w124:sen ilmastoinnin flekti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

w124:sen ilmastoinnin flekti?

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mikä anturi / anturit ohjaa ilmastoinnin flektin pyörimistä 230E -87... onko mahdollisesti sama anturi kun ohjaa "visko-kytkintä"... en ole nähnyt omassani tuon flektin pyörivän ikinä... ja viskon anturi on todettu olevan rikki ja kesäksi pitäisi
vaihtaa uusi... Mutta tuon ilmastoinnin flektin ohjaus ihmetyttää...

Pitäisi tietenkin kokeilla syöttää sähköä tuolle flektille suoraan... jos on flekti rikki...

Löytyykö tietoa vai joutuuko kokeilemaan :D
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124:sen ilmastoinnin flekti?

Viesti Kirjoittaja jouko »

nymis kirjoitti:Mikä anturi / anturit ohjaa ilmastoinnin flektin pyörimistä 230E -87... onko mahdollisesti sama anturi kun ohjaa "visko-kytkintä"... en ole nähnyt omassani tuon flektin pyörivän ikinä... ja viskon anturi on todettu olevan rikki ja kesäksi pitäisi
vaihtaa uusi... Mutta tuon ilmastoinnin flektin ohjaus ihmetyttää...

Pitäisi tietenkin kokeilla syöttää sähköä tuolle flektille suoraan... jos on flekti rikki...

Löytyykö tietoa vai joutuuko kokeilemaan :D
Ilmastoinnin flektiä ohjaa lämpö+ painetunnistin kuivaimen päällä vasemman
ajovalon takana+ siellä on myös sellainen vastus hässäkkä joka alentaa
flektin pyörintä nopeutta :shock:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nymis;
VISKOkytkintä ei ohjaa mikään anturi, eli sinulla on sähköohjattu tuuletin.
Ilmastoinnin flektistä en kyllä muista "mitään"
wiimax.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

w126:ssa on niin että kuivaimen päällä oleva anturi käynistää puolinopeuden ja mootttorissa oleva anturi käynistää täyden nopeuden moottorin lämmön noustessa.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Juu "visko" oli tiedossa siis korjataan magneetti kytkin :D

Voisiko olla että tuo ilmastoinnin flekti ei toimi, koska tämä (pun)
magneetti kytkimen anturi joka on kannen päässä ei pelaa...

Ilmastoinnin flekti ei lähtenyt pyörimään vaikka yhdistin kuivaimen vieressä
olevaan anturiin tulevat johdot. vain ilmastoinnin kompura naksuu.

Kokeilin eilen kyllä että ilmastointi toimii... mutta olisi hyvä että flekti pelais
kun on tuo kesä tulossa.

Oliskohan tuo flekti sitten kuollut... onko flektin liitin puskurin takana vai
mistä löytää? vois kokeillä syöttää suoraan sähköö sille.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos tuo nyt on samaan tapaan kuin w126:ssa, niin kuivaimessa pitäis olla kaksi anturia. Toinen on painekytkin, joka estää kompuran käynistymisen, jos kylmäaine on vähänä ja toinen käynistää tuulettimen kun kuivaimeen tulevan kylmäaineen lämpötila nousee tarpeeksi. Tuo lämpötila saattoi olla jotain 60 astetta.

Täyden nopeuden katkaisja pitäis olla sylinterikannessa, yksinapainen. Kun sen yhdistää runkoon ja virta on päällä, pitäisi puhaltimen käynistyä täydelle nopeudelle.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Perttu K kirjoitti:Jos tuo nyt on samaan tapaan kuin w126:ssa, niin kuivaimessa pitäis olla kaksi anturia. Toinen on painekytkin, joka estää kompuran käynistymisen, jos kylmäaine on vähänä ja toinen käynistää tuulettimen kun kuivaimeen tulevan kylmäaineen lämpötila nousee tarpeeksi. Tuo lämpötila saattoi olla jotain 60 astetta.

Täyden nopeuden katkaisja pitäis olla sylinterikannessa, yksinapainen. Kun sen yhdistää runkoon ja virta on päällä, pitäisi puhaltimen käynistyä täydelle nopeudelle.
Juu kuivaimesta löytyi 2 anturia kun otti silmän käteen ja katsoi :D
Tosin kun liitin nämä toisen johdot yhteen niin Magneetti kytkin rupes
nappailee kiinni.... outoa...
Kannesta en löytänyt erillistä 1nap anturia täydelle nopeudelle...
Vain lämpötila mittarin anturin ja sitten magneetti kytkimen anturin ja sitten
jonkun bensan syöttöön ilmeisesti liittyvän koska kun irroitin sen niin auto
sammui.... mikä liene anturi sekin on?

Magneetti kytkimen anturi on kylläkin 3nap anturi... taitaa tuo sama anturi
ohjata sekä "visko" tuuletinta että Sähkö flektiä...
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin eikös se sähköflekti ole lämpötilaohjattu, eli lähtee pyörimään 100 celsiuksessa, voit kokeilla anturin toimivuutta maadoittamalla kytkimen, esim. ruuvilla. Silloin magneetti nappaa kiinni flektiin ja alkaa pyörimään (koneen käynnissä ollessa, siis).

Hieman sekavaa oli tuo aiempi selvitys koko ongelmasta joten en ole edes ihan varma kysyttiinkö tätä mutta kuitenkin. Sori jos meni itsestäänselvyyksiin.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

raul kirjoitti:Niin eikös se sähköflekti ole lämpötilaohjattu, eli lähtee pyörimään 100 celsiuksessa, voit kokeilla anturin toimivuutta maadoittamalla kytkimen, esim. ruuvilla. Silloin magneetti nappaa kiinni flektiin ja alkaa pyörimään (koneen käynnissä ollessa, siis).

Hieman sekavaa oli tuo aiempi selvitys koko ongelmasta joten en ole edes ihan varma kysyttiinkö tätä mutta kuitenkin. Sori jos meni itsestäänselvyyksiin.
Juu se on se magneetti kytkin joka korvasi viskon...
Kyllä visko pyörii kun yhdistää ne kaksi napaa... mutta
Ilmastoinnin flekti ei ota pyöriäkseen... Tänään haen uuden anturin
"viskolle", sellainen 3napainen. Toivotaan että sillä lähtis pyörii myöskin tämä
ilmastoinnin kennon flekti muuten joutuu vaihtamaan tuon flektin
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Juu kyllä tämä 3napainen ohjaa myöskin Ilmastoinnin kennon flektiä täysi teholle 100´C ja "viskoa" 95´C

mutta vieläkään ei pyöri tuo ilmastoinnin kennon flekti... Taitaa olla kennon
flektillä työtunnit täynnä.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nymis kirjoitti:Juu kyllä tämä 3napainen ohjaa myöskin Ilmastoinnin kennon flektiä täysi teholle 100´C ja "viskoa" 95´C

mutta vieläkään ei pyöri tuo ilmastoinnin kennon flekti... Taitaa olla kennon
flektillä työtunnit täynnä.
Mulla olisi ylimääräinen flekti myytävänä.

Purettu 124:sesta.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mitäs flekti sitten maksaa ja missä päin suomea flekti on? Minkä ikäisestä
autosta on?
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Laitoin sulle yv:tä.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Herätellääs tämäkin ketju henkiin.

Ilmastoinnin sähkötuuletin alkoi pyörimään jatkuvaan, eli heti kun virrat kääntää päälle, tuuletin pyörii. Vika viittaisi johonkin anturiin.
Mikäs anturi kannessa olikaan se lämpötila anturi joka ohjailee tuota tuuletinta, kenties vihreäreunainen 2-napainen? Sen irrotus ainakin pysäyttää tuulettimen.
Entä kumpi kuivaimen vieressä olevista antureista ohjaa tuuletinta, paineen tms. avulla?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Vastaa Viestiin