300D 4-maticin kulutukset ja kestävyys

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
polann1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 11.06.2010 09:22

300D 4-maticin kulutukset ja kestävyys

Viesti Kirjoittaja polann1 »

Millaista kokemusta on tuosta "kolomesatasen" nelivedon kulutuksista verrattuna takatuuppariin? Onko toi "luistoneston" kautta toimiva neliveto sama vielä näissä mersun nykyisissä sitimaastureissakin kuin 90- luvun voormatikeissa? Kuinka kestävä ja toimintavarma tuo nelivetojärjestelmä on eli jos tässä hankkis 90- lukulaisen voormatikin niin pääseekö talvella mökille vai seisooko mese talvet korjaamolla?
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

Eipä oo tuolla meidän matikilla alle 9l satasella päässy. Suuttimet käytetty huollossa dieselpajalla ja syöttöpumppuna mynädieselin 7mm pumppu säädettynä melko savuttomaksi.

Taas tuo meidän takaveto syö vain n.7l sataselle vaikka voimaa on 2 kertaa se mitä matikissa.

Molemmissa autoissa siis 3l turbodee, takavedossa vaan venttiileitä enempi
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: 300D 4-maticin kulutukset ja kestävyys

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

polann1 kirjoitti:Kuinka kestävä ja toimintavarma tuo nelivetojärjestelmä on eli jos tässä hankkis 90- lukulaisen voormatikin niin pääseekö talvella mökille vai seisooko mese talvet korjaamolla?
Tokihan nelimatikissa on kuluvia / rikkoutuvia osia enemmän kuin takatuupparissa, mutta kaiken kaikkiaan 124:sta Meseä ei tarvii seisottaa talvea korjaamolla... :)

Niin, ja tuolla kyllä pääsee talvella myös mökille. Joskus kuulin tarinan, jonka olen kylläkin kategorioinut urbaanilegendaksi, mutta meni näin. Joku hemmo oli ajanut Pajerolla asuntovaununsa sellaiseen paikkaan, josta se ei enää irronnut. Paikalle saapui paikallinen alkuasukas 124:lla nelimatikilla ja kysyi, että haluaako herrat vaununsa pois. Olivat nauruskelunsa jälkeen todenneet, että voihan sitä yrittää. Ei ollut jäänyt pelkäksi yrittämiseksi, kuulemma... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä se kymppi meinaa mennä satasella jos vähänkin reilummin ajelee. Vasta vuoden kokemus on 4 Matikista mutta ei tuossa vikoja ole ilmennyt. Vaikka viime keväänä petti metsäautotie pahemman kerran ja joutui ajamaan pohja ryskyen työmaalle ja takas. Sinne jäi pohjapahvit sun muut muovi helyt alustasta, mutta omin voimin mentiin.
Onneksi olin kaukaa viisas ja tein kunnon panssaroinnin alle kun rakentelin siitä savota autoa. Eikä tuo siitä muuten moksiskaan ollut kuin oli vain pirummoinen alustan pesu sen jälkeen.
Mut totuus 4-Matikin alustan kestävyydestä paljastuu lähi viikkoina kunhan käytän sitä konttoorilla. Mutta siitä sitten myöhemmin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja four-matic »

Moro!Kylläkait se 13 litraa sataselle vie pikku pyörittelyssä ja maantiellä n.7 siis talvella,mutta so what isoa ja pitkää sprinteriä on kiskottu syksyllä suosta irti ja perässä on tullut siis 300 tdt:llä... :evil: Joskus kun muistaa vaihtaa etuvetoakselien suojakumia niin siinäpä se normaali huoltojen lisäksi on ollut muutaman vuoden aikana.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tänään käytin Matikin konttorilla ja läpi meni huomautuksitta. Pelkäsin alustan puolesta kun tulee vuodessa työkilometrejä reilu 25 000 km, josta puolet on sora/metsäautoteitä. Eikä sorateillä nyt ihan hissunkissun tule ajettua. Päinvastoin.
Niitä etumurroksen kumeja kannattaa vilkaista ahkerasti, ei siksi että ne olis herkkiä hajoamaan, vaan siksi että ainakin Merteilillä maksaa etu vetari 1500 € kappale....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin