W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Tuli viikko sitten pakkaset ja alkoi volista kun kiihdyttää normaalisti. Kuulostaa laakeriääneltä, ei kylläkään pyöränlaakerin jurinalta vaan huomattavasti korkeampi ääni. Kylmemmällä kelillä volina ei katkea vaikka vaihtaa vaihteen ja äänen korkeus nousee koko ajan. Noin 90 vauhdissa loppuu. Helpoiten kuuluu kolmosella ja nelosella. Kovemmalla pakkasella kuuluu myös kakkosella ja vitosella. Kovalla pakkasella sain sen kuulumaan myös kun löysäs vaihde päällä kaasun. Ääni ei lopu heti kun painaa kytkimen pohjaan vaan vaimenee sen jälkeen kun veto häipyy. Joskus jää hetkeksi kuulumaan vaikka kytkin pohjassa.

Äänen korkeus on riippuvainen renkaiden pyörimisnopeudesta ja veto saa sen kuulumaan.

Tuntuu kuuluvan keskeltä autoa, tai vänkärin jalkatilasta. Hankala sanoa mistä.

Äänen alkamisen jälkeen on vaihdettu laatikkoon öljyt sekä perän öljyt tarkistettu. Laatikossa ei ollut mitään palasia öljyn mukana.
Kardaanin tukilaakeri vaihdettu. Rättinivel vaihdettu viime kesänä+ kaikki moottorin ja laatikon tukityynyt.

Vaihdelaatikko pelaa hyvin. Eihän näissä laatikoissa ole ollut ongelmia eihän? Voiko kytkin ääntää? Mystinen juttu tai todella kallis.

Kellään kokemuksia vastaavasta? :shock:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kytkimen painelaakeri tai moniurahihna??
ML W164
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Sain sen kuvan että epäilet äänen tulevan jostain takaa ?
Jos näin :

Nosta auto ylös niin, että saat myös takapyörät ylös.
Auto käymään , vaihde 3:lle ja hieman kierroksia .
Sitten alle kuuntelmaan mistä ääni oikeasti tulee.



Alkaako ääni uudestaan kun vauhti menee yli 110-120 km/h
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Moniurahihna kyllä pärisee mutta äänen korkeus kasvaa vaikka vaihtaa vaihteen välissä, eli ei ole riippuvainen moottorin kierroksista vaan vauhdista ja väännöstä.

On sellainen laakerin ulina ja kuuluu silloin kun vedättää ja kylmällä vika pahenee. Plussa kelillä ei kuulu. Ääni ei ala uudestaa 90 jälkeen vaan menee niin korkeaksi että häipyy kokonaan.

Hankala kuulla mistä ääni kuuluu. Perästä ei ainakaan, keskeltä tai keulasta.

Voisko tuo painelaakeri pitää ulinaa väännön mukaan? Kytkimen painaminen ei lopeta ääntä aina vaan jää joskus volisemaan vaikka kytkin pohjassa ja koskaan se ei lopu heti kun painaa kytkintä.

Huomen aamulla pakkasta niin jospa pääsis kuunteleen taas ulinaa.
Kippari76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 24.12.2008 21:42
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kippari76 »

Joko tähän on löytynyt ratkaisua,sama ulina alkoi nyt omassakin kulkineessa ja oireilee juurikin samalla tavalla :(
Avatar
nortti85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 01.08.2005 22:02
Paikkakunta: Alahärmä

Viesti Kirjoittaja nortti85 »

Kardaanin tulilaakeri siellä 90% varmanti ääntää. Useissa mersuilla huomannut tuon saman vian. juurikin kovalla pakkasella. Liekko ollut jotain sekunda laakereita mitä noihin kardaanin kannatin kumeihin on laitettu.

Tai sitten laakereissa oleva vaseliini ei sovellu pakkaselle.

Tuohan nyt on ainakin halpa vaihtaa. Ihan ensinmäisenä en rupeaisi vaihdelaatikkoa epäileemään.. Voihan se vika sielläkin olla.
Mb w123 230 -76
Mb vito -06
Toyota corolla -07
Toyota Timangi -77
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Munkin mielestä kuulostaa kardaanin kannatinlaakerilta, varsinkin jos kerta pakkasella ääni pahenee huomattavasti ja jos veto/moottorijarrutus vaikuttaa tuohon ääneen.
rassari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 19.02.2009 07:41
Paikkakunta: lappi

Mulla 124 250 td sama vika

Viesti Kirjoittaja rassari »

Vaihdoin syksyllä uuden kardaaninlaakerin *tarvike*..olen muuten kerran avannut suojatun tarvikelaakerin..rasvaa ei ollut yhtään,siis rutikuiva laakeri ja heti uutena.Saisko tuohon laakeriin spray-vaseliinia laitettua kun laakeri on paikallaan,siinähän on sellainen pitkä ja ohut putki mistä vaseliini tulee?
Avatar
Risebet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 21.01.2010 10:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Risebet »

Itellänikin olen huomannut samanpiirteistä ulinaa juuri tuosta apukuskin penkin alapuolelta, ja todennäköisesti juuri tuo kardaanin tukilaakeri kyseessä.. oma W202 tuotu syksyllä 09 saksasta ja sillloin kuulosti ihan hyvältä mutta kun on mittarissa -25 astetta pakkasta niin alkaa autoista löytymään paljon uusia ominaisuuksia..

Itselläni tuo kyseinen ulina on kovalla pakkasella aina alussa pahaa, mutta kun ajelee auton lämpimäksi n. 20km ajan niin alkaa ulina kaikkoamaan..

tässä vaan mietin että onko kyseiselle laakerin ulinalle tarvetta tehdä mitään? että onko välttämätöntä vaihtaa tms..(?)
W204 Avantgarde C320cdi 4Matic -08
W202 Classic C180 -98 Ex
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Itse tuikkasin lääkeruiskulla lisärasvaa edellisellä pakkasjaksolla kannatinlaakeriin, ei toki paha vaihtaakaan.
Muistaisiko joku laakerin tyypin, vois hakea valmiiksi odottamaan motivaatoiota. Mulla siis väykky.

T.Ari
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Kyllä se todennäköisesti on se kannatin laakeri koska ääni muuttuu vauhdin mukaan, ei kierrosten. Vähän samanlainen ääni tuli joskus aikoinaan golffin mittarin vaijerista :roll:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Tukilaakeri vaihdettu, samoin vaihdelaatikko öljyt. Vaihdelaatikossa ollut öljy oli ok eikä mitään siruja mukana. Ääni pysyi samana, eli ei vaikutusta. Peräöljyt myös tarkistettu ja vähän lisätty.

Tukilaakerihan se yleensä aiheuttaa tuon äänen...ja olisko sitten jopa niin huono tuuri ettei uudenkaan tukilaakerin rasvat sovi pakkaselle...

Hankala kuulla mistä kuuluu. Hiukan pahentunut ja kuuluu parhaiten noin 10 pakkasasteen tietämillä. Kolmosella kuuluu parhaiten kun kiihdyttää, hienon kuuloista vonkunaa, jää oikein kylmällä motilla päälle vaikka painaa kytkimen pohjaan, hitaasti vaimenee sen jälkeen.

Äänen korkeus riippuvainen renkaiden pyörimisnopeudesta. Arvaukset on siis vaihdelaatikon laakeri sieltä loppupäästä laatikkoa ennen kardaania tai sitten ääni kaikuu perästä jotenkin ihmeellisesti. Enpä tiedä voisko kytkimestä sitten kuulua.

Odottelen että pahenee kunnolla niin selviää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeilepa vielä takapyörän laakerit käsin kun auto on ilmassa.Se ääni voi kulkeutua sieltäkin.Kytkimessä tuskin mitään vikaa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Perä ääntää ?

Nosta auto ylös niin että voit laittaa mottorin käyntiin ja
2 tai 3 sisään ja hieman kierroksia. Sitten vain alle kuuntelmaan
mistä ääni tulee .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
r3r3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 27.01.2010 12:42

samat ulinat täälläkin

Viesti Kirjoittaja r3r3 »

Autona w210 väyrynen 300tdt automaatti sedan.
Ulina kuului viime talvena muutaman kerran kovimmilla pakkasilla.
Tänä talvena ulina lisääntynyt. Käytännössä ulisee aina kun oli keli pakkasella.
Ulina kuuluu edestä vänkärin puolelta.
Ääni muuttuu ajonopeuden mukaan ja jää välillä ulisemaan vaikka heittää vapaalle ja rullailee tyhjäkäynnillä. Useimmiten ulisee kun veto päällä.
Ääni alkaa kuulua siinä 50kmh jälkeen.
Auton lämmettyä monesti loppuu tai muuttuu pätkittäiseksi.
Niin ja etulaakerit on jo vaihdettu.

Mietiskellyt voisiko olla sen isontuuletin rupelon viskokytkin? vai onko siinä edes semmoista?
tai moniurahihnan kiristimen rulla?
Tai niiden edessä olevan kahdenpikkurupelon välillä oleva hihna?
Empä tiiä?
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

R3R3:n oireet tuntuu tutulta. Kuskin paikalta kuunneltuna kuulostaa että kuuluu vänkärin jalkatilasta. Mutta, kun venytät päätä takapenkille tai sinne tänne autossa, eipä olekkaan enää ihan varma mistä se kuuluu.
Ääni tosiaan häipyy kun auto ajettu lämpimäksi, ehkä 15km näillä -20 pakkasilla, eikä muutenkaan enää kuulu matka-ajossa yli 90 vauhdissa.

Ei onnistu vielä kuunnella auto ilmassa. Kuuluu sisälle paremmin kuin ulkopuolelle. Ääntä ei kuule jos avaa oven ja yrittää roikottaa päätä auton alla. Muutenkin hankala saada kuulumaan ilman vetoa.

Kiristin on "pärissyt" minullakin pitemmän aikaa mutta en usko äänen kuuluvan siitä tai viskosta koska on niin selvästi riippuvainen renkaiden pyörinnästä.

Täällä odotellaan äänen radikaalia pahenemista tai ensitalvea, varmasti lopulta selviää ja tulee dokumentoitua tänne. Kardaanin tukilaakeri se ei todennäköisesti ole koska on jo vaihdettu. Voihan toki uusikin laakeri olla viallinen.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Edellisessä autossani kuului vastaavalla tavalla ulinaa etupäästä, ehkä enemmän juuri kuulosti tulevan vänkärin puolelta. Se ulina ei edes kuulunut koko ajan samalla tavalla, vaan koveni ja vaimeni lähinnä tähtien asennon mukaan. Tuli kevät ja vaihdoin kesärenkaat alle. Ulina katosi.
S204
r3r3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 27.01.2010 12:42

jaahas

Viesti Kirjoittaja r3r3 »

Koetin tuossa pari päivää sitten tutkailla mistä vinkuna tulee, mutta en kyllä keksinyt. Seuraavaksi vaihdan ainakin sen moniurahihnan kun nykyinen näytti olevan väärin kytketty ei kulje hihnankiristimen kautta ollenkaan. :shock: Aika taitavasti on joku sen asentanu. Vesipumpun ja termostaatin ajattelin samalla myös vaihtaa.
Tuulettimen viskon kuulemma voi tarkistaa siten, jos kone kylmänä auto sammuksissa pyörii kevyesti sormella, pitäisi olla ok. Jos ei kylmänä pyöri kevyesti on jumissa.
Varmaan se oikea etulaakeri vaihdettava uudestaan, kun ei se vinkuna oikein muualtakaan voi tulla kun järjellä miettii. Ei siellä edessä ole mitään muita osia, jotka pyörisivät renkaiden mukaan.(vinkuna muuttuu ajonopeuden mukaan.) tai sitten jarrukilpi kuhnuttaa levyä vasten??
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Onko

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Minulla ulina alkaa jo näin elokuun helteiden jälkeen. Kun ollaan alle +10°C, aamulla yön jälkeen hiljainen ulina alkaa ja jatkuu n. 60km/h nopeuteen. Loppuu, kun on ajettu muutama kilometri.
Löytyikö ketjun aloittajalle ulinan syy?
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Mulla ääni kuuluu ihan 120 km/h nopeudessakin ja tosiaan kun kylmällä koneella lähtee liikenteeseen. Veto päällä ulisee aika lailla. Mulla on C220 bensa ja manuaalilaatikolla. Joskus joku kyseli täällä tästä ulinasta ja sillä oli muistaakseni 220cdi, laatikosta en muista.

Tämän ketjun aloittajalla on siis C250td. Mikä näitä kaikkia koneita yhdistää, joku hihnan kiristin, laakeri, tuuletin tai joku muu?

Itselläni se ääni kuuluu vielä pitkään, vaikka kone on ajettu jo ajat sitten käyntilämpötilaan. Monesti se lopettaa ujelluksen kun kone on ajettu kuumaksi, sen jälkeen pysähtyy ja antaa moottorin lämmön levitä hiukan laajemmalle konehuoneessa ja sitten lähtee taas liikenteeseen. Sit ei enää ulise. Kai se koneen lämpö sitten alkaa lämmittää jotain hihnapyöriäkin tai jotain muuta, en osaa tarkemmin sanoa.

Joten veikkaan itse jotain hihnapyörän laakeria tai kiristintä, koska konehuoneesta ja aika nokalta se ääni mun mielestä tulee. Vänkärin puolelle tulee ne sisäilmaputket sinne jalkatilaan, ehkä ääni tulee sitä kautta nokalta ja kuulostaa ihan siltä, että se ääni oikeesti tuliskin sieltä vänkärin jalkatilasta. Mun mielestä se on vaan harhaa, vaikka voinhan olla väärässäkin...
W202, C220 -93 pensakone
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Eipä ole löytynyt ulinan syytä. Edelleen vonkuu kun pakkaset saapuu. Nopeassa vaihdossa veto päällä kytkin vähän jurahtaa, joten veikkaisin valitettavasti tuonne vaihdelaatikon puolelle tai toivottavasti kytkimen suuntaan sitä ulinan syytä.

Kuulostaa pahasti laakeriääneltä. Ikävää äänessä on se että alkaa veto päällä mutta pahimmillaan ei lopu heti kun polkaisee kytkimen pohjaan vaan vaimenee kohta pois. Joskus olen ollut kuulevinani äänen satasen vauhdissa pakkasella, mutta häipyy muuhun taustameluun.

Vika on pakko olla laatikon nopealla puolella joku laakeri, joka pyörii samaa vauhtia kardaanin kanssa tai kytkimeltä perään päin koska renkaiden pyörimisnopeus vaikuttaa.

Odottelen että jotakin hajoaa. Aikaisempia viestejä lukemalla näkee mitä vaihdeltu.
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Joku laatikon laakeri tms. kuulostaa ihan loogiselta, koska koitin joskus pitää nollakelillä autoo lohkossakin sen pari tuntia ja vaikka kone oli startatessa kädenlämpöinen niin silti vaan ulisi ihan samanlailla.

Eli ei se ilmeisesti sitten koneesta lähdekään se ääni, kai? Se ulisee vaan jonkun aikaa sen lämpötilaeron takia, mutta jonkun ajan kuluttua sit loppuu. Toi laatikko kyllä selittäis senkin, että vaikka kone on jo kauan ollut normaalissa lämpötilassa niin silti vaan ulisee. Mun manuaalilaatikolla on nyt ajettu vasta n. 70tkm eli ei ihan hirveesti. Kai toi joku tyyppivika sitten on näissä malleissa. Tai sit joku laakeri on samaa erää näissä ulisevissa malleissa, tiedä näistä sitten...
W202, C220 -93 pensakone
jakemon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 19.08.2010 22:59
Paikkakunta: savonlinna

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Täällä kanssa yksi ulinasta murehtiva lisää!! Itselläni siis w202 cdi tiptronic laatikolla ja ulina/ääni kuuluu 60-80km/h ja kovemmassa vauhdissa... Mielestäni ääni kuuluu vaihdekepin kohilta. Ääni on pätkittäistä, eli kun rupee kuulumaan niin voi olla että kuuluu 3sek ja katoaa 2sekunniksi tai toisinpäin!! Onko muilla selvinnyt vika jo??
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Edelleen ääntä kuuluu mutta nyt hiukan muuttunut. Ei ole selvinnyt vielä. Veikkaisin laatikon viimeistä laakeria ennen kardaania, mutta varmistunee kun hajoaa, jos hajoaa.
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Täällä ulisee myös :D Auto seisoi kovilla pakkasilla 3 viikkoa ajamatta ja lähdin sillä sitten liikenteeseen. Ulina kuului moottoritiellä niin kovaa, että ei musiikin kuuntelustakaan tullut enää yhtään mitään. Olin aivan varma, että nyt sieltä kohta joku laukee. Ajelin rauhallisesti ja nostelin jalkaa välillä pois kaasulta, jolloin ulina vaimeni aina hetkeksi.

Kun ulina-ajoa oli kertynyt noin 30min ja auto sen jälkeen hetken seisoi, ei ulinaa enää sen jälkeen esiintynyt ollenkaan. Henkimaailman vehkeitä, silti nää kestää isältä pojalle :D
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
ukkeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.05.2006 15:54
Paikkakunta: pohjois-karjala

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

mulla ollu kanssa useampana talvena, toi sama ujellus (itse sanon "turinaksi") ongelma, tulee kovemmilla pakkasilla, n. -20 astetta, ajelee auton lämpimäksi sit se on kadonnut, kuulostaa ihan kuin kylmää "imettäisi" tai semmonen ääni kuin pakokaasujarru olisi päällä. mutta en ole löytänyt minäkään syytä, kuulosta kuuluvan etu oikeelta. ei ole vaikuttanut matkan tekoon, mutta kiva olisi jos sais selville, mistä se ääni tulee ;)
ei riemulla rajaa kun dieselillä ajaa
MB 220d -97
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vaihteiston pääakselin kardaanin puolen laakeri ulisee juuri noin :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Onko se ulina merkki siitä, että laakeri olis menossa kohta vaihtoon vai voiko ajella normaalisti? Ei vaan tee mieli rääkätä sitä kun se ulisee noin, mutta lämpimänä on tosiaan aivan äänetön eli ei merkkiä mistään viasta.
W202, C220 -93 pensakone
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Onko kohtalotovereilla ulina loppunut?

Minulla ulina ei kun kovenee, kun kylmät jatkuvat. Mutta montakohan 100 tuhatta kilomeetrijä sen ulinan lopullista lasahusta saa odottaa?

Onko vaihteiston pääakselin viimeinen laakeri, ennen kardinaalia vaihdettavissa ilman laatikon purkua? Jos on, voisin muita auttaakseni eliminoida
senkin pois arvuuttelulistalta.

MB 290 TD 1997 manual 314 000 km (Suomiauto)
Ulinaa jo > 40 000 km
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 laakerin? ulinaa kun veto päällä, kylmänä

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Ulina jatkuu edelleen. Itsellä ulinaa takana noin 20 000 km, eikä se siitä ole oikein parantunut eikä pahentunut. Itse ajelin aikaisemmin aina hiljempaa eli jotain 80 km/h siihen asti, kunnes ulina vaimenee. Sitten huomasin, että mitä kovempaa ajaa, sitä korkeampitaajuista se ulina on (eli kuulostaa hiljaisemmalta) ja sitä nopeammin se myös häipyy kokonaan pois. Eli jos vaan pystyn niin päästelen heti 120 km/h menemään ja ulina ei yleensä kovin kauaa kestä. Johtuukohan siitä, että laatikko lämpenee sitten nopeammin ja laakeri myös lämpenee nopeemmin kun päästelee lujempaa.

Itse en ajatellut tehdä asialle vielä mitään, koska ääni ei ole mihinkään pahentunut. Sitten kun alkaa jo lämpimänäkin pitää meteliä niin on laakerin vaihdon aika. Siihen asti vaan kovaa ajoo. Ei ole täällä ketään vielä tietääkseni kertonut, että olis se laakeri siihen ulinaan hajonnut...
W202, C220 -93 pensakone
Vastaa Viestiin