W124 300E megasquirt + muuta
Tuollaiset adaptereilla tehdyt sarjaportit eivät vältämättä ole yhteensopivia. Pitäisi miltei olla tuki siinä emolevyn bioksessa, jotta se näkyy aidosti rekistereiden kautta uarttina softalle.
Noin suunnilleen, mutta unohdetaan nyt noi sarjaportit, ne ei kiinnosta kuin nörttejä 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos löytyy pc-card paikka, niin tästä halpa kortti kiinni http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5572
Toimii ainakin carsoftin kanssa.
Toimii ainakin carsoftin kanssa.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
sekava päivä ollut
heti aamusta aloitin tappelemisen tuo megan ja läppärin välillä... eli lakkas sitten isompikin läppäri vaihteeksi keskustelemasta megan kanssa, mutta onneksi näistä ongelmatilanteista oli jo hieman kokemusta ja oli muutama ratkaisumalli tiedossa...
eli megatune säätöohjelma sai läppärin heti polvilleen ja totaaliseen tilttiin, jos sitä piti kiinni megassa silloin, kun auto kävi, parhaimmillaan homma pelas jotain 5 min. kun ei tehnyt yhtään mitään ja piti vain ohjelmaa auki... varmin konsti saada systeemi kaatumaan oli muutella bensa/sytkä karttaa ja vielä polttaa se megaan auton käydessä (normaali toimenpide kun kaikki pelaa...) ja sitten pitikin jo repiä akkua myöten irti läppäristä, että sen sai buutattua uudelleen käyntiin... tätä jaksoin n. 5 tuntia yrittäen selvitellä ongelman syytä ja sitten vaihdoin tunerstudio säätöohjelmaan, sillä pelas paremmin, mutta ei täydellisesti silläkään, viansietokykyä tuntui kuitenkin löytyvän siitä paljon paremmin, se ei mennyt kuin kerran tiltiin koko päivänä ja sekin sattui niin, että olin juuri ehtinyt lopettaa login ottamisen, joten käytännön vahinkoa ei asiasta tullut (lähellä se kuitenkin oli, kun n. 20 min. olin ajellut logia...)
sain kuitenkin otettua kaikki ne logit ajosta talteen (yleensä n.5-10 min. pätkiä) ja seoksia säädettyä niiden avulla "ajoalueelle", nyt ei kulutuskaan enää ole tuota 20 ltr/100 km tasoa
eli seokset on nyt jotain AFR 14.5- 16.5 tuossa pintakaasulla... ei vielä edes nypytä, eli toimii tuollainen vanha kone noinkin laihalla
nyt kun katselin logeja, niin mersun vedenlämpötila anturi antaa välillä ihan sekavaa infoa, satunnaisesti lämpötila näyttää logissa pomppivan 10 kertaa sekunnissa 80 C ja 95 C väliä ja joskus se hyppää 180 C tai jotain muuta yhtä epätodellista... ei ole ikinä tullut tuollaista vastaan megan kanssa ja epäilen sitä suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi
megahan käyttää tuota tietoa aika moneen asiaan ja jos se on ihan mitä sattuu, niin ei ihmekkään, jos megakin välillä sekoaa... eli se sarjaportti menee tukkoon "liiallisesta datasta" luulisin ja se kaataa sitten läppärin...
kokeilin vaihtaa johdon siihen toiseen nastaan ja se oli kai ihan kuollut, kun seokset meni niin rikkaalle, että kone suorastaan tukehtui bensaan... vai kuuluuko niiden 2 liittimisten mersun vedenlämpötila antureiden antaa molemmista nastoista samaa/ollenkaan "dataa", mitään vaikutusta ei ollut sillä, oliko mersun oma ecu kytkettynä siihen toiseen nastaan vai ei... tämä voi toisaalta selittää myös niitä ke-jetin aikaisia ihme sekoiluja välillä, jos ecu luulee yhtäkkiä, että onkin -40 C pakkasta tai + 200 C lämmintä, niin pidä siinä nyt sitten seoksia tasaisena
loppupäivä meni toisaan ihan rattoisasti ajellessa, kun vain sai ensin systeemit toimimaan niin, että oli jotain järkeä ajella pitkin pohjanmaata
kävin samalla reissulla ylihärmässä korjaamassa setämiehen tietokonetta, joka ei kyllä aamun taistelun jälkeen ollut yhtään rentouttavaa
onneksi siitä selvisi levyimagen palauttamisella, kun se tietokone oli vetänyt itsensä siihen jamaan, ettei sitä saanut edes vikasietotilassa enää käyntiin... mitään ihme vikaa (toimii, ei toimi, toimii sittenkin, eipäs toimi...) en olisi kyllä enää tänään jaksanut alkaa selvittämäänkään 
eli megatune säätöohjelma sai läppärin heti polvilleen ja totaaliseen tilttiin, jos sitä piti kiinni megassa silloin, kun auto kävi, parhaimmillaan homma pelas jotain 5 min. kun ei tehnyt yhtään mitään ja piti vain ohjelmaa auki... varmin konsti saada systeemi kaatumaan oli muutella bensa/sytkä karttaa ja vielä polttaa se megaan auton käydessä (normaali toimenpide kun kaikki pelaa...) ja sitten pitikin jo repiä akkua myöten irti läppäristä, että sen sai buutattua uudelleen käyntiin... tätä jaksoin n. 5 tuntia yrittäen selvitellä ongelman syytä ja sitten vaihdoin tunerstudio säätöohjelmaan, sillä pelas paremmin, mutta ei täydellisesti silläkään, viansietokykyä tuntui kuitenkin löytyvän siitä paljon paremmin, se ei mennyt kuin kerran tiltiin koko päivänä ja sekin sattui niin, että olin juuri ehtinyt lopettaa login ottamisen, joten käytännön vahinkoa ei asiasta tullut (lähellä se kuitenkin oli, kun n. 20 min. olin ajellut logia...)
sain kuitenkin otettua kaikki ne logit ajosta talteen (yleensä n.5-10 min. pätkiä) ja seoksia säädettyä niiden avulla "ajoalueelle", nyt ei kulutuskaan enää ole tuota 20 ltr/100 km tasoa
nyt kun katselin logeja, niin mersun vedenlämpötila anturi antaa välillä ihan sekavaa infoa, satunnaisesti lämpötila näyttää logissa pomppivan 10 kertaa sekunnissa 80 C ja 95 C väliä ja joskus se hyppää 180 C tai jotain muuta yhtä epätodellista... ei ole ikinä tullut tuollaista vastaan megan kanssa ja epäilen sitä suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi
kokeilin vaihtaa johdon siihen toiseen nastaan ja se oli kai ihan kuollut, kun seokset meni niin rikkaalle, että kone suorastaan tukehtui bensaan... vai kuuluuko niiden 2 liittimisten mersun vedenlämpötila antureiden antaa molemmista nastoista samaa/ollenkaan "dataa", mitään vaikutusta ei ollut sillä, oliko mersun oma ecu kytkettynä siihen toiseen nastaan vai ei... tämä voi toisaalta selittää myös niitä ke-jetin aikaisia ihme sekoiluja välillä, jos ecu luulee yhtäkkiä, että onkin -40 C pakkasta tai + 200 C lämmintä, niin pidä siinä nyt sitten seoksia tasaisena
loppupäivä meni toisaan ihan rattoisasti ajellessa, kun vain sai ensin systeemit toimimaan niin, että oli jotain järkeä ajella pitkin pohjanmaata
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin se video... taisin eilen luvata jotain sellaista tälle päivää... pitää käydä pikaisesti jotain ottamassa, ennen pimeän tuloa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
nyt olis jotain videota uteliaille...
isoksi tuo vieläkin jäi (n. 19 Mt), mutta ei jaksanut kauempaa nysvätä... oli se välillä yli 500 Mt kokoinenkin
suosittelen sitä "tallenna kohde levylle" toiminnon käyttämistä...
Mega video
isoksi tuo vieläkin jäi (n. 19 Mt), mutta ei jaksanut kauempaa nysvätä... oli se välillä yli 500 Mt kokoinenkin
suosittelen sitä "tallenna kohde levylle" toiminnon käyttämistä...
Mega video
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
rajoittajan laitoin muutama sata kierrosta korkeammalle, kuin vakiona, olikohan se nyt jotain 6800 rpmPakardinen kirjoitti:No minä kuuntelin aivan samaa. Sehän naukaisee ihan suhteellisen kettuilematta rajoittimelle...keijo17 kirjoitti:kierros herkyyttä toi ainekin jonkun verran
tuo kierrosherkkyys kyllä antoi alussa aika outoja tuntemuksia laatikon käytöksestä, mutta nyt siihen on tottunut ja pitää asiaa ihan normaalina...
koneesta on löytynyt jotain vikaakin välillä... visko on rikki -> meinaa keittää, jos seisoo paikallaan ja kone käy yli 3 min. -> sähköflekti on seuraavaksi asennettavien osien listalla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kyllä ja kyllä ja kyllä... tänään parantelin maadoituksia, vedin puolien virran releen kautta ja jotain muuta pientä ja tuntui, että alkoi vastaamaan paremmin omia vaatimuksia tämä säätäminen, eli ei enää kaatuile läppäri, jos se on kiinni megassa... enää on tuo vedenlämpötila anturi joka hieman epäilyttää, että se voi jotakin "häiriötä" aiheuttaa
ajoalueen säädöissä palasin takaisin siihen n. 14.5 - 14.7 AFR, ei se vain tunnu siltikään laihalla toimivan tuo kone kunnolla, pientä nypytystä alkoi esiintymään ja herkkyys tuntui olevan poissa heti, kun mentiin yli 15 AFR... tosin nyt oli muutoksena myös se, että ruiskutuksia on 2/työkierto, kun aikaisemmin oli käytössä 1 ruiskutus/työkierto... tyhjäkäynti alue parani huomattavasti tuolla 2 ruiskutusta asetuksella, kun bensan paine ei kai pääse romahtamaan bensatukissa niin paljoa...
nin ja tänään vasta tajusin, että en ollut siirtänyt tunerstudioon niitä antureiden karttoja
eli imulämmöt ja veden lämmöt oli mennyt tähän asti virheellisenä megan käsiteltäviksi... oikea imulämpö (ulkolämpötila) +16, niin mega näytti aamulla +32 ja siitä tajusin sitten tuon mokan...
kartat alkaa olla aika hyvin nyt säädöissä, kun lambda joutuu korjaamaan vain +- 1 - 3 % seoksia, silloin kun sillä on siihen "lupa"
kulutuksesta ei osaa vieläkään paljoa puhua, kun tahtoo mennä revittelyksi aina välillä
rajoitukset silti huomioiden, että ei nyt sentään mitään ylinopeuksia ruveta harrastamaan... pakkokakkosella pääsee kuitenki jo yli 100 km/h...
ajoalueen säädöissä palasin takaisin siihen n. 14.5 - 14.7 AFR, ei se vain tunnu siltikään laihalla toimivan tuo kone kunnolla, pientä nypytystä alkoi esiintymään ja herkkyys tuntui olevan poissa heti, kun mentiin yli 15 AFR... tosin nyt oli muutoksena myös se, että ruiskutuksia on 2/työkierto, kun aikaisemmin oli käytössä 1 ruiskutus/työkierto... tyhjäkäynti alue parani huomattavasti tuolla 2 ruiskutusta asetuksella, kun bensan paine ei kai pääse romahtamaan bensatukissa niin paljoa...
nin ja tänään vasta tajusin, että en ollut siirtänyt tunerstudioon niitä antureiden karttoja
kartat alkaa olla aika hyvin nyt säädöissä, kun lambda joutuu korjaamaan vain +- 1 - 3 % seoksia, silloin kun sillä on siihen "lupa"
kulutuksesta ei osaa vieläkään paljoa puhua, kun tahtoo mennä revittelyksi aina välillä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
olen tässä illan aikana tutkinut noita ottamiani logeja ja kulutus näyttäis tasaisella 80 km/h nopeudella olevan jotain 5.6 ja 6 ltr välillä/100 km ja 100 km/h nopeudella ajettaessa 7 ja 7.6 ltr välillä/100 km
virhemahdollisuus on tietysti aina olemassa, kun olen joutunut kääntämään tuon jenkkien suosimasta mailia/gallonalla -> litraa/100 km muotoon... yritin ottaa huomioon loivat alamäet jne. jolloin kone ei joudu tekemään töitä... ne kyllä näkyy logissa liian pienenä alipaineena...
100 km/h nopeutta en ole vielä edes kovin paljoa hieronut, kun se on mulla niin harvoin käytetty nopeus... mutta ei se tuosta 7 litrasta varmaan enää paljoa edes voi tippua...
max. hetkellinen kulutus näytti olevan 28.34 L/100km, kun nelosella kiihdytti kaasu auki 80 km/h -> 100 km/h
nyt pitäis vielä saada inspiraatio asentaa se mitsun kaasuläppä kiinni koneeseen, sen asentoanturi antaa sellaista dataa, että mega sen tajuaa ja saa otettua myös moottorijarrutuksen aikasen polttoaineen katkaisun käyttöön... se kun pienentää huomattavasti todellista kulutusta kaupunki ajelussa ja miksei myös hieman maantielläkin... + kiihdytysrikastukset, jolloin peruskarttaa vois olla hieman mahdollista säätää lisää, ettei tule niitä nikotteluja, kun antaa kaasua...
100 km/h nopeutta en ole vielä edes kovin paljoa hieronut, kun se on mulla niin harvoin käytetty nopeus... mutta ei se tuosta 7 litrasta varmaan enää paljoa edes voi tippua...
max. hetkellinen kulutus näytti olevan 28.34 L/100km, kun nelosella kiihdytti kaasu auki 80 km/h -> 100 km/h
nyt pitäis vielä saada inspiraatio asentaa se mitsun kaasuläppä kiinni koneeseen, sen asentoanturi antaa sellaista dataa, että mega sen tajuaa ja saa otettua myös moottorijarrutuksen aikasen polttoaineen katkaisun käyttöön... se kun pienentää huomattavasti todellista kulutusta kaupunki ajelussa ja miksei myös hieman maantielläkin... + kiihdytysrikastukset, jolloin peruskarttaa vois olla hieman mahdollista säätää lisää, ettei tule niitä nikotteluja, kun antaa kaasua...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin, tuohon kulutukseen pitää muistaa lisätä ainakin parilitraa, että saadaan jotain käsitystä keskikulutuksesta... ei se silti paha olisi, 7,5 ltr/100 km 
äsken rupesin muistelemaan, että olikos mulla tuossa omassa 3,07 perä, kun kulutuslaskennassa käytin arvoa 3,27...
onhan tuo, kun ajattelee että auto kulkee vähemmällä ja on mukavempi ajella kuin ke-jetillä... siis jo tälläisellä parin päivän säätämisellä...
äsken rupesin muistelemaan, että olikos mulla tuossa omassa 3,07 perä, kun kulutuslaskennassa käytin arvoa 3,27...
onhan tuo, kun ajattelee että auto kulkee vähemmällä ja on mukavempi ajella kuin ke-jetillä... siis jo tälläisellä parin päivän säätämisellä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
säätämisestä puheen ollen, mulla on kai jotain tekemisen puutetta, kun taas aloin ajamaan karttoja uusiksi
mutta eihän tuossa "huvissa" saa menemään, kuin jotain 15 min. näköjään
pari pätkää logia, megalogviewerillä analysointi ja loppu sitten päättelemällä (älkää vain kysykö kuinka, en tiedä aina itsekkään... ne luvut vain tulee mun päähän jostakin kun tuijottelen karttaa...), niin sai taas hierottua kaupunkiajon karttoja hieman paremmiksi tai ainakin ne tuntuisi paremmilta
hyvin lähellä tuo bensakartta on niitä edellisiäkin, mutta nyt tyhjäkäynti tuntuu varmemmalta liikennevaloissa seistessä D päällä (tyhjäkäynti n. 700 rpm D tai mikä tahansa vaihde päällä)
myös sellaisen huomion olen nyt tehnyt, että öljynpaine on alkanut olemaan kuumallakin (ja nyt kun on visko paskana, niin kaupungissa koneen lämmöt on helposti sen +100 C
) koneella yli 1.5 bar. tyhjäkäynnillä, ke-jetin aikana se tahtoi olla järkeään tuolla 0.3 bar. lukemissa, myös tuolla 20w-50 valvolinen öljyllä
oliskohan se ke-jetti "hieman" aiheuttanut polttoaineen joutumista öljyn joukkoon...
ja tänään sitten muistin myös sen, että mullahan on siinä 2.6 koneessa vesilämpöanturi, vois sen kokeilla vaihtaa seuraavaksi, kun käy pajalla
ja pian vois taas kokeilla tuota miniläppäriä kiinni, jos se nyt suostuis keskustelemaan tuon megan kanssa, isompi läppäri on nyt ainakin toiminut vaihteeksi ilman ongelmia...
hyvin lähellä tuo bensakartta on niitä edellisiäkin, mutta nyt tyhjäkäynti tuntuu varmemmalta liikennevaloissa seistessä D päällä (tyhjäkäynti n. 700 rpm D tai mikä tahansa vaihde päällä)
myös sellaisen huomion olen nyt tehnyt, että öljynpaine on alkanut olemaan kuumallakin (ja nyt kun on visko paskana, niin kaupungissa koneen lämmöt on helposti sen +100 C
ja tänään sitten muistin myös sen, että mullahan on siinä 2.6 koneessa vesilämpöanturi, vois sen kokeilla vaihtaa seuraavaksi, kun käy pajalla
ja pian vois taas kokeilla tuota miniläppäriä kiinni, jos se nyt suostuis keskustelemaan tuon megan kanssa, isompi läppäri on nyt ainakin toiminut vaihteeksi ilman ongelmia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
käy niin rikkaalla, että menee m-renkaiden läpiAntti M. kirjoitti:Nyt ei kyllä mun pollassa sytytä et miten ke-jetti vois sitä polttoainetta öljyn sekaan saada...
ei ollu kerta eikä kaks, kun jouduin aamulla ensimmäisen käynnistys yrityksen jälkeen kuivaamaan tulpat puhalluslampun kanssa ke-jetin aikana
mutta jatketaan tähän samaan... äsken taas vietin aikaa päivän logien kanssa (n. 200 km ajot piti tutkia
sytkään heitin tänään pariin eri otteeseen asteen aina lisää koko kartalle ja tuntui paranevan vieläkin koneen herkkyys tai ainakin se taas tuntui siltä
miniläppäri ei toimi vieläkään... seuraavaksi kokeilen asentaa siihen windows:n uusiksi, kun se on kuitenkin ollut lähinnä lasten koneena, niin sitä ei tiedä mitä ne on sille saaneet tehtyä... esim. tuo meidän 6 vuotias neiti on todella innostunut tietokoneen käyttämisestä, vaikka ei osaa vielä edes kunnolla lukea, kovaa vain hakee youtubesta piirrettyjä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
laitetaan tänne vaihteeksi vähän kuvia sytkä- ja bensakartoista... näihin kannattaa sitten suhtautua kevyellä varauksella (varsinkin tuohon sytkään...) kun koneella on kuitenkin rullattu jo yli 400 000 km, joten parhaimmat puristukset on ehkä jääneet jo maantielle
sytkäennakot näyttää tälläisiltä

ja bensaa annostellaan tälläisillä hengitys prosenteilla

seuraavaksi pitäis typistää nuo vaparin kartat muutamalle riville ja alkaa tekemään tilaa ahtoalueen säädöille...
sytkäennakot näyttää tälläisiltä

ja bensaa annostellaan tälläisillä hengitys prosenteilla

seuraavaksi pitäis typistää nuo vaparin kartat muutamalle riville ja alkaa tekemään tilaa ahtoalueen säädöille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Täällähän on mielenkiintoista juttua, mulle oli täysin uutta tuo pelkästään mapin ja kierrosten mukaan toimiva bensakartta. Ite oon käyttäny DTA:ssa mappikarttaa lähinnä vain ahdetun alueen rikastamiseen.
Alipaine eli normaali ajoalue on tullut säädettyä kaasun asennon ja kierrokset huomioivalla kartalla.
Näiden aftermarket ruiskujen säätäminen vaikka ihan taloudellisuus mielessä on kyllä hirmu mielenkiintoista.
Bemarin m20 kuutonen pelaa yli 2500 kierroksella 15-15,5 afr:llä vielä aivan hyvin, en tosin tiedä paraneeko taloudellisuus tuon 14,6 jälkeen yhtään koska vääntö tosiaan kärsii seoksen laihentamisesta paljon.
Alipaine eli normaali ajoalue on tullut säädettyä kaasun asennon ja kierrokset huomioivalla kartalla.
Näiden aftermarket ruiskujen säätäminen vaikka ihan taloudellisuus mielessä on kyllä hirmu mielenkiintoista.
Bemarin m20 kuutonen pelaa yli 2500 kierroksella 15-15,5 afr:llä vielä aivan hyvin, en tosin tiedä paraneeko taloudellisuus tuon 14,6 jälkeen yhtään koska vääntö tosiaan kärsii seoksen laihentamisesta paljon.
ja mulla ei ole vielä edes koko TPS anturia kytkettynäpatroltd kirjoitti:Täällähän on mielenkiintoista juttua, mulle oli täysin uutta tuo pelkästään mapin ja kierrosten mukaan toimiva bensakartta. Ite oon käyttäny DTA:ssa mappikarttaa lähinnä vain ahdetun alueen rikastamiseen.
Alipaine eli normaali ajoalue on tullut säädettyä kaasun asennon ja kierrokset huomioivalla kartalla.
Näiden aftermarket ruiskujen säätäminen vaikka ihan taloudellisuus mielessä on kyllä hirmu mielenkiintoista.
Bemarin m20 kuutonen pelaa yli 2500 kierroksella 15-15,5 afr:llä vielä aivan hyvin, en tosin tiedä paraneeko taloudellisuus tuon 14,6 jälkeen yhtään koska vääntö tosiaan kärsii seoksen laihentamisesta paljon.
saa megaankin TPS pohjaisen kartan tai sitten näiden yhdistelmän, mutta niihin en ole itse perehtynyt, olen aina tullut toimeen tämän MAP pohjaisen säädön kanssa... itse tykkään, että tämä on niin yksinkertaisen helppo saada säätöihin... kireässä vaprissa on kyllä pakko mennä siihen TPS pohjaiseen, sitä ei säädä itse erkkikään MAP pohjaisella kartalla
kun ei ollut tosiaan muuta säätämistä enää, niin rupesin sitten kokeilemaan tuota tippakisa säätöjen tekemistä... ja pääsipä sitä taas itsekkin hieman kertaamaan säätämistä, ettei pääse unohtumaan, viime säätämisestä taitaa olla jo kuitenkin jo jotain vuoden verran
kyllä se vain tuntuu se oma vanha teoria pitävän paikkansa, että ei se laiha seos sitä taloudellisuutta tuo, ainakaan näissä vanhan mallisissa koneissa, jotku uudet suoraruisku bensakoneet sitten erikseen, niissä voidaan jotain etua saada, mutta perus sääntö tuntuu olevan, että kun bensa loppuu, loppuu myös voima ja jos voimaa ei ole riittävästi pitää painaa kaasua, että saadaan sitä voimaa lisää ja se taas tulee vain bensasta
eilen tosiaan logeja vertailin ja samalla tieosuudella ja oikeastaan samoilla olosuhteilla tuo kulutti enemmän yli 15 AFR seoksilla, kuin 14.5-14.8 AFR seoksilla... hetkelliset yli 16 AFR menevät seokset oli sitten jo sellaista röpellystä ja misfireä (mitkä tunnistaa logista sitten jo sikalaihana seoksena, jos ei muista, koska alkoi rykimään), että kulutus tais olla jo aivan tolkutonta...
toisaalta nyt kun tein enemmän taloudellisen kartan, niin kyllä lähti se kiivauskin koneesta
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tänään kokeilin ajella tuolla typistetyllä bensakartalla kokeeksi n. 150 km lenkin... pari logia ja niiden perusteella hieman säätöä, niin ainakin perstuntumalla on taas samanlainen ajaa, kuin sillä "laajalla" kartalla ja kulutuskin tuntuu taas pyörivän siinä n. 6 ltr/100 km 80 km/h nopeudessa ja n. 7.3 ltr/100km 100 km/h nopeudessa (nämä siis tasakaasu kulutuksia, ei keskikulutuksia...)
tuossa kuva typistetystä kartasta... hieman se on "erilainen", kuin tuo laajempi, mutta tuntuu toimivan ajoalueella ihan hyvin
nyt tuntuu kyllä siltä, että kaasuläpän asento anturi on pakko asentaa, koska tuossa ei ole niin hyvin tilaa huijata kiihdytysrikastuksia... no, nyt on kuitenkin karttapohja valmiina 1.2 bar. ahdoille asti tehtynä...

seuraavaksi pitää sitten alkaa hieromaan sytkäkarttaa paremmin kohdalleen, sen hienosäätäminen ei oikein onnistu logien perusteella, vaan pitää päästä reaaliaikaisesti muuttelemaan ennakoita, kun toinen ajaa... ja samalla saa sitten tehtyä vielä bensakarttaan ne lopulliset viilaukset, nythän tuo on ihan logien perusteella säädetty...
mitään yllätyksiä ei varsinaisesti ole tullut vastaan, mutta ryyppyasetukset pitää olla ihan tapissa näköjään
siihen osasin kyllä hieman varautua, kun ne suuttimet siellä imusarjassa ei ole aivan viimeisimmän muodin mukaisesti
lämmityskäyttö ja käynnistyksen jälkeiset rikastukset taas tuntuu olevan hyvin samantyyliset, kuin muillakin koneilla, että niihin ei sentään tunnu vaikutusta tuollaisella suuttimien asennustyylillä olevan...
nyt tänne ei varmaan hetkeen tule mitään "uutta asiaa", joitakin omia projektiin liittyviä juttujani voin tänne pölistä ja kuvia lisäillä... sitten taas kun alan ahtimia asentelemaan (joskus syksymmällä, kun ducato on saatu leimattua...), niin täällä voi olla taas enemmän nähtävää
tuossa kuva typistetystä kartasta... hieman se on "erilainen", kuin tuo laajempi, mutta tuntuu toimivan ajoalueella ihan hyvin

seuraavaksi pitää sitten alkaa hieromaan sytkäkarttaa paremmin kohdalleen, sen hienosäätäminen ei oikein onnistu logien perusteella, vaan pitää päästä reaaliaikaisesti muuttelemaan ennakoita, kun toinen ajaa... ja samalla saa sitten tehtyä vielä bensakarttaan ne lopulliset viilaukset, nythän tuo on ihan logien perusteella säädetty...
mitään yllätyksiä ei varsinaisesti ole tullut vastaan, mutta ryyppyasetukset pitää olla ihan tapissa näköjään
nyt tänne ei varmaan hetkeen tule mitään "uutta asiaa", joitakin omia projektiin liittyviä juttujani voin tänne pölistä ja kuvia lisäillä... sitten taas kun alan ahtimia asentelemaan (joskus syksymmällä, kun ducato on saatu leimattua...), niin täällä voi olla taas enemmän nähtävää
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mun on helpompi linkittää tuonne amerikan sivulle, kuin alkaa itse selittämään kaikkeaJuhanit kirjoitti:Minkäslainen vehje tuo mitsun cas on? Mihin se tulee kiinni ja millaista pulssia se antaa ulos?napa kirjoitti:(CAS anturi tuli kuitenkin hieman väärään kohtaan aluksi)
anturissa on itseasiassa 2 erillistä anturia, toinen joka laskee koneen kierroksia ja toinen joka ilmoittaa, koska kone on pyörähtänyt yhden kierroksen... itse olen teippaillut tuon reikäpyörän paremmin omia tarpeita vastaavaksi...
http://www.stealth316.com/2-cas-91-92.htm

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kyllä kyllä... mega on siitä mukava, kun se on niin joustava erilaisten antureiden suhteen... ei ole mitään pakkoa sovittaa tiettyä anturia, vaan voi soveltaa oman mielikuvituksen rajoissa ihan vapaastiJuhanit kirjoitti:Tämä ok. Mulla on työn alla M117-moottorin tekohengitys ja mega siihen. Olen vähän visioinut että teen käytöstä poistuvasta virranjakajasta (suorasytkä tulossa) tuon anturin. Tuosta vois ottaa jotain mallia asiaan...
mulla olis vielä joku vanha fiatin jakaja, jossa on luultavasti piranha kärjetön systeemi (tai joku muu jälkiasennus kärjetön), sen anturilla vois saada hyvin sen liipaisun megalle myös, jos on rakentamassa ns. 2 nd triggeriä jakajasta, eli vain yksi hammas jakajan akselilla, jota luetaan... paras tyylihän on ottaa kierroslukutieto aina kampuran päästä, vaikka sillä perinteisellä 36-1 triggeri pyörällä, niin ei nokka-akselin ketju/remmi pääse vääristämään ennakon laskentaa...
myös tietyissä volvon vinokoneen jakajissa on hall-anturi ja niitä osia saa sovellettua ainakin megan kanssa "plug and play" tyyliin
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
toiko ruiskun vaihto alemmille kierroksille vääntöä.ainaki mulla tommonen kone ke jetillä oli hengetön alle 4000rpm
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
itse itseäni lainaten...tdt leka kirjoitti:toiko ruiskun vaihto alemmille kierroksille vääntöä.ainaki mulla tommonen kone ke jetillä oli hengetön alle 4000rpm
"sitten hieman ajotuntumia, ennen tuo vaati sen perinteisen 4000 rpm, että alkoi vetämään, nyt kone vetää jo 1500 rpm alkaen aivan "sikana" ja laulu jatkuu tasaisena aina rajoittajalle asti, ei siis tule enää sitä "tehopiikkiä" siinä 4000 rpm kohdalla, koska kone tuntuu vetävän jo alakierroksilta sen mitä se pystyy...
suurin vaikutus ke-jetin vaihdolla megaan (ja tietysti sytytyksen päivittämisellä "suorasytkään", jossa saa itse määrätä ennakot...) tuntui olevan koneen kierrosherkkyyden tuntuvassa, jopa yllättävässä paranemisessa
nyt pitää kuitenkin vähän korjata tuota edellistä, koska seokset ei enää ole niin tehopainoitteisissa/"varman päälle rikkaalla" lukemissa, kuin noissa aivan ensimmäisissä säädöissä, niin kiihdytysrikastusten poissaolo alkaa hieman häiritsemään, kone miettii samaan tyyliin aavistuksen, kuin alkuperäinen ke-jet, painettaessa kaasu pohjaan nopeasti... on tuo silti vieläkin aivan eri kone, kuin ke-jetin aikana, vaikka tippakisa karttoja nyt ajankin sisään
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Virranjakajan sisään suunnittelin 36-1 triggeriratasta. Virranjakajahan pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, joten tämä on tietenkin syytä ottaa huomioon ja tehdä vaikka 72-hampainen ratas jossa 2 puuttuvaa hammasta. Tuota ketjun/kiristimen aiheuttamaa muutosta en tullut ajatelleeksi. Montakohan astetta sen vaikutus olisi suunnilleen?napa kirjoitti:paras tyylihän on ottaa kierroslukutieto aina kampuran päästä, vaikka sillä perinteisellä 36-1 triggeri pyörällä, niin ei nokka-akselin ketju/remmi pääse vääristämään ennakon laskentaa...
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.




