Sprinter 316 cdi (vanha ambulanssi) Eberi ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Sprinter 316 cdi (vanha ambulanssi) Eberi ongelma

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

Eli ongelma on että Eberi ei puhalla sisälle autoon lämmintä, lähtee kyllä käyntiin kellolla ja suoraan napista ja konehuoneen vesiletkut kyllä lämpiävät mutta sisälle puhaltaa vaan kylmää ilmaa. Katoin kellon näytöltä vikakoodit ja mitään koodia ei ollut muistissa.

Missä asennossa auton ilmastoinnin ja sisäilmankierron pitäis olla että sais kabiininkin lämpimäksi? Oon tota ihmetellyt nyt useamman illan ja lukenut käyttöohjetta mutta homma ei vaan selviä, onko Eberi rikki vai enkö vaan osaa..?
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sprinter 316 cdi (vanha ambulanssi) Eberi ongelma

Viesti Kirjoittaja tempera »

ysihonda kirjoitti:Eli ongelma on että Eberi ei puhalla sisälle autoon lämmintä, lähtee kyllä käyntiin kellolla ja suoraan napista ja konehuoneen vesiletkut kyllä lämpiävät mutta sisälle puhaltaa vaan kylmää ilmaa. Katoin kellon näytöltä vikakoodit ja mitään koodia ei ollut muistissa.

Missä asennossa auton ilmastoinnin ja sisäilmankierron pitäis olla että sais kabiininkin lämpimäksi? Oon tota ihmetellyt nyt useamman illan ja lukenut käyttöohjetta mutta homma ei vaan selviä, onko Eberi rikki vai enkö vaan osaa..?
:roll: Ei niitä nappuloita tarvi säätää erikseen. Mulla ainakin lämmittää niillä säädöillä millä ajonkin aikana. Jos sisään ei tule lämmintä niin jossain saattaa olla jotain häikkää. Ei se mullakaan sisälle mitään kuumaa puhalla koska se lämmittää konetta pääasiassa. Sitten kun käynnistää auton niin lämmitin jatkaa lämmittämistä sisällä ja konehuoneessa niin kauan kun kone ja auto sisältä on tarpeeksi lämmin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

Ei munkaan mielestä niihin nappeihin pitäis puuttua mutta ois ihan kiva jos sisällekin tulis edes vähän lämmintä.

Ajossa toi nostaa kyllä lämmöt ihan hyvin ja silloin sisällekin tulee lämmintä vähintään riittävästi. Outoa..
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

ysihonda kirjoitti:Ei munkaan mielestä niihin nappeihin pitäis puuttua mutta ois ihan kiva jos sisällekin tulis edes vähän lämmintä.

Ajossa toi nostaa kyllä lämmöt ihan hyvin ja silloin sisällekin tulee lämmintä vähintään riittävästi. Outoa..
:arrow: Odota kun tulee kunnon pakkaset niin kyllä sitten huomaa kun sisälle hönkäilee lämmintä ilmaa. Se flektihän ei pyöri kun just niin että sisälle tulee vähän ilmaa. Se on akun säästöä. Lämmitinhän pysähtyy viimmeistää puolen tunnin jälkeen tai sitten kun akussa on enää virtaa starttaamiseen. Sen jälkeen pitäisi ajella yhtä kauan kun on lämmittänyt että akku latautuu taas täyteen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

Ok, täytyy odotella kunnon pakkasia ja katella tuota sitten uudestaan.

Vaikuttaako auton ulkolämpömittari jotenkin eberin toimintaan kun tuo oma mittari näyttää nollakelillä +28 astetta? Täytyy kyllä korjata toi anturi kunhan vaan kerkiää.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

ysihonda kirjoitti:Ok, täytyy odotella kunnon pakkasia ja katella tuota sitten uudestaan.

Vaikuttaako auton ulkolämpömittari jotenkin eberin toimintaan kun tuo oma mittari näyttää nollakelillä +28 astetta? Täytyy kyllä korjata toi anturi kunhan vaan kerkiää.
:D Kävin itsekkin kokeilemassa Eberiä. Istuin autossa lämmitin päällä ja räpläsin kaikkia nappuloita. Siltikään sisälle ei tullut kuumaa ilmaa vaan se lämmittää ensisijaisesti konetta ja kun kone on lämmin niin sitten sisätiloja. Lämpömittarin antura mulla roikkuu siellä vasemman etukulman alla ja kun kone ja rengas on lämmin niin se vaikuttaa siihen. Jos haluat lämpoisen auton talvella ja jos saat sähköä niin laita erillis lämmitin autoon. Siitä että vaikuttaako se auton oma mittari niin en tiedä. Tuolla Raitisilmaflektin luukussa ja luukun sisällä on jotain antureita. Mullakaan ei ohjekirjassa selitetä miten lämmitin toimii mutta automatiikkaa siinä on kuitenkin paljon.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Kiwireissumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 31.07.2010 06:15
Paikkakunta: Nelson, Uusi-Seelanti

Re: Sprinter 316 cdi (vanha ambulanssi) Eberi ongelma

Viesti Kirjoittaja Kiwireissumies »

ysihonda kirjoitti:Eli ongelma on että Eberi ei puhalla sisälle autoon lämmintä, lähtee kyllä käyntiin kellolla ja suoraan napista ja konehuoneen vesiletkut kyllä lämpiävät mutta sisälle puhaltaa vaan kylmää ilmaa. Katoin kellon näytöltä vikakoodit ja mitään koodia ei ollut muistissa.

Missä asennossa auton ilmastoinnin ja sisäilmankierron pitäis olla että sais kabiininkin lämpimäksi? Oon tota ihmetellyt nyt useamman illan ja lukenut käyttöohjetta mutta homma ei vaan selviä, onko Eberi rikki vai enkö vaan osaa..?
Saattaa olla sun vika jo korjattu, liityin juuri ja itsella oli sama vika.

Vika loytyi 12 voltin vesipumpusta. Moottorin hiilet oli kuluneet.
Niita hiilia ei loytynyt kaupan hyllylta vaan piti teetattaa.
Kaytettya ei kannata tilalle vaihtaa koska saattaa olla sama vika pian.
http://www.finda.co.nz/business/listing ... ogies-ltd/
Tuolta saa tilaamalla. Yhden miehen yritys autotallissa mutta tyon jalki ja palvelu hyva. Eika ne paljon maksa Suomeen tai muualle maailmaan lahetettyna kirjeessa. Mulle maksoi kahden parin tekeminen 30 kiwidollaria eli 15 Euroo!

Hyva tapa testata onko moottori viallinen on pistaa yleismittari sarjaan pumpun toiseen johtoon. Virrankulutus pitais olla hiukka alle 1A sen toimiessa. Jos ei ole mittaria, pista Eberi kauntiin ja kokeile kadella variseeko moottori.

Uusi pumppuhan olisi maksanut taalla Mersun liikeessa 800 Kiwitaalaa joten saastoa tuli 730 dollaria :D
Silla rahalla voisi vaikka menna lomalle Australiaan. :)
Mercedes Benz Sprinter 313CDI asuntoauto, ratti oikealla puolella ;)
Takana "tallissa" Greenspeed GTO recumbent trike 14 vaihteisella Rohloff takanavalla. My ride is lower than ours, haha.
Vastaa Viestiin