Tuore hankinta W124 250TD 1995 yleiskysymyksiä
Tuore hankinta W124 250TD 1995 yleiskysymyksiä
Ostin eilen ensimmäisen Mersuni eli W124 250TD:n vuodelta 1995 (oletettavasti, käyttöönottopäivä 25.4.1995). Turboton moniventtiilifarmari ilmastoinnilla ja automaattilaatikolla. Ruotsista tuotu joskus.
Mistä saan selville, koska auto on valmistettu? Ilmeisesti 2/1995 jotain muuttuu (mikä?), ja en tiedä, onko tämä uudempi vai vanhempi.
Mistä saan toisen kaukosäädinavaimen? Auton mukana tuli 10 (kymmenen!) avainta, joista 7 ei käy mihinkään... Apparin oveen ja konttiin käy se kaukosäädinavain + 1 normaali avain. Virtalukko on vaihdettu ja siihen on omansa.
Onko tosiaan niin, että jos kaukosäädinavain esim rikki, ei ovia saa lukkoon eikä autoa käyntiin? Tässä kun vissiin on jonkun sortin hälytin/ajonesto vakiona (näin tulkitsin mukana tulleita papereita)? Jos ovet avaa avaimella, ilmeisesti joku hälytin alkaa huutamaan, mutta miten se sammutetaan, jos esim kaukosäätimestä patterit loppu.
Jos on linkkejä ladattaviin korjauskirjoihin ym, otan kiitollisena vastaan. Alkuperäinen käyttöohjekin olisi hyvä.
Ajattelin tehdä perushuollon autoon. Pa-järjestelmässä on ilmeisesti jossain joku karkeasuodatin. Mistä se löytyy? Onko vinkkejä, miten ilmaan helpotin pa-järjestelmän suodattimien vaihdon jälkeen?
Mikä on tasonsäädön ja automaattilootan öljyjen vaihtoväli? Miten tässä tehdään automaattiöljyn määrän tarkistus oikeaoppisesti?
Auto on todella laiska (tiedän, nämä on aina, mutta tämä on normaaliakin laiskempi), joten kävi mielessä, voisiko egr olla tukossa tms? Onko sen poistamisesta haittaa? Voisi myös kokeilla hieman lisätä syöttöä. Kellään satu olemaan asiasta hyviä ohjeita?
Kuskin lasinnostin sutii tyhjää, ajovalot on täynnä vettä ja lasinpyyhkijä kolisee. Pientä työlistaa, mutta ei mitään isompaa.
Saiko ajovaloihin aseja ja heijastimia erikseen vai mikä on suositeltavin tapa?
Kiitos!
			
			
									
						
										
						Mistä saan selville, koska auto on valmistettu? Ilmeisesti 2/1995 jotain muuttuu (mikä?), ja en tiedä, onko tämä uudempi vai vanhempi.
Mistä saan toisen kaukosäädinavaimen? Auton mukana tuli 10 (kymmenen!) avainta, joista 7 ei käy mihinkään... Apparin oveen ja konttiin käy se kaukosäädinavain + 1 normaali avain. Virtalukko on vaihdettu ja siihen on omansa.
Onko tosiaan niin, että jos kaukosäädinavain esim rikki, ei ovia saa lukkoon eikä autoa käyntiin? Tässä kun vissiin on jonkun sortin hälytin/ajonesto vakiona (näin tulkitsin mukana tulleita papereita)? Jos ovet avaa avaimella, ilmeisesti joku hälytin alkaa huutamaan, mutta miten se sammutetaan, jos esim kaukosäätimestä patterit loppu.
Jos on linkkejä ladattaviin korjauskirjoihin ym, otan kiitollisena vastaan. Alkuperäinen käyttöohjekin olisi hyvä.
Ajattelin tehdä perushuollon autoon. Pa-järjestelmässä on ilmeisesti jossain joku karkeasuodatin. Mistä se löytyy? Onko vinkkejä, miten ilmaan helpotin pa-järjestelmän suodattimien vaihdon jälkeen?
Mikä on tasonsäädön ja automaattilootan öljyjen vaihtoväli? Miten tässä tehdään automaattiöljyn määrän tarkistus oikeaoppisesti?
Auto on todella laiska (tiedän, nämä on aina, mutta tämä on normaaliakin laiskempi), joten kävi mielessä, voisiko egr olla tukossa tms? Onko sen poistamisesta haittaa? Voisi myös kokeilla hieman lisätä syöttöä. Kellään satu olemaan asiasta hyviä ohjeita?
Kuskin lasinnostin sutii tyhjää, ajovalot on täynnä vettä ja lasinpyyhkijä kolisee. Pientä työlistaa, mutta ei mitään isompaa.
Saiko ajovaloihin aseja ja heijastimia erikseen vai mikä on suositeltavin tapa?
Kiitos!
Re: Tuore hankinta W124 250TD 1995 yleiskysymyksiä
Tervetuloa foorumille! Auto on siis viralliselta nimeltään E 250 Diesel T. Käsittääkseni suuria muutoksia ei tuolloin 2/1995 ole tehty.
Valmistuspäivämäärän saa selville sarjanumerolla Veholta tai varauksella netistä löytyvistä EPC-pohjaisista systeemeistä. Laita sarjis tänne niin selvitetään.
Kaukosäädinavaimia toimittaa Veho. Hälytintä ei ole vakiona, onko sellainen ruksattu lisävarusteeksi?
Minulla on sellainen käsitys, että karkeasuodatinta ei ole ollut näin uusissa malleissa. Omaan autooni on sellainen lisätty polttoaineletkuun ennen vars. suodatinta. Systeemi on itseilmaava, eli pidä huoli vaan että akussa on virtaa vaihdon jälkeen käynnistettäessä.
Tasonsäädön ZH-M:n vaihtoväliä ei ole määritetty. Suosittelen vaihtamaan nesteen ja puhdistamaan suodattimen joka tapauksessa. Helpoiten onnistuu esim. imuvaihtajalla säiliö tyhjäksi ja uutta sisään ja sama kerran toistaen. On varmasti taloudellisimpiakin toimintatapoja mutta itse toimin noin.
Automaatin öljyjen vaihto 60 tkm välein. Tarkistus: aja auto lämpimäksi kaikkia vaihteita käyttäen. Sitten P tai N päälle (muista seisontajarru) ja öljyn pinnan tarkistus mittatikusta auton käydessä.
EGR:n tukkimisesta ei ainakaan itselläni ole ollut haittaa, tosin moottori on vanhempi ahdettu.
Lasinnostinta ym. osia kannattaa kysyä foorumin yhteistykumppaneilta, myyntipalstalta tai vaikkapa www.mersupurkaamo.fi. Myyvät myös uusia osia.
			
			
									
						
							Valmistuspäivämäärän saa selville sarjanumerolla Veholta tai varauksella netistä löytyvistä EPC-pohjaisista systeemeistä. Laita sarjis tänne niin selvitetään.
Kaukosäädinavaimia toimittaa Veho. Hälytintä ei ole vakiona, onko sellainen ruksattu lisävarusteeksi?
Minulla on sellainen käsitys, että karkeasuodatinta ei ole ollut näin uusissa malleissa. Omaan autooni on sellainen lisätty polttoaineletkuun ennen vars. suodatinta. Systeemi on itseilmaava, eli pidä huoli vaan että akussa on virtaa vaihdon jälkeen käynnistettäessä.
Tasonsäädön ZH-M:n vaihtoväliä ei ole määritetty. Suosittelen vaihtamaan nesteen ja puhdistamaan suodattimen joka tapauksessa. Helpoiten onnistuu esim. imuvaihtajalla säiliö tyhjäksi ja uutta sisään ja sama kerran toistaen. On varmasti taloudellisimpiakin toimintatapoja mutta itse toimin noin.
Automaatin öljyjen vaihto 60 tkm välein. Tarkistus: aja auto lämpimäksi kaikkia vaihteita käyttäen. Sitten P tai N päälle (muista seisontajarru) ja öljyn pinnan tarkistus mittatikusta auton käydessä.
EGR:n tukkimisesta ei ainakaan itselläni ole ollut haittaa, tosin moottori on vanhempi ahdettu.
Lasinnostinta ym. osia kannattaa kysyä foorumin yhteistykumppaneilta, myyntipalstalta tai vaikkapa www.mersupurkaamo.fi. Myyvät myös uusia osia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
			
						----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
käyttöohjekirjaakin veho toimittaa parilla kympillä.
Lasi ei siis nouse ihan ylös/takertaa. sillo sieltä puuttuu hampaita isolta pyörältä ja ne voi vaikka hitsata uusiks ja viilata kohilleen. Ite tein niin 2,5v sitten ja edelleen pelaa.
katoppa onki tuhkakupissa tarra häyttimestä? Ruottalaiset o käyttäny paljon Cargard 700, 850 ja 900 malleja
aovalon osat löytyy esim. motonetistä.
			
			
									
						
							Lasi ei siis nouse ihan ylös/takertaa. sillo sieltä puuttuu hampaita isolta pyörältä ja ne voi vaikka hitsata uusiks ja viilata kohilleen. Ite tein niin 2,5v sitten ja edelleen pelaa.
katoppa onki tuhkakupissa tarra häyttimestä? Ruottalaiset o käyttäny paljon Cargard 700, 850 ja 900 malleja
aovalon osat löytyy esim. motonetistä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
			
						Oikean umpion hain jo Motonetistä uuden. Tuntematonta merkkiä TYC, mutta eipä hintaakaan ollut kuin 80€. Muuten ihan ok, mutta ajovalon korkeudensäädön liitin ei tiivisty kunnolla, vaikka näyttää identtiseltä vanhan Hellan umpion kanssa. Kartio varmaan hieman eri. Korkeussäätö kyllä toimii, mutta alipainevuoto siihen varmasti jää. Täytyy tiivistää jollain tökötillä.
Valoteho on aivan eri luokkaa vanhaan verrattuna (pohja tummunut hieman ja lasi kulunut) ja jännitehäviö polttimolle 0,22V verrattuna akkujännitteeseen, joten releistykselle ei mielestäni tarvetta.
Vasen umpio tulee loppuviikolla.
Täytyykin käydä Veholla kyselemässä sitä käyttöohjetta. Tässä on kaikkia hienouksia, joista en oikein ole perillä. Ratin oikealla puolella keskikonsolin vasemmassa kyljessä on alkuperäiseltä näyttävä painike, josta ei tapahdu mitään. Onko tietoa, mitä siitä pitäisi tapahtua? Ratista kun en ole löytänyt mitään säätöjä, niin kävi mielessä, että voisiko olla sähköinen etäisyyssäätö, joka ei vaan toimi? Onko näissä sellaista edes ollut?
Mitä rest-napista pitäisi tapahtua? Mykälle vaikuttaa.
Hälytintä rupesin miettimään siksi, koska auton mukana tuli käyttöohjekirjaan erillinen lisäkirja, jossa puhuttiin kaukosäädöstä, ajonestosta ja hälyttimestä. Kirjassa annettiin ymmärtää, että hälytin olisi kaikissa, mutta voi olla, että ymmärsin väärin ja hälytin olisikin vain lisävaruste. Tuhkakupissa ei ole tarroja.
Lukkoja täytyy katsoa tosiaan vielä. Virtalukko on vaihdettu kuitin mukaan uuteen 2006, mutta avain on todella kulunut ja toisinaan ei irtoa lukkopesästä...
Myyjä puhui, että jollain kotimaisella nettifoorumilla olisi kaupattu niitä kaukosäädinavaimia, johon Auto-Avain Helsingissä tekisi sen avaimen. Täytyy kysyä sieltä sitä sarjoitustakin.
Valmistenumero on WDB1241861F321224.
			
			
									
						
										
						Valoteho on aivan eri luokkaa vanhaan verrattuna (pohja tummunut hieman ja lasi kulunut) ja jännitehäviö polttimolle 0,22V verrattuna akkujännitteeseen, joten releistykselle ei mielestäni tarvetta.
Vasen umpio tulee loppuviikolla.
Täytyykin käydä Veholla kyselemässä sitä käyttöohjetta. Tässä on kaikkia hienouksia, joista en oikein ole perillä. Ratin oikealla puolella keskikonsolin vasemmassa kyljessä on alkuperäiseltä näyttävä painike, josta ei tapahdu mitään. Onko tietoa, mitä siitä pitäisi tapahtua? Ratista kun en ole löytänyt mitään säätöjä, niin kävi mielessä, että voisiko olla sähköinen etäisyyssäätö, joka ei vaan toimi? Onko näissä sellaista edes ollut?
Mitä rest-napista pitäisi tapahtua? Mykälle vaikuttaa.
Hälytintä rupesin miettimään siksi, koska auton mukana tuli käyttöohjekirjaan erillinen lisäkirja, jossa puhuttiin kaukosäädöstä, ajonestosta ja hälyttimestä. Kirjassa annettiin ymmärtää, että hälytin olisi kaikissa, mutta voi olla, että ymmärsin väärin ja hälytin olisikin vain lisävaruste. Tuhkakupissa ei ole tarroja.
Lukkoja täytyy katsoa tosiaan vielä. Virtalukko on vaihdettu kuitin mukaan uuteen 2006, mutta avain on todella kulunut ja toisinaan ei irtoa lukkopesästä...
Myyjä puhui, että jollain kotimaisella nettifoorumilla olisi kaupattu niitä kaukosäädinavaimia, johon Auto-Avain Helsingissä tekisi sen avaimen. Täytyy kysyä sieltä sitä sarjoitustakin.
Valmistenumero on WDB1241861F321224.
tainnut myyjä tarkoittaa eri kaukosäädinavaimia. ei noita orginaaleja käsitääkseni saa kuin tilaamalla tehtaalta ku ovat ajoneuvokohtaisia. Ja s eo aika hintava, w202 on kai samantyyppinen ja se oli 220€. Jos sen tilaat ni samalla tilaa virtalukko. Mukavempi yhellä avaimella värkätä.
noista napeista ei oikee osaa sanoa mikä se on ellei ole kuvaa/kuvailua miltä se näyttää. Voi olla vaikka takaikkunaverhon Tai takaniskatukien alaslaittonappi. tai monta muuta eri vaihtoehtoo.
REST nappi o kai taukolämmitin, eli puhaltaa koneesta lämpimät pois kun kone ei käy, kätevää talvella kauppareissulla. tää oli aivan mutua, itel ei sellaista ole koskaan ollut.
			
			
													noista napeista ei oikee osaa sanoa mikä se on ellei ole kuvaa/kuvailua miltä se näyttää. Voi olla vaikka takaikkunaverhon Tai takaniskatukien alaslaittonappi. tai monta muuta eri vaihtoehtoo.
REST nappi o kai taukolämmitin, eli puhaltaa koneesta lämpimät pois kun kone ei käy, kätevää talvella kauppareissulla. tää oli aivan mutua, itel ei sellaista ole koskaan ollut.
					Viimeksi muokannut Sergey, Ke 25.08.2010 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
						
							EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
			
						On toki ollut, mutta ainakin mun -88 Turbodiisselissä se oli rattipylväässä alapuolella.osilpi kirjoitti: Ratin oikealla puolella keskikonsolin vasemmassa kyljessä on alkuperäiseltä näyttävä painike, josta ei tapahdu mitään. Onko tietoa, mitä siitä pitäisi tapahtua? Ratista kun en ole löytänyt mitään säätöjä, niin kävi mielessä, että voisiko olla sähköinen etäisyyssäätö, joka ei vaan toimi? Onko näissä sellaista edes ollut?
.
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
			
						236   päivävalot (Ruotsi-special)
240 ulkolämpömittari
341 sivuvilkut
420 automaattivaihteisto
450 taxi international
524 maalipinnan suojakäsittely
537 manuaaliantenni ja etukaiuttimet ilman radiota
541 tuplarollo
561 vahvistettu etuistuin vas.
562 vahvistettu etuistuin oik.
580 ilmastointi
583 sähkölasit (edessä?)
593 sävylasit
600 lampunpyyhkimet
620 katalysaattori
630 ECE - varoituskolmio
668 laivaussuojaus
673 suurempi akku
825 Ruotsi-ajoneuvon lisäosat
837 kumimatot
873 istuinlämmitys edessä
885 infrapunakaukolukko ja ajonesto
932 säilytyslaatikko vas. etuistuimessa (?)
Tuossapa koodit mitä EPC antoi. Ilmeisesti tilattu Ruotsiin taksiksi. Liekö taukolämmitys (REST) laitettu jälkikäteen? Keskikonsolin sivussa ei pitäisi oleman vakiona mitään katkaisijoita. Takseissa tosin voi olla lisätty vaikka mitä. Ratin syvyyssäätö on ollut lisävaruste (SA 441), mutta sen tunnistaa Vanja-Enon kertoman mukaisesti rattipylvään katkaisijasta ja siitä, että rattipylvään päällä on kaulus.
Edit: niin EPC:ssä ei ollut merkittynä valmistumispäivämäärää. Kuitenkaan 1995 ko. malliin ei tullut kirjallisuudenkaan mukaan mitään mainittavia muutoksia.
			
			
									
						
							240 ulkolämpömittari
341 sivuvilkut
420 automaattivaihteisto
450 taxi international
524 maalipinnan suojakäsittely
537 manuaaliantenni ja etukaiuttimet ilman radiota
541 tuplarollo
561 vahvistettu etuistuin vas.
562 vahvistettu etuistuin oik.
580 ilmastointi
583 sähkölasit (edessä?)
593 sävylasit
600 lampunpyyhkimet
620 katalysaattori
630 ECE - varoituskolmio
668 laivaussuojaus
673 suurempi akku
825 Ruotsi-ajoneuvon lisäosat
837 kumimatot
873 istuinlämmitys edessä
885 infrapunakaukolukko ja ajonesto
932 säilytyslaatikko vas. etuistuimessa (?)
Tuossapa koodit mitä EPC antoi. Ilmeisesti tilattu Ruotsiin taksiksi. Liekö taukolämmitys (REST) laitettu jälkikäteen? Keskikonsolin sivussa ei pitäisi oleman vakiona mitään katkaisijoita. Takseissa tosin voi olla lisätty vaikka mitä. Ratin syvyyssäätö on ollut lisävaruste (SA 441), mutta sen tunnistaa Vanja-Enon kertoman mukaisesti rattipylvään katkaisijasta ja siitä, että rattipylvään päällä on kaulus.
Edit: niin EPC:ssä ei ollut merkittynä valmistumispäivämäärää. Kuitenkaan 1995 ko. malliin ei tullut kirjallisuudenkaan mukaan mitään mainittavia muutoksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
			
						----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
...hydrauli nesteet on helppo vaihtaa kun otat paluu putken irti ja laitat jonkun kaverisi avustuksella koneen käyntiin
-laatikon öljyt -hydrauli öljyt (ja putsaa säiliön kannen korkin alla oleva sihti)
-ohjaustehostajan öljyt (vaihda samoin kun hydrauli säiliön ohje)
-jarrunesteet -jäähdytinnesteet
-ohjaustehostinsuodatin (on kupin pohjalla) -naftasuodatin (puhdista myös siivilä) -raitisilmansuodattimet (löytyy tuulilasinpyyhkijän alta)
...tuo lisävaruste (561 vahvistettu etuistuin vas) on erittäin hyvä
btw mä en oo ikinä suomes nähny sellasta keskikonsolin sivussa olevaa katkasijaa suomiautossa, mutta useissa ruotsin autoissa mitä olen tuonut,  niitä on ollut. En millää muista mitä siitä tapahtui mutta ko. nappi ja sen syvennys on siis ihan tehdasjuttu. näi jälkikätee ku muistelee, ni kaikki on tainnu olla takseja joista se o löytynyt.
			
			
									
						
							EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
			
						Veikkaan sen napin olevan taksikilven valon katkaisija. Ainakin W123 taxi-malleissa oli ihan valmis tehdasasenteinen katkaisija taksikilven valoa varte. se katkaisja oli tosin mittaristin alareunalla hieman virtalukon yläpuolella. Mutta W!24 malleissa se voisi olla siirreety tuohon kun on mittaristokin muuttunut hieman
			
			
									
						
							[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
			
						Vai taksi Ruotsista... Ei taida pitää mittarilukema 487tkm paikkaansa, vaikkei sillä kyllä mitään merkitystä olekaan. Yleiskunto ratkaisi. Verhoilukin on siisti, vaikkakin varsin likainen. Kuskin penkki aavistuksen ratkennut verhoilultaan, mutta täysin ryhdissä.
Mistäs näistä löytyy värikoodi? Metallinhohtoharmaa vaikuttaisi olevan.
Onko tässä mitään erikoista automaattivaihteiston öljyn vaihdossa? Pohja irti, uusi suodatin ja tiiviste -> pohja kiinni. Öljyä ja käyttöä, lisää öljyä jne? Kannattaako sieltä tarkastaa jotakin samalla. Loota pelaa muuten suht hyvin, mutta kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ottaa välissä kierroksia hieman. Tämä siis lähtee aina ykkösellä. Vaihdot on useimmiten teräviä, toisinaan pehmeitä. Ei vielä ole vakuuttanut BMW:n automaatteihin tottunutta...
Paljonko varaan öljyä automaattiin, perän tasonsäätöön ja ohjaustehostimeen?
Eilen lähti etuikkunoista karmeat tuuliohjaimet mäkeen. Tod näk ne ainakin edesauttoi ikkunamekanismin hajoamista, koska niitä piti roklata, jotta sai ikkunat ylös.
Tänään koitan repiä tummenuskalvot pois. Samoin stereoviritelmät saa lähteä ja peileistä laajakulmatarrat.
Pyyhkijän kolina loppui kun hain siihen Championin sulan
			
			
									
						
										
						Mistäs näistä löytyy värikoodi? Metallinhohtoharmaa vaikuttaisi olevan.
Onko tässä mitään erikoista automaattivaihteiston öljyn vaihdossa? Pohja irti, uusi suodatin ja tiiviste -> pohja kiinni. Öljyä ja käyttöä, lisää öljyä jne? Kannattaako sieltä tarkastaa jotakin samalla. Loota pelaa muuten suht hyvin, mutta kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ottaa välissä kierroksia hieman. Tämä siis lähtee aina ykkösellä. Vaihdot on useimmiten teräviä, toisinaan pehmeitä. Ei vielä ole vakuuttanut BMW:n automaatteihin tottunutta...
Paljonko varaan öljyä automaattiin, perän tasonsäätöön ja ohjaustehostimeen?
Eilen lähti etuikkunoista karmeat tuuliohjaimet mäkeen. Tod näk ne ainakin edesauttoi ikkunamekanismin hajoamista, koska niitä piti roklata, jotta sai ikkunat ylös.
Tänään koitan repiä tummenuskalvot pois. Samoin stereoviritelmät saa lähteä ja peileistä laajakulmatarrat.
Pyyhkijän kolina loppui kun hain siihen Championin sulan
mitäs sillä on väliä, vaikka oliskin ollut taksi ruotsissa  
  tai vaikka suomessa, jos auto kerran on hyvässä kunnossa... ei kaikki taksit ole menossa 24/7... kilometrit voi pitää aivan hyvin paikkansa tai sitten niistä puuttuu 1 edestä...
ja mielummin minä ainakin vanhan taksin ostaisin, kuin että se olis ollut jollain metsäkoneurakoitsijalla "huoltoautona"
			
			
									
						
							ja mielummin minä ainakin vanhan taksin ostaisin, kuin että se olis ollut jollain metsäkoneurakoitsijalla "huoltoautona"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ensin kannattaa avata öljypohjan poistoproppu ja antaa valua sieltä niin paljon kun tulee. Turbiinin poistoproppu löytyy turbiinista takapuolelta, ei pölynsuojalevyn takaa edestä päin kuten esim. USA-Fordeissa. Proppu täytyy "kaivaa esiin" turbiinia pyörittämällä. Varaa hommaan riittävän jämerä ja pitkä ruuvvari, sorkka-tai regasrauta tms. Samalla kannattaa myös vaihtaa näitten proppujen tiivisteprikat. Öljypohjaa poistaessa kannattaa muistaa että vaikka siinä on proppu, jää pohjaan silti öljyä.osilpi kirjoitti:
Onko tässä mitään erikoista automaattivaihteiston öljyn vaihdossa? Pohja irti, uusi suodatin ja tiiviste -> pohja kiinni. Öljyä ja käyttöä, lisää öljyä jne? Kannattaako sieltä tarkastaa jotakin samalla. .
Loppujen lopuksi hommana semmonen että taidan jatkossa antaa ammattilaisen hoidettavaksi, vaikka itelläkin oli omasta tuota heinäkuussa tehdessä kunnon autokorjaamon tilat käyetettävissä pylväsnostureineen...
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
			
						jos siellä on proppua ensinkään... Mulla ei ollu (722.5). Eikä aina ammattilaisetkaan osaa niitä lootan öljyjä vaihtaa. Mulla kävi niin että turbiini jätettiin tyhjentämättä ja lootaan kaadettiin kuitenki täysi määrä öljyä, jolloin loput tirtysti turskusi moottoritiellä ulos. Pohja tuli massattua hyvin ja koko auton perä oli hienossa öljykalvossa. ja ko. paikka on olevinaan mersun huolto.
Kyllä siinä mittarilukema luultavasti pitää paikkaansa, ruottalaiset w124 taksit on ollu siel 450-500tkm aika yleisesti. poislukien pohjoisen taksit joissa yleensä 500-600tkm. Siviilikäytössä ne on n 300-400tkm ajettu.
jos auton ruotsin rekisterinumero on tallessa, niin rekisteröintitietoja vois ehkä vielä nähdä täältä, esim. viimeinen katsastuksen mittarilukema (mitä ne on kirjoitellut muistiin 70 luvun puolestavälistä alkaen):
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
			
			
									
						
							Kyllä siinä mittarilukema luultavasti pitää paikkaansa, ruottalaiset w124 taksit on ollu siel 450-500tkm aika yleisesti. poislukien pohjoisen taksit joissa yleensä 500-600tkm. Siviilikäytössä ne on n 300-400tkm ajettu.
jos auton ruotsin rekisterinumero on tallessa, niin rekisteröintitietoja vois ehkä vielä nähdä täältä, esim. viimeinen katsastuksen mittarilukema (mitä ne on kirjoitellut muistiin 70 luvun puolestavälistä alkaen):
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
			
						Väri taisi olla 721 onyxgrau. Löytyy konepellin tuulihaan oikealla puolella olevasta peltilätkästä, olikohan vas. alakulmassa.
			
			
									
						
							Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
			
						----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Onneksi Osilpi asuu kohtuulähellä Ruuskasen-huoltoa, jossa osataan varmasti homma hoitaa.Sergey kirjoitti:Eikä aina ammattilaisetkaan osaa niitä lootan öljyjä vaihtaa./
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
			
						Kyllä sitä itse tehdään kaikki koneistuksia ja laatikkoremppoja lukuunottamatta... Käytössä on iltaisin ja vkl nosturit lämpimässä hallissa.
Mielenkiinnosta ottaisin kyllä Ruuskasen huollon yhteystiedot, jos vaikka sattuu silti tarvitsemaan.
Rest-nappikin alkoi tänään pelaamaan, kun sitä vähän ränkkäsi.
Mitenkähän on mahdettu tuo 236 päivävalot (Ruotsi-special) -optio toteuttaa? Ajovalot palaa aina, ja mittarivalot syttyy valokatkaisijasta. Mielelläni poistaisin koko automatiikan.
Tulipa poistettua tummennuskalvot koko autosta (Fairyä vaan) ja karmeat stereoviritelmät johtoineen. Esimerkkejä: takakontissa oli 1(!) Philipsin kotikaiutin, vaihdekepin edessä oli 80-luvun pikkuvahvistin johtojen varassa koloon työnnettynä, lattiat täynnä minnekään johtamattomia piuhoja jne.
Onko näissä tosiaan 2 raitisilmasuodatinta? En ole vielä ostanut, mutta näin lukee mm Merteilin sivuilla.
			
			
									
						
										
						Mielenkiinnosta ottaisin kyllä Ruuskasen huollon yhteystiedot, jos vaikka sattuu silti tarvitsemaan.
Rest-nappikin alkoi tänään pelaamaan, kun sitä vähän ränkkäsi.
Mitenkähän on mahdettu tuo 236 päivävalot (Ruotsi-special) -optio toteuttaa? Ajovalot palaa aina, ja mittarivalot syttyy valokatkaisijasta. Mielelläni poistaisin koko automatiikan.
Tulipa poistettua tummennuskalvot koko autosta (Fairyä vaan) ja karmeat stereoviritelmät johtoineen. Esimerkkejä: takakontissa oli 1(!) Philipsin kotikaiutin, vaihdekepin edessä oli 80-luvun pikkuvahvistin johtojen varassa koloon työnnettynä, lattiat täynnä minnekään johtamattomia piuhoja jne.
Onko näissä tosiaan 2 raitisilmasuodatinta? En ole vielä ostanut, mutta näin lukee mm Merteilin sivuilla.
Virtalukon sarjoitutin tänään samaksi kuin alkuperäiset lukot. Oli haitatkin ihan loppu. Nyt lähtee avain virtalukosta joka kerta helposti. 
Onko se normaalia näissä, että kun hehkuttaa autoa, ja yrittää startata, niin avain ei välttämättä menekään starttiasentoon (joskus menee, toisinaan ei)? Pari kertaa kun ränkkää, niin sitten starttaa. Tämä siis myös kokonaan ilman virtalukkopatruunaa ruuvarilla virtalukon pohjaa pyörittäessä.
Olen tähän törmännyt monissa Mersuissa, niin bensa kuin diesel. Onko se vika vai ominaisuus?
Nyt siis kun haluan toisen kaukosäädinavaimen (varalle oltava toinen, jolla saa auton käyntiinkin), on se tilattava kokonaisuudessaan Veholta hintaan 200€+ sarjoitus XXX€ + ohjelmointi ainakin 100€? Varmistetaan vielä...
			
			
									
						
										
						Onko se normaalia näissä, että kun hehkuttaa autoa, ja yrittää startata, niin avain ei välttämättä menekään starttiasentoon (joskus menee, toisinaan ei)? Pari kertaa kun ränkkää, niin sitten starttaa. Tämä siis myös kokonaan ilman virtalukkopatruunaa ruuvarilla virtalukon pohjaa pyörittäessä.
Olen tähän törmännyt monissa Mersuissa, niin bensa kuin diesel. Onko se vika vai ominaisuus?
Nyt siis kun haluan toisen kaukosäädinavaimen (varalle oltava toinen, jolla saa auton käyntiinkin), on se tilattava kokonaisuudessaan Veholta hintaan 200€+ sarjoitus XXX€ + ohjelmointi ainakin 100€? Varmistetaan vielä...
en tiä mite w124 kaukoavain koodataan mutta mun w202 avain oli hetivalmis ilman ohjelmointia ja sarjoituskin oli valmiina. Eli kokonaishinta sen reilu 220eur. Avainta hakies myyjä viel sano, et jos en ite saa ni huolto tekee sen veloituksetta. Edustaa vehoa ko. Firma
			
			
									
						
							EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
			
						Keskikulutus nurkka-ajossa (25% kaupunki, 50% maantie, 25% moottoritie) 8,8L/100km. Tämä toki vain yhden tankkauksen ajalta, mutta silti mielestäni melko kova. Ilmastointi ei päällä.
Laitoin kokeeksi Forten diesel fuel conditioneria uuden polttoainesuodattimen täyteen ja loput tankkiin. Käynti ainakin tasoittui hieman.
Seuraavaksi käydään egr:än kimppuun. Sitä käyttävä tanko ei ainakaan toimi, sillä pultit on aivan löysällä. Miten tuo egr on järkevin tulpata, ainakin kokeiluluontoisesti?
Miten on helpointa irroittaa lämmityslaitteen puhallin? Vinkuu satunnaisesti ja ajattelin kokeilla, josko rasvaus auttaisi.
			
			
									
						
										
						Laitoin kokeeksi Forten diesel fuel conditioneria uuden polttoainesuodattimen täyteen ja loput tankkiin. Käynti ainakin tasoittui hieman.
Seuraavaksi käydään egr:än kimppuun. Sitä käyttävä tanko ei ainakaan toimi, sillä pultit on aivan löysällä. Miten tuo egr on järkevin tulpata, ainakin kokeiluluontoisesti?
Miten on helpointa irroittaa lämmityslaitteen puhallin? Vinkuu satunnaisesti ja ajattelin kokeilla, josko rasvaus auttaisi.
Hyvä ohje lämppärin moottorin irroittamiseen löytyy täältä.osilpi kirjoitti:Keskikulutus nurkka-ajossa (25% kaupunki, 50% maantie, 25% moottoritie) 8,8L/100km. Tämä toki vain yhden tankkauksen ajalta, mutta silti mielestäni melko kova. Ilmastointi ei päällä.
Laitoin kokeeksi Forten diesel fuel conditioneria uuden polttoainesuodattimen täyteen ja loput tankkiin. Käynti ainakin tasoittui hieman.
Seuraavaksi käydään egr:än kimppuun. Sitä käyttävä tanko ei ainakaan toimi, sillä pultit on aivan löysällä. Miten tuo egr on järkevin tulpata, ainakin kokeiluluontoisesti?
Miten on helpointa irroittaa lämmityslaitteen puhallin? Vinkuu satunnaisesti ja ajattelin kokeilla, josko rasvaus auttaisi.
Omassa farkussa olen tulpannut EGR:n alipainekellolle tulevan letkun kierretangon pätkällä. Lisäksi ilmamittarin läpän olen pultannut auki-asentoon, mutta autossasi sellaista ei taida olla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
			
						----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Purin lämppärin puhaltimen pois. Siivikko oli karannut akselilta puoli senttiä sivuun ja siksi varmaankin kuului välillä muovinen kahina. Muutenkin moottori vaikuttaa kuluneelta ja siinä on Venetmäen tarrakin eli purkuosa... Koitetaan metsästää uusi Siemens 1BB52 13V tai vastaava. 
Kysymys: missä tässä pitäisi raitisilmasuodattimet olla??? Ostin suodattimet, joille en kyllä löydä mitään järkevää paikkaa. Kaiken järjen mukaan niiden kuuluisi olla ennen lämppärin/ilmastoinnin kennoja? Olisko jollain esim valokuvaa, missä ja miten niiden kuuluu olla?
			
			
									
						
										
						Kysymys: missä tässä pitäisi raitisilmasuodattimet olla??? Ostin suodattimet, joille en kyllä löydä mitään järkevää paikkaa. Kaiken järjen mukaan niiden kuuluisi olla ennen lämppärin/ilmastoinnin kennoja? Olisko jollain esim valokuvaa, missä ja miten niiden kuuluu olla?






