Pumpun päällä vuotoa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Pumpun päällä vuotoa?

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Olisi pieni vuoto-ongelma, eli pumpun päällinen kostuu pikkuhiljaa kun kone käy. Vuoto ei näyttäisi olevan putken liitoksessa, vaan siinä liitoksessa joka on ihan pumpun päällä, jossa on "erikoinen" kiristysmutteri ja joka on lukittu sellaisella kauluksella ja se on taas kiinni torx-ruuvilla.
Onkohan paha korjata, ja millainen tiiviste siellä mahtaa olla?
Tarvitaanko erikoisavainta, vai saako kotikonstein auki?

Oli hieman hankalasti selvitetty, mutta koittakaa saada selvää.

Autohan oli 250 td -88.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole paha korjata, ja tarvitaan erikoisavain. :D

O-rengas ja metallitiiviste.
Rasvaa sitten O-renkaaseen asennusvaiheessa, ettei mene rikki.
wiimax.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se erikoisavain on äkkiä tehty. Otetaan lukituslevyt kahdesta putkesta ja pistetään ne päällekkäin siihen paineventiiliin, joka halutaan avata. Sitten vain lyödään vasaralla liitos auki. Se ei ole edes tiukassa. Niiden kuparirikkojen vaihto ei ole ihan pakollista, mutta samahan nekin on uusia kun kerran paineventiilit on irti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja kiinni sitten oikeaan momenttiin ettei tule ongelmia.
Ohjearvo vasaralla lyöden ? olisko pari iskua ja napautus päälle ? :D
wiimax.fi
MattiE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 23.03.2009 11:37

Viesti Kirjoittaja MattiE »

Onko tietoa mistä voisi ostaa tuon avaimen?

Ja onko oikeasta kiristys momentista kellään tietoa?
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Viesti Kirjoittaja scherer »

Merkkiliikkeessäkään operaatio ei paljoa maksanut. Arvioisin lonkalta avaimen hinnaksi 1000€
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

jos virallisen avaimen välttämättä haluaa niin esim. tuolta
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3033
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
w123.193
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 19.06.2010 01:23

Viesti Kirjoittaja w123.193 »

Ko paineventtiilinkannattimen hylsy löytyy esim. Saksalaisen HAZET- työkaluvalmistajan valikoimasta numerolla 4556 ja löytyy työkaluja myyvistä liikkeistä yleensä heti siitä tiskiltä - hinta ei jäänyt mieleen, eli ei maksanut enempää kuin yleensäkään vastaavat erikoisavaimet.

Kiristystiukkuus joissakin ohjekirjoissa 2x30Nm ja viimeksi 35Nm välillä löysäten. Mikäli jollakin parempaa tietoa niin ilmoittakoon. Liiallinen tiukkuus aiheuttaa helposti kotelon kieroutumisen jolloin pumppu on entinen.

Paineventtiilin tiivisteet on tietenkin aina uusittava irroituksen yhteydessä, tämä seikka taisi tässä aiemmin tullakin jo esiin.

Helpoiten homman saa epäonnistumaan mikäli ei noudata riittävää puhtautta!
MattiE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 23.03.2009 11:37

Viesti Kirjoittaja MattiE »

2x30Nm ja viimeksi 35Nm välillä löysäten

Eli
-30Nm
-vähän auki
-30Nm
-vähän auki
-35Nm

Ymmärsinkö oikein ?
Avatar
w123.193
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 19.06.2010 01:23

Viesti Kirjoittaja w123.193 »

Ymmärsit oikein! Tällaisen tiedon olen ammattiliikkeestä saanut ja tähän asti on toiminut. Mutta viittaan vielä, että kenellä on parempaa tietoa, niin kertokoon, sitenhän tämä yleinen viisaus petraantuu .

Kun ajat auton vasemman puolen pyörät sen verran korokkeen päälle että saat pumpun tasoa enemmän vaateriin, siis vaakatasoon, niin helpottaa hieman hommaa.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Maksoi liikkeessä tehtynä viime syksynä 200d koneeseen muistaakseni 116e osineen.
Vastaa Viestiin