Männän keraaminen pinnoite

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Männän keraaminen pinnoite

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Lohko on koneistamossa ja Olisi tarkoitus Samalla pinnoittaa Wisecon männät keraamisella pinnoitteella. Oliskohan jollain oma kohtaisia kokemuksia moisesta pinnoitteesta ? Onko pinnoiteesta oikeasti hyötyä ?
Viimeksi muokannut EVO3 Clone, Su 22.08.2010 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eikös pitäis pinnottaa kannesta palotila samalla?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäisi ja venttiilin näkyvä osuus...vaikka mulla ei nyt just olekkaan niin tehty.

Tottakai on hyötyä, sitä vain on vaikea mitenkään todentaa tai mitata
:roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ilo kaasuhommien yhteydessä pinnotettin männät, ventiilit, pakopesä ja palotilat tuntui kestävän pikasen paremmin paineita ja hauskaa kaasua :lol:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
Tottakai on hyötyä, sitä vain on vaikea mitenkään todentaa tai mitata
:roll:
no eikös sillä pinnoitteella pyritä siihen lämpökuorman minimoimiseen ja sen nyt todentaa ainakin teoriassa :wink: "komian tähärehän" niitä ei pinnoitella...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No pyritään ja siihenkin, että se lämpö alkaa pyörittämään turbon ropellia, eikä suinkaan vääntämään kantta solmuun.

Milläs sen todennat käytännössä mitä siellä tapahtuu kun syöttöä lisäämällä saa lämpöä just niin paljon kuin kantti kestää, ei sitä mistään lämpömittarista näe. Termostaatti vain aukeaa myöhemmin kuin normaalisti.

Jossakin lähes vakioautossa (eli tehtaan tehot * 2) ei tuommosilla pinnoitteilla ole mitään merkitystä...tai no ehkä jos ajaa nilkka suorana Helsingistä Nuorgamille :roll:

Mistäs muuten löytyy lähin edullinen :lol: pinnoittaja, Varsinaissuomessa. Pitäisi taas pinnoitella seuraavat mäntäversiot :roll: (vai pitäskö tehdä ihan itte, niin saa semmoset kun sattuu tulemaan, uuni puuttuu)
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tuo palotilojen pinnoittaminen on oma taiteenlajinsa ja kaikk tekijät ei varmasti saa myrkkyjään pysymään paikallaan kovin pitkään. Aika koville joutuu palotilassa tuo posliini.

Yksi vaihtoehto alumiinille on akadize tai mikäsenyt sitten suomeksi olisi. Jenkkien foorumilla törmäsin aiheeseen:

http://www.competitiondiesel.com/forums ... ost1203543
diipa daapa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

On monelaisia pinnoiteit noissa, 90 luvunalussa tarttui matkaan purkki missä luki vaan käyttö tarkoitus/ohjeet ei mitä sisältää(ruiskulla levittettin sopivaksi lämmitetyhin osiin) hyvin toimi
peli pysyi paremmin nipussa(ero huomasi myös toiminnassa muuten kovemmisa vedoissa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Martelius näyttäisi tekevän ko.pinnoituksia, hintaa noin 50e per. muki.
Tarkoitus on pinnoittaa pelkät männät nämähän otta kovimman löylyn vastaan sekä lämmön johtavuus näistä on huonoin, kannessa lämpö ongelma ei ole niin suuri murhe kuin männissä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Joskus kymmenisen vuotta sitten entinen työnantaja mietti pitäisikö perustaa keramisen pinnoituksen linja kun jouduttiin pinnoittamaan osia ranskassa... Suomessa ei pinnoitettu silloin. Ja se ei oikein sujuvasti se ranskisten kanssa asiointi pelannut. Silloin tosin kyse paperi ja kemianeollisuuden käyttämistä pinnoitteista. Ne oli paksuja keerroksia mitä niihin tehtiin... Kymppejä paksulti pinnoitetta niissä sovellutuksissa.

Mihin kohtaa männässä se pinnoite tulee? Kaiketi lakeen ainoastaan? Muualtahan se kasvattaisi mittoja niin että pytyt pitäisi isontaa pinnoitteen takia? Toisaalta sivuissa estäisi alumiinin kiinnitarttumisen pyttyihin ja ehkä mahdollistaisi suuremmat nopeudet männälle.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lämmöneristekeraami tulee vain männän lakeen. Männän helmaan on sitten oma aineensa, joka pienentää kitkaa.

Tuota kannen pinnoittamista samalla suositellaan sen takia, kun mäntä on "eristetty" niin kaikki se lämpö menee kanteen.

Ihan vakiossakin on kyllä kansi kovilla, kun oikein kiusataan ja käytetään väärin. Samalla vaivalla se miltei menee kanteenkin kuin mäntiin. Kannethan noista on halkeillut vaikka männillä on ollut ihan ok oltavat...mutta tässä taidetaan puhua bensakoneesta eikä dieselistä mistä itse höpäjän ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Bensa koneella mennään, 2,3 lohkossa on sylinteriputkien välissä vesiura jonka päistä on kanavat kanteen. Uran syvyys jotain 5mm. Onko muissa lohkoissa vastaava vesiura ja olisko uralle tehtävä jotain, noin kestävyyden kannalta katsottuna.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuva

Tuollaiset ?

Ei kai niille mitään tarvitse tehdä, ne pitävät kannentiivisteen hyvin paikallaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Kyllä samat urat on kyseessä, onko parempi jättää urat alkuperäiseen asuun vai..
Männät ovat näköjään saaneet keraamit pintaan, kenen valmistajan ainetta mahtaa olla. Lohkon kyljessä taitaa olla myös ahtimen öljyn syöttönippa kun tarkemmin katselee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä noi urat kannattaa jättää tuolleen, sillain ne on kaikissa superturboissa. Itseasiassa juuri noiden urien takia vaihdoin koko lohkon, siis uralliseksi. Siihen lohkon toiseen päähän ne on tehnyt vielä uran erikseen, ettei kannentiiviste pullahda ulos.

Aine on powerkote cbc1.

http://www.speedwaymotors.com/CBC1-Powe ... ,2159.html

Tuo on hyvä busines pinnoittaa noita mäntiä 50€ kipalehintaan
:roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Ok ! annetaan uran olla rauhassa.
Onko CBC1 siveltävä tuote vai ruiskutettava, hinta ainakin on kohdallaan.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:sillain ne on kaikissa superturboissa.
Pois lukien moniventtiilit.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

minä taas hankn 2.6 lohkon juuri noiden perkeleen urien takia :x tee siinä nyt sitten liekkirenkaita lohkoon, kun toinen reuna puhkee "vesikanavaan"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No älä laita renkaita :roll:

Tuon keraamipinnoitteen laittaminen on kohtuu haastavaa. En suosittele jollei ole jotain harjoittelukappaletta ensin. Tarvitaan puhalluslaitteisto pinnan puhdistamiseen ja uuni, sekä kynäruisku. Lopuksi se "kiilloitetaan".

Ohjeet löytynevät netistäkin.

Ongelmaksi muodostunee tuon aineen hankkiminen suomeen, valmistaja kun ei myy eikä anna myydä sitä kuin virallisille maahantuojille. Ne taasen ottavat vähän eri hintaa mitä noi jenkkienhinnat on.

Suomessa: Tech Line CBC2 3 oz Palotilapinnoite Ei varastossa 92,75 €
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
EVO3 Clone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Martelius käyttää CBC2/CBX pinnoiteissa samaa työmenetelmää josta Veskola kirjoitti, uskoisin tuoteen jälleenmyyjän tietävän mistä puhuu..
Hinta ero pinnoitteen ja valmiin tuotteen välillä jää sen verran pieneksi joten taidan kiikuttaa ne Marteliukselle.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Eipä se liene kellekään ollut epäselvää etteikö tehtaan pinnotteet pysyisi eri luotettavasti kiinni. Mutta näin kotikäytössä ja jälkipinnoituksessa on vähän hankalampi päästä käsiksi sellaisiin laitteisiin. Kyllä nuokin on pysynyt kiinni mitä olen juttuja kuunnellut, tarvii toki huolelliset pohjustukset ms.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

MJF kirjoitti:Eipä se liene kellekään ollut epäselvää etteikö tehtaan pinnotteet pysyisi eri luotettavasti kiinni. Mutta näin kotikäytössä ja jälkipinnoituksessa on vähän hankalampi päästä käsiksi sellaisiin laitteisiin. Kyllä nuokin on pysynyt kiinni mitä olen juttuja kuunnellut, tarvii toki huolelliset pohjustukset ms.
ja kehittyyhän nämä jälkiasennus/kotitarve pinnoittajienkin aineet jatkuvasti... 15-20 vuotta sitten oli varmasti huonommat aineet tehtaillakin käytössä, mitä nyt saa "tarvikkeena" :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kiinnostais kuulla ja lukea kokemuksia tämän myynnissä olevan pinnoitteen käytöstä näissä harrastevehkeissä, niin kun keskustelun aloittajakin oli kirjoittanut. Vaan ne jotka tietää ei yleensä foorumeilla huutele. :(

Harmittaa vaan jos tästäkin aiheesta tulee taas yks väittely lisää sinne muiden joukkoon...
IG: @pyrytakkunen
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Jossain vaiheessa syksynmittaan kun jaksan toyotan tekniikan purkaa niin näkee onko pysyny pinnoitteet. käyttö on ainakin ollu aika rankkkaa ja lämpöä ja ahtoa on piisannu, nyt koneen aukaisu alakerta vaurion takia.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

[quote="PTracing"]Kiinnostais kuulla ja lukea kokemuksia tämän myynnissä olevan pinnoitteen käytöstä näissä harrastevehkeissä, niin kun keskustelun aloittajakin oli kirjoittanut. Vaan ne jotka tietää ei yleensä foorumeilla huutele. :( quote]

Kokeiltu on ja toimii, ja pysyy kun hyvin tekee :wink: ja tulee seuraavaankin koneeseen 8)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Allu D. kirjoitti:Kokeiltu on ja toimii, ja pysyy kun hyvin tekee :wink: ja tulee seuraavaankin koneeseen 8)
Oliko vaikutusta esim pakolämpöihin :?: Mietin vaan että jos lämpöä ei pääse johtamaan kanteen ja mäntiin niin pakolämmöt nousee ja niitä pitänee tulkita erillaisia raja-arvoja noudattaen jne :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

rumilus kirjoitti:Kun kerrotte kokemuksista, niin olisi hyvä kun kertoisitte konkreettisesta kohteesta, missä keraamipinnoitetta on käytetty.

Eli, onko käytetty keraamista pinnoitetta männän laessa ja mahdollisesti missä moottorityypissä.....höyrykoneessa...bensiinimoottorissa...dieselmoottorissa yms.
Nopeakäyntisen esikammio diesel-moottorin palotilassa oleviin kone-elimiin :wink: Onhan nuita pinnoiteltu pidempäänkin jo, MauriH:lla tais olla aikoinaan ensimmäisiä forumilla, oliko joskus 3-4 vuotta sitten :roll: Ainakaan tiedossani ei ole ensimmäistäkään nopeakäyntistä diesel-moottoria, joka olisi tuhoutunut pinnoituksen vuoksi :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

OM601 jossa OM603:n turbomännät pinnoitettu. Ajettu nyt reilusti yli 15 000 km. Ahtopaine vaatimattomat 1,2 bar.

Aine on cbc1.

Noissa on muuten sellaisia patentteja ja tuotekehitystä sekä testausta vähän eri aiheyhteydessä takana, että rumiluksenkin kannattaisi olla ihan hiljaa, kun ei tiedä kyseisistä aineista hölkäsen pöläystä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuolla on hyvät kuvat ja selostus erityövaiheista, tässä pinnoitus asiassa... siis meille maallikoille/normaali kuolevaisille :D

olisko peräti veskolan männät kyseessä :roll:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:tuolla on hyvät kuvat ja selostus erityövaiheista, tässä pinnoitus asiassa... siis meille maallikoille/normaali kuolevaisille :D

olisko peräti veskolan männät kyseessä :roll:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447
Tuossa linkissä Tuulilasi testaa BMV:n suoraa kutosta kyseisellä keraamipinnoitteilla noin 10-vuotta sitten.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/test ... ipinnoitus
Harrastelijat pääsevät tutustumaan kyseiseen menetelmään.
Niinkuin aikaisemmassa kirjoituksessani kirjoitin, kun pääsin konkreettisesti paikan päällä vuonna 1987 ensimmäisenä maailmassa keraamipinnoitettua dieselmoottoria testausta katsomaan. 50- prosentin hyötysuhteen ylitys oli tuolloin myös sensaatio polttomoottori historiassa.
Eli aika vaatimattomissa hyötysuhteissa mennään vieläkin.
Suuremmat hyödyt tulevat keraamisilla pinnoitetuilla varustetuille moottoreille vasta, kun ruiskutuspaineita 20-kertaistettiin ja ahtopaineita viisinkertaistettiin. Plasmaruiskutuksella toteutettu liittäminen on varmalla pohjalla, mutta nämä nyt puheenaolevat teknologiat kemiallisesti reagoivat ovat dieseleissä arvoituksellinen kestävyyden suhteen.
Vastaa Viestiin