Sekalaisia kysymyksiä maallikolta vuoden -93 200TE:stä
Sekalaisia kysymyksiä maallikolta vuoden -93 200TE:stä
Arvoisat foorumilaiset,
Isoisän yläkertaan siirtymisen johdosta käyttöön tuli pari kuukautta sitten elämäni ensimmäinen mersu, vuoden 1993 farmarimallinen 200TE. Auto on alkujaan Ruotsissa käyttöön otettu ja ensirekisteröity. Ukki lienee hankkinut Jyväskylän suunnalta n. 5 v. sitten. Värinä "pearl blue" ja alaosa hieman tummemman sininen. Mittarissa 308 000 km.
Koska en omaa edes alkeellista teknistä osaamista autojen suhteen, turvaudun Mersufoorumin apuun muutamien sekalaisten kysymysten ja osalta. Jo etukäteen suuret kiitokset kaikista vastauksista, vinkeistä ja kommenteista.
Alkuun käyttökokemuksia tähän asti:
Vaikka kyseessä on keski-ikäinen ja pikkuvikojen riivaama auto, on sillä ajaminen ollut silkkaa juhlaa. Pienet yksityiskohdat kuten sisätilan äänenvaimennus, jousituksen ja iskunvaimennuksen pehmeys, mittariston design ja koko auton klassinen muotoilu yms. lienevät tuttuja jokaiselle mersulaiselle, joten ei niistä sen enempää. Kulutus on kohtuullinen, maantiellä 7,5/100 ja moottoritie-/kaupunki-/yhdistetyssäkään ajossa en vielä ole päässyt edes 9l/100:lla.
Autoon on kuitenkin viime vuosien vähäisten ajokilometrien johdosta kertynyt runsaasti erilaisia pikkuvikoja. Vaikka ko. auton myyntiarvo lienee vähäinen, olen kiintynyt siihen jo niin paljon, että tahtoisin mieluusti kunnostaa auton "riittävään" kuntoon. Autolla voi jo nytkin ajaa vallan mainiosti, ja katsastuksesta se meni läpi, mutta muutamat pikkuviat häiritsevät käyttöä.
Tähän mennessä korjauksiin ja osien vaihtoon on uponnut n. 1400 euroa, ml. uudet hyvät renkaat, jarrusatulat, ruostevaurioiden korjaus jne. Jäljellä on vielä reilut kymmenen toivottavasti pientä korjauskohdetta, joista muutamaan kysyn neuvoa ja näkemystä, ennen kuin päätän, kannattaako autoa vielä laittaa.
1) Autossa on muutama sähkövika:
-vakinopeudensäädin ei toimi
-tuuletusjärjestelmä hönkii vain kuumaa ilmaa (pl. keskisuuttimet, jotka puhaltavat suoraan ulkoilmaa)
-vasemman vilkun merkkivalo ei pala (siis kojelaudassa) ja -takasumuvalo ei toimi.
Peruutusvalotkaan eivät toimineet, mutta huollossa löysivät syyksi valojen kytkimen (vaihdekepin juuressa) katkenneen kiinnikkeen.
Huoltomies vinkkasi yllä oleviin liittyen, että auto kannattaa viedä merkkihuoltoon, jossa osaavat jollain sähkösysteemillä kytkeä auton tietokoneeseen, joka sitten kertoo, mistä viat johtuvat. Vasta sitten kannattaa lähteä korjaamaan, sillä vika voi olla useassakin eri paikassa. Osaako joku vahvistaa, mistä menetelmästä on mahdollisesti kyse, ja voiko sitä soveltaa myös noin vanhaan autoon?
Vaihtoehtoisesti: jos viat kuullostavat tutuilta, otan mieluusti vastaan vinkkejä niiden mahdollisista syistä.
2) Mahdollisesti isompi vika/ongelma: kun autolla suorittaa "moottorijarrutusta" pienillä nopeuksilla ja vaihteilla (1 & 2), kuuluu ilmeisesti vaihdelaatikosta rohinaa. Kytkimen ollessa pohjassa ei ääntä kuulu, ei myöskään suurilla nopeuksilla tai kaasua painettaessa. Huollon kaveri kuunteli pikaisesti ajaessaan auton hallista ulos, eikä osannut heti sanoa mistä voisi johtua, mutta epäili vaihdelaatikkoa. Sanoi, että edessä saattaa olla iso remontti, tai sitten kestää pitkään ennen kuin aiheuttaa ongelmia.
Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai arvioita, mikä voisi olla vian aiheuttaja? Öljyjä ei muualta kuin moottorista ole tietääkseni tarkistettu.
3) Auton ohjaamoon tulvahtaa ajoittain bensantuoksu, joka ei liity tankissa olevan bensan määrään. Ilmiö vaikuttaa täysin satunnaiselta. Voiko kyseessä olla merkki jostain isommasta viasta tai vuodosta, ja mistä kannattaa lähteä etsimään vuotoa ensimmäiseksi?
4) Kuljettajan puoleisen oven lukko menee joskus tilaan, jossa se ei käänny suuntaan tai toiseen. Keskuslukitus ei tällöin toimi, ja ovet joutuu avaamaan apukuskin puolelta, ja sieltä manuaalisesti kuskin oven sisäkahvasta. Onko todennäköistä, että lukkopesä on kulunut? Vika kestää yleensä 5min, mutta kerran meni pari päivää säätäessä. Myöskään tässä viassa ei tunnu olevan mitään suurempaa säännönmukaisuutta.
5) Ohjauspyörä on alkanut inisemään hetkittäin - voiko sen rasvata jotenkin, jotta ei pitäisi ääntä?
6) Ukki on telonut etupuskurin rikki, ja sahannut sitten puolet puskurista käsivaralla pois. Saako korvaavia osia yleensä romuttamoilta, vai kannattaako ostaa uusi? Ja tuleeko ostaa koko puskuri, vai muodostuuko se ko. korimallissa useammasta palasta? Foorumin myydään/ostetaan -osioon tutustun myös, ehkä sieltä löytyy.
Tässä päällimmäiset. Kuten sanottua, suuret kiitokset vastauksista!
Isoisän yläkertaan siirtymisen johdosta käyttöön tuli pari kuukautta sitten elämäni ensimmäinen mersu, vuoden 1993 farmarimallinen 200TE. Auto on alkujaan Ruotsissa käyttöön otettu ja ensirekisteröity. Ukki lienee hankkinut Jyväskylän suunnalta n. 5 v. sitten. Värinä "pearl blue" ja alaosa hieman tummemman sininen. Mittarissa 308 000 km.
Koska en omaa edes alkeellista teknistä osaamista autojen suhteen, turvaudun Mersufoorumin apuun muutamien sekalaisten kysymysten ja osalta. Jo etukäteen suuret kiitokset kaikista vastauksista, vinkeistä ja kommenteista.
Alkuun käyttökokemuksia tähän asti:
Vaikka kyseessä on keski-ikäinen ja pikkuvikojen riivaama auto, on sillä ajaminen ollut silkkaa juhlaa. Pienet yksityiskohdat kuten sisätilan äänenvaimennus, jousituksen ja iskunvaimennuksen pehmeys, mittariston design ja koko auton klassinen muotoilu yms. lienevät tuttuja jokaiselle mersulaiselle, joten ei niistä sen enempää. Kulutus on kohtuullinen, maantiellä 7,5/100 ja moottoritie-/kaupunki-/yhdistetyssäkään ajossa en vielä ole päässyt edes 9l/100:lla.
Autoon on kuitenkin viime vuosien vähäisten ajokilometrien johdosta kertynyt runsaasti erilaisia pikkuvikoja. Vaikka ko. auton myyntiarvo lienee vähäinen, olen kiintynyt siihen jo niin paljon, että tahtoisin mieluusti kunnostaa auton "riittävään" kuntoon. Autolla voi jo nytkin ajaa vallan mainiosti, ja katsastuksesta se meni läpi, mutta muutamat pikkuviat häiritsevät käyttöä.
Tähän mennessä korjauksiin ja osien vaihtoon on uponnut n. 1400 euroa, ml. uudet hyvät renkaat, jarrusatulat, ruostevaurioiden korjaus jne. Jäljellä on vielä reilut kymmenen toivottavasti pientä korjauskohdetta, joista muutamaan kysyn neuvoa ja näkemystä, ennen kuin päätän, kannattaako autoa vielä laittaa.
1) Autossa on muutama sähkövika:
-vakinopeudensäädin ei toimi
-tuuletusjärjestelmä hönkii vain kuumaa ilmaa (pl. keskisuuttimet, jotka puhaltavat suoraan ulkoilmaa)
-vasemman vilkun merkkivalo ei pala (siis kojelaudassa) ja -takasumuvalo ei toimi.
Peruutusvalotkaan eivät toimineet, mutta huollossa löysivät syyksi valojen kytkimen (vaihdekepin juuressa) katkenneen kiinnikkeen.
Huoltomies vinkkasi yllä oleviin liittyen, että auto kannattaa viedä merkkihuoltoon, jossa osaavat jollain sähkösysteemillä kytkeä auton tietokoneeseen, joka sitten kertoo, mistä viat johtuvat. Vasta sitten kannattaa lähteä korjaamaan, sillä vika voi olla useassakin eri paikassa. Osaako joku vahvistaa, mistä menetelmästä on mahdollisesti kyse, ja voiko sitä soveltaa myös noin vanhaan autoon?
Vaihtoehtoisesti: jos viat kuullostavat tutuilta, otan mieluusti vastaan vinkkejä niiden mahdollisista syistä.
2) Mahdollisesti isompi vika/ongelma: kun autolla suorittaa "moottorijarrutusta" pienillä nopeuksilla ja vaihteilla (1 & 2), kuuluu ilmeisesti vaihdelaatikosta rohinaa. Kytkimen ollessa pohjassa ei ääntä kuulu, ei myöskään suurilla nopeuksilla tai kaasua painettaessa. Huollon kaveri kuunteli pikaisesti ajaessaan auton hallista ulos, eikä osannut heti sanoa mistä voisi johtua, mutta epäili vaihdelaatikkoa. Sanoi, että edessä saattaa olla iso remontti, tai sitten kestää pitkään ennen kuin aiheuttaa ongelmia.
Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai arvioita, mikä voisi olla vian aiheuttaja? Öljyjä ei muualta kuin moottorista ole tietääkseni tarkistettu.
3) Auton ohjaamoon tulvahtaa ajoittain bensantuoksu, joka ei liity tankissa olevan bensan määrään. Ilmiö vaikuttaa täysin satunnaiselta. Voiko kyseessä olla merkki jostain isommasta viasta tai vuodosta, ja mistä kannattaa lähteä etsimään vuotoa ensimmäiseksi?
4) Kuljettajan puoleisen oven lukko menee joskus tilaan, jossa se ei käänny suuntaan tai toiseen. Keskuslukitus ei tällöin toimi, ja ovet joutuu avaamaan apukuskin puolelta, ja sieltä manuaalisesti kuskin oven sisäkahvasta. Onko todennäköistä, että lukkopesä on kulunut? Vika kestää yleensä 5min, mutta kerran meni pari päivää säätäessä. Myöskään tässä viassa ei tunnu olevan mitään suurempaa säännönmukaisuutta.
5) Ohjauspyörä on alkanut inisemään hetkittäin - voiko sen rasvata jotenkin, jotta ei pitäisi ääntä?
6) Ukki on telonut etupuskurin rikki, ja sahannut sitten puolet puskurista käsivaralla pois. Saako korvaavia osia yleensä romuttamoilta, vai kannattaako ostaa uusi? Ja tuleeko ostaa koko puskuri, vai muodostuuko se ko. korimallissa useammasta palasta? Foorumin myydään/ostetaan -osioon tutustun myös, ehkä sieltä löytyy.
Tässä päällimmäiset. Kuten sanottua, suuret kiitokset vastauksista!
Tervetuloa foorumille! Varmasti mukava auto, omasta mielestäni 348 perlblau on hienoimpia värejä 124:ään.
Koetanpa vastata jotain kysymyksiisi.
1) Todennäköisesti vakionopeudensäätimen boksissa on palaneita juotoksia. Oman boksini korjasi foorumilainen Jari Ke. Kannattaa kokeilla hakua esim. hakusanalla Tempomat*. Esim. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58818 .
Lämppäri: kokeilepa koputella moottoritilassa olevia "kuukusenmunia" eli lämmönsäädön magneettiventtileitä. Löytyvät akun edestä, tulipellin luota sellaiset alumiininväriset muistaakseni. Ne voi myös purkaa ja puhdistaa.
Vilkku: Toimiiko siis vilkku, eli merkkipolttimo on palanut? Mittari lähtee vetämällä paikoiltaan, saattaa vaatia lattiamaton alta nop. mittarin vaijerin löystämisen. Oikean polttimon saat varaosaliikkeestä tai merkkiliikkeestä, ota malli mukaan.
2) Auto on ilmeisesti 4-tai 5-v. manuaali? Toimivat manuaalit ovat melko halpoja, joten ota yhteyttä joko foorumin yhteistyökumppaneihin, myyntipalstan osamyyjiin tai esim. www.mersupurkaamo.fi .
6) Ks. kohta 2. Onko siis helma rikki vai törmäyslista? Listan saa irrallaan. Koko systeemin irroitus on helppoa, olikohan 9 pultilla kiinni. Etuhelmaa on kahta mallia, rivoitettu tai sileä. Rivoitettu on ollut suurimoottorisissa malleissa ja joissain ilmastoiduissa. Se on kysytympi ja kalliimpi.
Koetanpa vastata jotain kysymyksiisi.
1) Todennäköisesti vakionopeudensäätimen boksissa on palaneita juotoksia. Oman boksini korjasi foorumilainen Jari Ke. Kannattaa kokeilla hakua esim. hakusanalla Tempomat*. Esim. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58818 .
Lämppäri: kokeilepa koputella moottoritilassa olevia "kuukusenmunia" eli lämmönsäädön magneettiventtileitä. Löytyvät akun edestä, tulipellin luota sellaiset alumiininväriset muistaakseni. Ne voi myös purkaa ja puhdistaa.
Vilkku: Toimiiko siis vilkku, eli merkkipolttimo on palanut? Mittari lähtee vetämällä paikoiltaan, saattaa vaatia lattiamaton alta nop. mittarin vaijerin löystämisen. Oikean polttimon saat varaosaliikkeestä tai merkkiliikkeestä, ota malli mukaan.
2) Auto on ilmeisesti 4-tai 5-v. manuaali? Toimivat manuaalit ovat melko halpoja, joten ota yhteyttä joko foorumin yhteistyökumppaneihin, myyntipalstan osamyyjiin tai esim. www.mersupurkaamo.fi .
6) Ks. kohta 2. Onko siis helma rikki vai törmäyslista? Listan saa irrallaan. Koko systeemin irroitus on helppoa, olikohan 9 pultilla kiinni. Etuhelmaa on kahta mallia, rivoitettu tai sileä. Rivoitettu on ollut suurimoottorisissa malleissa ja joissain ilmastoiduissa. Se on kysytympi ja kalliimpi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eiköhän noihinkin vikoihin tepsi pitkälle ne perinteiset korjaukset.
Eli ensin tarkistaa polttimot ja tuleeko sinne virtaa, sitten sulakerasia, lähteekö sieltä kyseisiin paikkoihin virtaa?
Lämppärin vesiventtiilien virransaanti kannattaa tarkistaa. Jos ei tule 12 v, kun säädin täysin kylmällä kannattaa tsekata taas ne sulakkeet.

Eli ensin tarkistaa polttimot ja tuleeko sinne virtaa, sitten sulakerasia, lähteekö sieltä kyseisiin paikkoihin virtaa?
Lämppärin vesiventtiilien virransaanti kannattaa tarkistaa. Jos ei tule 12 v, kun säädin täysin kylmällä kannattaa tsekata taas ne sulakkeet.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tervetuloa foorumille!Timo ja Harri tuossa jo mahdollisista huoltokohteista kertoivatkin...Oven lukon temppuilu voi johtua,itse lukkopesän kuluneisuudesta tai vivuston temppuilusta,pesän voi vaihtaa helpostikkin,mutta vivuston huolto vaatii verhoilun irroituksen joka sekään ei ole paha rasti.
Ratin äänelyyn taas voi puhdistus ja voitelu tuoda helpotuksen,vaatii ratin irroituksen yleensä jos sen haluaa hyvin tehdä.
Vaihdelaatikkoon ja peräänkin kannattaa öljyt vaihtaa.
Etupuskuriin taas varmaankin löytyy käytetty ehjä törmäyslista vaikka täältä myydään osia paltsan kautta järkevään hintaan,samoin kuin muitakin osia!
Ratin äänelyyn taas voi puhdistus ja voitelu tuoda helpotuksen,vaatii ratin irroituksen yleensä jos sen haluaa hyvin tehdä.
Vaihdelaatikkoon ja peräänkin kannattaa öljyt vaihtaa.
Etupuskuriin taas varmaankin löytyy käytetty ehjä törmäyslista vaikka täältä myydään osia paltsan kautta järkevään hintaan,samoin kuin muitakin osia!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Tervetuloa mersumieheksi!
Aloita vikojen korjaaminen viasta nro 3. Bensan tuoksu ajoittain lienee
varma merkki polttoaineen vuodosta konehuoneessa joka voi aiheuttaa tulipalon. Noihin muihin vikoihin kannattaa mielestäni panostaa vasta bensavuodon korjauksen jälkeen ettei mene rahat hukkaan .
Suosittelen sinua etsimään asuinalueesi läheltä hyvän mersukorjaamon sillä vaikka autollasi onkin tunnearvoa niin rahallinen arvo lienee liian vähäinen jotta sinun kannattaa viedä autosi mersunmerkkiliikeen huoltoon.
Aloita vikojen korjaaminen viasta nro 3. Bensan tuoksu ajoittain lienee
varma merkki polttoaineen vuodosta konehuoneessa joka voi aiheuttaa tulipalon. Noihin muihin vikoihin kannattaa mielestäni panostaa vasta bensavuodon korjauksen jälkeen ettei mene rahat hukkaan .
Suosittelen sinua etsimään asuinalueesi läheltä hyvän mersukorjaamon sillä vaikka autollasi onkin tunnearvoa niin rahallinen arvo lienee liian vähäinen jotta sinun kannattaa viedä autosi mersunmerkkiliikeen huoltoon.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kiitokset hyvistä vastauksista! Alkuviikon lomareissulla tuli taas uudet 700km miellyttävää maantieajoa. Mersun hyväkuntoinen runko herättää ansaittua huomiota tuttavapiirissä.
Lähden noilla evästyksillä liikkeelle, kiitokset vielä, ja tähän ketjuun saa laittaa lisääkin asiaa, jos tulee mieleen!
Jep, varsinainen vilkku toimii kyllä, mutta vasemmanpuoleinen merkkipolttimo on palanut - tai sitten kyseessä on jokin muu sähkövika, kuten peruutusvalojen kohdalla (se katkennut kytkimen pidike).Vilkku: Toimiiko siis vilkku, eli merkkipolttimo on palanut?
5-vaihteinen manuaali. Enpä tosiaan tajunnut, että vaihdelaatikon voi myös ostaa käytettynä, lähinnä olen kuullut aina pelotteluita vaihdelaatikon/kytkimen hajoamisesta johtuvista jättiläisremonteista.Auto on ilmeisesti 4-tai 5-v. manuaali
Enpä osaa sanoa muuta kuin että etupuskurista on se alaosa (mustan riman alapuolinen osa) rikki, ja ukki on tosiaan sahannut oikean alakulman siihen mustaan rimaan asti pois. Siitä ylöspäin on ehjää, mutta itse kun katson, vaikuttaa siltä, että ovat samaa osaa. Mutta kuten sanottua, maallikkona en ole kunnolla perehtynyt. En myöskään osaa erottaa rivotettua ja sileää; mielestäni siinä osassa, joka on jäljellä, on "ritilää", mutta en ole varma.Onko siis helma rikki vai törmäyslista
Onpa hyvä vinkki, en osannut ajatella, että vuoto olisi konehuoneessa ja siten paloriski.Bensan tuoksu ajoittain lienee
varma merkki polttoaineen vuodosta konehuoneessa joka voi aiheuttaa tulipalon
Osaako kukaan vinkata pääkaupunkiseudun huoltamoista/yksityisistä rassareista, jotka tekevät korvausta vastaan pientä laittoa? Hermannissa sijaitsevaa PitStopia olen entisen auton (Audi 80) kanssa käyttänyt, ollut ok, mutta olisi kiva tietää Mersuihin erikoistuneista paikoista.Suosittelen sinua etsimään asuinalueesi läheltä hyvän mersukorjaamon
Lähden noilla evästyksillä liikkeelle, kiitokset vielä, ja tähän ketjuun saa laittaa lisääkin asiaa, jos tulee mieleen!
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=23139Meelis kirjoitti:
Osaako kukaan vinkata pääkaupunkiseudun huoltamoista/yksityisistä rassareista, jotka tekevät korvausta vastaan pientä laittoa? Hermannissa sijaitsevaa PitStopia olen entisen auton (Audi 80) kanssa käyttänyt, ollut ok, mutta olisi kiva tietää Mersuihin erikoistuneista paikoista.
Oma auto käynyt pari kertaa Ruuskasella käsittelyssä. Suosittelen.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Kiitokset, tuolta ketjustahan niitä löytyi, kiitos vinkistä!sundiz kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=23139Meelis kirjoitti:
Osaako kukaan vinkata pääkaupunkiseudun huoltamoista/yksityisistä rassareista, jotka tekevät korvausta vastaan pientä laittoa? Hermannissa sijaitsevaa PitStopia olen entisen auton (Audi 80) kanssa käyttänyt, ollut ok, mutta olisi kiva tietää Mersuihin erikoistuneista paikoista.
Oma auto käynyt pari kertaa Ruuskasella käsittelyssä. Suosittelen.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Se "musta rima" siinä keskellä on ns. törmäyslista. On irroitettavissa varsinaisesta puskurista irti. Eli jos ukki on mennyt sahalla vetämään jotain sen alla olevaa, on ikävä kyllä hommattava uusi puskuri. Tai korjattava entinen...Meelis kirjoitti:Enpä osaa sanoa muuta kuin että etupuskurista on se alaosa (mustan riman alapuolinen osa) rikki, ja ukki on tosiaan sahannut oikean alakulman siihen mustaan rimaan asti pois.


Niin, ja älä sitten missään nimessä hommaa sitä liikkeestä, maksaa varmasti aivan saa****sti tonnia... Hyväkuntoisia käytettyjä löytyy foorumilta kyllä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kyllä, just näin, eli uutta (käytettyä) puskuria peliin.Eli jos ukki on mennyt sahalla vetämään jotain sen alla olevaa, on ikävä kyllä hommattava uusi puskuri.
Tarinaan tuli muuten kymmenen minuuttia sitten juuri sellainen käänne, että tyttöystävän ajaessa autosta kuului sen vaihdelaatikosta (??) kovaääninen "poks", eikä sen jälkeen mikään vaihde kuulemma toimi. Autoa siis hinaukseen ja korjaamolle.
Wild guess: vetoakseli poikki. Ei oo pahan kallis operaatio.Meelis kirjoitti:Kyllä, just näin, eli uutta (käytettyä) puskuria peliin.Eli jos ukki on mennyt sahalla vetämään jotain sen alla olevaa, on ikävä kyllä hommattava uusi puskuri.
Tarinaan tuli muuten kymmenen minuuttia sitten juuri sellainen käänne, että tyttöystävän ajaessa autosta kuului sen vaihdelaatikosta (??) kovaääninen "poks", eikä sen jälkeen mikään vaihde kuulemma toimi. Autoa siis hinaukseen ja korjaamolle.
Tai taka-akselin ylityksen kohdalla paluuputki on aika mätää kamaa, ja tuoksuu ajoittain hyttiin ja auton vierel seisoessa. Ei ole paineputki niin ei suihkua, mutta voi olla kostea. Jokatapauksessa, paloriski siinäkin on koska se on suoraan pakoputken päällä.sportsman kirjoitti:Tervetuloa mersumieheksi!
Aloita vikojen korjaaminen viasta nro 3. Bensan tuoksu ajoittain lienee
varma merkki polttoaineen vuodosta konehuoneessa joka voi aiheuttaa tulipalon.
et kertonut onko kyseessä 8 vai 16 ventiilinen moottori... vuonna 93 niitä sai vielä molempia, jos 16V niin sehän on jo uutta M111 136hv tekniikkaa joka onkin ihan eri maata kuin vanha M102 118hv.
Tuo vakionopeudensäätimen remontin osat maksaa vajaa kympin ja työ varmaanki saman verran. Itel olis ylimääräsiä muutama sarja mutta nyt en voi niitä toimittaa kun en ole kotona.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Koska auton paperit on korjaamolla, en pääse 100-varmasti vahvistamaan, mutta hyvin voimakas muistikuva on, että heppoja on tuo 136, ei ainakaan 118, joten lienee 16-venttiilinen. Ihan riittävästi siinä on vääntöä ohituksissa yms., ja tosiaan kulutus on ollut näin kesällä aivan kohtuullinen n. 8 litraa sadalla rauhallisessa ajossa.onko kyseessä 8 vai 16 ventiilinen moottori
Hieno homma, voisin mahdollisesti ostaa sulta ylimääräisen sarjan jos ne on haettavissa pk-seudulta. Tosin vakinopeudensäädin on pitkällä korjauslistalla aika viimeisenä. Ruuskanen lisäksi totesi tänään nimenomaan vakionopeudensäätimen kohdalla, ettei sitä ala rassaamaan, joten täytyy vielä löytää työlle tekijä, itse en kykene. Joten jos osaat osien ohella myös asentaa ne, pistä ihmeessä hlökohtaista viestiä foorumin kautta, niin sovitaan spekseistä tarkemmin.vakionopeudensäätimen remontin osat maksaa vajaa kympin ja työ varmaanki saman verran. Itel olis ylimääräsiä muutama sarja
Kaikki muut viat mukavan oloinen Ruuskanen sitten lupasikin katsoa. Niitähän on jäljellä vielä seuraavasti:
-Katkennut vetoakseli (hinta-arvio 150-200 töineen, osa löytyy hyllystä)
-Bensanhaju (onko konepellin alla vai taka-akselin ylityksen kohdalla jne.)
-Käsijarrun kiristys
-Takajarrujen kirskunta (jarrupalojen vaihto??)
-Tuuletinjärjestelmän huolto (nyt vain kuumaa ilmaa)
-Takasumuvalojen korjaus
-Peruutusvalojen kytkimen vaihto
-Vas. vilkun merkkivalon korjaus
-Arvio siitä, mistä mystinen "rahina" vaihdelaatikon (???) suunnalta aiheutuu pienillä vaihteilla moottorijarrutettaessa, ja vaatiiko toimenpiteitä
-Mahdollinen etupuskurin vaihto, mikäli löydän korvaavan käytetyn viikon sisällä
Koska en osaa itse suorittaa yhtäkään edellä mainituista, hoidatan vähäpätöiset lampunvaihdotkin nyt samalla kertaa kuntoon ja kiristän rahapussin nyörejä sitten muissa asioissa. Jännityksellä tosin odotan, paljastuuko käsittelyssä vielä muita korjauskohteita.
Ei kannata suhtautua noin että "En osaa, teetän"! Itse kun alottelee helpoista hommista, niin pian huomaat että rakentelet tekniikan vaihtoa
Lamppujen vaihdot ja jarruremontithan ovat ihan parhaita operaatioita opetella itse tekemään, varsinkin näin vanhoissa autoissa
Ei muuta kuin hihat rohkeasti rullalle ja kädet rasvaan


Ei muuta kuin hihat rohkeasti rullalle ja kädet rasvaan

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vielä muutamia hajakommentteja aiempiin viesteihin:
Jos saisin valita, seuraisin mieluusti kaikki edellämainitut huollot vierestä ja opettelisin alkuun sivusta katsomalla. Ammattirassarille maallikon opastaminen ei vain liene kovinkaan kiinnostava vaihtoehto. Jos jossain järjestetään noviiseille viikonloppukursseja mersun perushuollosta, oon ehdottomasti mukana
Värikoodi tosiaan on tuo 348, ja kyseessä siis kaksivärinen, alaosa tummemmalla sinisellä ja kromilistaa välissä jne. Oikein mainiosti aikaa kestänyt ulkoasu siis.omasta mielestäni 348 perlblau on hienoimpia värejä 124:ään
Kiitos vinkistä, täytyy tutustua lähiaikoina tempomat-keskusteluihin ja hommata joku halukas korjaaja.Oman boksini korjasi foorumilainen Jari Ke
Koko helma on siis rikki, ei törmäyslista, ja malli on rivoitettu, vaikka moottori ei olekaan suuri eikä autossa taida olla ilmastointiakaan. Ainakaan mitään AC-merkkiä ei missään ole, vaikka lämmönsäädinkiekoissa onkin asteluvut. Luulenpa silti, että kyseessä tavallinen tuuletinjärjestelmä.Onko siis helma rikki vai törmäyslista? Listan saa irrallaan. Koko systeemin irroitus on helppoa, olikohan 9 pultilla kiinni. Etuhelmaa on kahta mallia, rivoitettu tai sileä. Rivoitettu on ollut suurimoottorisissa malleissa ja joissain ilmastoiduissa. Se on kysytympi ja kalliimpi
Niinpä, nyt Mersun kanssa on ensimmäistä kertaa tullut halu opetella rassaamisen perustaidot (edes noi lamppujen ja jarrujen rempat) mutta aloittaminen on aina vaikeaa, kun lähtötaso on nolla. Aloittaminen on erityisen hankalaa, kun asuu kerrostalossa ja auto on vilkkaan kadun varressa jne. Mutta kyllähän se niin on, että jos vanhaa autoa haluaa pitää, eikä ole mikään miljonääri, on pakkokin opetella perushuoltotaidot itse.Ei kannata suhtautua noin että "En osaa, teetän"
Jos saisin valita, seuraisin mieluusti kaikki edellämainitut huollot vierestä ja opettelisin alkuun sivusta katsomalla. Ammattirassarille maallikon opastaminen ei vain liene kovinkaan kiinnostava vaihtoehto. Jos jossain järjestetään noviiseille viikonloppukursseja mersun perushuollosta, oon ehdottomasti mukana
