Onko Kukaan Laittanut TURBOA 508 Mersuun

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Onko Kukaan Laittanut TURBOA 508 Mersuun

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO
Minulla tääällä Tampereella on tommoinen -74 508 MB.
Ja kyselen onko kukaan laittanut TURBOA tommoiseen autoon.
Minua kiinnostaisi laittaa mut en oikein tiedä minkälaisen ja kokoisen
ja mihin se siellä oikein mahtuisi.
Kun välillä vedän sillä mersulla isoa kärryä niin tuntuu joskus että
vääntöä ja voimaa sais olla hiukan lisää varsinkin ylämäissä.
Voisin oikein lähteä katsomaan jos joillain olisi mulle malli näyttää.
Että tämmöisiä kevääksi suunnittelen täällä mansessa
Terveisin JONES :lol:
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Superturbojen luokkaan vaan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Setäni asensi jokunen vuosi sitten 407 turbon kun ei piisaannut voima kun laittoi nopeamman perän tuskin se 508 ahtaminen on sen kummempi juttu paitsi että kone sitten paukaht... kammio muistaakseni putoso männän päälle...i ja nyt siellä keulalla majailee cedrikin kutos diiseli ahtamattomana...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Noissa vanhenmissa on yleisesti ollut kuulema, en puhu nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä, vähän ongemia jälkiasennusturboissaa kestävyyden suhteen.

Jos sen kuitenkin turbottaisi. Minä tekisin näin:
Jostain työkoneesta tai pienestä kuorma-autosta hieman reilunman kokoinen ahdin. Hevosvoimien mukaan niiden kokoja voi vähän vertailla. Välijäähdytin keulaan. Sitten voi jo melko maltillisella ahtopaineella (0,5bar) saada mukavasti voimaa ja silti kone voi kestää todella hyvinkin, jopa raskaassa käytössä. Tuota voisi vielä täydentää hieman viileämmällä termostaatilla.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Onnistuu se

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Kyllä se 508 on ihan ahdettavissa.
Siinähän on OM 364:n (muistaakseni) ja sehän on vaan vajaa sylinterinen versio tuosta OM 366 kutosesta, jota käytetään esim. 1317:ssa. Siis ahdettuna.

Mulla on sellanen käsitys, että se on esim. männilleen ihan identtinen se kone. OM 366:ssa ruiskutetaan mäntiin öljyä. Sinne on kiinnitetty sellaset öljyn ruiskutus putket öljykanavaan. Uskon että jos noita jäähytys suuttimia ei ole niin ne on helposti sinne laitettavissa. En ole vissin varma, mutta oletan että ne poraukset sieltä lohkosta löytyy.

Ja onhan noita muutkin ahtaneet. Olen nähnyt sellasia myynnissä. Ja olen myös nähnyt niihin myytävän turbosarjoja.

Mitä tuohon vertaukseen 407:aan tulee, niin kyllähän 508:n ahtaminen on eriasia. 407:ssa on henkilö auton moottori ja 508 taas järeämpää tekoa oleva työntötanko suoraruiskutus diesel, niin sanoakseni "enempi kuorma-automaisempi".

Välijäähdytin on hyvä idea. Itse rakennan asuntoautoa 1317:sta. Pumppuun ja turboon piti tehdä remontti. Aloin miettiä, kun kerran 1320:nen on sama OM 366 ja välijäähytetty, niin jos tuohon 1317:een laittaa coolerin niin tehot nousee.
No, käytin turbon sepällä ja Naumanen ronkki pumppua. Vaihtoi elementit jne. Coolerin laitoin 143 Scaniasta. Ja nyt vetää muuten tosi hyvin se 1317.
Meni vähän offtopic tuo loppu osa jutusta, mutta ei kai tuo haittaa?
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Onnistuu se

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Junnu kirjoitti:Kyllä se 508 on ihan ahdettavissa.
Heh heh! Pitäisköhän ruveta rääkää tota meitin kuormuriakin. Alkaa kuulostaa että turbo se pitää olla vehkeessä ku vehkeessä. :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Nythän tämä viritys saa jo ihan uuden asteen. Ei muuta kuin teet vain niin kuin neuvoin ja sitten syöttö täysille ja sitten sen verran ahtoja että savutus lakkaa. Se on siinä.
Suoraruiskutuskone on muutenkin mukavampi virittää. Ei tule juuri kansiongelmia. Kun tuo kone onkin jo työkoneluokkaa, niin en minäkään usko kestävyyden kanssa tulevan ongemia.
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Turbo 508 mersuun

Viesti Kirjoittaja Jones »

SE OM MORO
Kiitoksia kaikille vastannille, :D
ja vielä kun löytyisi jostain 508 mersu mihin on laitettu turbo niin käväisisin sitä kattomassa ennen omaa laittoani.
T. JONES Mansesta
jokkismies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.03.2004 20:32

MB 508 Turbo/TEVE

Viesti Kirjoittaja jokkismies »

Minulla olisi tällainen. Turbona on schwitzer S2. Samalla laitettiin matkaperä ja syötöt kohdalleen niin jopa alkoi trailerikin tulemaan kenkkuilematta perässä. Autohan on täällä pohjanmaalla,nyt kylläkin talviseisonnassa. Seuraavan kerran liikenteessä vappuna Kemoran Asfalttikunkussa .
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: MB 508 Turbo/TEVE

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

jokkismies kirjoitti:Minulla olisi tällainen. Turbona on schwitzer S2.
Terve vaan. Onnistuisko saada kuvia toteutuksesta. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
jokkismies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.03.2004 20:32

508 turbo

Viesti Kirjoittaja jokkismies »

Pepekyylle. En oikein hallitse näitä kuvajuttuja (vai voiko tänne laittaakaan),mutta sähköpostissa voin kai yrittää laittaa sulle suoraan jotain. Käviskö näin.
Jones
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 21.03.2004 17:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

MB 508 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jones »

MORO
Mäkin haluun semmoisen turbo mersun kuvia.
Ja pistä mulle myös puhelin numerosikin niin tarvii soitella keväällä ja
sopia niin mä lähden täältä mansesta oikein kattoon sitä.
Terveisin JONES cruiseri@rokki.net
Vastaa Viestiin