W124 300E megasquirt + muuta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

W124 300E megasquirt + muuta

Viesti Kirjoittaja napa »

jokohan sitä uskaltais tehdä oman projekti jutun ja lopettaa sekaamisen muiden jutuissa :D

eli, eilen (maanantaina 9.8.) aloitin asentamaan megasquirttia omaan 300E mersuun... tänään sain jo suuttimet kiinni ja bensatukin melkein valmiiksi, huomiselle jäi vielä mitsun CAS anturin asentamisen sovittelu nokka-akselin päähän ja bensatukin viimeistely... loppuviikosta pitäis vielä jaksaa leikkiä koodihuoraa ja tehdä asetukset tuolle mersun koneelle...

tässä vähän infoa millä osilla olen tuota rakentamassa...

-Suuttimet toyota supra, 310 CC/min.
-Mitsubishi sigman hukkakipinä puolat + CAS anturi nokan päähän, antaa tietoa kahdelta eri anturilta (kierrosluku + koska vaihtuu uusi työkierto), eli mahdollisuus päivittää myöhemmin "aitoon" suorasytkään...
-Innovate laajakaista lambda
-kaasuläpän asentoanturi + kaasuläppä myös mitsu sigmasta (tulee aluksi vain mittaamaan kaasuläpän asentoa, myöhemmin vaihtuu varsinaiseksi kaasuläpäksi ja alkuperäinen menee ohivirtaus venttiiliksi turbon ja ruuvin väliin...)
-megasquirt MS1 V2.2 oikeastaan kaikilla modauksilla mitä siihen saa tehtyä, eli vesiruiskun ohjaus, sytkä, NOS ohjaus (tarkoitus käyttää tässä projektissa ohjaamaan ruuviahtimen magneettikytkintä + ohivirtaus venttiiliä turbon ja ruuvin välissä), ahtopaineen ohjaus, jne.
-Bosch:n "nopea" imuilman lämpötila anturi
-Bosch:n polttoaine pumppu
-Alkuperäinen lisäilmaventtiili tyhjäkäynnin säätöön (mersun oma ECU saa hoitaa vielä tuota systeemiä)

ja jotain muuta, mutta niistä lisää myöhemmin...

muutamia kuvia, jos joku on niistä kiinnostunut :roll: parempia tulee kyllä myöhemmin, joista selviää, kuinka esim. tuo suuttimien asennus on toteuttu ym. nyt keskitytään vain siihen, että saadaan auto nopeasti ajoon ja siksi "lainaan" suurimman osan tarvittavista osista suoraan siitä mitsun koneesta...

Kuva
Kuva

Kuva
tämä on se mitsun CAS anturi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ilimeisesti meinasit iha vaparina touhuu tän?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:Ilimeisesti meinasit iha vaparina touhuu tän?
juu, ainakin tämän viikon :D myöhemmin syksyllä/talvella sitten ne ahtimet kiinni, kun saadaan ensin vaparina säätöihin...

ja tarvitsen taas yllättäen tuota mersua käyttöautoksi, kun ducato uhkaa taas levitä käsiin + se pitäis pellittää katsastusta varten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

1500cc suuttimia kannattaa harkita ennenku laitat 3bar ahtopainetta
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:1500cc suuttimia kannattaa harkita ennenku laitat 3bar ahtopainetta
ei kannata... mielummin pari sarjaa 800 cc/min suuttimia, näiden supran suuttimien lisäksi, joita sitten ohjataan tarpeen mukaan, vaikka niin, että ensimmäiset tulevat mukaan tuossa 0.1 bar. ahtojen jälkeen ja toiset sitten myöhemmin... menee tyhjäkäynnin seokset muuten aika haastaviksi säätää, jos et tiennyt :wink:

nuo supran suuttimet nyt vain tuli tähän alkuun, kun sain ne käytännössä ilmaiseksi ;) bensatukin aihioon paloikin sitten jo 3 euroa... eli 30 cm pätkä "erikoismitoitettua" hydrauliikka putkea (11 mm sisältä), josta tulee suuttimen holkkeja tukin päähän, sen metrisen pätkän isompaa hydrauliikka putkea sain sitten kaupanpäälle... kalliiksi meinaa tulla vain tämäkin projekti :x

oikeasti siis, ei mun ole tätä 3.0 konetta tarkoitus ahtaa, kuin sen verran, että saan sen 260 heppaa irti ja ahtimet + muut asiat otteeseen ja siihen nuo suuttimet riittää ihan mainiosti...ei tälläinen +400 000 km ajettu bensakone, joka syö öljyäkin yli 2 litraa/1000 km ole oikein enää parhaassa iskussa, niille isoille ahdoille :D

tulis vain sitä viinabensaa joskus tulevaisuudessa tänne maallekin myyntiin, niin olis hauskempi harrastaa :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

meinaa vähän vastustaa, no ei nyt onneksi kovin vakavasti, mutta teettää hieman ylimääräistä tuo bensatukin teko, kun mig vittuilee oikein urakalla ja ei vain meinaa saada hyvää saumaa, joka pitäis bensan oikealla puolella :? käyn pian hitsauttamassa tuon jossakin tigillä, jos ei ala onnistumaan :x muuten tukki oliskin jo valmis ja toimiva, jopa ihan oikeilla mitoillakin, eli istuu suuttimien päähän mallikkaasti, eli ei vääntele suuttimia...

ja paljon on mennyt taas paskanajauhannaksi pajalla + tullut muita hommia aina välillä hidastamaan, mutta viikonlopun aikana vois vielä olla mahdollisuus saada tuo heräämään henkiin megan voimin :roll: se mitsun CAS anturin asennus siinä enää on tekemättä, laajakaista lambdan vaihto alkuperäisen tilalle ja sitten ei muuta, kuin vähän sähköjohtojen tekoa + koodin muokkaus ja kokeilemaan...

edit: kyllä mä näköjään palkoille silti vielä jään, vaikka nysväisin huomisen ja vielä ylihuomisenkin tuon bensatukin kanssa :P -> valmis ratkaisu ongelmaan

mulla on nyt mennyt rahaa tuohon bensatukkiin ja siihen liittyvään oheis sälään n. 120 euroa, kallein yksittäinen osa oli uusi säädettävä polttoaineen paineensäädin, joka maksoi 90 €, eli tälläinen -> FPR

lisäksi olen saanut nauttia ainakin hetkellisesti onnistumisen tunteesta ja ollut muutenkin ihan mielekästä tekemistä :D eli juuri sitä, mitä auton korjaus/rakentaminen on parhaimmillaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kaverin pikkuveli "leikkii" näitten Megojen kanssa niin mielenkiinnolla näitä lukee.

Anna mennä vaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Manu300cea24 kirjoitti:Kaverin pikkuveli "leikkii" näitten Megojen kanssa niin mielenkiinnolla näitä lukee.

Anna mennä vaan.
tämä mun "asennus" on vähän huono esimerkki megan asentamisesta, kun siirrän vain valmiin systeemin toiseen moottoriin, no tulee tässä nyt sentään ne muutokset esiin, joita pitää tehdä hypätessä ke-jetistä efi ruiskuun... tuo suuttimien vaihto sähköisiin on ainakin omasta mielestä se suurin "työ" :roll: muuten tämä on normaalia soveltamista ja pientä näpräilyä...

ja koska ei ole ensimmäinen kone johon megaa olen asentamassa, niin ei pitäisi mitään suurempia ongelmiakaan olla itse megan kanssa...

mutta yleisesti mua taas kiinnostaa miten koneen luonne muuttuu, kun megalla päästään säätämään konetta laajemmin, kuin ke-jetillä + vakio sytkällä (raivostuttava tilanne, kun tälläinen "säätäjä" ei saa säätää edes ennakoita :x) ja paljonko saadaan vielä kulutusta alemmas... megaan muuten saa realiaikaisen kulutusmittarin, kun jaksaa hieman naputella tietoja autosta ohjelmaan ;)

3 litraisessa cossu scorpion koneessa vaihto vakio ecusta -> megaan oli järisyttävä kokemus :shock: ei olis uskonut, että kun saa kunnon säädöt koneeseen, se coworth tekstikin siinä moottorin suojan päällä saa uuden merkityksen/ymmärsi mitä se tarkoittaa, vakio eculla se kone oli lähinnä laiska (ok. olihan se automaatti ja 1 ja 2 vaihteen tehot tais olla rajoitetut, mutta silti, ero oli todella suuri koneen luonteen muuttuessa täysin toiseksi...) sinne cossuun jäi ehkä vielä hieman reserviä itse koneeseen, suuttimista vain loppui tuotto kesken... ehkä säädettävällä FPR:lla sais vielä kaivettua loputkin hevoset siitä koneesta esiin, aika limiitillä siinä kuitenkin jo mennään mitä vapari saa poltettua bensaa :roll:

tulee hieno tunne/äänimaailma, kun poistutaan 14.7 AFR alueelta ja siirrytään n. 12.3 AFR pintaan tuossa jossakin 3000 rpm paikkeilla ja ennakot on myös säädetty enemmän tehoja kumartavaksi, kuin puhtaita pakokaasupäästöjä ajatellen :wink: ekalla kertaa luultiin kaverin kanssa että pakoputki katkes, kun kone oikein mouraisi :D
Viimeksi muokannut napa, Pe 13.08.2010 04:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Kaverin pikkuveli "leikkii" näitten Megojen kanssa niin mielenkiinnolla näitä lukee.

Anna mennä vaan.
tämä mun "asennus" on vähän huono esimerkki megan asentamisesta, kun siirrän vain valmiin systeemin toiseen moottoriin, no tulee tässä nyt sentään ne muutokset esiin, joita pitää tehdä hypätessä ke-jetistä efi ruiskuun... tuo suuttimien vaihto sähköisiin on ainakin omasta mielestä se suurin "työ" :roll: muuten tämä on normaalia soveltamista ja pientä näpräilyä...

ja koska ei ole ensimmäinen kone johon megaa olen asentamassa, niin ei pitäis mitään suurempia ongelmiakaan olla ise megan kanssa...

mutta yleisesti mua taas kiinnostaa miten koneen luonne muuttuu, kun megalla päästään säätämään konetta laajemmin, kuin ke-jetillä + vakio sytkällä :roll: ja paljonko saadaan vielä kulutusta alemmas :shock:

3 litraisessa cossu scorpion koneessa vaihto vakio ecusta -> megaan oli järisyttävä kokemus :shock: ei olis uskonut, että kun saa kunnon säädöt koneeseen se coworth tekstikin siinä moottorin suojan päällä saa uuden merkityksen/ymmärsi mitä se tarkoittaa, vakio eculla se kone oli lähinnä laiska...
Siis en väheksy ollenkaa tätä hommaa! Ja ite en näistä ymmärrä paskaakaan:!:
Ihan mielenkiinnolla näitä lueskelen jos itekkin näihin vielä tulee otettua osaa.

Kun vaan se tyyppi niistä selittää ja kuullostaa yksinkertaselle loppuunsa mitä ruiskuihin oon perehtyny.
Nii miksi ei näitä voi parantaa jos kerran on sellanen mahdollisuus.

Siis oikeesti hyvä homma tää että tännekkin tulee jotain muutakun KE-jettiä välillä. :wink:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ei tuo mega ole edes loppupeleissä niin erikoinen / hankala systeemi, vähän vanha vain. Kaveri asennellut tämän kesän xr2i fiestaan (2.0 16v kone) megaa ja läppiksiä ja sitä seurannut. Pelkästään megaraamatun lukemalla pääsee jo hyvin alkuun.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:Ei tuo mega ole edes loppupeleissä niin erikoinen / hankala systeemi, vähän vanha vain. Kaveri asennellut tämän kesän xr2i fiestaan (2.0 16v kone) megaa ja läppiksiä ja sitä seurannut. Pelkästään megaraamatun lukemalla pääsee jo hyvin alkuun.
mullakin on vielä tämä ns. perusmalli, eli MS1 prossu ja 2.2 piirilevy... mutta koska en ole nähnyt vielä tarvetta parempaan, niin näillä mennään... nykyään on jo saatavilla sitä MS3 prossua (tuplaydin ym.), jolla haastetaan muut kaupalliset versiot... voidaan säätää sylinterikohtaisesti ennakoita ja seosta, ainut huonopuoli siinä on sen hinta (jotain yli 500 €)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kaverilla mielestäni v2.2, eilen sai auton käymään ja tänään rankkaa säätöä 8)

edit: MS1 v2.2 se olikin, eli sama kun sulla :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

OT: Kaverilla on kans Fiestassa mega, tosin ykköskoppanen ja 2.0 Zetecci. :)
Mielenkiintoista seurata tämänkin herran projektia tosiaan, itelläkin edessä megaruutan asennus "sit joskus". :roll:

Edit: Juu oon nähny, taitavat toisensa tunteakin. :wink:
Viimeksi muokannut Jombe, Pe 13.08.2010 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

^ On hieno fiesta sekin :) Oot varmaan nähnykkin tuon mistä puhun, se vihree xr2i :P
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Miten sait suuttimet sopimaan vai passasko suoraan?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Juhanit kirjoitti:Miten sait suuttimet sopimaan vai passasko suoraan?
otin pois alkuperäiset KE-jet suuttimet holkkeineen ja laitoin sähkösuuttimet muutaman O-renkaan kanssa samaan reikään :wink: hyödynsin tässä myös KE-jet suuttimen tiivisteitä...

laitan kuvan vasta sitten, kun saan varmistuksen systeemin toimivuudesta :oops: kuvasta sen näkee sitten paremmin...

nuo denson suuttimet siis sopii tuollaisella "heittämällä paikalleen" tyylillä, bosch:n suuttimet olis vaatineet holkin käyttöä ja ne olis jääneet sitten paljon kauemmas imukanavasta :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitäs jos imusarjan käyttäs irti ja jyrsäsis sopivaks sen suuttimille?
ja pätkä tukkikiskoa ja jyrsäsee siihenkin reijät. ei tarvis hitsailla ja miettiä pitääkö suutintukki?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laineracing kirjoitti:mitäs jos imusarjan käyttäs irti ja jyrsäsis sopivaks sen suuttimille?
ja pätkä tukkikiskoa ja jyrsäsee siihenkin reijät. ei tarvis hitsailla ja miettiä pitääkö suutintukki?
tiedätkö mitä tuollainen alumiini profiili maksaa :shock: lisäksi ei ole vehkeitä koneistaa imusarjaa tai sitä "tukkipofiilia" (klehalla pylväsporakoneella tuskin tulee toimivaa ;)), vaan joutuis käyttämään ulkopuolista apua ja kukaan tuskin suostuu siihen ilmaiseksi...

ja toiseksi miten jyrsimällä saa liian ison reijän tehtyä sopivaksi :shock: siis niitä suuttimia ajatellen... no, jos ne upottais sinne aivan imusarjan sisään, niin se vois onnistua, mutta omat ongelmansa siinäkin olisi...

lisäksi tässä on tarkoitus saada tehtyä homma purkamatta konetta yhtään enempää, kuin on välttämätöntä, eli vain ke-jetin hilut mäelle ja uudet sähköiset tilalle...

kyllä mä siis oikeasti tiedän, kuinka tuon sais tehtyä "nopeasti ja helposti", mutta se maksaa ja aikaa mulla taas on rajattomasti :wink: mutta rahaa vain rajallinen määrä, eli n. 150 € olen budjetoinut tähän megasquirtin asentamiseen ja siitäkin on jo 130 € käytetty, mutta eipä tässä enää mitään ostettavaa pitäisi ollakkaan... en malttanut ostaa edes sitä n. 30 euron hintaista palikkaakaan, jolla sais mersun oman RPM anturin antaman tiedon muutettua megan ymmärtämään muotoon, vaan asennan mitsun CAS anturin nokan päähän ja otan tiedon siitä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hittoku ei muista enään miten mun oma imusarja muutettiiin sähkösuuttimille. reikiä ainakin piti isontaa. olikohan ne sitten ne bossin suuttimet jotka on isompia kun noi sun? entiä. ja sillon ei ollu viellä mulla himassa jyrsinkonetta niiin pylväsporakoneeseeen jigi jolla kaikista reijistä tuli yhtä syvät.

mutta tosiaan kaikki saa tehä kuinka haluaaa,ei tommonen alumiinikeppi paljoa maksa. jonkun kympin,
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

20-30 € on paljon rahaa, jos sitä vertaa kolmeen euroon :wink:

ja ainahan näissä on se asentajan vapaus, jokainen saa tehdä kuten parhaimaksi näkee... bosch:n suuttimilla olisin itsekkin luultavasti päätynyt kairaamaan imusarjaa :roll: nämä denson suuttimet antoi onneksi tälläisen O-renkailla tehtävän sovitus mahdollisuuden...

lisäksi sain mielestäni paremman tuosta bensatukista, kun tein sen omalla tyylillä, eli nyt saa vielä vaihdettua termostaatinkin, ilman että joutuu ottamaan bensatukkia irti jne. eikä siellä ollut kuin yksi pieni reikä josta hieman piti kosteana, nyt pysyy paineet oikealla puolella tai ainakin eilen pysyi, kun kokeilin 7 bar. paineella, niin ei tihkuttanut enää mistään...

CAS anturinkin pidinkin on jo melkein valmis, osat on jo suunniteltu/sovilteltu, enää pitää kasata anturin pidin ja sitten saa aloittaa käynnistysyritykset :D

tässä pari kuvaa suuttimista ja niiden "tiivisteistä"

tuossa on tuo yksi O-rengas lähinnä vain tukemassa pakettia...

Kuva

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tämä on tosiaan mielenkiintoinen projekti. Olen aina pitänyt m103:sta tehottomana, väännöttömänä, bensarosvona ja häiriöalttiina moottorina. Ruiskun päivittämällä varmasti moottorin oikea potentiaali alkaa löytymään. Vaikka dieselmies olenkin niin poltetta olisi joskus kokeilla miten megaruutan saisi soviteltua johonkin koneeseen ja mielenkiintoisia m103 aihioita on nettiauto pullollaan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Samuli H kirjoitti:Ruiskun päivittämällä varmasti moottorin oikea potentiaali alkaa löytymään.
äläkä unohda sytystä :wink: uusilla bensoilla voi käyttää rajumpia ennakoita, kuin niillä n. 20 vuotta vanhoilla, joille tuon alkuperäinen sytytys (ennakot) on suunniteltu... -> lisää tehoa, kierrosherkkyyttä (se laiskuuden tunne...) ja pienempi kulutus...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mistä tuon megan saa nykyään halvimmalla? Visioita alkaa kehittyä. :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmaan tuosta kun alkaa latomaan tuohon jostakin "lainattuja" komponentteja.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14698

tai sitten koko sarja:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14697
, jos toi nyt maksaa valmiiksi ohjelmoidulla piirillä 120€ niin on se halpa. Kotelot, johdot ja anturit sitten vievät monin kerroin lisää.

...tai no en tiedä jos vielä halvemmalla pitää saada, kun itse en yleensä hae sitä halvinta ostopaikkaa ja helpointa. Pistin just 180 € aurinkolaseihin, joilla voi dokumentoida rojekteja :lol: helvetin järkevää...

Toi partco kyllä ottaa hyvän katteen esimerkiksi siitä neljän barin MAP:sta, sen saa miltei puolet halvemmalta muualta.

napa: MegaScruit 3.0 ei ole mikään "tuplaydinprosessori" vain vain piirilevyn ja ominaisuuksien päivitys. Siinä käytetään iänkaiken vanhaa samaa ja halpaa 8 bittistä prosessoria, joka tietysti kyllä jaksaa vääntää sen laskennan mitä auton moottorissa tarvitaan. Autonmoottori ei vaadi hirveitä...asiat tapahtuvat hiiitaaassti. Kyseinen prosessori tuli markkinoille 1999. Tuplaydinprosessoreita tarvitaan PC-työasemissa, jos niissäkään. -> Ei ole mitään syytä päivittää 2,2 -> 3,0 jos ei tarvitse lisäominaisuuksia.

Flash muisti 32kB
ram 512 B
cpu 8 Mhz / 8 bit bus

eli puhutaan kohtuu vaatimattomasta mötikästä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Kyllähän megasta on olemassa prossuja MS1, MS2 ja MS3. Piirilevyjä taas löytyy v2.2, v3.0 ja v3.57. Kyllähän tuo alkuperäinen MS1 ajaa vielä monessa paikkaa asiansa mutta MS2 tarjoamat 16x16 kartat ja parempi säätötarkkuus on kyllä asioita joista on hyötyä varsinkin turbo konetta tehdessä. Jos ei mitään valmiina ole niin silloin omasta mielestä vähintään MS2 ja kaveriksi v3.0 levy (~250e), hinta ero on niin olematon tuohon vanhempaan kuitenkin jos tälläisten projektien kokonaiskustannuksiin sen suhteuttaa.
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Mistä tuon megan saa nykyään halvimmalla? Visioita alkaa kehittyä.
En tiedä onko halvimmat hinnat, mutta myy ns. alkuperäisiä Diy Autotunen MegaSquirt sarjoja :arrow: http://www.mega-efi.fi/
Hinnat 149e (MS1 v.2.2 Kasaa itse) - 549e (MS3 v.3.57 Valmis yksikkö)
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
napa: MegaScruit 3.0 ei ole mikään "tuplaydinprosessori" vain vain piirilevyn ja ominaisuuksien päivitys. Siinä käytetään iänkaiken vanhaa samaa ja halpaa 8 bittistä prosessoria, joka tietysti kyllä jaksaa vääntää sen laskennan mitä auton moottorissa tarvitaan. Autonmoottori ei vaadi hirveitä...asiat tapahtuvat hiiitaaassti. Kyseinen prosessori tuli markkinoille 1999.

Flash muisti 32kB
ram 512 B
cpu 8 Mhz / 8 bit bus

eli puhutaan kohtuu vaatimattomasta mötikästä.
hyvä, että tulee keskustelua näin yleensäkkin, koska nytkin veskolalla oli väärää infoa, nuo sun tiedot MS3 prossusta kyllä poikkeaa hieman oikeista :wink: olet kai sekoittanut sen siihen V3.0 "lautaan" :roll: laudasta taitaa muuten nykyään olla 3.57 se uusin..

nuo yllä olevat veskolan laittamat tiedot on siis MS1 prossun tietoja...

tässä taas MS3 prossusta jotain... joka muuten on tullut markkinoille vasta 2010, eli tänä vuonna...
http://www.mega-efi.fi/product/161/mega ... ori-moduli

eli prosessori on 16-bit MC9S12XEP100, nopeus 50 MHz (+100MHz XGATE), flash muisti 1024 kB + 32kB data flash ja muisti (RAM) 64 kB

eihän tuo prossu siis normaali tietokoneen prossuun verrattuna ole yhtään mitään, mutta MS1 prossuun verrattuna se on valovuoden edellä...

http://en.wikipedia.org/wiki/MegaSquirt tuolla on kaikki kolme prossua esittelyssä/vertailussa...

ja kyllä tuo MS3 prossu ainakin mun mielestä on ihan hyvää kehitystä, kun nyt voidaan ajaa suuttimia sekventaalisesti + ohjata sytty ennakoita sylinterikohtaisesti ym. MS1 loppui tehot aika äkkiä, kun koodihuorat päästi mielikuvituksen irti :D MS2 prossu pelasti paljon, mutta tuosta kolmosesta ei ihan heti lopu tehot auton moottorin kanssa...

ja koodeja löytyy nykyään niin lukematon määrä, että niistä en ala edes puhumaan... itse käytän hi-res extraa, koska sillä saa 95% MS2 tehoista, tuolla vanhalla MS1 prossulla... ne ominaisuudet mitä tuosta hi-res koodista on jouduttu poistamaan paremman resoluution takia, olisivat mulle olleet "turhia" (osaan kolvata etuvastukset suuttimen piuhoihin, jos käytän matala ohmisia suuttimia, enkä tarvitse PWM virran rajoitusta jne.)
veskola kirjoitti: Ei ole mitään syytä päivittää 2,2 -> 3,0 jos ei tarvitse lisäominaisuuksia.

ehdottomasti samaa mieltä (vaikka taidatkin puhua lautojen päivityksestä...), jos ei ole käyttöä/tarvetta, niin miksi hankkia 200 €:n hintainen prossu, jota on lisäksi vielä pirun hankala käyttää/hyödyntää perusjuttuihin, kun koodiin on saatu säädettävää ihan ammattilaisille asti...esim. mersun M103 kone ei luultavasti hyötyisi yhtään mitään MS3 prossun käytöstä, kyllä siitä saadaan puristettua ne tehot irti MS1 ja MS2 prossuilla, mitä siitä nyt yleensä saa... mutta joku uudempi ja kehittyneempi kone luultavasti jo hyötyy tuon MS3 prossun ominaisuuksista ja sillä saadaan täytettyä myös näiden uusien autojen päästönormit, joka on varmaan se suurin juju koko jutussa...

ja lopuksi vielä, että kyllä MS1 prossulla saa katsastettua vähäpäästöisen auton, kun ei käytä liian suuria suuttimia, ylisuurilla suuttimilla/ahdetulla koneella on kyllä jo melkein pakko siirtyä MS2 prossuun, mutta se ei suuri rahallinen uhraus nykyään ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ai niin, meinas unohtua väliaika tietote kokonaan, kun innostuin niin kertomaan tuosta MS3 prossusta :D

bensatukki on valmis, eikä vuoda...

CAS anturi on saatu nokka-akselin päähän kiinni ja antaa RPM tietoa megalle...

megaa sovitettu siis piuhojen päähän ja tieto tuntui liikkuvan odotetulla tavalla, unohdin vain ottaa alkuperäsen koodin mukaan miniläppäriin, joka olisi pitänyt ajaa ensin megan sisälle, ennen kuin sitä pääsee "säätämään", kun päätin sillä kokeilla megan kanssa pelaamista ja homma kusi sitten siihen :oops: no, en olisi kuitenkaan tuota vielä tänään saanut valmiiksi muutenkaan, että ei siinä mitään varsinaista vahinkoa/viivästymistä tapahtunut...

seuraavalle kertaa, kun tuota menen asentamaan, jäi siis vielä vähän piuhojen uudelleen vetämistä (kaikki piuhat eivät yllättäen sovikkaan tuossa mersun suorassa kutosessa niin, kuten ne meni mitsun V6 koneessa :P) ja jotain pientä asentamisen tynkää, mutta ei enää mitään soveltamista/keksimistä kaipaavaa...

ja pajalle ilmestyi taas uusi mersukin, 200E manuaali -89 ja sen hakemisessa/tutkimisessa meni taas hieman asennusaikaa... ei tällä kertaa kuitenkaan tullut mulle, vaan työkaverille.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitää myöntää etten tiedä aina mistä puhun, oikeastaa aika useinkin on noin :lol: . Näyttää noita megasqruit sivustoja olevan aivan liikaa. Puhuin juu piirilevy / kytkentäkaaviopäivityksestä.

Miten noista sivuja voi olla noin paljon, esim.

http://www.ms3efi.com/

Mikä on se virallinen sivusto ?


Hmmph, ne laittoikin sitten riman aika korkealle tuolla MS3 cpu:lla :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kaikki ne kai on yhtä virallisia/epävirallisia :?

minä olen pitänyt tätä -> http://www.msefi.com/index.php?sid=512d ... c804a412ef amerikan poikien sivustoa sellaisena pääsivuna :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin