välijäähdytin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38
välijäähdytin
minkä kokosta välijäähdytintä ootta käyttänyt mesen 603. mistä ootta ostanut nuita kiinan coolereita? haulla yritin ettiä mutta en yhtäkkiä löytäny..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
siis, eihän isompi cooleri anna yhtään enempää tehoja, jos pienemmässä vain riittää jäähdytysteho, mutta yleensä autojen vakiocoolerit on niin huonoja jäähdytysteholtaan ja niiden virtaushäviöt ovat niin suuret, että "kiinancoolerit" antavat paremmin koneesta tehoa... siis ihan muuten vakio syötöillä dieselissä ja vakio eculla bensakoneessa... virityksen jälkeenhän suurin osa vakiocoolereista on se pahin pullonkaula..jartuo kirjoitti:Antaako isompi cooler niin paljon tehoja, että eron huomaa vakioon verrattuna?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?
Autona c 230 kompressor.
Autona c 230 kompressor.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Tuo olikin kysymykseni tarkoitus. Itselläni ihan vakio cooleri include Tuikun softa. Eipä se ole kallis invesointi jos coolerin pävittäisi. Mikä koko luokka siihen olisi helpoin/järkevin asentaa? Auto on 200cdi w211napa kirjoitti:siis, eihän isompi cooleri anna yhtään enempää tehoja, jos pienemmässä vain riittää jäähdytysteho, mutta yleensä autojen vakiocoolerit on niin huonoja jäähdytysteholtaan ja niiden virtaushäviöt ovat niin suuret, että "kiinancoolerit" antavat paremmin koneesta tehoa... siis ihan muuten vakio syötöillä dieselissä ja vakio eculla bensakoneessa... virityksen jälkeenhän suurin osa vakiocoolereista on se pahin pullonkaula..jartuo kirjoitti:Antaako isompi cooler niin paljon tehoja, että eron huomaa vakioon verrattuna?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Ilma lämpiää aina kun sitä puristetaan, tehdään puristus sitten turbolla, mekaanisella ahtimella tai polkupyörän pumpulla.
Tämän ilmiön voi havaita vastakkaisena kun paineen alaista kaasua päästää pullosta ulos, vaikka kaasupullosta, deodoranttipullosta tai kompurasta. Kaasu jäähtyy kun sen paine laskee.
-> Mekaaniseen ahtimeen myös välijäähdytin.
Tämän ilmiön voi havaita vastakkaisena kun paineen alaista kaasua päästää pullosta ulos, vaikka kaasupullosta, deodoranttipullosta tai kompurasta. Kaasu jäähtyy kun sen paine laskee.
-> Mekaaniseen ahtimeen myös välijäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
roots tyyppinen nostaa lämpöjä vielä pahemmin, kuin turbo ja ruuvilla päästään ehkä samaan "hukkalämpöön" mitä turbolla, jos mitoitukset on ok.Macex kirjoitti:Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?
Autona c 230 kompressor.

niin ja sun autossa on siis roots ahdin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola kirjoitti:Ilma lämpiää aina kun sitä puristetaan, tehdään puristus sitten turbolla, mekaanisella ahtimella tai polkupyörän pumpulla.
Tämän ilmiön voi havaita vastakkaisena kun paineen alaista kaasua päästää pullosta ulos, vaikka kaasupullosta, deodoranttipullosta tai kompurasta. Kaasu jäähtyy kun sen paine laskee.
-> Mekaaniseen ahtimeen myös välijäähdytin.
No niin, tämä selvä, tuli todella perustellut vastaukset, niistä kiitoksetnapa kirjoitti:roots tyyppinen nostaa lämpöjä vielä pahemmin, kuin turbo ja ruuvilla päästään ehkä samaan "hukkalämpöön" mitä turbolla, jos mitoitukset on ok.Macex kirjoitti:Tietäiskö joku fiksumpi opastaa, että tulisko kompura koneeseen ollenkaan hyötyä, jos korvaisi alkuperäisen "kakkosnelosen" näkösen kuulerin jollain toisen valmistan tekeleellä? Tuohan ei kai nosta sitä ahtoilman lämpötilaa samalla tavalla kuin turbo?
Autona c 230 kompressor.![]()
niin ja sun autossa on siis roots ahdin...

C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
V-Mount? http://www.knightsports.co.jp/catalog/p ... ut-003.jpgjule83 kirjoitti:itellä 124 300tdt ILMASTOITU! millä helkutilla tonne keulaan sais vielä välijäähyn mahtuun?
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 05.12.2021 13:26
Re: välijäähdytin
kestääkö om603 kauaakaan vakio 0,9 bar ahdoilla ja syöttöjä lisättynä ilman välijäähyä?
Re: välijäähdytin
Kestää kestää, eikun vaijeri kireellä kokoajan!
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 05.12.2021 13:26
Re: välijäähdytin
mikä sen kannen sitten ylensäkkään halkasee ??