Männän keraaminen pinnoite
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Männän keraaminen pinnoite
Lohko on koneistamossa ja Olisi tarkoitus Samalla pinnoittaa Wisecon männät keraamisella pinnoitteella. Oliskohan jollain oma kohtaisia kokemuksia moisesta pinnoitteesta ? Onko pinnoiteesta oikeasti hyötyä ?
Viimeksi muokannut EVO3 Clone, Su 22.08.2010 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitäisi ja venttiilin näkyvä osuus...vaikka mulla ei nyt just olekkaan niin tehty.
Tottakai on hyötyä, sitä vain on vaikea mitenkään todentaa tai mitata

Tottakai on hyötyä, sitä vain on vaikea mitenkään todentaa tai mitata

Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ilo kaasuhommien yhteydessä pinnotettin männät, ventiilit, pakopesä ja palotilat tuntui kestävän pikasen paremmin paineita ja hauskaa kaasua 

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

no eikös sillä pinnoitteella pyritä siihen lämpökuorman minimoimiseen ja sen nyt todentaa ainakin teoriassaveskola kirjoitti:
Tottakai on hyötyä, sitä vain on vaikea mitenkään todentaa tai mitata

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No pyritään ja siihenkin, että se lämpö alkaa pyörittämään turbon ropellia, eikä suinkaan vääntämään kantta solmuun.
Milläs sen todennat käytännössä mitä siellä tapahtuu kun syöttöä lisäämällä saa lämpöä just niin paljon kuin kantti kestää, ei sitä mistään lämpömittarista näe. Termostaatti vain aukeaa myöhemmin kuin normaalisti.
Jossakin lähes vakioautossa (eli tehtaan tehot * 2) ei tuommosilla pinnoitteilla ole mitään merkitystä...tai no ehkä jos ajaa nilkka suorana Helsingistä Nuorgamille
Mistäs muuten löytyy lähin edullinen
pinnoittaja, Varsinaissuomessa. Pitäisi taas pinnoitella seuraavat mäntäversiot
(vai pitäskö tehdä ihan itte, niin saa semmoset kun sattuu tulemaan, uuni puuttuu)
Milläs sen todennat käytännössä mitä siellä tapahtuu kun syöttöä lisäämällä saa lämpöä just niin paljon kuin kantti kestää, ei sitä mistään lämpömittarista näe. Termostaatti vain aukeaa myöhemmin kuin normaalisti.
Jossakin lähes vakioautossa (eli tehtaan tehot * 2) ei tuommosilla pinnoitteilla ole mitään merkitystä...tai no ehkä jos ajaa nilkka suorana Helsingistä Nuorgamille

Mistäs muuten löytyy lähin edullinen


Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo palotilojen pinnoittaminen on oma taiteenlajinsa ja kaikk tekijät ei varmasti saa myrkkyjään pysymään paikallaan kovin pitkään. Aika koville joutuu palotilassa tuo posliini.
Yksi vaihtoehto alumiinille on akadize tai mikäsenyt sitten suomeksi olisi. Jenkkien foorumilla törmäsin aiheeseen:
http://www.competitiondiesel.com/forums ... ost1203543
Yksi vaihtoehto alumiinille on akadize tai mikäsenyt sitten suomeksi olisi. Jenkkien foorumilla törmäsin aiheeseen:
http://www.competitiondiesel.com/forums ... ost1203543
diipa daapa...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
On monelaisia pinnoiteit noissa, 90 luvunalussa tarttui matkaan purkki missä luki vaan käyttö tarkoitus/ohjeet ei mitä sisältää(ruiskulla levittettin sopivaksi lämmitetyhin osiin) hyvin toimi
peli pysyi paremmin nipussa(ero huomasi myös toiminnassa muuten kovemmisa vedoissa)
peli pysyi paremmin nipussa(ero huomasi myös toiminnassa muuten kovemmisa vedoissa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Joskus kymmenisen vuotta sitten entinen työnantaja mietti pitäisikö perustaa keramisen pinnoituksen linja kun jouduttiin pinnoittamaan osia ranskassa... Suomessa ei pinnoitettu silloin. Ja se ei oikein sujuvasti se ranskisten kanssa asiointi pelannut. Silloin tosin kyse paperi ja kemianeollisuuden käyttämistä pinnoitteista. Ne oli paksuja keerroksia mitä niihin tehtiin... Kymppejä paksulti pinnoitetta niissä sovellutuksissa.
Mihin kohtaa männässä se pinnoite tulee? Kaiketi lakeen ainoastaan? Muualtahan se kasvattaisi mittoja niin että pytyt pitäisi isontaa pinnoitteen takia? Toisaalta sivuissa estäisi alumiinin kiinnitarttumisen pyttyihin ja ehkä mahdollistaisi suuremmat nopeudet männälle.
Mihin kohtaa männässä se pinnoite tulee? Kaiketi lakeen ainoastaan? Muualtahan se kasvattaisi mittoja niin että pytyt pitäisi isontaa pinnoitteen takia? Toisaalta sivuissa estäisi alumiinin kiinnitarttumisen pyttyihin ja ehkä mahdollistaisi suuremmat nopeudet männälle.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Lämmöneristekeraami tulee vain männän lakeen. Männän helmaan on sitten oma aineensa, joka pienentää kitkaa.
Tuota kannen pinnoittamista samalla suositellaan sen takia, kun mäntä on "eristetty" niin kaikki se lämpö menee kanteen.
Ihan vakiossakin on kyllä kansi kovilla, kun oikein kiusataan ja käytetään väärin. Samalla vaivalla se miltei menee kanteenkin kuin mäntiin. Kannethan noista on halkeillut vaikka männillä on ollut ihan ok oltavat...mutta tässä taidetaan puhua bensakoneesta eikä dieselistä mistä itse höpäjän ?
Tuota kannen pinnoittamista samalla suositellaan sen takia, kun mäntä on "eristetty" niin kaikki se lämpö menee kanteen.
Ihan vakiossakin on kyllä kansi kovilla, kun oikein kiusataan ja käytetään väärin. Samalla vaivalla se miltei menee kanteenkin kuin mäntiin. Kannethan noista on halkeillut vaikka männillä on ollut ihan ok oltavat...mutta tässä taidetaan puhua bensakoneesta eikä dieselistä mistä itse höpäjän ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Tuollaiset ?
Ei kai niille mitään tarvitse tehdä, ne pitävät kannentiivisteen hyvin paikallaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Kyllä noi urat kannattaa jättää tuolleen, sillain ne on kaikissa superturboissa. Itseasiassa juuri noiden urien takia vaihdoin koko lohkon, siis uralliseksi. Siihen lohkon toiseen päähän ne on tehnyt vielä uran erikseen, ettei kannentiiviste pullahda ulos.
Aine on powerkote cbc1.
http://www.speedwaymotors.com/CBC1-Powe ... ,2159.html
Tuo on hyvä busines pinnoittaa noita mäntiä 50€ kipalehintaan

Aine on powerkote cbc1.
http://www.speedwaymotors.com/CBC1-Powe ... ,2159.html
Tuo on hyvä busines pinnoittaa noita mäntiä 50€ kipalehintaan

Lisää tietoa: www.skg.fi
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
minä taas hankn 2.6 lohkon juuri noiden perkeleen urien takia
tee siinä nyt sitten liekkirenkaita lohkoon, kun toinen reuna puhkee "vesikanavaan"

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No älä laita renkaita
Tuon keraamipinnoitteen laittaminen on kohtuu haastavaa. En suosittele jollei ole jotain harjoittelukappaletta ensin. Tarvitaan puhalluslaitteisto pinnan puhdistamiseen ja uuni, sekä kynäruisku. Lopuksi se "kiilloitetaan".
Ohjeet löytynevät netistäkin.
Ongelmaksi muodostunee tuon aineen hankkiminen suomeen, valmistaja kun ei myy eikä anna myydä sitä kuin virallisille maahantuojille. Ne taasen ottavat vähän eri hintaa mitä noi jenkkienhinnat on.
Suomessa: Tech Line CBC2 3 oz Palotilapinnoite Ei varastossa 92,75 €

Tuon keraamipinnoitteen laittaminen on kohtuu haastavaa. En suosittele jollei ole jotain harjoittelukappaletta ensin. Tarvitaan puhalluslaitteisto pinnan puhdistamiseen ja uuni, sekä kynäruisku. Lopuksi se "kiilloitetaan".
Ohjeet löytynevät netistäkin.
Ongelmaksi muodostunee tuon aineen hankkiminen suomeen, valmistaja kun ei myy eikä anna myydä sitä kuin virallisille maahantuojille. Ne taasen ottavat vähän eri hintaa mitä noi jenkkienhinnat on.
Suomessa: Tech Line CBC2 3 oz Palotilapinnoite Ei varastossa 92,75 €
Lisää tietoa: www.skg.fi
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Eipä se liene kellekään ollut epäselvää etteikö tehtaan pinnotteet pysyisi eri luotettavasti kiinni. Mutta näin kotikäytössä ja jälkipinnoituksessa on vähän hankalampi päästä käsiksi sellaisiin laitteisiin. Kyllä nuokin on pysynyt kiinni mitä olen juttuja kuunnellut, tarvii toki huolelliset pohjustukset ms.
ja kehittyyhän nämä jälkiasennus/kotitarve pinnoittajienkin aineet jatkuvasti... 15-20 vuotta sitten oli varmasti huonommat aineet tehtaillakin käytössä, mitä nyt saa "tarvikkeena"MJF kirjoitti:Eipä se liene kellekään ollut epäselvää etteikö tehtaan pinnotteet pysyisi eri luotettavasti kiinni. Mutta näin kotikäytössä ja jälkipinnoituksessa on vähän hankalampi päästä käsiksi sellaisiin laitteisiin. Kyllä nuokin on pysynyt kiinni mitä olen juttuja kuunnellut, tarvii toki huolelliset pohjustukset ms.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kiinnostais kuulla ja lukea kokemuksia tämän myynnissä olevan pinnoitteen käytöstä näissä harrastevehkeissä, niin kun keskustelun aloittajakin oli kirjoittanut. Vaan ne jotka tietää ei yleensä foorumeilla huutele.
Harmittaa vaan jos tästäkin aiheesta tulee taas yks väittely lisää sinne muiden joukkoon...

Harmittaa vaan jos tästäkin aiheesta tulee taas yks väittely lisää sinne muiden joukkoon...
IG: @pyrytakkunen
[quote="PTracing"]Kiinnostais kuulla ja lukea kokemuksia tämän myynnissä olevan pinnoitteen käytöstä näissä harrastevehkeissä, niin kun keskustelun aloittajakin oli kirjoittanut. Vaan ne jotka tietää ei yleensä foorumeilla huutele.
quote]
Kokeiltu on ja toimii, ja pysyy kun hyvin tekee
ja tulee seuraavaankin koneeseen 

Kokeiltu on ja toimii, ja pysyy kun hyvin tekee


Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Oliko vaikutusta esim pakolämpöihinAllu D. kirjoitti:Kokeiltu on ja toimii, ja pysyy kun hyvin tekeeja tulee seuraavaankin koneeseen


Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Nopeakäyntisen esikammio diesel-moottorin palotilassa oleviin kone-elimiinrumilus kirjoitti:Kun kerrotte kokemuksista, niin olisi hyvä kun kertoisitte konkreettisesta kohteesta, missä keraamipinnoitetta on käytetty.
Eli, onko käytetty keraamista pinnoitetta männän laessa ja mahdollisesti missä moottorityypissä.....höyrykoneessa...bensiinimoottorissa...dieselmoottorissa yms.



Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
OM601 jossa OM603:n turbomännät pinnoitettu. Ajettu nyt reilusti yli 15 000 km. Ahtopaine vaatimattomat 1,2 bar.
Aine on cbc1.
Noissa on muuten sellaisia patentteja ja tuotekehitystä sekä testausta vähän eri aiheyhteydessä takana, että rumiluksenkin kannattaisi olla ihan hiljaa, kun ei tiedä kyseisistä aineista hölkäsen pöläystä
Aine on cbc1.
Noissa on muuten sellaisia patentteja ja tuotekehitystä sekä testausta vähän eri aiheyhteydessä takana, että rumiluksenkin kannattaisi olla ihan hiljaa, kun ei tiedä kyseisistä aineista hölkäsen pöläystä

Lisää tietoa: www.skg.fi
tuolla on hyvät kuvat ja selostus erityövaiheista, tässä pinnoitus asiassa... siis meille maallikoille/normaali kuolevaisille
olisko peräti veskolan männät kyseessä
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447

olisko peräti veskolan männät kyseessä

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tuossa linkissä Tuulilasi testaa BMV:n suoraa kutosta kyseisellä keraamipinnoitteilla noin 10-vuotta sitten.napa kirjoitti:tuolla on hyvät kuvat ja selostus erityövaiheista, tässä pinnoitus asiassa... siis meille maallikoille/normaali kuolevaisille![]()
olisko peräti veskolan männät kyseessä![]()
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/test ... ipinnoitus
Harrastelijat pääsevät tutustumaan kyseiseen menetelmään.
Niinkuin aikaisemmassa kirjoituksessani kirjoitin, kun pääsin konkreettisesti paikan päällä vuonna 1987 ensimmäisenä maailmassa keraamipinnoitettua dieselmoottoria testausta katsomaan. 50- prosentin hyötysuhteen ylitys oli tuolloin myös sensaatio polttomoottori historiassa.
Eli aika vaatimattomissa hyötysuhteissa mennään vieläkin.
Suuremmat hyödyt tulevat keraamisilla pinnoitetuilla varustetuille moottoreille vasta, kun ruiskutuspaineita 20-kertaistettiin ja ahtopaineita viisinkertaistettiin. Plasmaruiskutuksella toteutettu liittäminen on varmalla pohjalla, mutta nämä nyt puheenaolevat teknologiat kemiallisesti reagoivat ovat dieseleissä arvoituksellinen kestävyyden suhteen.