
holset 40 super
Pakko olla sama paine, jos ahtopaine on kerran sama. Nimittäin kysehhän on juurikin siitä tilanteesta, että ahtopaine on sama, ja teholuokka suunnilleen sama. 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
ei ole, siinä se outous juuri onkin... ja siksi niitä turboja myös välpätään ja kokeillaan erilaista, kun toisilla nousee pakopaineet liikaa samoilla ahdoilla...Kummeli kirjoitti:Pakko olla sama paine, jos ahtopaine on kerran sama. Nimittäin kysehhän on juurikin siitä tilanteesta, että ahtopaine on sama, ja teholuokka suunnilleen sama.
kaikki riippuu kaikesta, moottorin hyötysuhteesta, kompressorin hyötysuhteesta, turbiinista, kuun asennosta jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ei ole, siinä se outous juuri onkin... ja siksi niitä turboja myös välpätään ja kokeillaan erilaista, kun toisilla nousee pakopaineet liikaa samoilla ahdoilla...napa kirjoitti:Kummeli kirjoitti:Pakko olla sama paine, jos ahtopaine on kerran sama. Nimittäin kysehhän on juurikin siitä tilanteesta, että ahtopaine on sama, ja teholuokka suunnilleen sama.
kaikki riippuu kaikesta, moottorin hyötysuhteesta, kompressorin hyötysuhteesta, turbiinista, kuun asennosta jne.


niin ja ominaislämpökapasiteetista


En haluais saivarrella/jankuttaa samasta asiasta tai näyttää tyhmyyttäni, mutta teen sen silti. Siis tottakai pakopaineet on erit, jos turboon kajotaan. Mutta jos kierukka on täysin sama... Mitään ei muuteta, ainoastaan moottoria tuosta kuorma-auton moottorista johon turbo on suunniteltu -> superiin, jossa samat pakopaineet mutta puolet korkeemmilla kierroksilla. -> kuormurissa hukkis "riittää" ja superissa ei... Vai riittääkö se siinä kuormurissakaan? Sitten asia onkin taas eri...napa kirjoitti:ei ole, siinä se outous juuri onkin... ja siksi niitä turboja myös välpätään ja kokeillaan erilaista, kun toisilla nousee pakopaineet liikaa samoilla ahdoilla...Kummeli kirjoitti:Pakko olla sama paine, jos ahtopaine on kerran sama. Nimittäin kysehhän on juurikin siitä tilanteesta, että ahtopaine on sama, ja teholuokka suunnilleen sama.
kaikki riippuu kaikesta, moottorin hyötysuhteesta, kompressorin hyötysuhteesta, turbiinista, kuun asennosta jne.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
hx-40 on pienen kuorma auton ahdin esim. volvo f10 tehoa 320hv
takuulla saman tehoisessa superissa käytettynä portti riittää kun polttoaineen syöttö rajataan vastaamaan 320 hevosvoiman tehoa
ei se portti riitä f10 volvossakaan jos vetäviä kierroksia nostetaan tonnilla ja lisätään reippaasti ruolaa
f16 volvosta löytyy mustaakseni hx-60 eiköhän sillä ala ahdot pysymään kurissa 600 heppaan asti
takuulla saman tehoisessa superissa käytettynä portti riittää kun polttoaineen syöttö rajataan vastaamaan 320 hevosvoiman tehoa
ei se portti riitä f10 volvossakaan jos vetäviä kierroksia nostetaan tonnilla ja lisätään reippaasti ruolaa
f16 volvosta löytyy mustaakseni hx-60 eiköhän sillä ala ahdot pysymään kurissa 600 heppaan asti

ja taitaa ne 10 volvon 40 holsetit olla 25# portittomalla pakopesällä muutenkin... ei nyt tietysti enää ne uudemmat 10 volvot, mutta jostain -70 luvulta asti on kuitenkin 10 volvoa pukannut ulos tehtaalta...
12 volvossa joka oli jotain 2000 mallia, oli hukkaportillinen turbo, se oli aivan mopo verrattuna niihin vanhoihin... heti kun piti alkaa jotain tapahtumaan, niin jotain merkillistä tapahtui, vaikka kopin kyljessä oli komeita numeroita tyyliin 460, niin mopo se oli...
12 volvossa joka oli jotain 2000 mallia, oli hukkaportillinen turbo, se oli aivan mopo verrattuna niihin vanhoihin... heti kun piti alkaa jotain tapahtumaan, niin jotain merkillistä tapahtui, vaikka kopin kyljessä oli komeita numeroita tyyliin 460, niin mopo se oli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kyllä katalookin mukaan seiska ja kymppi volvon ahtimen tyypin perässä on W eli portillinen malli
http://turbomotors.era.lv/about.html?l= ... =173&ma=55
http://turbomotors.era.lv/about.html?l= ... =173&ma=55