutta kenelle? korkeintaan omalle lompakolle.rumilus kirjoitti:[Suurimmaksi osaksi moottoreiden virittelijät tekevät tietämättään pahaa aikaan.
On se valitettavaa jonkun turhamaisuuden vuoksi, kun joku- tai itse menettää terveytensä tai hengen.
Jos lompakko kevenee...siitä selviää rahalla...mutta mitäs sitten kun viritetyn auton tekniikka pettää...pettää juuri sieltä, johon viritysaste ei ole kohdentunut.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
- Paikkakunta: suolahti
joo ei millää pahalla taas mut perkele oikeesti mulla ei oo mitää 5pyttystä enkä ole semmoista ostamassa nii puhutaanko nyt siitä moottorista mikä mulla on.. entiedä millä otsikolla tää ois pitäny aloittaa ettei tulis tämmöstä souta...
no kiitos 3 vastauksesta jossa ollut jotain asiaa.. mutta nyt edellee ahin haussa ja alle 400e rahaa siihen tarjotkaa..
no kiitos 3 vastauksesta jossa ollut jotain asiaa.. mutta nyt edellee ahin haussa ja alle 400e rahaa siihen tarjotkaa..
johtaja: Antti Peltomäki
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
- Paikkakunta: suolahti
Noh tuskin olisit välttynyt mitenkään, koska tämäkin aihe on puitu monen monta hassua kertaa läpi, ja todettu että se ei oikeasti ole niin hyvä idea, mutta en minä sinua estä!peltsi_racing kirjoitti:entiedä millä otsikolla tää ois pitäny aloittaa ettei tulis tämmöstä souta...
Kerro toki millä laipalla sulla on pakosarja, niin ei tarvi välipalojen kanssa pelleillä. Tuolla rahalla saa jonkun vanhan pahan holsetin 1600000 ajetusta sisusta, eikä se tule toimimaan tossa vehkeessä.peltsi_racing kirjoitti:no kiitos 3 vastauksesta jossa ollut jotain asiaa.. mutta nyt edellee ahin haussa ja alle 400e rahaa siihen tarjotkaa..
Onko sulla jo turbon hilppeet / vielä vahvemmat lohkossa? Onko voimansiirto mitotettu tehoille, alustamuutokset tehty ja muutenkin auto hyvällä mallilla? Ajattelin vaan kun turbon olet jo noin tarkasti budjetoinut.
Mielenkiinnolla odotan, josko vihdoinkin saatais vaparista tehty vehje, joka kumois meidän muiden ennakkoluulot niiden kestämisestä. Ainoa huonopuoli tälläisessäkin olisi se, että se maksaa aivan saatanasti tonnin seteleitä

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Ei niissä välilaipoissa ole mitään paheksuttavaa.
Yleensä originaali valupakosarja on paljon parempi kuin pussillinen itse tehtyjä pas.koja pakosarjoja.
Uskon ehkä itse tehdyn pakoarjan paremmuuden jos joku pystyy osoittamaan esim. itse tehdyn pakosarjan vs. Cumminsin 6-syl pakosarjan paremmuuden, joka vakiona jo tuottaa n. 1200 hv.
Diesel virittämisessä voidaan heti kaikki bensa-ajatukset heittää romukoppaan.
Yleensä originaali valupakosarja on paljon parempi kuin pussillinen itse tehtyjä pas.koja pakosarjoja.
Uskon ehkä itse tehdyn pakoarjan paremmuuden jos joku pystyy osoittamaan esim. itse tehdyn pakosarjan vs. Cumminsin 6-syl pakosarjan paremmuuden, joka vakiona jo tuottaa n. 1200 hv.
Diesel virittämisessä voidaan heti kaikki bensa-ajatukset heittää romukoppaan.
Holset siellä lukee..
Rumilus, mitä sanot tuohon ylläolevaan linkkiin moottoreiden tasapainosta, eikös siinä ikäänkuin kehuta että 6 ja 12 sylinteriset ovat tasapainossa ilman erillisiä tasapainoakseleita?
Ja jos tuolla kampiakselin keskivakaus/tukipiste jutulla tarkoitat laakerointia niin kutosessahan juuri on laakeri siinä keskellä.
Yleensä kun autoa testataan yleisellä tiellä niin eiköhän jokainen etsi mahdollisimman hiljaisen ja suoran tien jossa tekee säätöjä ja kokeilee tekniikan rajoja, jos tämä on liikenteen suurimpia ongelmia niin hyvin menee.
Autoharrastuksesta on tulossa yhtä paha mörkö kuin aseista ja se ketuttaa! Kiitos omaa peilikuvaansakin pelkäävien kotijeesusten!
Anteeksi OT topicin aloittajalle mutta tämä oli pakko tehä.
Ja jos tuolla kampiakselin keskivakaus/tukipiste jutulla tarkoitat laakerointia niin kutosessahan juuri on laakeri siinä keskellä.
Yleensä kun autoa testataan yleisellä tiellä niin eiköhän jokainen etsi mahdollisimman hiljaisen ja suoran tien jossa tekee säätöjä ja kokeilee tekniikan rajoja, jos tämä on liikenteen suurimpia ongelmia niin hyvin menee.
Autoharrastuksesta on tulossa yhtä paha mörkö kuin aseista ja se ketuttaa! Kiitos omaa peilikuvaansakin pelkäävien kotijeesusten!

Anteeksi OT topicin aloittajalle mutta tämä oli pakko tehä.
On täs kyläl ainaki yks 250hv OM604 avaamaton pannu pysyny hyvi nipus vaikka on saanu monoo aika reilusti. Nytte ajettu noilla tehoilla +10tkm, eikä mitää matka ajoonj^ kirjoitti: Mielenkiinnolla odotan, josko vihdoinkin saatais vaparista tehty vehje, joka kumois meidän muiden ennakkoluulot niiden kestämisestä. Ainoa huonopuoli tälläisessäkin olisi se, että se maksaa aivan saatanasti tonnin seteleitä
Kyllähän noita monivenatekniikoita ollaan vissiin jotenkuten onnistuttu turbottelemaan hyvällä menestyksellä. Ja onhan veskolallakin 601 jossa on jerkkua hieman enemmän kun vakiossa, eikä sekään hajonnut. Kehui kyllä että ei ollut edes kallis motti tehdä
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Rumilus on kyllä ihan oikeassa että eihän ne viritetyt autot sitä liikennettä vie turvallisempaan suuntaan, mutta se on selvää ettei tehot/viritetyt autot niitä onnettomuuksia aiheuta. Vaan kyllä se vika siellä ratin ja penkin välissä on melkein aina ja silloinkin kun vika on tekniikassa niin se voi tulla ihan yhtä hyvin vakioon kuin viritettyynkin autoon.
Myös tämä maailman pelastamis ajattelutapa on kunnioitettavaa, mutta tässä maailmassa on niin paljon isompiakin huolia että en edes jaksa ymmärtää miten jaksat jauhaa näistä superturboista ja niiden vaarallisuudesta!
Myös tämä maailman pelastamis ajattelutapa on kunnioitettavaa, mutta tässä maailmassa on niin paljon isompiakin huolia että en edes jaksa ymmärtää miten jaksat jauhaa näistä superturboista ja niiden vaarallisuudesta!
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
ex.w202 c250 TD -95
Audi 5 syl legenda
ja toimii
kollega rakentelee projektina replikaa
tuo oli silloin kun barum ei paistanu keskel pääs
http://www.youtube.com/watch?v=AaVtwiRh ... re=related
moni forumilaine tais olla pilke iskän silmäkulmas tuohon aikaan
-83 ->
B ryhmä
tämä oli päätepiste aikoinaan ...........
http://www.youtube.com/watch?v=ZhXXurRr ... re=related
ja toimii
kollega rakentelee projektina replikaa
tuo oli silloin kun barum ei paistanu keskel pääs

http://www.youtube.com/watch?v=AaVtwiRh ... re=related
moni forumilaine tais olla pilke iskän silmäkulmas tuohon aikaan

B ryhmä



http://www.youtube.com/watch?v=ZhXXurRr ... re=related