jpk kirjoitti:Pepekyy kirjoitti:Monta kertaa olen pohtinut, että mites plasmaleikkuri pelaa autopeltihommissa. Paksumpaa tavaraa olen kyllä leikannut, mutta en autoja.

No, kävin tänään kaverini luona, joka oli ostanut semmosen valovirta plasmaleikkurin. Jos jollain on mahdollisuus kokeilla sitä auton pelti hommissa, ni suosittelen. Kaveri näytti miten lokasuojan kaari leikataan. Ei muuta, ku piirsi kolvilla menemään. Maalit, ruosteet, eikä massat tuntuneet missään. Todella nopea leikata, eikä pelti kuumene. Ei siis ole myöskään vetely ongelmia. Ja kolvi mahtuu todella ahtaisiin paikkoihin. Plasmalla saa leikattua kaikkea mikä johtaa sähköä. Tommonen pitää kyllä hommata.

Kuinka paljon tollanen pikkuplasma maksaa?
Eilen ja tänään tullut polteltua kaasulla rautaa,plasmakin pyörii nurkissa mutta ei oo saatu pelaamaan,"uus" tuttavuus. Alkaa räpättämään kun liipaisin pohjassa noin sekunnin,liekö käyttäjissä vikaaaaaaaa... Suutin ja kaasukupu uus. Ja ohjekirjaa on tutkittu mutta vika edelleen mysteerio.
Piti olla ehjä ts. vaihdettu vain uudempaan ja keveämpään malliin,tää tälläinen migin kokoinen voimavirta kampe. Uus maksaa noin 3.5k€ eli voipi remonttikin olla tyyristä,"ilmaisesta" koneesta tulla kallis
Tosin siistit leikkausjäljet houkuttais,kuin myös paloturvallisuus ja "edulliset" käyttökustannukset.
Sillon jos räplättää pääkaari ei syty kunnolla - syitä tähän voi olla monta, mutta ensin kannattaa tutkia kaasu/paineilma puoli. Paineista plasmat ovat tarkkoja.
Plasmahan toimii siten että ns.pilotti syttyy ensin eli valokaari palaa pienellä virralla elektrodin ja suuttimen välissä. Tämän jälkeen sytytetään pääkaari leikattavan materiaalin ja elektrodin väliin. Polttimesta tuleva kaasu valokaaressa muuttuu plasma tilaan ja sulattaa leikattavan materiaalin huitun tuuttiin.
Pääkaari syttyy pilotin elektroni suihkua pitkin elektrodin ja leikattavan materiaalin välille. Plasmakoneissa on ohjauspiiri joka hoitaa sytystapahtuman kun liipaisinta painaa.
Suutinta pitää pitää n. 5mm irti leikattavasta materiaalista kun yrittää sytyttää ja maadotuksen pitää olla myös kunnossa. Plasmoissahan on + maa samoin kuin tig hitsauskoneissa.
Plasma koneena on yksinkertainen tasasuuntaaja/muuntaja. Yleensä ongelmat on kaasuissa tahi ohjauksessa. Vanhemmissa koneissa varsinkin on mielenkiintoisia relevirityksiä, jotka kränää silloin tällöin.