124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

patroltd kirjoitti:Rumilus, mitä sanot tuohon ylläolevaan linkkiin moottoreiden tasapainosta, eikös siinä ikäänkuin kehuta että 6 ja 12 sylinteriset ovat tasapainossa ilman erillisiä tasapainoakseleita?
Ja jos tuolla kampiakselin keskivakaus/tukipiste jutulla tarkoitat laakerointia niin kutosessahan juuri on laakeri siinä keskellä.
Yleensä kun autoa testataan yleisellä tiellä niin eiköhän jokainen etsi mahdollisimman hiljaisen ja suoran tien jossa tekee säätöjä ja kokeilee tekniikan rajoja, jos tämä on liikenteen suurimpia ongelmia niin hyvin menee.
Autoharrastuksesta on tulossa yhtä paha mörkö kuin aseista ja se ketuttaa! Kiitos omaa peilikuvaansakin pelkäävien kotijeesusten! :evil:
Anteeksi OT topicin aloittajalle mutta tämä oli pakko tehä.
Luehan tarkkaan mitä viittamassasi linkissä kerrotaan tarkalleen.
6-sylinterisessä kerrotaan tasapainon olevan lähes tasapainossa.
12-sylinterinen on melkein, mutta sekään ei ole momenttipisteessä O, vaan jää hiukan epätasapainoon.
Tuo linkki nyt on jätettävä omaan arvoonsa, joku viheltäjä on päässyt kirjoittamaan tekniikan koulun siteerattuna pintapuolisesti eri moottorivaihtoehdoista.
Mitä tulee kampiakselin keskivakauteen, laskennallinen tasapaino 5-sylinterisellä on tarkalleen 3-sylinterin kohdalla, jossa laakerointi on molemmin puolin kiertokangen laakerointia, sensijaan 6-sylinterisessä laskennallinen tasapainopiste on 3-ja 4-sylinterin välissä, joka siten aiheuttaa vääntövoimia kampiakselille.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Äkkiä ajetellen sen pisteen kuuluisikin olla juuri siellä missä on laakeri eli sylinterien välissä :roll:

Mutta juu. Ei kai tässä ole muusta kysymys kuin siitä ettei Rumilus halua että autoja viritetään laittomiksi. Noilla momenttipisteillä ei ole mitään merkitystä laittomaksi muuttamiseen tai turvallisuudessa. Sillä että räjähtääkö se kone ei ole tieliikenteen kanssa mitään tekemistä.

Periaatteet ja jeesustelut sikseen. OM603 kestää vaparistakin tehtynä 300hp jonkin aikaa. Jossain vaiheessa alkaa kuulua naputus mikä ei liity momenttipisteeseen vaan yleensä kiertokangen jompaankumpaan päähän. Ja siihen se hajoaa. Jos ei mäntä ehdi sulaa ennen sitä. Koneen teoreettinen kestävyys ei tule vielä tässä vaiheessa kummitelemaan kuin Rumiluksen uniin. Sama kampura ja lohko kestää kyllä kunnen veiveillä ja öljyrusikuilla tuplatehot kohtuukäytössä. 300hp tehoilla se ei varmasti vahvistettuna säry jos ei turbona ole joku naurettavan pieni tulppa. Turboon kannattaa kuitenkin panostaa ja mitoittaa ne järkevästi. Oli niitä sitten yksi tai useampi. Vapariin en tuplia tai VNT:tä alkaisi rakentamaan mutta orkkis turbokoneeseen alkaisin. Luultavasti tuplia. Joillain foorumilaisilla on huonoja kokemuksia tuplista, mutta näissä tapauksissa kyse on mielestäni ollut alunperin vääräst mitoitukseta minkä johdosta ei setuppia ole saatu pelaamaan yksiin. Mitään rakettitiedettä tuo mitoitus ei ole . 200hp/l koneissa on vielä yksi ja hailee onko insinööri tai tietokonemallinnus mitä mieltä momenttipisteistä. Jeemu pääsi 5cyl koneella yli tuosta, mutta on niitä kuutosiakin yli tuon pointin. Mersuissa. Ja dieseleissä.
diipa daapa...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

vapari konetta ahdettaesaa näkisin 603 koneen isomman tilavuuden olevan etu verrattuna 601/602 koneisiin
riippuu tietenkin kuskista mutta olettaisin että kutosesta otetaan harvemmin sitä litra tehoa siinä määrin mitä esim. nelos koneesta
meillä emätäkin varmaan kaasuttaisi ahdetusta 601 vaparista kanget ulos taas kaks pyttyä isommasta se ie niin helposti onnistukkaan luulisin :wink:
joiku hx35 tai vastaava ahdin vois olla sopiva ahtoja 1.2-1.3 sillä pitäis tulla 300hv
1,6 ahdoilla eräs vapari 603 kesti n.70tkm

ja lopuksi luettavaa kun rumilus ei ole tienny tai muistanut vitosen ongelmia :lol:

The five-cylinder engine's advantage over a comparable four-cylinder engine is best understood by considering power strokes and their frequency. A four-stroke cycle engine fires its cylinders once every 720 degrees — the crankshaft makes two complete rotations. If we assume an even firing engine, we can divide 720 degrees by the number of cylinders to determine how often a power stroke occurs. For a four-cylinder engine, 720° ÷ 4 = 180° so there is a power stroke every 180 degrees. A V8 engine gets a power stroke every 90 degrees: 720° ÷ 8 = 90°.

A given power stroke can last no more than 180 degrees of crankshaft rotation, so the power strokes of a four-cylinder engine are sequential, with no overlap. At the end of one cylinder's power stroke another cylinder fires.

In a one-, two-, or three-cylinder engine there are times when no power stroke is occurring. In a three-cylinder engine a power stroke occurs every 240 degrees (720° ÷ 3 = 240°). Since a power stroke cannot last longer than 180 degrees, this means that a three-cylinder engine has 60 degrees of "silence" when no power stroke takes place.

A five-cylinder engine gets a power stroke every 144 degrees (720° ÷ 5 = 144°). Since each power stroke lasts 180 degrees, this means that a power stroke is always in effect. Because of uneven levels of torque during the expansion strokes divided among the five cylinders, there is increased secondary-order vibrations. At higher engine speeds, there is an uneven third-order vibration from the crankshaft which occurs every 144 degrees. Because the power strokes have some overlap, a five-cylinder engine may run more smoothly than a non-overlapping four-cylinder engine, but only at limited mid-range speeds where second and third-order vibrations are lower.

Every cylinder added beyond five increases the overlap of firing strokes and makes for less primary order vibration. An inline-six gets a power stroke every 120 degrees. So there is more overlap (180° - 120° = 60°) than in a five-cylinder engine (180° - 144° = 36°). However, this increase in smoothness of a six-cylinder engine over a five-cylinder engine is not as pronounced as that of a five-cylinder engine over a four-cylinder engine. The inline-five loses less power to friction as compared to an inline-six. It also uses fewer parts, and it is physically shorter, so it requires less room in the engine bay, allowing for transverse mounting.

A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments. This means that no additional balance shafts are needed in a straight-six.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jep, omat ongelmansa on kaikilla normaalisti käytetyillä sylinteriluvuilla, kun joku värähtely poistuu, niin tulee toinen tilalle tai joku muu ongelma :D ei "täydellistä" moottoria ole olemassakaan...

ja nämä värähtelyt taitaa olla enemmän dieselien riesana (alakierroksilla kai lähinnä :roll:), toki rajusti ahdetut (varsinkin mekaanisesti) bensakoneetkin niistä kärsii, kun alkaa sylinteripaineet olla samaa luokkaa, varsinkin jos ahtoja saadaan jo alakierroksille...

alaväännöllähän nämä nykyiset turbodieselit on helppo tappaa, kun junnataan menemään liian suurella vaihteella, kun ne kerran "vetää" niin hienosti...

1 sarjan (141) scanian V8 koneet ainakin räjähteli aikoinaan, kun niillä junnattiin liian pienillä kierroksilla, lopulta kun niillä sitten opittiin huudattamaan "sasinmäkeen" täysillä kierroksilla, päästiin jopa perille asti :wink: kerran mulla kyllä hirtti turbo kiinni, mutta se alkoi taas toimimaan kun päästiin hetkeksi huilaamaan alamäkeen :P no olihan sillä scanialla jo yli 2 miljoonaa ajettukin, että eiköhän tuollaset pienet kuviot jo kuulu niihin kilometreihin :roll: toinen kone tais kyllä olla vasta menossa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

nonii mulkut. kiitos että ootte jaksanu jauhaa paskaa jo 150 viestä joista mulle apua noin viides.. oikeesti menkää jauhaa johonki muulle sivustolle tota tieliikenne paskaa olen ajanu rekkaa 3w ja eniten vitutta+ karavaanarit ja raktori sun puimurit jotka ei väistä ikinä....... ja niitä pidän tod vaarallisina..

mut kiva oli saada joiltain tietoa et ei kannata yli 1,8 bar kiitos ja et tupla flektit
onko oikeesti tääl niin tylsää et jaksetaa jauhaa jostain vitu+ insinööri oppi paskasta joka ei auta mua edelleenkää mitää. nyt kaipaa sitä holset hx 40 tai muuta sopivaa ahinta...

ps poltan kumia vaik vapari 300d ja ei kiinnosta vittuaka+ muitte mielipiteet autoa kehitetää pikkuhiljaa ja sit parannellaa ku puutoksia havaitaan..

mut jos joku oikeesti tehny tämmösen kokeilun ja tietoa sitä nii laita yv ku tääl jauhetaa pelkkää insinööri paskaa. olen pettynyt mersu foorumin kirjoittajiin ja oikein vitutt++ tää touhu. vi+tu jos tuutte paskan jauhajat joskus meilleppäin (suolahti) nii ilmota oikeesti haluun nähdä joka jaksaa tehä tätä...
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja mersu sekä scania tehnyt ainoat kunnon rekat/kuorma autot jota olen ajanut... koska niis v8 padat osattu tehä oikein.
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

nii ja unohdin rumilus et varmaa tyhmä mies oo mut susta ei ole apua mun mersun turbottamiseen tee palvelus ja lopeta kirjottaminen tähä juttuu ku kaikki koko ajan kirjottaa vastauksia sun juttuu ja oikea asia jää kirjottamatta oikeesti.. osaan lukea sekä kirjoittaa jotenki mut tää juttu ei etene mihin mä tätä tarviin ootko kiltti ja kirjota seuraava viesti et kiitos ja en kirjota enää tähän... kysyn sulta yv jos mua rupee kiinnostaa värinä vi+un vibrat jne.. ja anteeks mut tää on liian turhauttavaa.
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja kohta joku kirjottaa et volvo rekoista paras elä ees kirjota oon ajanu kaikkia rekkoja jota suomen tieliikentees menee (tZiltton) army jne oikeesti kertokaa vaan nyt miten mun kannattaa edetä täs mun mersu projektis viisaasti etten toista virheitä. ja turha sanoa et jätä tekemättä saa vetää käteen teen sen joka tapaukses mut haluun tietoa.. piste
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja vielä lisää olen harrastanut 4syl bensa koneita ja valmistajasta riippuen 3kiertokanki/laakeri jurttaa aina eka mut se ei mua kiinnosta ku tiiän sen jo.
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

peltsi_racing kirjoitti:nii ja unohdin rumilus et varmaa tyhmä mies oo mut susta ei ole apua mun mersun turbottamiseen tee palvelus ja lopeta kirjottaminen tähä juttuu ku kaikki koko ajan kirjottaa vastauksia sun juttuu ja oikea asia jää kirjottamatta oikeesti.. osaan lukea sekä kirjoittaa jotenki mut tää juttu ei etene mihin mä tätä tarviin ootko kiltti ja kirjota seuraava viesti et kiitos ja en kirjota enää tähän... kysyn sulta yv jos mua rupee kiinnostaa värinä vi+un vibrat jne.. ja anteeks mut tää on liian turhauttavaa.

Laita sinne Mersus pellinalle suoraan Mersun 650 hp kuorma-auton moottori.
Ei tarvitse rakentaa kuin etuakselisto joka kestää moottorin painon. Tandem voisi olla hyvä.
Lisäksi laitat välitykset tarpeen mukaan.
Tulikohan nyt hyviä vinkkejä poikamaiselle ajattelutavalle olevalle rekkamiehelle....niinkuin ne lähes kaikki muutkin niitä näyttää olevan.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mersufoorumi on ihan asiallinen foorumi. tietoa jaetaan aika hyvin ja kaikenlainen v*ttuili on aika vähissä. välillä kuitenkin joihinkin topikeihin tulee tälläsiä paskanjauhanta kohtauksia. mutta aika vähissä ne kuitenkin on.

niin, sitä tietoa siitä vaparin turbottamisesta. aikalailla ne tärkeimmät tais jo esille tullakkin. ei siinä mitään sen ihmeempää ole, eikä ainakaan mitään rakettitiedettä.

-kunnolliset kanget
-kunnolliset männät
-öljypumpulle nopeemmat välitykset
-öljyruitata männille ( vapari lohkossa ei taida olla vaan paikkaa niille)
-sopiva turbo
-öljycooleri
-sopiva syyläri, jos vakio ei riitä
-ahtocuuleri
-mittareita joka lähtöön
-pumpun ajotus kohdilleen

tossa ne nyt varmaan on. noilla pääsee jo aika pitkälle. sit jos hajoo, niin on liikaa tehoja, tai liian heikot osat.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei tämä mitään paskanjauhantaa ole ollut, jos älykkyys ei riitä lukemaan edes näitä juttuja, niin on parempi olla sitten myös "virittelemättä" niitä moottoreita...

melkoinen "ruudinkeksijä" tuntuu olevan tuo peltsi_racing :shock:

mistähän kuvittelee saavansa niitä turboja n. 400 €:lla jotka riittää tehotavoitteeseen, eikä hirtä kiinni ekan 1000 km aikana vanhuuttaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Jos budjetti on 400e niin kannattaa unohtaa koko homma. Vaparikone hajoaa ennemmin tai myöhemmin, veivejä haljennut vakio vapareistakin, halvimmaksi tulee hommata heti alkuunsa turbokone. Eikä nuille koneille mitään selviä rajoja ole millä paineilla hajoaa, ei se veivi ilman pumppaamisestä rikki mene. Luulisi tällaisten perusasioiden olevan tiedossa jos kilpa-autoja olet rakennellut.
S210 220 CDI A -02
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Eiköhän keikuta 5000 euron kintaalla, jos OM 603 vapaastihengittävästä mielii virittelemällä saada 300-400 hv. Sekin on vähän alakanttiin, riippuu mistä hankkii komponentit, onko ne uusia vai käytettyjä.
Noilla tehoilla tarvitaan jo koneistamoakin apuun, pelkillä komponenteilla ei helposti päästä ( 400 hv ), moottoria on jo melkoisesti koneistettava, ja se maksaa. Eri asia on, jos käytetään kiihdykkeitä, pääsee halvemmalla, mutta pääsee myös moottorista nopeammin eroon.

Mielestäni annoin varteenotettavan vaihtoehdon , minkä moottorin kannattaa sinne Mersun nokalle laittaa....mutta sekin katsotaan v...luksi.

Kannattaisi luopua hankkeesta, vaikka kuinka olisi intohimoja.
Pää osuu taas betoniseinään railakkaasti.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siinä taas oikeen rekkakuski. Oikeat kuskit ei sano autoja rekoiksi :lol:
Ja onko se nyt liian vaikea ymmärtää että toi vaparista rakentaminen on turhaa, koska siihen pitää kuitenkin laittaa turbon hilut. Ellet halua lohkon kylkeen reikää. Tai sitten pysyt ~200 hepassa ja ahtoja alle kilo. Hakua käyttämällä löytää aiheesta paljon tietoa. Ps volvo ja scania on ne kunnon autot 8)
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Jäitä hattuun suolahdessa... Käytä tunti lukemalla noita vanhoja aiheeseen liittyviä ketjuja joita löytyy sata varmasti tältäkin foorumilta hakua käyttämällä riittämiin. Tämä keskustelu on ollut oikeasti virkistävää ja erittäinkin viihdyttävää. Ellei jopa tragikoomista :lol:

Mutta juu. Alta neljälläsadalla saat avuttoman huonosti mitoitukseltaan olevan ahtimen joka on suunniteltu 30v sitten olleella tietotaidolla. Parisataa lisää niin alkaa saada jo vähän nykyaikaisemman ja paremman ahtimen. Mitä uudempi ahdin niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä pienempikin ahdin riittää tehotavoitteisiisi ja pienemmällä ilman lämmittämisellä.
diipa daapa...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

peltsi_racing kirjoitti:ja mersu sekä scania tehnyt ainoat kunnon rekat/kuorma autot jota olen ajanut... koska niis v8 padat osattu tehä oikein.
Ja se v8 ei tee kuorma-autosta mitenkään erinomaista, ei niillä äänillä ajeta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

rumilus kirjoitti:Eiköhän keikuta 5000 euron kintaalla, jos OM 603 vapaastihengittävästä mielii virittelemällä saada 300-400 hv. Sekin on vähän alakanttiin, riippuu mistä hankkii komponentit, onko ne uusia vai käytettyjä.
Noilla tehoilla tarvitaan jo koneistamoakin apuun, pelkillä komponenteilla ei helposti päästä ( 400 hv ), moottoria on jo melkoisesti koneistettava, ja se maksaa. Eri asia on, jos käytetään kiihdykkeitä, pääsee halvemmalla, mutta pääsee myös moottorista nopeammin eroon.

Mielestäni annoin varteenotettavan vaihtoehdon , minkä moottorin kannattaa sinne Mersun nokalle laittaa....mutta sekin katsotaan v...luksi.

Kannattaisi luopua hankkeesta, vaikka kuinka olisi intohimoja.
Pää osuu taas betoniseinään railakkaasti.
Tahtoo mennä yli tuon 5000e vaikka tekee turbostakin... Nyt on ite tehty oikeestaan kaikki mitä vaan pystyy, mutta taitaa kaiken kaikkiaan kinnata hinta yli tuon 5000e... :roll: Pumppu siinä eniten maksaa.

Nii, ja sellasen neuvon voisin antaa peltsi_racing:ille, että ei kannata budjettia laskea sillälailla, että pumppu+turbo+pakosarja+cooleri=käytettävissä oleva raha. Ei tuu onnistumaan... Ite tein noin, ja ei meinaakkaan mennä siihen hintaluokkaan enää tuo auto. Ja tosiaan, miks sää meinaat siitä vaparista tehä? Pääset paljon helpommalla ite. "Halvemmalla", ja paremmat mahollisuudet kestää niinku jo miljoona kertaa on sanottu. Ketään ei kiinnosta pätkääkään kummasta loppuviimein teet, mutta se on sulle itelles helpompaa tehä orkkis turbosta.

Vielä tuohon budjettiin, että itellä se meni näin: kone 1000e, osat siihen "KansainLiitolta" 1000e, pumppu 1200e, turbo 750e, kannen+lohkon koneistus ja hilppeet 400e, cooleri ja öljycooleri 300e, hukkaportti 130e, pakosarja 350e(itte tehty), imusarja (oli halpa, kun ite tehty kans, mutta 100e meni siihenki), öljyputket 220e, ja sitten vielä pakoputki (jos simonsin käyristä, niin 50e/kpl) ja ahtoputkisto väh. 200e.

Että siitä voi laskee, niin se ei tuo 400e oo kyllä mitään... :roll: Joka ainoaan paikkaan menee väh. 100e, oli se sitten turbon tiivisteet, tai joku pieni hilpe jonnekkin. Aina on kolmenunmeroinen luku. Harvon pääsee alle 50e.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ja vielä offia päälle.
esko kirjoitti:Audi 5 syl legenda
ja toimii


kollega rakentelee projektina replikaa
tuo oli silloin kun barum ei paistanu keskel pääs :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=AaVtwiRh ... re=related

moni forumilaine tais olla pilke iskän silmäkulmas tuohon aikaan 8) -83 ->
B ryhmä :mrgreen:











:| tämä oli päätepiste aikoinaan ...........

:cry:
http://www.youtube.com/watch?v=ZhXXurRr ... re=related
Tuo on kyllä karu tuo toivosen juttu. Ja samaten se viimenen haastattelu:" Ei näillä autoilla voi enää ajaa..." :roll: Ne oli tuohon aikaa kuskit erikseen.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

voi voi näitä teidän juttuja... taitaa taas paljastaa foorumin tason... tässä pitkästä aikaa mersun ruuvauksen ja muiden kiireiden keskeltä ehdin käydä lukemaan.... :D

Mitä nyt tämäkin taas paljastaa foorumin tason et sellaista mut jospa lähtis hitsaileen paisunta säiliötä kun ei mahdu paikalle :D niin ja niin se on et ne jotka ei värkkää niillä on aikaa notkua netissä... :D

Mitä ralliin tulee niin jospa tuossa lähtis keskiviikkona jyväskylän suuntaan... kateleen miten miten kankkusen jussi fiilistelee wrc ratissa onhan se niin et jussi on vielä oikein kunnon ralli mies on ajanut takapotku escortin ja B-ryhmän pösön väliltä muillakin mopoautoilla :D

Muistikuvat rallista on ekoilta reissulta et escortteja oli paljon... sitten et mikkola tuli audilla kovaa ja muut körötteli :D ja meni ot jutuksi mut niin tässä topiikissa on mennyt näköjään muillakin se on moro... kaikkea te jaksattekin....
Itse tein ja säästin
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Niinku sanoin, niin kukaan ei voi kertoo etukätee millä muutoksilla se sun kone kestää sun käytös tietyn hevosvoima määrän.

Vai oonko vääräsä? Kyllä se kolomannen kone remontin jälkee alakaa kestään, ku o heikot lenkit kerta toisensa jäläkee päivitetty parempiin.

Vaikka ei liity mitenkää topikin otsikkoon, niin vapari koneesta toi munki kone on tehty ja vaikka onki vaan 5 sylinterinen niin ny originali tbo kellarin palikoilla tuntus pysyvän läjäs. Ei muutaku Mynä Dieselistä pumppu ja isket ahtoo koneesee, sittehä se selvii kuin kauan pysyy nipus sun ajotyylillä.
Jokainen meistä on oppirahat joutunu maksaa, ite pariinki kertaa, mutta eipä toistu samat virheet.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jeemu kirjoitti:Niinku sanoin, niin kukaan ei voi kertoo etukätee millä muutoksilla se sun kone kestää sun käytös tietyn hevosvoima määrän.

Vai oonko vääräsä? Kyllä se kolomannen kone remontin jälkee alakaa kestään, ku o heikot lenkit kerta toisensa jäläkee päivitetty parempiin.

Vaikka ei liity mitenkää topikin otsikkoon, niin vapari koneesta toi munki kone on tehty ja vaikka onki vaan 5 sylinterinen niin ny originali tbo kellarin palikoilla tuntus pysyvän läjäs. Ei muutaku Mynä Dieselistä pumppu ja isket ahtoo koneesee, sittehä se selvii kuin kauan pysyy nipus sun ajotyylillä.
Jokainen meistä on oppirahat joutunu maksaa, ite pariinki kertaa, mutta eipä toistu samat virheet.

Kyllä sen melkein pystyy määrittämään, kuinka omatoiminen virittely moottorille antaa elinaikaa.
Siihen toki vaikuttaa, niinkuin mainitsit, käyttäjän toimenpiteet.

Mutta onhan se aivan selvä juttu, kun Mersun perusmoottoreilla ajellaan miljoonan kilometrin siivuja, ja omaviritteisillä muutamia tuhansia kilometrejä, että jossakin se mättää radikaalisti....ja se joku on moottorin epänormaali toiminta. Pienetkin muutokset eivät tunnu-ja näy päällepäin, vaan ne vaaralliset olosuhteet tapahtuvat näkymättömissä, jonne ihmismieli ei ylety.
Kyllä ne moottorinvalmistajien insinöörit tietävät, missä olosuhteissa moottorit rikkoontuvat, ja sen vuoksi ne toimitarajat asetetaankin sellaiselle tolalle,että moottori kestää.

Toki sitä voi mielessään leikkiä neroa pelle pelotonta, mutta tavallinen pulliainen ilman riittävää koulutusta alalla ja riittävän hyviä analyysilaitteita, kykene kunnonmoista moottoria rakentamaan.
En ymmärrä, mitä mielihyvää jollekin voi tuottaa tietoisesti laittaa rahaa likoon, jonka lopputulos on selviö.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti: En ymmärrä, mitä mielihyvää jollekin voi tuottaa tietoisesti laittaa rahaa likoon, jonka lopputulos on selviö.
sille toiminnalle on ihan pätevä nimi jo olemassa... harrastaminen/harrastus :wink:

mielummin minä ainakin laitan 5000€ kiinni moottoriin/kilpureihin, kuin kaadan sen kurkusta alas alkoholina... jokainen saa mun puolesta tehdä omat valintansa, myös rahankäytössään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Mikään ei ole yhtä mukavaa kun särkeä pari ahdinta kuukaudessa tai saada kiertokanki solmuun nestelukon seurauksena 2000km ajetussa koneessa :D Muutaman kerran jälkeen ei voi kun nauraa. Harrastukset maksaa. Jopa postimerkkien keräily.
diipa daapa...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

hatemi kirjoitti:Mikään ei ole yhtä mukavaa kun särkeä pari ahdinta kuukaudessa tai saada kiertokanki solmuun nestelukon seurauksena 2000km ajetussa koneessa :D
ja näistä hauskoista hetkistä saa moni vag kuski nauttia ihan vakiollakin moottorilla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Huvinsa kullakin, mutta kun tietää takuuvarmasti lopputuloksen, niin miksi sitä pitää jo muiden virheistä ja kokemuksesta saaduilla tiedoilla laittaa " harrastukseen " euroja. Luulisi niillä olevan muutakin käyttöä...mutta ei tietenkään alkoholin kanssa läträäminen.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Tunsin joskus sellasen jampan joka hakkas kymmeniätuhansia markkoja johonkin ooppeliin.
Se kesti sen 700-1000km per kasaus kunnes joku anto periks koneessa.Ja se oli helvetin tyytyväinen joka kerta kun se hetken kesti.

Kehu vaan et sen aikaa kun kestää niin on niin kivaa että ei mitään rajaa :P
Omia valintoja.
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se nyt vaan on niin että kun kolmelitraisesta moottorista otetaan 400-500 heppaa ulos niin ei se kestä miljoonaa tai puoltakaan miljoonaa vaikka minkälainen moottori-insinööri sen tekisi. Se on vaan sellainen harrastus :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.

Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 26.07.2010 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin