Tarvitaan M102.985 pakosarjan tekoa varten tietoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Tarvitaan M102.985 pakosarjan tekoa varten tietoja

Viesti Kirjoittaja japa86 »

Eli en ole löytänyt seuraavia tietoja W124 M102.985 moottorille, ja peltipakosarjaa pitäs väsätä mutta tiedot puuttuu, ja niitä en ole löytänyt mistään, eli:

eglannin kielellä osa, suomentakoot paremmin se joka osaa :)

-volymetric efficiency- prosentti (VE %)
-kiertokangen mitta(kesk-kesk.)
-venttiilien halkasijat
-nokka-akselin nosto(imu&pako)
-intake & exhaust duratation at 0.050 valvelift(from 180 to 360 degrees)
-intake degreed centerline
-camshaft lobe center angle

ihan mikä tahans näistä tiedoista auttaa eteenpäin oikeoppisen pakosarjan mitoituksessa M102 moottorille, jonka aion tekasta( :roll: ) rosterista, ja perään 2" rosteri putkisto, teen niitä ehkä pari myyntiinkin halukkaalle, mutta siihen tarvitaan nuo tiedot, jotka sitte voin syötää pakosarjan laskenta ohjelmaan ja laskea röörit oikean pituisiksi :) ei viitti ruveta arpomaan ;)

ei oikeen löydy tarvittavia factoja googlesta :(
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

melkein sanoisin, että vedä tuurilla :P

no, VE % vois olla jotain 90-95 paikkeilla :roll: jos on oikein hyvin tehty kansi muuten, 4 venttiilikansilla tämä on yleensä jo vakiokuosissa n. 94-100%...

jotenkin olis sellainen kuva, että mersussa on n. 145 mm kanget :roll: en kuitenkaan sano 100% varmaksi...

venttiilien koosta ja nokkien nostosta/asteista/nokkakulmista ei ole mitään hajua noiden m102 koneiden kohdalla, mutta eiköhän joku niistä tiedä...

M103 3 litran koneessa imuvena on 43 mm ja pako 39 mm, olisko M102 koneessa samat :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

napa kirjoitti:melkein sanoisin, että vedä tuurilla :P
se voi olla etä pitää puolet vetää tuurilla kun ei tunnu löytyvän inffoa tähän konemalliin :(

jos auto viel lähtee käyntii uudella putkistolla ni sittehän se viritys on onnistunut, eikö? etenkin jos äänet koveneen ni tehothan lisääntyy, eks nii?... :LOL :LOL

jos mie jaksan/viittin/on rahoo ni käyn huvikseen revittämässä vakio putkistolla ton penkissä ja sitten taas uudella putkistolla sama homma ja kattoo paljo tehot putoo :P
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tarvitaan M102.985 pakosarjan tekoa varten tietoja

Viesti Kirjoittaja tomant »

japa86 kirjoitti:...
-venttiilien halkasijat
...
Mahlen katalogin mukaan venttiilien lautasten halkaisijat ovat: imu 46 mm ja pako 39 mm.

Itse tein ensimmäisen pakosarjan 2-litraiseen M102.962 (pienemmät venttiilit) turboon 42,4 x 2,6 -putkikäyristä, jotja sopivat kohtuullisen hyvin kannen pakoaukkojen mittoihin. Tuollayksi malli, joka toimi pienen turbon kanssa erittäin hyvin, mutta ei kestänyt mekaanista rasitusta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarvitaan M102.985 pakosarjan tekoa varten tietoja

Viesti Kirjoittaja japa86 »

tomant kirjoitti:

42,4 x 2,6 -putkikäyristä,


samoista käyristä mäkin aina turbopakosarjat teen. tässä yks jo myyty sarja toyotan 2T: hen, ja tänään väsäilin taas yhtä tilattua sarjaa :)
(toki laaja säiteisimpiä käyriä pitäs käyttää, mutta sitten pitäs olla auto paikan päällä mihin tekee sarjan kun ei aina tiiä paljonko tilaa on käytettävissä mihinkin suuntaan...)

kotia kun sais vielä tigin hommattua, ni sais siistinpää ja ennen kaikkea parempaa jälkeä saumojen osalta, ja sais rosteri pakosarjat hitsattua kotona :)

Kuva
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Vastaa Viestiin