Suutinremppa W124 Yksi kysymys....
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Suutinremppa W124 Yksi kysymys....
Minulla on aikeissa tehdä suuttimien kärkienvaihto tässä lähipäivinä. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa, joku suuttimista jää vuotamaan kärkiosan ja rungon liitoksesta. Aiemmin olen käyttänyt apuna teflonteippiä kierteessä joka on tilkinnytkin vuodon mallikkaasti.
Onko teflonteipistä haittaa vai otetaanko avuksi jälleen loctite?
Kiitokset pikaisista vastauksista!
Onko teflonteipistä haittaa vai otetaanko avuksi jälleen loctite?
Kiitokset pikaisista vastauksista!
Ei siellä ole mitään tiivisteitä.
Ei muuta kuin ottaa siihen viereen johonkin asitaan polttoainetta, niin että voi joka osan vuorollaan kastaa kun suutinta kasaa. Kyllä niiden pitäisi tiivistyä ja ihan kohtuullisella kiristyksellä. Taisipa olla että kun se on käsin väännetty kiinni niin, vielä 15 astetta avaimella kiinnipäin. En muista ihan tarkkaan.
Oleellista kuitenkin on että ne osat ovat puhtaita kun ne kasataan, eli niihin ei saa koskea edes puhtaalla sormella, vaan aina lopuksi huuhtoa polttoaineessa.
Parempi kyllä jättää ne teflonteipit rauhaan. On se niin tarkkaa hommaa.
Ei muuta kuin ottaa siihen viereen johonkin asitaan polttoainetta, niin että voi joka osan vuorollaan kastaa kun suutinta kasaa. Kyllä niiden pitäisi tiivistyä ja ihan kohtuullisella kiristyksellä. Taisipa olla että kun se on käsin väännetty kiinni niin, vielä 15 astetta avaimella kiinnipäin. En muista ihan tarkkaan.
Oleellista kuitenkin on että ne osat ovat puhtaita kun ne kasataan, eli niihin ei saa koskea edes puhtaalla sormella, vaan aina lopuksi huuhtoa polttoaineessa.
Parempi kyllä jättää ne teflonteipit rauhaan. On se niin tarkkaa hommaa.
koko suutinsarja ois tarjolla...
eli Boschin alkuperäinen suutinsarja(koko paketti runkoineen), soveltuu W124:een vm-90 saakka, myyn,koska ovat mulle tarpeettomia(myin mersun).
Hintapyyntö 150 e, tietänet mitä maksaa motonetissä tai vehossa....eli hinta ON kohdallaan
p.040-5231081
Hintapyyntö 150 e, tietänet mitä maksaa motonetissä tai vehossa....eli hinta ON kohdallaan
p.040-5231081
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Asetonissa ovat osat uineet aina. Mutta silti on jäänyt joku vuotamaan.Perttu K kirjoitti:Ei siellä ole mitään tiivisteitä.
Ei muuta kuin ottaa siihen viereen johonkin asitaan polttoainetta, niin että voi joka osan vuorollaan kastaa kun suutinta kasaa. Kyllä niiden pitäisi tiivistyä ja ihan kohtuullisella kiristyksellä. Taisipa olla että kun se on käsin väännetty kiinni niin, vielä 15 astetta avaimella kiinnipäin. En muista ihan tarkkaan.
Oleellista kuitenkin on että ne osat ovat puhtaita kun ne kasataan, eli niihin ei saa koskea edes puhtaalla sormella, vaan aina lopuksi huuhtoa polttoaineessa.
Parempi kyllä jättää ne teflonteipit rauhaan. On se niin tarkkaa hommaa.
Ehkä tuo "uusi" 200D moottori ei ole vieläruostunut suuttimista

Aiemmat kokemukset perustuvat "vanhoihin" W123-diiseleihin.
Tuosta teipistä vielä.... Jaa että rungon ja kärjen kiinnitys toisiinsa on tarkkaa hommaa.... No miten sen nyt ottaa. Ei sitä teippiä sinne kierteen alkupäähän (suuttimen päähän) tartte laittaakkaan. Kierrettä on sentään aika pitkällä matkalla...oletteko te koskaan edes avanneett noita suuttimia

Minulla on uudet kärjet jo hommattu. Pikkasen kyllä polttelis kokonaan uudet suuttimet.
Olen avannut ja aika monta kertaa. Kiitos kysymästä.
Ei siinä suuttimen kasaamisessa ole mitään huolellisuutta tai tarkkuutta vaativaa, jos sen suuttimen ei tarvitse olla tiivis tai toimiva. varmaan riittää kun vain pistää ruuvipenkissä osat sinne sisään ja vääntää tarpeeksi tiukkaan kiinni.
Jos sen taas pitää tulla tiiviksi ja vielä toimiakin, niin sitten se on tarkkaa, ei muuten.
Käyttäisin kyllä asetonin sijasta ihan tavallista polttoainetta, siinä on myös voiteluominaisuuksia. itseasiassa ostaisin kyllä sinuna nuo irtosuuttimet, ovat melko edukkaasti kaupan. Varsikin jos nuo edelliset rungot vuotavat.
Ei siinä suuttimen kasaamisessa ole mitään huolellisuutta tai tarkkuutta vaativaa, jos sen suuttimen ei tarvitse olla tiivis tai toimiva. varmaan riittää kun vain pistää ruuvipenkissä osat sinne sisään ja vääntää tarpeeksi tiukkaan kiinni.
Jos sen taas pitää tulla tiiviksi ja vielä toimiakin, niin sitten se on tarkkaa, ei muuten.
Käyttäisin kyllä asetonin sijasta ihan tavallista polttoainetta, siinä on myös voiteluominaisuuksia. itseasiassa ostaisin kyllä sinuna nuo irtosuuttimet, ovat melko edukkaasti kaupan. Varsikin jos nuo edelliset rungot vuotavat.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Perttu K kirjoitti:Olen avannut ja aika monta kertaa. Kiitos kysymästä.
Ei siinä suuttimen kasaamisessa ole mitään huolellisuutta tai tarkkuutta vaativaa, jos sen suuttimen ei tarvitse olla tiivis tai toimiva. varmaan riittää kun vain pistää ruuvipenkissä osat sinne sisään ja vääntää tarpeeksi tiukkaan kiinni.
Jos sen taas pitää tulla tiiviksi ja vielä toimiakin, niin sitten se on tarkkaa, ei muuten.
Käyttäisin kyllä asetonin sijasta ihan tavallista polttoainetta, siinä on myös voiteluominaisuuksia. itseasiassa ostaisin kyllä sinuna nuo irtosuuttimet, ovat melko edukkaasti kaupan. Varsikin jos nuo edelliset rungot vuotavat.

Mulla on toi ajokki toiminu toistaiseks ku junan vessa,joten en ole joutunut käyttään siitä suihkuja irti,mutta eikö siellä varmasti ole liekkirenkaita?yleensä suihkujen alle tulee kyllä liekkirenkaat,mut niitä mitä olen aukonu,on kyllä ollu kiinni ns puristamalla,eikä kierteillä,eikös mersussa olekin kierteellä?Sillon se voidaan kyllä saada niin kireälle ettei renkaita tarvita?
G280E kirjoitti:Mulla on toi ajokki toiminu toistaiseks ku junan vessa,joten en ole joutunut käyttään siitä suihkuja irti,mutta eikö siellä varmasti ole liekkirenkaita?yleensä suihkujen alle tulee kyllä liekkirenkaat,mut niitä mitä olen aukonu,on kyllä ollu kiinni ns puristamalla,eikä kierteillä,eikös mersussa olekin kierteellä?Sillon se voidaan kyllä saada niin kireälle ettei renkaita tarvita?
Mersun suutimien ja etukammion väliin tulee aina tiiviste vanhoissa toiseltapuolelta kartiomallinen ja toinen puoli suora keskellä reika reiän ympäri
pieni ura, uudemmissa ns.hattumallinen

lisäyksenä suutinrunkojen väliin ei teippejä tai liimoja pitää varmasti jos pinnat on
puhtaat ja kiristetty oikeaan momenttiin oli muistaakseni 70Nm pesu aina polttoaineella ennen kasausta asetoni poistaa rasvaa voipi leikata kiristys vaiheessa kierteet kiinni eikä kiristy tarpeeksi
Joo ultraääni pesu diesel suuttimille ei ole ihan järkevää jos haluaa pestä uä:lläAntti K kirjoitti:Ultra-ääni pesu poistaa lian pinnasta, mutta mulle on käynyt ainakin kahteen otteeseen, että suutin on leikannut kiinni pesun jälkeen - onko kokemuksia?
pitäs suuttimet purkaa muuten jää paskahiukkaset neulan ja rungon väliin =>
leikkaa varmasti kiinni.
Hienoa!olin jo vähällä' päivittää vanhentuneita tiedostoja uusiin,kiitoksia.sehän on jotain kupariseosta ja lieriömäisesti tehty.Kun suihkun irroittaa ja vaikka katsoo tarkastikkin,ei sitä sillmällä näe,täytyy "katsoa"vaikkapa pienellä ruuvimeisselillä,niin kyllä se sieltä löytyy ja ne on vaihdettava joka kerta uusiin vaikka käytät kuin useasti suihkut irti,jos moottori on ehtiny saavuttaa normaali käyntilämpötilan.jouko kirjoitti:G280E kirjoitti:Mulla on toi ajokki toiminu toistaiseks ku junan vessa,joten en ole joutunut käyttään siitä suihkuja irti,mutta eikö siellä varmasti ole liekkirenkaita?yleensä suihkujen alle tulee kyllä liekkirenkaat,mut niitä mitä olen aukonu,on kyllä ollu kiinni ns puristamalla,eikä kierteillä,eikös mersussa olekin kierteellä?Sillon se voidaan kyllä saada niin kireälle ettei renkaita tarvita?
Mersun suutimien ja etukammion väliin tulee aina tiiviste vanhoissa toiseltapuolelta kartiomallinen ja toinen puoli suora keskellä reika reiän ympäri
pieni ura, uudemmissa ns.hattumallinen
lisäyksenä suutinrunkojen väliin ei teippejä tai liimoja pitää varmasti jos pinnat on
puhtaat ja kiristetty oikeaan momenttiin oli muistaakseni 70Nm pesu aina polttoaineella ennen kasausta asetoni poistaa rasvaa voipi leikata kiristys vaiheessa kierteet kiinni eikä kiristy tarpeeksi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kiitos!
Noniin.... Joku jo ehtikin siivota "turhat" huomautukset pois...Kiitokset! Olin juuri itse aikeissa aloitta toimenpiteen....mutta asiaan:
Suutinkärjet on taas kerran vaihdettu. Taidan silti ostaa ne kokonaiset uudet. Tyhjäkäynnillä ääni ei meinaan hiljentynyt yhtään. Kilkatus vaan "tasoittui" ja kuuluu nyt kaikista yhtä kovaa
Sininen savukin kylmässä koneeessa lisääntyi.
Mutta kulkuja tuli lisää huomattavasti. Se oli yllätys. Ilmesesti turbomotissa nuo kärjet vaikuttaa jopa enemmän kun vaparissa. Aiemmin en eroa ole vapareissa huomannut, kun käyntiäänessä.
Olihan ne alkuperäiset jo 600tkm menneet ja aika karstaiset. Se vuotava suutin oli aika karsean näköinen muutenkin. Kierreosa täysin ruosteessa ja muuallakin oli jo ruostetta. Sain kaikki kuitenkin puhtaaksi vahvalla liuottimella, jota mm. käytettiin aikoinaan Metsolla kun pestiin ultraäänipesurilla kaikenlaista osaa. Wurthin tekemä ja joku pine...
Enään ei vuoda yksikään ja se on pääasia. Maanantaina sovitaan niitten uusien konaisten boschilaisten kohtalosta.
Kiitokset vaan vinkeistä!!
T: "Asiantuntija" Kai tuon lisänimikkeen voisi poistaa, ihan tässä nolostuu
Suutinkärjet on taas kerran vaihdettu. Taidan silti ostaa ne kokonaiset uudet. Tyhjäkäynnillä ääni ei meinaan hiljentynyt yhtään. Kilkatus vaan "tasoittui" ja kuuluu nyt kaikista yhtä kovaa

Mutta kulkuja tuli lisää huomattavasti. Se oli yllätys. Ilmesesti turbomotissa nuo kärjet vaikuttaa jopa enemmän kun vaparissa. Aiemmin en eroa ole vapareissa huomannut, kun käyntiäänessä.
Olihan ne alkuperäiset jo 600tkm menneet ja aika karstaiset. Se vuotava suutin oli aika karsean näköinen muutenkin. Kierreosa täysin ruosteessa ja muuallakin oli jo ruostetta. Sain kaikki kuitenkin puhtaaksi vahvalla liuottimella, jota mm. käytettiin aikoinaan Metsolla kun pestiin ultraäänipesurilla kaikenlaista osaa. Wurthin tekemä ja joku pine...
Enään ei vuoda yksikään ja se on pääasia. Maanantaina sovitaan niitten uusien konaisten boschilaisten kohtalosta.
Kiitokset vaan vinkeistä!!
T: "Asiantuntija" Kai tuon lisänimikkeen voisi poistaa, ihan tässä nolostuu

Kun vaidat suuttimia mittaa puristuspaineet.Dieselin "kilkatus" johtuu yleensä "jälki-tai hehku"syttymisestä.Saattaa olla että esim.jossakin pytyssä on alemmat puristukset.Ammattimies muuttaa vähän ajoitusta jos se kilkatus häiritsee.Uudet suuttimen kärjet "hiljenee" muutaman sadan km. jälkeen.
hölmöjä kysymyksiä ei ole, vain vastauksia
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
timde kirjoitti:Kun vaidat suuttimia mittaa puristuspaineet.Dieselin "kilkatus" johtuu yleensä "jälki-tai hehku"syttymisestä.Saattaa olla että esim.jossakin pytyssä on alemmat puristukset.Ammattimies muuttaa vähän ajoitusta jos se kilkatus häiritsee.Uudet suuttimen kärjet "hiljenee" muutaman sadan km. jälkeen.
Kiitokset!Perttu K kirjoitti:Älähän hätäile. On täysin normaalia että kone kalkattaa ja savuaakin vähän suutinrempan jälkeen. Uudet kärjet pitää sisään ajaa. Ääni ja savutus kyllä loppuvat kunhan niillä kärjillä ajaa reilut tuhat kilometriä.
Katsos pirua. Aiemmin olen vaihtanut aina vaan jonkun, enkä kaikkia kerrallaan. Nyt on ajettu 150km ja ääni on vielä entisensä. Jatketaan ajelua....
Pumppu menee säätöön tällä viikolla ja samalla laitetaan ennakot kohilleen.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Suosittelen:
Uusilla kärjillä ajettu nyt yli 1000km. Käyntiääni on kuumassa koneessa sikahiljainen ainakin suutinten osalta. Aluksi savutti ja piti hirveetä meteliä, mutta sisäänajon jälkeen on kuin bensa-auto.
Kärjet olivat motonetin pilipalikamaa 14€/kpl, mutta näyttävät toimivan ainakin toistaiseksi. Boschin osiin verrattuna motonetin kärjissä oli suurempi toleranssi holkin ja männän välissä ja siitä ehkä johtuu kylmänä suht. kova kalkatus ja savutus. Alkuperäisillä kuluneilla kärjillä ei savuttanut noin paljoa, sen sijaan käyntiääni lämpimänä oli aikas kova.
Kokonaan uudet suuttimet ovat edelleen paketissa autotallissa ja toistaiseksi saavat olla.
Nyt kuuluu muut moottorin "vika-äänet" selvemmin. Jopa nokka-akselin vaimea terve rallatus kuuluu venttiilikopan läpi.
Moniurahihnan kitinä ja kiristinrullan laakerin ääni.
Pari hydr. nostajaa napsauttaa välillä.
Mutta vielä kerran... Itse diiseleille ominainen kalkatus on muuttunut hennoksi suutinten napsutukseksi. Käy WAG-miehiä sääliksi, kun joutuvat niin kovaäänisillä diieleillä ajelemaan.
... Kyllä tuossa ferrarissakin vielä ääni muuttuu, kun viripumpun ajoitus tulee olemaan 13 astetta.
Uusilla kärjillä ajettu nyt yli 1000km. Käyntiääni on kuumassa koneessa sikahiljainen ainakin suutinten osalta. Aluksi savutti ja piti hirveetä meteliä, mutta sisäänajon jälkeen on kuin bensa-auto.
Kärjet olivat motonetin pilipalikamaa 14€/kpl, mutta näyttävät toimivan ainakin toistaiseksi. Boschin osiin verrattuna motonetin kärjissä oli suurempi toleranssi holkin ja männän välissä ja siitä ehkä johtuu kylmänä suht. kova kalkatus ja savutus. Alkuperäisillä kuluneilla kärjillä ei savuttanut noin paljoa, sen sijaan käyntiääni lämpimänä oli aikas kova.
Kokonaan uudet suuttimet ovat edelleen paketissa autotallissa ja toistaiseksi saavat olla.
Nyt kuuluu muut moottorin "vika-äänet" selvemmin. Jopa nokka-akselin vaimea terve rallatus kuuluu venttiilikopan läpi.
Moniurahihnan kitinä ja kiristinrullan laakerin ääni.
Pari hydr. nostajaa napsauttaa välillä.
Mutta vielä kerran... Itse diiseleille ominainen kalkatus on muuttunut hennoksi suutinten napsutukseksi. Käy WAG-miehiä sääliksi, kun joutuvat niin kovaäänisillä diieleillä ajelemaan.
... Kyllä tuossa ferrarissakin vielä ääni muuttuu, kun viripumpun ajoitus tulee olemaan 13 astetta.