Minkä valitsisin?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Justus
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Minkä valitsisin?

Viesti Kirjoittaja Justus »

Moi,

Päädyin tälle palstalle, kun olen aikeissa hankkia mersun itselleni seuraavaksi autoksi ja sen valintaan kaipaisin hieman apua.

Olen parhaillaan komennuksella Ruotsissa ja täällä nuo autot ovat todella halpoja Suomeen verrattuna, joten valinnanvaraa on huomattavasti enemmän. Olen kuitenkin päätynyt C sarjaan ja ehdottomasti dieseliin, eli vaihtoehdot ovat 200/220/270 mallit.

Hinnaltaan 200 ja 220 on melkein samoja, joten niiden osalta taidan kallistua 220:n puoleen, ellei jollain ole jotain negatiivista juuri tästä mallista? Käsittääkseni niiden ainoa ero on tehoissa? Mutta suurempi kysymys on että kannattaako maksaa noin 4000 euroa enemmän 270:stä? Eikö se kuitenkin ole sama auto koriltaan 220:een verrattuna, ainoastaan moottori on suurempi, jonka myötä myös muut kulut ovat suuremmat (vakuutukset, polttoaine ym.)? No tietysti tehokkaampi auto on aina mukavampi, mutta eikö 220:lläkin pärjää, kun ajelee 90% matka-ajoa!?

Toinen kysymys koskee lähinnä C sarjan tiloja, että ovatko ne käytännössä riittävät myös sedanissa? Koeajolla ja liikkeessa autossa istuneena en juurikaan huomannut liiallista ahtautta, mutta tosin silloin ei autossa ollutkaan 5 henkeä matkalla esim. laskettelemaan :roll:

Kaikki muutkin kommentit C sarjan mersuista, niiden hyvistä ja huonoista puolista, ovat erittäin tervetulleita!
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja enska »

Tervetuloa foorumille :D

C sarja ei ole kovin tuttu, mutta laitetaan nyt jotain tähän.

220D:n naftapumppu on Lucasin valmistetta ja on vähän hapero tekele+kallis uusia.
Kyllä monet tolla 220:selläkin ajelee, että ei se täys susi ole :wink:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Matti R
Mersumies
Mersumies

Re: Minkä valitsisin?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Justus kirjoitti:Moi,

Päädyin tälle palstalle, kun olen aikeissa hankkia mersun itselleni seuraavaksi autoksi ja sen valintaan kaipaisin hieman apua.

Olen parhaillaan komennuksella Ruotsissa ja täällä nuo autot ovat todella halpoja Suomeen verrattuna, joten valinnanvaraa on huomattavasti enemmän.
Tervetuloa mukaan!!

Juu, Suomen hintoihin verrattuna autot ovat varmasti halpoja Ruotsissa, mutta vielä halvempia Mersut ovat Saksassa, ja myös valinnanvaraa on enemmän. Eli suosittelen tutustumaan myös Saksan tarjontaan. Välittäjiä löytyy useita jotka voivat tarvittaessa auttaa hankinnassa ja yli6kk rekisteröinnissä.

Auton valinta on makuasia. Itse en ostaisi niin pientä autoa kuin C-mersu, varsinkin jos on muuttoautovähennys käytettävissä.

Onnea matkaan valintaan!!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-72 mr, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 560 SL -88
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Eli taitaa olla kyseessä uudempi W203-malli (2000- ), kun 270 on myös mainittu :?:
Nämä ovat CDI-suoraruiskutusmoottoreilla, jotka ovat kaikki Boschin pumpuilla.
petri.n
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jos otat CDI versiona niin melkein sama otatko 200 vai 220 ja ei ole sitten niitä pumppu ongelmia .Tila on meillä ainakin riittänyt sedanissa,mutta farmari on käytännöllisempi.Muuten hyvä ja varmatoiminen.Jos taas tarvitsee voimaa ja haluaa pitää joskus hauskaa niin silloin ehdottomasti 270 CDI.Mutta on huomattavasti kalliimpi vaihtoauto markkinoilla.Jotenka summa summaarum ota mikä tahansa niin saat HYVÄN AUTON. :D
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja enska »

Leka kirjoitti:Eli taitaa olla kyseessä uudempi W203-malli (2000- ), kun 270 on myös mainittu :?:
Nämä ovat CDI-suoraruiskutusmoottoreilla, jotka ovat kaikki Boschin pumpuilla.
Ihmettelinkin tota 270:stä itsekkin, mutta onhan tuo W203 olemassa :wink:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Justus kirjoitti:...Hinnaltaan 200 ja 220 on melkein samoja, joten niiden osalta taidan kallistua 220:n puoleen, ellei jollain ole jotain negatiivista juuri tästä mallista?
Jos hinta on sama, C220CDI on hyvä valinta. Itse meinasin aikanaan hankkia C200CDI:n ja chipata sen. 200- ja 220- koneethan kun ovat ihan samat. Tehoero tulee tietokoneelta. Mutta koska voimansiirrossa on jotain pientä eroa 220:n hyväksi, 220 on varmasti parempi vaihtoehto.
Justus kirjoitti:...Mutta suurempi kysymys on että kannattaako maksaa noin 4000 euroa enemmän 270:stä?...
...tietysti tehokkaampi auto on aina mukavampi, mutta eikö 220:lläkin pärjää, kun ajelee 90% matka-ajoa!?
Varmasti 220:llä pärjää, mutta ero 220:llä ja 270:llä on kuin vertaisi kaksitaso-Fokkeria ja Hornetia. 270 on niin paljon muhkeampi kulkija, että suomenkielen rajoitteet tulevat kuvaamisen esteeksi. Ero tulee esiin juuri käytännön suorituskyvyssä - erityisesti ohituksissa kun liikemäärää aletaan lisätä maantienopeudesta lähtien.
Justus kirjoitti:Toinen kysymys koskee lähinnä C sarjan tiloja, että ovatko ne käytännössä riittävät myös sedanissa? Koeajolla ja liikkeessa autossa istuneena en juurikaan huomannut liiallista ahtautta, mutta tosin silloin ei autossa ollutkaan 5 henkeä matkalla esim. laskettelemaan
Jos autossa on sound system, se rajoittaa sedanin tavaratilaa katosta juuri strategisen verran. Tämä tuli esiin viikko sitten juuri laskettelureissulla kun pakkasin kovia matkalaukkuja ja pulkkia peräkonttiin. Mutta muuten peräkontti kyllä ihan piisaa, vaikkei suuri olekaan. CLK:ssa olleita kaatuvia takaselkänojia olen kovasti kaivannut...

-T
Justus
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Hinnat

Viesti Kirjoittaja Justus »

Kiitoksia vastauksista, taitaa olla aika aktiivinen palsta :) ...

Niin tosiaan jos ensimmäisestä postauksesta jäi epäselväksi niin uutta autoa olen hakemassa, kun on tuo muuttoauto optio käytössä.

Hinnoista vielä sen verran, kun niitä ohimennen sivuttiin, että ne ovat täällä aika lähellä Saksan hintoja esim. C200 Cdi Ruotsissa ~30000 ja Saksassa 28536€. Varusteiden eroista en tosin tiedä, mutta oletan niiden olevan suurinpiirtein samat. Tuon 1500 takia en jaksa kikkailla rekisteröinnin kanssa.

Se mikä minua on eniten ihmetyttänyt on Suomen Taxfree hinnat. Nimittäin jos ostan Suomesta Taxfree auton ja tuon sen tänne, jolloin joudun maksamaan siitä 25% alv veroa tänne, tulee siitä kalliimpi kuin täältä verollisena ostettu auto! Olen aina luullut että Suomeen myytävien autojen tehdashinnat ovat halvemmat kuin muilla, eli sen mukaan myös auto kannattaisi ostaa Suomesta tai sitten olen ymmärtänyt koko verotuksen väärin?! :roll:
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Hinnat

Viesti Kirjoittaja IP »

Justus kirjoitti: Se mikä minua on eniten ihmetyttänyt on Suomen Taxfree hinnat. Nimittäin jos ostan Suomesta Taxfree auton ja tuon sen tänne, jolloin joudun maksamaan siitä 25% alv veroa tänne, tulee siitä kalliimpi kuin täältä verollisena ostettu auto! Olen aina luullut että Suomeen myytävien autojen tehdashinnat ovat halvemmat kuin muilla, eli sen mukaan myös auto kannattaisi ostaa Suomesta tai sitten olen ymmärtänyt koko verotuksen väärin?! :roll:
Noin keskimäärin kyseinen väite kuulemma pitääkin paikkaansa, mutta Mersu taitaa olla niitä harvoja automerkkejä, joiden tehdashinnat ovat samat riippumatta siitä, mihin maahan ne myydään ja se lieneekin osasyynä siihen, miksi niiden hinnat niin tolkuttomia täällä ovatkin.

Noihin hintoihin liittyen voisi muuten todeta, että esimerkiksi BMW:n 5-sarjan hinnat alkaen -malli on edelliseen malliin verrattuna lähentynyt merkittävästi Mersun E-sarjan lähtöhintaa ja myös Audi A6 -sarjan hinnat ovat vuosien saatossa nousseet edellisiin malleihin verrattuna, että ilmeisesti sama ilmiö alkaa olla näkyvissä muidenkin merkkien kohdalla.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Täytyy vain mainita muutama asia ruotsin autoista.
Autot ovat AINA olleet paremmin varustettuja perus mallissaan kuin saksassa(asiakas vaatimus jne.).

Tietenkin kun saksassa on "paljon" ostajia niin jotkut ostavat hyvin varustettuja malleja, rahalla kun saa.
Muut ovat saksan/suomen(vero!!) mallia joissa ei ole mitään ylimääräistä.

Ruotsin autot ovat edelleenkin paremmin varustettuja kuin saksassa vaikkei ero ole suuri. Erot liittyy ensisiaisesti talvi varustukseen, isompi akku lampunpesimet ja lämmitettävät etupenkit. Viime vuonna oli jopa Webasto ruotsi paketissa muttei enää,( tarkistin asian). :o

Hinnat ovat liki sammat kuin saksassa ja kun varustukset ottaa huomioon niin ero on tosi pieni tai ei olenkaan.

Ostaessa auton ruotsista saa kans täysvakuutuksen kaupan päälle(siis tartee vain ottaa puolivakuutus itse) joka on voimassa ruotsissa ja kaventaa hinta eroa sekin.

Ruotsin käytettyjen diesel autojen hinnat ovat alhaisemmat kuin saksassa koska diesellit eivät ole arvossaan ruotsissa.
Autoja on "vähän" ja valinnan vara on pienempi kuin saksassa ja ilmasto on armoton autoille täällä myös.

Ehdottomasti UUDISTETTU c220cdi jossa on muutakin eroja eikä vaan elektroniikka, verratuna c200cdi kuten värinöitä vähentävät "tasoitusaxelit?=balansaxlar) ja valintana partikkeli filteri (saa kans 200cdihin, kannattaa ostaa!).

Muuten..c270cdi poistuu valmistuksesta ja korvataan aluksi V6-3lit myöhään syksyllä koska se ei täytä pakokaasu arvoja tai toisin sanottuna ei haluta satsata siihen koska uudet moottorit ovat jo tulossa.
E270cdi korvataan E280cdi:llä joka on E320cdin kuristettu versio. :D

Paranna myös ruoste suojausta HETI jos kerran uuden ostat("turha" sitä ruosteen päälle on suojata myöhemmin).
Takuut ovat arvottomia paperin töherryksiä!.
Puhtaaseen autoon se on paras tehdä joka on minun hekilökohtainen näkemys!!
SORI en halua pelotella ruosteella uuden auton ostoa, joka kohtaa kaikkia autoja ennemin tai myöhemmin jos niitä käytetään talvisin... "vain neuvoa,turhaan ehkä, no jaa"
Muista myös että hinnat ovat ohje hintoja..

Onnea vaan auton ostolle ja hyvä auto muuten....

Tulipahan muokattua kerran jos toisenkin ettei vain tulis virheitä :wink:
A170cdi-00 1999-
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...jos hinta on sama, C220CDI on hyvä valinta...
Ja vielä parempi, jos valitset xenon-valoilla. Sain tänään huollosta laina-auton, jossa on xenonit. Elämäni ensimmäinen omakohtainen xenon-kokemus ratin häikäisemättömältä puolelta. Että on hyvät!

-T
Vastaa Viestiin