W124 200E v89, käyntihäiriöt, ilmamäärämittarin anturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

W124 200E v89, käyntihäiriöt, ilmamäärämittarin anturi

Viesti Kirjoittaja psynth »

Pidemmän aikaa hyllyllä levännyt ongelma uskollisen satakaksnelkun käyntiongelmasta näyttäisi ratkenneen muuta muutama asia vielä askarruttaa.

Vikana siis ollut väännön puute ja nykiminen ajossa, no, tänään sitten repästiin ilmamäärämittarin anturin piuhat irti ja jätettiin ilmanputsarikin irti ja lähdettiin koeajolle. Auto kulki paremmin kuin koskaan, ei puhettakaan nykimisestä tai tukehtumisesta. Eli ilmeisesti tuo anturi on ollut syypää koko ajan.

Nykiminen kuitenkin osittain palasi kun laitoimme putsarin takasin paikalleen, jätimme kuitenkin anturin piuhat irti. Eli seos varmasti sekaisin kun putsarin laittoi paikalleen. Eli kysmykset:

1. Löytyykö mistään järkevämmän hintaista anturia kuin motonetin 599,00 €, veholta en vielä ole kysynyt hintaa?

2. Tuleeko muuta mieleen näillä oireilla ja tiedoilla?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuossa ei pitäsi olla mitään ilmamääräanturia, vaan ke-jetronic mekaaninen ruisku, jota tietysti hieman yritetty "parannella" sähköllä... tai no, onhan se koko systeemi eräänlainen ilmamääräanturi, mutta ei sitä kyllä mistään alle 3000 €:n saa edes tarvikkeena :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Voisikohan kyseessä olla imuilmanlämpötilananturi?
Siinä torvessa?
Tosin, enhän mä tiedä onko siinä sellaista. :roll:
Meillä kuitenkin on. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos otat pelkän potentiometrin irti niin alkaa mekaaninen jetti pelata ja vika voi olla missä vaan.
Mutta jos se olikin ilmanputsari kotelpn etureunassa oleva pistoke ja ecu ei vetäise taas mekaanista jettiä käyttöön niin vika on siinä mutta jos anturi joka kuuluu ecun valvontaan ja otat vaikka toimivan anturin pois niin jetti menee mekaaniselle.
Eli yhteen vetona jos otat minkä vaan toimivan laitteen irti niin pelaa mekaanisesti ja jos laitteistossa ei ecun mukaan vikaa vaikka autossa olisikin niin nähtävästi aina kun otat jonkin laitteen irti niin tuntuisi että nyt pelaa.
No se putsarissa oleva anturi ei ole kyllä kallis jos koetat.
Voit muuten tehdä myös niin että tuleeko paraneminen ,siis samanlainen jos otat vaikka EHAN tai POTIKA piuhat irti tai lambdan tai lämpöanturin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Kiitoksia vastauksistanne!
Selvennykseksi kuva mistä anturista tai liittimestä on kyse:
http://picasaweb.google.com/henry.ahoka ... 1322019954


Edellinen omistaja on ilmeisesti koneen joskus vaihtanut, sillä tähän "mikä moottori" kysymykseen olen törmännyt varaosaliikkeissä aikaisemminkin. ALFAMER korjausoppaan mukaan kyseessä olisi nimenomaan ilmamäärämittarin anturi.

Voisikohan kyseessä olla imuilmanlämpötilananturi?
Siinä torvessa?
Torvella tarkoitat mitä?
Voit muuten tehdä myös niin että tuleeko paraneminen ,siis samanlainen jos otat vaikka EHAN tai POTIKA piuhat irti tai lambdan tai lämpöanturin.
EHAN, POTIKA piuhat?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Näyttäis olevan EHA, mistä olet töppelin irroittanut.
Mulla on ilmanputsarinimutorvessa (mikä hieno pitkä yhdyssana taas :D ) sellainen imuilmanlämpötilananturi (on nää hienoja). :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Näyttäis olevan EHA, mistä olet töppelin irroittanut
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: mikä on EHA?

Eipä löydy mun ilmanputsarinimurtorvesta anturia. :D toi on kyll melkonen sanahirviö!
Viimeksi muokannut psynth, La 31.07.2010 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noniin,sehän on potentiometri joka mittaa lautasen asentoa ja täten ecu mittaa kakun määrää.
Se että otit töpselin pois niin ecu tippui pelistä ja jetti pelasi mekaanisesti.
Kuitenkin voit ottaa sen potikan pois ja putsata ja tutkia sen kunnon,onko vastus alue kulunut puhki.
Uutta saa kl-osien kautta mutta pitää tilata puhelimitse tai ebayn kautta jokin boschin sivusti klassikko autoille.Sen hinta oli taannoin jotain 215e.
Takaisin asennus vaatii yleismittarin ja tyhjäkäynnillä keskimmäinen ja ylin napa mitattuna 0.70 amppeeria pitää saada pysymäänlasissa.On kyllä tarkka ja keljumainen säätää mutta kyllä onnistuu.
Voit myös lukea nimimerkkini jutun potikoista.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Viimeksi muokannut atlas, La 31.07.2010 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

atlas kirjoitti:Noniin,sehän on potentiometri joka mittaa lautasen asentoa ja täten ecu mittaa kakun määrää.
Se että otit töpselin pois niin ecu tippui pelistä ja jetti pelasi mekaanisesti.
Kuitenkin voit ottaa sen potikan pois ja putsata ja tutkia sen kunnon,onko vastus alue kulunut puhki.
Uutta saa kl-osien kautta mutta pitää tilata puhelimitse tai ebayn kautta jokin boschin sivusti klassikko autoille.Sen hinta oli taannoin jotain 215e.
Takaisin asennus vaatii yleismittarin ja tyhjäkäynnillä keskimmäinen ja ylin napa mitattuna 0.70 amppeeria pitää saada pysymäänlasissa.On kyllä tarkka ja keljumainen säätää mutta kyllä onnistuu.
Voit myös lukea nimimerkkini jutun potikoista.
Jaa, tässäkö selitys sellin kulutuslukemiin?
Vanha EHA alkoi vuotamaan ja nappasin varaosaversiosta (taas hieno ys) uuden tilalle. Kulutus ollut maantiellä 11,5.
Kiihdyttäessä putkesta tulee mustaa savua. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Harri126 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Noniin,sehän on potentiometri joka mittaa lautasen asentoa ja täten ecu mittaa kakun määrää.
Se että otit töpselin pois niin ecu tippui pelistä ja jetti pelasi mekaanisesti.
Kuitenkin voit ottaa sen potikan pois ja putsata ja tutkia sen kunnon,onko vastus alue kulunut puhki.
Uutta saa kl-osien kautta mutta pitää tilata puhelimitse tai ebayn kautta jokin boschin sivusti klassikko autoille.Sen hinta oli taannoin jotain 215e.
Takaisin asennus vaatii yleismittarin ja tyhjäkäynnillä keskimmäinen ja ylin napa mitattuna 0.70 amppeeria pitää saada pysymäänlasissa.On kyllä tarkka ja keljumainen säätää mutta kyllä onnistuu.
Voit myös lukea nimimerkkini jutun potikoista.
Jaa, tässäkö selitys sellin kulutuslukemiin?
Vanha EHA alkoi vuotamaan ja nappasin varaosaversiosta (taas hieno ys) uuden tilalle. Kulutus ollut maantiellä 11,5.
Kiihdyttäessä putkesta tulee mustaa savua. :oops:

Tuota onkohan nyt jonkin osan nimet sekaisin.
EHA on myös ilmamassamittarin kupeessa mutta rintapellin puolella ja kaksi johtoinen möykky.
Siitä tosiaan kun vuotaa bensaa niin toista tilalle.Siinä on säätöjä mutta hankala säätää ja voi vain yleimittarilla johdon välistä ja kun ottaa irti EHAN niin siellä on ruuvi jonka alla kuusikolo jota pienikin säätö tekee kauheita mutta en suosittele kenenkään perehtymättömän säätelemään.
Sitten tämä kolmijohtoinen on potentiometri josta kerroin myös taannoin.Eikun puhdistusta ja sitten säätöä.
Mutta HARRI126 ,kumman sinä vaihdoit itsellesi.Vuoto kertomuksesi mukaan EHAn?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200E v89, käyntihäiriöt, ilmamäärämittarin anturi

Viesti Kirjoittaja atlas »

psynth kirjoitti:Pidemmän aikaa hyllyllä levännyt ongelma uskollisen satakaksnelkun käyntiongelmasta näyttäisi ratkenneen muuta muutama asia vielä askarruttaa.

Vikana siis ollut väännön puute ja nykiminen ajossa, no, tänään sitten repästiin ilmamäärämittarin anturin piuhat irti ja jätettiin ilmanputsarikin irti ja lähdettiin koeajolle. Auto kulki paremmin kuin koskaan, ei puhettakaan nykimisestä tai tukehtumisesta. Eli ilmeisesti tuo anturi on ollut syypää koko ajan.

Nykiminen kuitenkin osittain palasi kun laitoimme putsarin takasin paikalleen, jätimme kuitenkin anturin piuhat irti. Eli seos varmasti sekaisin kun putsarin laittoi paikalleen.

2. Tuleeko muuta mieleen näillä oireilla ja tiedoilla?
Tulee myös mieleen ruiskun alla oleva kaukalo että kun laitat putsarin paikalleen niin moottorin alipaine kasvaa ja kumi on repeillyt ja saa sieltä lisää ilmaa=nykimisiä ja väännön puutetta.
Voihan siellä muutakin olla eli suosittelen että täälltä foorumilta luet HAKU toimintoa käyttäen juttuja tästä mystisestä KE-JETISTÄ niin tulee sekin tutuksi ja tulevaisuudessa voit paikantaa vikoja itse.
Vaikka jetti paljon haukutaankin niinkun siihen perehtyy ja se toimii niin soiva pelihän se on,ja osia löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

EHA = mittaa lautasen asentoa
ECU = mittaa kakun määrää

Meinkö oikein? tai edes lähelle :D Ja kuvan mukaisesti nyt siis EHA:n töpseli irti eikö niin?
Voi hyvää päivää että menee amatööriltä nyt sormi suuhun. Jos siis käsitin oikein pelkkää EHA:n potikkaa,josta liitin irti kuvassa, ei saa erikseen hommattua ainakaan kovin helposti, ja vika ei edes välttämättä ole siinä koska irroittamalla liittimen jetin toiminta muuttuu mekaaniseksi. Eli vika voi olla muuallakin.

Lambda anturia ei koko vehkeestä löydy, istumen edessä pitäisi kuulemma liitin näkyä mutta eipä näy.

Mistäs tuo yllä mainittu lämpöanturi mahtaa löytyä?
W124 200E -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

psynth kirjoitti:EHA = mittaa lautasen asentoa
ECU = mittaa kakun määrää

Meinkö oikein? tai edes lähelle :D Ja kuvan mukaisesti nyt siis EHA:n töpseli irti eikö niin?
Voi hyvää päivää että menee amatööriltä nyt sormi suuhun. Jos siis käsitin oikein pelkkää EHA:n potikkaa,josta liitin irti kuvassa, ei saa erikseen hommattua ainakaan kovin helposti, ja vika ei edes välttämättä ole siinä koska irroittamalla liittimen jetin toiminta muuttuu mekaaniseksi. Eli vika voi olla muuallakin.

Lambda anturia ei koko vehkeestä löydy, istumen edessä pitäisi kuulemma liitin näkyä mutta eipä näy.

Mistäs tuo yllä mainittu lämpöanturi mahtaa löytyä?
väärin meni moni juttu tai oikeastaan kaikki... mutta puututaan nyt vain tuohon lambdaan, se nimittäin on pakko löytyä sieltä pakoputkesta, jos meinaa, että tuo ke-jetti toimis kunnolla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

EHA on musta mötikkä ilmamäärämittarin kyljessä ja sen liittimessä on kaksi pyöreää 4 mm tappia. Se on yhteydessä ECUun (musta boxi akun takana), joka säätää seosta.i
Tämmösen kommentin löysin forumeita penkomalla ja nyt luulen käsittäneen hieman paremmin missä mennään. Kaikesta päätellen olette siis sitä mieltä, että kyseessä on siis ns. KE-Jetronic ruisku?

Nythän on niin että tässä menopelissä ei ole kattia, vaikka ilmeisesti motti ja ruisku antaisi ymmärtää että pitäisi olla? Ja mistähän tuota lambdaa pitäisi siis etsiä tarkemmin, korjausoppan mukaisesti ei kyllä istumen edestä lattiasta mitään littimiä löydy?
W124 200E -89
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Tulee myös mieleen ruiskun alla oleva kaukalo että kun laitat putsarin paikalleen niin moottorin alipaine kasvaa ja kumi on repeillyt ja saa sieltä lisää ilmaa=nykimisiä ja väännön puutetta.
Tuo täytyy tarkastaa.. Kiitos vinkistä
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Sitä lambdaa ei löydy meikäläiseltäkään.
Onkin ollut joskus mielessä kysyä, mikä sitä ehaa silloin ohjaa?

Atlakselle: Kyllä ainakin kuvittelin vaihtavani EHA:n. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tais näistä olla joku lambdaton versiokin olemassa, mutta silloin taitaa paras vaihtoehto systeemin tullessa "vanhaksi" olla se, että nyppää kaikki piuhat irti ja ajelee mekaanisella ruiskulla :wink:

jos ecu tuota alkaa vielä virheellisten tietojen perusteella säätämään, niin varmasti on kulutus kovempi ja toiminta epävarmaa/epämukavaa, verrattuna mekaanisesti oikein toimivaan k-jettiin...

lambda-anturi on kuitenkin se ainut komponentti, joka oikeasti tuota systeemiä jotenkin saa hienosäädettyä järkevästi ja jos sitä ei sieltä löydy, niin aika hatusta on silloin kaikki muu hienosäätö, ei siinä paljoa tieto koneen lämmöistä ym. auta, mustaa pukkaa putkesta ja tankissa käy pyörre...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

No minkä sortin ongelmia on odotettavissa jos vain painaa menemään mekaanisella puolella, mustaa putkesta ja mieletön kulutus?
W124 200E -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kun olis sopivasti ylimääräistä rahaa ja aikaa, niin tekisin muutaman 10 kpl "plug and play" mallisia megasquitteja näihin vanhoihin bensamersuihin :idea: alkaa nimittäin olla nämä ke-jetit siinä iässä, että ongelmia ilmenee ja osat ei ole kovin halpoja... jos oikein hyvin menis ja keksis halvat komponentit, niin asennusvalmiin megan sais puristettua ehkä 500 €:n paikkeille, jolla siis ohjataan sekä bensaa, että sytytystä :roll:

omaan 300E mersuun olen nyt mega projektin aloittanut ja huomasin, että aika helpolla sen siihen laittelee, jos ihan vakiotehoissa pysytään... suuttimiksi kelpaa yleismallin bosch:n suuttimet ja ne sopii vielä k-jetin suuttimien holkkeihinkin, suurin yksittäinen työvaihe on bensatukin tekeminen, kun mikään valmis ei tunnu sopivan mersun jaolle :x

sytkän sais ohjattua sillä mersu jakajallakin, mutta itse haluan myös siitä eroon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

psynth kirjoitti:No minkä sortin ongelmia on odotettavissa jos vain painaa menemään mekaanisella puolella, mustaa putkesta ja mieletön kulutus?
pitää varata pieni kuusiokolo avain matkaan, että saa aina tarvittaessa tehdä itse sitä pientä hienosäätöä, kun ecu ei ole enää välissä korjaamassa ilmanlämpötilan mukaan, mutta se ei ole tarpeen oikeastaan, kuin keväällä ja syksyllä, muuten taitaa mennä mekaanisella ihan ok. kunhan vain saa perus säädön kerran kohdalleen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Tulee myös mieleen ruiskun alla oleva kaukalo että kun laitat putsarin paikalleen niin moottorin alipaine kasvaa ja kumi on repeillyt ja saa sieltä lisää ilmaa=nykimisiä ja väännön puutetta.
Tästä vielä sen verran että tarvitseeko koko ruisku purkaa päältä että tuon kumin kunnon pääsee tarkastamaan vai miten tuohon pääsee käsiksi? Kohta tuuppaan nokan peliin alle ja ei pääse teiltä loistavia neuvoja enään kyselemään!
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

psynth kirjoitti:
Tulee myös mieleen ruiskun alla oleva kaukalo että kun laitat putsarin paikalleen niin moottorin alipaine kasvaa ja kumi on repeillyt ja saa sieltä lisää ilmaa=nykimisiä ja väännön puutetta.
Tästä vielä sen verran että tarvitseeko koko ruisku purkaa päältä että tuon kumin kunnon pääsee tarkastamaan vai miten tuohon pääsee käsiksi? Kohta tuuppaan nokan peliin alle ja ei pääse teiltä loistavia neuvoja enään kyselemään!
Suihkuta sinne eetteriä tai jotain vastaavaa koneen käydessä. Jos kierrokset muuttuvat on siellä imuvuoto.
Ettei turhaan tule purettua puolta moottoria. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Ali paine vuotoa.Katos ruiskun alle tai kokeile lisäilma venttiililtä lähtevä ruiskun pohjaan menevän putken kunto, ota käteen ja tsiikaa.Toiseksi kannattais myös suoraan tutkimatta ostaa ja vaihtaa kumikaukalo ruiskun pohjaan ,maksaa noin 25-30 e.Alkaa iän myötä halkeilee.
Tuollainen Atlaksen viesti löytyi forumin uumenista, ainakin tuo putki oli erittäin huonossa kunnossa, uutta hankkimaan ja samalla tuo uusi kumikaukalo. Kirjoittelen kuulumiset kun saadaan vaihdettua molemmat...

Kiitos vinkeistä ja avusta tähän asti!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siitä tartte nostaa pois kun määränjakaja joka on kolmella m6 pultilla kiinni,mutta muuta hilpetööriä on kyllä sitten paljon.

NAPA-sun idea on hyvä koska ostaja kuntaa olisi kyllä paljon tuolle megalle ,itsellänikin on käynyt mielessä että miksi kukaan ei tee -plug and play- valmiita sarjoja ,säätöineen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

psynth kirjoitti:
Ali paine vuotoa.Katos ruiskun alle tai kokeile lisäilma venttiililtä lähtevä ruiskun pohjaan menevän putken kunto, ota käteen ja tsiikaa.Toiseksi kannattais myös suoraan tutkimatta ostaa ja vaihtaa kumikaukalo ruiskun pohjaan ,maksaa noin 25-30 e.Alkaa iän myötä halkeilee.
Tuollainen Atlaksen viesti löytyi forumin uumenista, ainakin tuo putki oli erittäin huonossa kunnossa, uutta hankkimaan ja samalla tuo uusi kumikaukalo. Kirjoittelen kuulumiset kun saadaan vaihdettua molemmat...

Kiitos vinkeistä ja avusta tähän asti!
Minulla se ilmamassamittarin potentiometrin likaisuus aiheutti nykimisiä ja miettimisiä kun alkoi kiihdyttää tyhjäkäynniltä.
Sen putsaus on helppo juttu.
Merkkaa vaikka sen kuoren umpärille ,viiva vetäen puukon kärjellä ja sitten lommit irti,ja torx ruuvit irti.
Joutuu kyllä ottamaan bensapaineen säätimelle menevä putki tieltä että kaikki ruuvit aukeaa.
Mittarilla saa kyllä parhaan kohdan takaisin mutta säätö on tarkka koska jos saat sen kohdilleen ja vain kirit ruuveja sitten vähän niin jo muuttuu arvot yleismittarilla mitatessa.
se saa kulua vaikka metallille sen potikan vastus pinta mutta putsauskin auttaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

atlas kirjoitti:
psynth kirjoitti:
Ali paine vuotoa.Katos ruiskun alle tai kokeile lisäilma venttiililtä lähtevä ruiskun pohjaan menevän putken kunto, ota käteen ja tsiikaa.Toiseksi kannattais myös suoraan tutkimatta ostaa ja vaihtaa kumikaukalo ruiskun pohjaan ,maksaa noin 25-30 e.Alkaa iän myötä halkeilee.
Tuollainen Atlaksen viesti löytyi forumin uumenista, ainakin tuo putki oli erittäin huonossa kunnossa, uutta hankkimaan ja samalla tuo uusi kumikaukalo. Kirjoittelen kuulumiset kun saadaan vaihdettua molemmat...

Kiitos vinkeistä ja avusta tähän asti!
Minulla se ilmamassamittarin potentiometrin likaisuus aiheutti nykimisiä ja miettimisiä kun alkoi kiihdyttää tyhjäkäynniltä.
Sen putsaus on helppo juttu.
Merkkaa vaikka sen kuoren umpärille ,viiva vetäen puukon kärjellä ja sitten lommit irti,ja torx ruuvit irti.
Joutuu kyllä ottamaan bensapaineen säätimelle menevä putki tieltä että kaikki ruuvit aukeaa.
Mittarilla saa kyllä parhaan kohdan takaisin mutta säätö on tarkka koska jos saat sen kohdilleen ja vain kirit ruuveja sitten vähän niin jo muuttuu arvot yleismittarilla mitatessa.
se saa kulua vaikka metallille sen potikan vastus pinta mutta putsauskin auttaa.
Revin potikan tarvittaessa irti kun kumit ja putki on vaihdettu, kiitos vielä kerran avusta!
psynth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 29.06.2007 11:31

Viesti Kirjoittaja psynth »

Noniin, nyt on ruiskun alle vaihdettu tuo kumikaukalo sekä sen alta lähtevä kumiletku lisäilma venttiilille. Aluksi kumien vaihdon jälkeen motti kävi erittäin epätasaisesti, aivan kuin sytytys olisi ihan sekaisin vaikka siihen ei koskettu. Pikkasen tuota joutokäynnin säätöruuvia rikkaammalle ja käynti parani hieman. Nyt ajossa nykiminen on kadonnut täysin mutta pysähtyessä moottori käy aluksi epätasaisesti ja meinaa sammua, tasaantuu hetken päästä. Lisäksi ajossa tuntuu vieläkin himeman kuin vääntöä puuttuisi, verrattuna tuohon tilanteeseen jossa auto kulki moitteitta kun oli EHA.n töpseli irti sekä putsari pois paikaltaan.

Tuleeko kenellekkään mieleen mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä, auto nyt jo kyllä varsin ajokuntoinen kun saisi tuon tukehtumisen valoissa pois.

Kiitoksia avusta!
W124 200E -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

No niin ,nyt voisit putsata se tyhjäkäynti moottorin jokon se vaihdettu putki meni.Se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jos on paskainen tai luisti jumii.
Ja se potentiometrin putsaus vähentelee nykimisiä kiihdyttäessä.
Tutki rauhassa ke-jettiä ja saat täältä neuvoja jos menee vaikeaksi.
Pura ja putsaile.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin