holset 40 super

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

holset 40 super

Viesti Kirjoittaja Timo N »

tommonen on harkinnassa laittaa tohon 606 viereen niin pitäiskö se olla kiinteellä hukkaportilla vai erillisellä? onkos mitä mieltä tietäjät?
entäs pakopesän koko? eikös niitäkin oo eri kokoisia? tavoite tosta koneesta on 400+
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja rapelo »

Minä laittasin erillisen
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ja syystä että,
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Usein ton kokosessa ahtimessa tuo kiinteä hukkis liian ahdas ja sen takia ahdot käyttäytyy huonosti, piikkailee jne.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja rapelo »

no jos tavote on +400hp niin kiinteä hukka portti jää kyllä oikeasti tosi ahtaaks.

ja omat kokemukset kallistuu erillisen hukkiksen puoleen.
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jos ei haluu ulokosta porttia, nii kairaa sen kiinteen niin isoks ku saapi, sit vaihtaa isomman läpän.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

itellä tavallinen 40 holsetti ja ahdot säädetty 1,3 mutta nousee 3 kun painaa kaassun pohjaa...
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

makke190 kirjoitti:itellä tavallinen 40 holsetti ja ahdot säädetty 1,3 mutta nousee 3 kun painaa kaassun pohjaa...
jep, tätä se teettää, eli ahdot karkailee ja pakopaineet sen mukana... bensakone olis jo romuna, mutta dieseli kestää tuota jonkin aikaa, jos ei kone ole ihan finaalissa jo muutenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Erillisen portin kanssa pakokotelo vaihtoehtoja on enemmän, siis kokoja sekä laipan malleja.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

jeemu kirjoitti:Jos ei haluu ulokosta porttia, nii kairaa sen kiinteen niin isoks ku saapi, sit vaihtaa isomman läpän.
eli johtuukos noi ahtojen karkailut liian pienestä läpän pinta-alasta?
saakos tohon sitten isompia läppiä vai saako ne tehdä ite?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Jos ei haluu ulokosta porttia, nii kairaa sen kiinteen niin isoks ku saapi, sit vaihtaa isomman läpän.
eli johtuukos noi ahtojen karkailut liian pienestä läpän pinta-alasta?
saakos tohon sitten isompia läppiä vai saako ne tehdä ite?
siitäkin, mutta pääasiassa oire johtuu siitä, että vain toisesta nielusta on yhteys portille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ok eli toiset 3 hukkaa ja toiset 3 ahtaa, näinkö?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:ok eli toiset 3 hukkaa ja toiset 3 ahtaa, näinkö?
jep, tosin kyllä ne pakokaasut/paine hieman sieltä pakopesän kautta pääsee hukkaan, mutta ahdot karkailee silti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

entäs toi isompi läppä? töissä pystys kyllä avartaan sen rungon mutta se läpän teko tarvii(ko?) kai cnc kärkkärin
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Jos ei haluu ulokosta porttia, nii kairaa sen kiinteen niin isoks ku saapi, sit vaihtaa isomman läpän.
eli johtuukos noi ahtojen karkailut liian pienestä läpän pinta-alasta?
saakos tohon sitten isompia läppiä vai saako ne tehdä ite?
siitäkin, mutta pääasiassa oire johtuu siitä, että vain toisesta nielusta on yhteys portille...

onkos napa mittaillut paine-eroja jos 3 sylinteriä yhdistyy, hukkaportti toiseen ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

esko kirjoitti:

onkos napa mittaillut paine-eroja jos 3 sylinteriä yhdistyy, hukkaportti toiseen ?
en ole, koska mulla on portiton 2 nieluinen pesä ja 2 kpl hukkaportteja...

tämähän on siis sellaista teoreettista ja yleisesti hyväksyttyä tietoa holsetin portillisen pesän ongelmista...

kuorma-auton koneessa tuo holsetin systeemi toimiikin ihan hyvin, mutta siihen se on suunniteltukin... mutta kun sama turbo laitetaan 4 kertaa pienempään moottoriin, niin eihän ne insinöörien laskelmat enää pädekkään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

itelle tilasin ton 40 superin 17 pakopesällä ja hukkiksella, jos tulee tarvetta niin voi kai siihen kopustella ulkosen portin niille toiselle kolmelle sylinterille jälkeenkin päin???
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:itelle tilasin ton 40 superin 17 pakopesällä ja hukkiksella, jos tulee tarvetta niin voi kai siihen kopustella ulkosen portin niille toiselle kolmelle sylinterille jälkeenkin päin???
kyllä voi ja parempi se niin onkin, kuin kairailla väliseinää puhki pakopesästä ja muita vippaskonsteja kokeilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mitenkähän niitä saa ikinä toimiin ees suurinpiirtein yhtäaikaa, ei viittis sitä konettakaan rikkoo, vai pitäiskö ottaa heti alkuun ulkosella portilla?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jumittaa kiinniasentoon kiinteän portin ja laittaa sen ulkosen rajottaan painetta. Itsellä on näin...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:
esko kirjoitti:

onkos napa mittaillut paine-eroja jos 3 sylinteriä yhdistyy, hukkaportti toiseen ?
en ole, koska mulla on portiton 2 nieluinen pesä ja 2 kpl hukkaportteja...

tämähän on siis sellaista teoreettista ja yleisesti hyväksyttyä tietoa holsetin portillisen pesän ongelmista...

kuorma-auton koneessa tuo holsetin systeemi toimiikin ihan hyvin, mutta siihen se on suunniteltukin... mutta kun sama turbo laitetaan 4 kertaa pienempään moottoriin, niin eihän ne insinöörien laskelmat enää pädekkään...
Oon miettiny tätä monesti, että mikä voi vaikuttaa noin paljon turbon toimintaan, muu kun pulssituksen nopeus? Jos 400hv kuorma-auton kone vetää ilmaa saman verran vähäisellä kierrosluvulla ja 400hv superi kaks kertaa korkeimmilla kierroksilla, mutta silti ilmamäärä on sama? Ja jälkimmäisessä turbo ei enää toimi yhtään.. Toivottavasti ymmärsitte, tulipa taas harvinaisen epäselvästi...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Yli 420hv volvon fh12 vetureissa on jo hx55 sarjan ahtimet.
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:
Oon miettiny tätä monesti, että mikä voi vaikuttaa noin paljon turbon toimintaan, muu kun pulssituksen nopeus? Jos 400hv kuorma-auton kone vetää ilmaa saman verran vähäisellä kierrosluvulla ja 400hv superi kaks kertaa korkeimmilla kierroksilla, mutta silti ilmamäärä on sama? Ja jälkimmäisessä turbo ei enää toimi yhtään.. Toivottavasti ymmärsitte, tulipa taas harvinaisen epäselvästi...
tähän on ihan yksinkertainen selitys, niissä kuorma-autoissa on takana usein sellainen 60 tonnia painoa, joten kone ei ole kovin kierrasherkkä, joten se yksi portti pysyy mukana paremmin, eikä kone vastaavasti vaihtotilanteissa menetä ilman syöntikykyään niin radiaalisti, kuin pikkukoneet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Eihän tuo siihen vaikuta, että riittääkö portti vai ei. Tuohan on vaan sitä, että se kerkiää kiihtyä se turbo rauhassa, eikä tule viivettä kun kierrokset ei nouse koneessakaan. Tuolla systeemillä pitäis paine kuolla näissä supereissa kunhan antaa vehkeen vetää jonnin aikaa mutta ei se laske. Ikäänkuin antais portille aikaa "pysyä mukana"? Joo ei...

Elikkä mitä eroa on siinä vaiheessa, kun ajetaan kuorma-autolla kaasu pohjassa ja superilla nilkka suorana? Turbon pyörimisnopeus on sama (?) ja ilmamäärä on sama, mutta pulsseja paljon vähemmän kuormurissa. Vastaavasti rekassa riitttää se portti, mutta superissa ei. Tai no, eihän se pyörimisnopeus ole sama, kun superissa kerran paineet karkaa, mutta silti.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Timo N kirjoitti:itelle tilasin ton 40 superin 17 pakopesällä ja hukkiksella, jos tulee tarvetta niin voi kai siihen kopustella ulkosen portin niille toiselle kolmelle sylinterille jälkeenkin päin???
kalle lupas värkätä varauksen ulkoselle portille tohon sarjaan niin saapi laittaa sit jos haluaa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Teho voi olla ihan sama, mutta pakokaasun lämpötila on ihan eri. Lämpötila =~ paine.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: holset 40 super

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Timo N kirjoitti:tommonen on harkinnassa laittaa tohon 606 viereen niin pitäiskö se olla kiinteellä hukkaportilla vai erillisellä? onkos mitä mieltä tietäjät?
entäs pakopesän koko? eikös niitäkin oo eri kokoisia? tavoite tosta koneesta on 400+
portti asia tuli aikas selkeeks, minkäs laisia kokemuksia on noista erikokoisista pakopesistä? autolla ei varmaan ajeta ikinä kilpaa mutta mikä ois mukava käytölleen ilman että toi alavääntö, niin maukasta kun se oiskin, hajottaa paikkoja
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

veskola kirjoitti:Teho voi olla ihan sama, mutta pakokaasun lämpötila on ihan eri. Lämpötila =~ paine.
Asiaa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Totta totta, mutta onko se paine eri? Eikai se turbo tee erilaista ahtopainetta moottorin tilavuudesta riippuen? Samalla pakopaineella sama määrä ahtopainetta. Suhde vaan on sitte turbon koosta kiinni. Mutta tästä päästään taas siihen, että jos kerran pakopaine on sama, niin miksi portti riittää kuorma-autossa muttei superissa? Pakokaasun lämpötilahan ei siihen vaikuta, kai? :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Kummeli kirjoitti:Totta totta, mutta onko se paine eri? Eikai se turbo tee erilaista ahtopainetta moottorin tilavuudesta riippuen? Samalla pakopaineella sama määrä ahtopainetta. Suhde vaan on sitte turbon koosta kiinni. Mutta tästä päästään taas siihen, että jos kerran pakopaine on sama, niin miksi portti riittää kuorma-autossa muttei superissa? Pakokaasun lämpötilahan ei siihen vaikuta, kai? :roll:
Eikai se paine sama ookkaan, eiköhän isosta koneesta tuu sama teho pienemmällä paineella ja muutenkin paremmalla hyötysuhteella.
Vastaa Viestiin