veskola kirjoitti:
napa: MegaScruit 3.0 ei ole mikään "tuplaydinprosessori" vain vain piirilevyn ja ominaisuuksien päivitys. Siinä käytetään iänkaiken vanhaa samaa ja halpaa 8 bittistä prosessoria, joka tietysti kyllä jaksaa vääntää sen laskennan mitä auton moottorissa tarvitaan. Autonmoottori ei vaadi hirveitä...asiat tapahtuvat hiiitaaassti. Kyseinen prosessori tuli markkinoille 1999.
Flash muisti 32kB
ram 512 B
cpu 8 Mhz / 8 bit bus
eli puhutaan kohtuu vaatimattomasta mötikästä.
hyvä, että tulee keskustelua näin yleensäkkin, koska nytkin veskolalla oli väärää infoa, nuo sun tiedot MS3 prossusta kyllä poikkeaa hieman oikeista

olet kai sekoittanut sen siihen V3.0 "lautaan"

laudasta taitaa muuten nykyään olla 3.57 se uusin..
nuo yllä olevat veskolan laittamat tiedot on siis MS1 prossun tietoja...
tässä taas MS3 prossusta jotain... joka muuten on tullut markkinoille vasta 2010, eli tänä vuonna...
http://www.mega-efi.fi/product/161/mega ... ori-moduli
eli prosessori on 16-bit MC9S12XEP100, nopeus 50 MHz (+100MHz XGATE), flash muisti 1024 kB + 32kB data flash ja muisti (RAM) 64 kB
eihän tuo prossu siis normaali tietokoneen prossuun verrattuna ole yhtään mitään, mutta MS1 prossuun verrattuna se on valovuoden edellä...
http://en.wikipedia.org/wiki/MegaSquirt tuolla on kaikki kolme prossua esittelyssä/vertailussa...
ja kyllä tuo MS3 prossu ainakin mun mielestä on ihan hyvää kehitystä, kun nyt voidaan ajaa suuttimia sekventaalisesti + ohjata sytty ennakoita sylinterikohtaisesti ym. MS1 loppui tehot aika äkkiä, kun koodihuorat päästi mielikuvituksen irti

MS2 prossu pelasti paljon, mutta tuosta kolmosesta ei ihan heti lopu tehot auton moottorin kanssa...
ja koodeja löytyy nykyään niin lukematon määrä, että niistä en ala edes puhumaan... itse käytän hi-res extraa, koska sillä saa 95% MS2 tehoista, tuolla vanhalla MS1 prossulla... ne ominaisuudet mitä tuosta hi-res koodista on jouduttu poistamaan paremman resoluution takia, olisivat mulle olleet "turhia" (osaan kolvata etuvastukset suuttimen piuhoihin, jos käytän matala ohmisia suuttimia, enkä tarvitse PWM virran rajoitusta jne.)
veskola kirjoitti: Ei ole mitään syytä päivittää 2,2 -> 3,0 jos ei tarvitse lisäominaisuuksia.
ehdottomasti samaa mieltä (vaikka taidatkin puhua lautojen päivityksestä...), jos ei ole käyttöä/tarvetta, niin miksi hankkia 200 €:n hintainen prossu, jota on lisäksi vielä pirun hankala käyttää/hyödyntää perusjuttuihin, kun koodiin on saatu säädettävää ihan ammattilaisille asti...esim. mersun M103 kone ei luultavasti hyötyisi yhtään mitään MS3 prossun käytöstä, kyllä siitä saadaan puristettua ne tehot irti MS1 ja MS2 prossuilla, mitä siitä nyt yleensä saa... mutta joku uudempi ja kehittyneempi kone luultavasti jo hyötyy tuon MS3 prossun ominaisuuksista ja sillä saadaan täytettyä myös näiden uusien autojen päästönormit, joka on varmaan se suurin juju koko jutussa...
ja lopuksi vielä, että kyllä MS1 prossulla saa katsastettua vähäpäästöisen auton, kun ei käytä liian suuria suuttimia, ylisuurilla suuttimilla/ahdetulla koneella on kyllä jo melkein pakko siirtyä MS2 prossuun, mutta se ei suuri rahallinen uhraus nykyään ole...