uuden jaon teettäminen.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

uuden jaon teettäminen.

Viesti Kirjoittaja votsi »

Olisiko arvon foorumisteilla suosituksia, kenellä teettäisin etunapoihin ja levyihin uuden jaon. Oman paikkakunnan koneistajilla tuntuu olevan sen verran kiirettä ettei kyseinen operaatio onnistu ainakaan pariin kolmeen viikkoon. Vanteiden paikalleen saanti olisi nyt kyseisestä hommasta kiinni ja eihän sitä nyt malta mahdottomia odotella 8)
S213 350CDI 4-MATIC -18
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko navasta kierteet huonossa kunnossa vai tartteeko vallan jakoo muuttaa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

touhottaja kirjoitti:onko navasta kierteet huonossa kunnossa vai tartteeko vallan jakoo muuttaa :roll:
vai lieneekö vanteissa eri jako kuin navoissa ja levyissä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

anteeksi kun selitin hieman epäselvästi :oops:
eli napoihin ja levyihin pitäisi saada bemarin 5x120 jako.
S213 350CDI 4-MATIC -18
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

eikä ilmeisesti onnistu jaon muuttavilla spacereilla... :?:
- http://www.v-tuning.fi
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

aika paksut on kyllä semmoset ja buimurin vanteisä ruukaa olla pieni et jo muutenki :roll: mulla ois ylivieskasa semmoset spacerit mitkä muuttaa 112 :arrow: 120 jos tarviit.
eikähän se kyllä iso homma ole itekkään muuttaa jos omistaa jonkulaisen pylväsporakoneen, on tullu tehtyä.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

aika paksut on kyllä semmoset ja buimurin vanteisä ruukaa olla pieni et jo muutenki mulla ois ylivieskasa semmoset spacerit mitkä muuttaa 112 -> 120 jos tarviit.
eikähän se kyllä iso homma ole itekkään muuttaa jos omistaa jonkulaisen pylväsporakoneen, on tullu tehtyä.
Juu spacereita en hallunnut juurikaan tuon vanteen "ulostulon" takia laittaa joten teetän toisen jaon napoihin ja levyihin. Tänään tuli vietyä palikat työstettäväksi ja huomenna saa jo takaisin 8) pitää heti aamusta hakia motista uudet laakerit jos niillä sattuu hyllystä löytymään. Tulee samalla vaihdetuksi.

Renkaat nyt vaan on vielä hakusessa.

Mitä muuten olet tdt leka vailla nuista spacereista?
S213 350CDI 4-MATIC -18
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hmmm eiks tuu liian reunalle napaan jako?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:hmmm eiks tuu liian reunalle napaan jako?
en usko, minäkin sorvautin napaa :D että sain ne skodan levyt sopimaan... enemmän minä mielestäni jouduin sorvaamaan pois, mitä tuo 5x120 jako tuo sitä pultin reikää ulkokehälle päin :roll:

laskekaas nyt joku jolla on ylimääräistä aikaa, että kuinka paljon "reikäkehän" ulkohalkaisija muuttuu tuossa 5x112 -> 5x120 muutoksessa... tuossahan ei puhuta oikeasti kuin milleista, kun se reikäkehä ei laajene sitä 4 mm, mitä ensivaikutelma antaa... se reikähän ei liiku siinä navassa säteen suuntaisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se ihan neljä milliä ulospäin siirtyy se reikä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Kyllä se ihan neljä milliä ulospäin siirtyy se reikä
ei siirry, jos tarkkoja ollaan... eli jos se pultinreikä siirtyisi säteen suuntaisesti sen 4 mm, niin sitten se reikäkehän halkaisija muuttuisi myös sen 8 mm, mutta koska pulttijakoa ei mitata säteen suuntaisesti 5 pulttisessa vanteessa (vaan "vain joka toisesta pultista"), se reikä siirtyy vain jotain 3.7 mm ulospäin, joka taas tekee vain 7.4 mm lisää reikäkehän hakaisijaan (luvut vedetty hatusta, ei mitattu/laskettu)

jos pultijako mitattaisiin vierekkäisistä reijistä, reikäkehän halkaisijan muutos olis vielä pienempi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

Sergey kirjoitti:hmmm eiks tuu liian reunalle napaan jako?
Mittailtiin napoja ja levyjä, ja tultiin siihen tulokseen että hyvin riittää navassa "tavaraa". Se navan halkaisiahan on jotain 160mm, tarkaan en nyt muista, mutta kuitenkin.
S213 350CDI 4-MATIC -18
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sit vaa porailemaan! ite oon laittamassa volkkarin 4x100 jaon tilalle 5x112 ja sehä tuottaa ongelmia päälekäisyyksien takia. ja spacereil en halua sitä teettää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kyllä se ihan neljä milliä ulospäin siirtyy se reikä
ei siirry, jos tarkkoja ollaan... eli jos se pultinreikä siirtyisi säteen suuntaisesti sen 4 mm, niin sitten se reikäkehän halkaisija muuttuisi myös sen 8 mm, mutta koska pulttijakoa ei mitata säteen suuntaisesti 5 pulttisessa vanteessa (vaan "vain joka toisesta pultista"), se reikä siirtyy vain jotain 3.7 mm ulospäin, joka taas tekee vain 7.4 mm lisää reikäkehän hakaisijaan (luvut vedetty hatusta, ei mitattu/laskettu)

jos pultijako mitattaisiin vierekkäisistä reijistä, reikäkehän halkaisijan muutos olis vielä pienempi...
Onko näin? :shock:
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

S202 kirjoitti:
napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kyllä se ihan neljä milliä ulospäin siirtyy se reikä
ei siirry, jos tarkkoja ollaan... eli jos se pultinreikä siirtyisi säteen suuntaisesti sen 4 mm, niin sitten se reikäkehän halkaisija muuttuisi myös sen 8 mm, mutta koska pulttijakoa ei mitata säteen suuntaisesti 5 pulttisessa vanteessa (vaan "vain joka toisesta pultista"), se reikä siirtyy vain jotain 3.7 mm ulospäin, joka taas tekee vain 7.4 mm lisää reikäkehän hakaisijaan (luvut vedetty hatusta, ei mitattu/laskettu)

jos pultijako mitattaisiin vierekkäisistä reijistä, reikäkehän halkaisijan muutos olis vielä pienempi...
Onko näin? :shock:
Ei ole. Pulttijako on nimenomaan reikäkehän halkaisija. Sitä ei todellakaan mitata sillain että vain joka toisen pultin etäisyys toisistaan.
S210 220 CDI A -02
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

MatKa kirjoitti:
Ei ole. Pulttijako on nimenomaan reikäkehän halkaisija. Sitä ei todellakaan mitata sillain että vain joka toisen pultin etäisyys toisistaan.
no nyt kyllä pomppas, tuota sä et usko itsekkään... googleta vaikka :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
körmy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 11.03.2005 22:24

Viesti Kirjoittaja körmy »

Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä olen sitten oppinut väärän tyylin :D yleisesti tuota kuitenkin käytetään, että 5 pulttinen mitataan "joka toisesta" pultista... siis niin että mitataan ensimmäisen reunasta kolmannen keskelle... olin vain unohtanut, että sillä saadaa juuri se "reikäkehä" selville :oops:

http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuulosti uskomattomalta ja niinhän se olikin. Mittasin äsken "joka toisen" pultin etäisyyden ja se oli n. 108mm. Mersun 112mm on reikäkehän halkaisia ihan niinkuin muissakin jaoissa :idea:
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

ne olis nyt navat ja levyt tuplajaolla. 70€ maksoi (sisältäen uusien jarrulevyjen hinta 40€ 2kpl. eli työstö maksoi 30€.) Uudet reiät tuli n. 4mm ulommas mitä alkuperäiset. 1cm taisi jäädä vielä tavaraa navan reunan ja reiän väliin.
S213 350CDI 4-MATIC -18
Vastaa Viestiin