w211 välijäähdytin
w211 välijäähdytin
tarvis laittaa isompi välijäähdytin 320 cdi vm 04
autoa lastutettu ja perstuntumalla huomaa että tehoa on huomattamasti reilummin kylmällä ilmalla joten cuuleria tarvis isontaa myös moottorin säästöä ajatellen.
onko kellään tietoa mistä sais sopivan jäähdyttimen esim jokin kiinan malli motonet? mikä olisi se oikean kokoinen josta voisi rakentaa alumiini hitsari löytyy eli aihio voisi tulla kyseeseen ja mitkä orkkiksen mitat?
autoa lastutettu ja perstuntumalla huomaa että tehoa on huomattamasti reilummin kylmällä ilmalla joten cuuleria tarvis isontaa myös moottorin säästöä ajatellen.
onko kellään tietoa mistä sais sopivan jäähdyttimen esim jokin kiinan malli motonet? mikä olisi se oikean kokoinen josta voisi rakentaa alumiini hitsari löytyy eli aihio voisi tulla kyseeseen ja mitkä orkkiksen mitat?
Mitoista ja muusta en osaa sanoa mitään näin lonkalta. Varma kuitenkin on, että se välijäähdytin on aivan alimittainen omien kokemusten mukaan. Ahtolämpö on lastutetussa koneessa lähellä sataa sekunnin kiihdytyksen jälkeen kesäkelissä. Ohjelma tiputtaa tuolloin jo reilusti tehoa, penkissä todennettu asia.
Tilaa keulalla on periaatteessa, kunhan muuttaa ohjaustehostimen jäähdytysputken ja varoo ilmastoinnin lauhduttimen putkea. Samoin joutuu muoviritumeita karsimaan, jos haluaa mahdollisimman ison kennon.
Itsellä olisi sama projekti edessä, mutta kiinnostus on nyt siirtynyt tuonne Oldtimers osastolle toistaiseksi.
Tilaa keulalla on periaatteessa, kunhan muuttaa ohjaustehostimen jäähdytysputken ja varoo ilmastoinnin lauhduttimen putkea. Samoin joutuu muoviritumeita karsimaan, jos haluaa mahdollisimman ison kennon.
Itsellä olisi sama projekti edessä, mutta kiinnostus on nyt siirtynyt tuonne Oldtimers osastolle toistaiseksi.
Kannattaa kysellä AM Worksilta. Ainakin muutama vuosi sitten tekivät niitä autokohtaisesti räätälöitynä ja tilaustyönä oikein urakalla. Homma hallussa ammattimaisesti ja ei kustantanut montaa sataa. Ko. putiikki suosittu ainakin VAG-autopiireissä, joissa esim. 1.8T vaati aina isomman välijäähyn, kun autoa alettiin varustamaan isommalla turbolla.
http://www.amwdynoservice.com/
Tuolta tilaamalla tietää ainakin varmaksi, että mitä saa ja pelittää varmasti ilmavirtauksienkin osalta.
http://www.amwdynoservice.com/
Tuolta tilaamalla tietää ainakin varmaksi, että mitä saa ja pelittää varmasti ilmavirtauksienkin osalta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Hariseltakin saa jtn.=
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... ESCRIPTION
Ja täältä saa ilmeisesti laadukkaita jäähdyttimiä mittatilauksena (hinta sen mukainen)
http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... ikainen+I/
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... ESCRIPTION
Ja täältä saa ilmeisesti laadukkaita jäähdyttimiä mittatilauksena (hinta sen mukainen)
http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... ikainen+I/
Ilpolla on kyllä kilpailukykyset hinnat.SK kirjoitti:
Ja täältä saa ilmeisesti laadukkaita jäähdyttimiä mittatilauksena (hinta sen mukainen)
http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... ikainen+I/
Ja hinta/laatusuhde on kohallaan!!!
ÄLÄ ostä kiinankuuleria, niissä on se sisärivotus sellasta samanlaista "hässäkkää" ku kuulerissa kennojen välillä...
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...
Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.
On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..

~KOS~
Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.
On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Ja on kuultu mistä?KOS kirjoitti:En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...
Eli sulla ei oo minkäänlaista kokemusta kiina kuulereista.KOS kirjoitti:Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.
Toki makuja on monia, mutta kannattaa ite kokeilla ja mittailla eroja ennenku tuomihtee tavaran "esson" baari juttujen perusteella.KOS kirjoitti:On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..
~KOS~
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Ihan hyvä moittia kiinacoolereita ilman mitään kokemusta asiasta. Kaverin autosta mitattiin 1:1 samankokoisen kiinancoolerin ja raatikaisen coolerin eroksi reippaat 10 astetta täydellä laukalla.. eikä muuten ollut raatikaisen coolerin hyväksi.KOS kirjoitti:En oo, mutta kestävyys tuolla "hässäkällä" on ainakin kuulerin ulkopuoleela melko heikko...
Eihän sinne sisälle tietty pääse maantiesuolaa joka hapettas sitä mut ite oon käyttäny nuita Raatikaisen kuulereita.
On pitäny noita Mersun orkkis kuulereita vaihtaa parempiin, jos niissä kaikissa on etes ollu niitä vakiona..
~KOS~

Minkäs hintaluokan vehkeitä on ne kiinan coolerit ja sit ne raatikaisen vehkeet? Onko jollakin kokemusta miten sujuu vaihto tollesessa W211:ssa? Kiinnostaisi itseäkin kans välijäähdyttimen vaihto niin vois sitte ottaa EGR:n pois käytöstä ja sitte siinä samalla ohjelmoida uusiks. Mutta juuri tuo cooleri taitaa syödä niin paljon tehoja jos lastuttaa. Kiinnostaisi nähdä vähän kuvia vaihtotyöstä, vaikka linkki jollekin sivulle...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Ainakin neljää erilaista kennoprofiilia on tullut kiinacoolereissa vastaan.
Ei kukaan voi yleistää että ne olisivat huonoja.
Kannattaisi tutustua ensin tarjontaan ja sitten tehdä johtopäätökset ennen leimaamista huonoksi jotain tuotetta.
Suomessa käsityönä tehty mittatilauscooleri varmasti maksaa viisinkertaisen summan vrt. 100euron kiinacooleri kun joku lapsityövoimalla toimiva tehdas tekee kiinassa niitä 5usd/kpl ja myyvät maailmalle hyvällä katteella.
Ei kukaan voi yleistää että ne olisivat huonoja.
Kannattaisi tutustua ensin tarjontaan ja sitten tehdä johtopäätökset ennen leimaamista huonoksi jotain tuotetta.
Suomessa käsityönä tehty mittatilauscooleri varmasti maksaa viisinkertaisen summan vrt. 100euron kiinacooleri kun joku lapsityövoimalla toimiva tehdas tekee kiinassa niitä 5usd/kpl ja myyvät maailmalle hyvällä katteella.
Holset siellä lukee..
400cdi:ssä on käsittääkseni vesicooleri, jos olen ymmärtänyt oikein. Samanlainen, kuin c30cdi AMG:ssä. Oikaiskaa viisaammat, jos olen väärässä- Kuitenkin 400cdi:ssä cooleri ei ole ongelma. Tuossa laitteessa ohjelmointi on kuulemma hankalampaa, koska siinä on erilainen polttoaineen syötönohjausjärjestelmä normi cdi:hin verrattuna.Tomp kirjoitti:Minkäs hintaluokan vehkeitä on ne kiinan coolerit ja sit ne raatikaisen vehkeet? Onko jollakin kokemusta miten sujuu vaihto tollesessa W211:ssa? Kiinnostaisi itseäkin kans välijäähdyttimen vaihto niin vois sitte ottaa EGR:n pois käytöstä ja sitte siinä samalla ohjelmoida uusiks. Mutta juuri tuo cooleri taitaa syödä niin paljon tehoja jos lastuttaa. Kiinnostaisi nähdä vähän kuvia vaihtotyöstä, vaikka linkki jollekin sivulle...
Kyllä, on vesijäähdytteinen välijäähdytin.
Tuollaisen tekstin löysin netistä.
The cooling of the intake air compressed by the turbochargers is undertaken by a water-cooled intercooler attached to a special low-temperature water cooler that is kept supplied with coolant by a separate electric circulation pump. This lowers the air temperature by up to 100 degrees Celsius, ensuring that the engine uses more air and can thus develop more power.
Tuollaisen tekstin löysin netistä.
The cooling of the intake air compressed by the turbochargers is undertaken by a water-cooled intercooler attached to a special low-temperature water cooler that is kept supplied with coolant by a separate electric circulation pump. This lowers the air temperature by up to 100 degrees Celsius, ensuring that the engine uses more air and can thus develop more power.
Tähänkin aiheeseen sellainen kommenttia, että 400 CDi:ssä on yhteneväisiä osia 55 kompressorin kanssa intercoolerin vesipumppu sekä w211 malleissa edessä oleva vesi intercooleri.
Aiheesta lisää http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=90483
E400 cdi malliin pitäisi mennä suoraan E55K virityskoolerit, joita saa usealta valmistajalta. Toimiva pumppu auttaa aluksi.
Aiheesta lisää http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=90483
E400 cdi malliin pitäisi mennä suoraan E55K virityskoolerit, joita saa usealta valmistajalta. Toimiva pumppu auttaa aluksi.
E 400 CDI
Re: w211 välijäähdytin
nyt asennettu motonetin pikku kuuleri joka ei ole isompi kun alkuperäinenkään.
kokemuksia alkuperäisellä ahtolämmöt lähellä 100 staarilla mitattu.
uudella ei vielä mitattu mutta kuuleri kuumuu alkupäästä ja loppupäästä huomattavasti kylmempi haalea eli ahtolämmöt pysyy kurissa.
alkuperäinen oli aina haalea koko matkalta kädellä kokeiltuna.
ainut miinus kun ottaa vaikka kolme 0-200 kiihdytustä niin kuuleri on todella kuuma koko matkan,mutta harvemmin tuollaisessa käytössä auto on.
asennuksesta tuli aika huomaamaton ja ihan siisti.
voin pistää kuviakin jos saan aikaiseksi,helpottaa huomattavasti asentamista ja tulee kerralla oikeat osat asennukseen jos jollain kiinnostaa kyseinen projekti.
eron huomaa tehoissakin kyllä.
kokemuksia alkuperäisellä ahtolämmöt lähellä 100 staarilla mitattu.
uudella ei vielä mitattu mutta kuuleri kuumuu alkupäästä ja loppupäästä huomattavasti kylmempi haalea eli ahtolämmöt pysyy kurissa.
alkuperäinen oli aina haalea koko matkalta kädellä kokeiltuna.
ainut miinus kun ottaa vaikka kolme 0-200 kiihdytustä niin kuuleri on todella kuuma koko matkan,mutta harvemmin tuollaisessa käytössä auto on.
asennuksesta tuli aika huomaamaton ja ihan siisti.
voin pistää kuviakin jos saan aikaiseksi,helpottaa huomattavasti asentamista ja tulee kerralla oikeat osat asennukseen jos jollain kiinnostaa kyseinen projekti.
eron huomaa tehoissakin kyllä.
W213
MB 400 cdi w211
MB 400 cdi w211
Re: w211 välijäähdytin
Laitappa vaan parit kuvat ja mistä/minkä coolerin hommasit. Tää ois itelläki eessä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: w211 välijäähdytin
enpä osannut kuvia laitttaa.
motonetistä hommasin pienimmän kuulerin mitat ovat 550X140x65 ja 2.5 tuuman lähdöillä.
sopii juuri paikoilleen ilman muutoksia.
eli puskuri pois ja vanha kuuleri pois sitten halkaisin alkuperäiset ahtoputkien prässätyt kiinnikkeet ja käytin käyrinä motonetin
2.5 tuuman pakoputken käyriä joihin hitsasin pienet olakkeet ja kunnon lemmareilla alkuperäisiin ahtoputkiin kiinni ja silikooni sovitteilla
cuuleriin ja maalasin päädyt matta mustaksi ja tuli aika huomaamaton asennus. vielä pistin cuulerin kiinni piskuriin kumityynyillä.
pistän kuvia kun vain onnistun niitten laittamisessa.
motonetistä hommasin pienimmän kuulerin mitat ovat 550X140x65 ja 2.5 tuuman lähdöillä.
sopii juuri paikoilleen ilman muutoksia.
eli puskuri pois ja vanha kuuleri pois sitten halkaisin alkuperäiset ahtoputkien prässätyt kiinnikkeet ja käytin käyrinä motonetin
2.5 tuuman pakoputken käyriä joihin hitsasin pienet olakkeet ja kunnon lemmareilla alkuperäisiin ahtoputkiin kiinni ja silikooni sovitteilla
cuuleriin ja maalasin päädyt matta mustaksi ja tuli aika huomaamaton asennus. vielä pistin cuulerin kiinni piskuriin kumityynyillä.
pistän kuvia kun vain onnistun niitten laittamisessa.
W213
MB 400 cdi w211
MB 400 cdi w211
Re: w211 välijäähdytin
Millaisia tuloksia on kukanenki saanut tollasella motonet coolerilla. Näyttää noita vastaavia olevan muillakin:
http://janintesti.kotisivukone.com/tuot ... 00&popup=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ahtoja.com/product/82/550x140x65" onclick="window.open(this.href);return false;
http://janintesti.kotisivukone.com/tuot ... 00&popup=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ahtoja.com/product/82/550x140x65" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: w211 välijäähdytin
joskus tein mittauksia noista imuilman lämpötiloista. vertailukohteina oli om602 moottorit. toinen oli w201 koppasessa ihan vakiosetupilla, eli ilman cooleria koko vekotin.
toinen kone oli sitten w124 farkussa. tässä laitteessa oli 7mm pumppu ja sillon vielä garretin t04 ahistin. imusarjasta mittasin lämpötilaa bi-metalli mittarilla. jos en ihan väärin muista, niin alle 50 asteen jäi imusarjassa lämpötila normaalilla kesäkelillä. siinä oli siis se motonetin pieni kiinancooleri. ahtoja muistaakseni ehkä joku 1,5b. ja kiihdytys n.0-160km/h
toisessa autossa sitten oli ihan tehtaan vakio setuppi. ilman coolereita ja muitakaan virityksiä. imusarjasta mitattuna lämpötila nouis nopeesti n. sataan asteeseen. kiihdytys oli n.0-130km/h.
toinen kone oli sitten w124 farkussa. tässä laitteessa oli 7mm pumppu ja sillon vielä garretin t04 ahistin. imusarjasta mittasin lämpötilaa bi-metalli mittarilla. jos en ihan väärin muista, niin alle 50 asteen jäi imusarjassa lämpötila normaalilla kesäkelillä. siinä oli siis se motonetin pieni kiinancooleri. ahtoja muistaakseni ehkä joku 1,5b. ja kiihdytys n.0-160km/h
toisessa autossa sitten oli ihan tehtaan vakio setuppi. ilman coolereita ja muitakaan virityksiä. imusarjasta mitattuna lämpötila nouis nopeesti n. sataan asteeseen. kiihdytys oli n.0-130km/h.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w211 välijäähdytin
Itsellä juuri tuo kokoinen kenno 210 320cdi:n keulalla. On vakiota paksumpi ja hieman enemmän pinta-alaa. Joko matikka vois laskee sen todellisen pinta-ala eron kun kenno on esim 20mm paksumpi... Kuitenkin niin paljon tehokkaampia nuo kaikki tarvike coolerit on, että jäähdytys teho varmaan tuplaantuun vaikka laittais vakio kokoisen.
Re: w211 välijäähdytin
Onko siitä mitään hyötyä oikeasti, tehojen puolesta? Huomaako coolerin päivityksen?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: w211 välijäähdytin
Kyllä sen lämpimällä kelillä voi huomata jos pidempään vedättää, moottorinohjaus alkaa rajoittaa syöttöä kun ahtolämpö nousee ja sehän nousee aika korkeellekkin vakiokuulerilla.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w211 välijäähdytin
Normaalissa kiihdytyksessä ei ole niin paljoa eroa, että hommaan kannattaa ryhtyä?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: w211 välijäähdytin
Tehoa tulee muutama sekunti, kunnes lämpö imuilman nousee yli 50 asteen ja teho alkaa leikkaantua.
Välijäähdytin on ensimmäinen tehoa rajoittava tekijä kuutoskoneissa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
OBD2-portin kautta näkisi imuilman lämpötilan: Bluetooth-lähetin porttiin ja
vastaanottimeksi Android-puhelin ja siihen sopiva ohjelma (esim. Torque).
Välijäähdytin on ensimmäinen tehoa rajoittava tekijä kuutoskoneissa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
OBD2-portin kautta näkisi imuilman lämpötilan: Bluetooth-lähetin porttiin ja
vastaanottimeksi Android-puhelin ja siihen sopiva ohjelma (esim. Torque).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006