W638 Vito ja liuta aloittelijan kysymyksiä
W638 Vito ja liuta aloittelijan kysymyksiä
Moro,
Pitkällisen arpomisen jälkeen sorruttu ostamaan Vito, eka postaus tälle foorumille, ja heti kärkeen liuta muutama kysymys Vito-tietäjille:
- Mikä taho myy Viton varaosapeltejä, Vehon lisäksi ? Purkuautoista saa usein tietty jotain korinosia, mutta saako W638:iin jostain korjauspeltejä ihan uutena, Vehon alkuperäiset ja kalliit poislukien ? Haussa voisi olla mahdollisesti helmat ja liukuoven sisäpohja. Ruosteesta kun on kyse, niin toki etevämpi seppä vääntää pienet korjauspalat suorasta pellistäkin, mutta järkevästi hinnoiteltu valmis varaosapelti olisi usein edullisempi kun pellin muokkaamisen ei mene niin kauan aikaa.
- Manuaalivaihteisen vaihdekeppi on ajoittain hiukan epämääräinen ja "kulmikas" toiminnaltaan, vaihteet löytyvät kyllä hyvin ilman mitään ongelmaa, mutta ilmeisesti vaijeri(?)välitteisessä on pientä kulumaa jossain ? Mikä osa sieltä olisi mahdollisesti kulunut ja voiko/kannattaako tuota voidella tai säätää jotenkin omatoimisesti ?
- Myös 108D:n pumppua on kuulemma ruuvailtu... vakionahan tuossa pitäisi olla huikeat 82 hevosta, paljonko tuosta mahdollisesti saisi lisäpirteyttä maltillisella ruuvaamisella, ja kannattaako ? Eli ilman että kaasu pohjassa koko tienoo peittyy pikimustaan savuverhoon. Tätä nykyä kone ei kovin mielellään kierrä mikään vaihde päällä yli 4000 rpm (vapaalla en ole ryntäyttänyt), näkyvää savua ei saa aikaiseksi millään, muuten vetää kyllä aika iloisesti - poislukien lievä 'bonanza' -ilmiö, eli aaltoileva nykiminen tietyllä kaasun asennolla kiihdytettäessä. Milläs tuon bonanzan saikaan korjattua pois ?
Ja niille, jotka jaksoivat tänne saakka lukea - hieman taustaa Viton ostamisen syistä:
- Vanhempien W638 Vitojen hinnat ovat vihdoin viimein asettuneet järkevälle tasolle muihin saman ikä- ja kokoluokan pakuihin verrattuna (siis lyhyt T4, lyhyt Hiace, Scudo), joten maineestaan huolimatta päädyin Vitoon. Pari vuotta sitten moisista pyydettiin jopa 7-10 kiloeuroa, nyt kaupat toteutuvat muutamilla tuhansilla. Toki ikääkin ja sen mukana tulleita vikoja on parin vuoden edestä lisää.
- 108 - laiska kone, joka ei mene mihinkään... toisaalta olen tätä(kin) foorumia lukemalla ymmärtänyt, että olisi kaikista Viton koneista ehkä se huolettomin ? No, aika näyttää porsiiko se jostain...
- Vito on oikeasti varsin miellyttävä ajaa, ei paljoa häviä edes henkilöautoille ohjaustuntumaltaan. Etuvedostaan huolimatta kääntösäde on mukavan pieni. Ja kun oma pakun tarve on sikäli muuttunut, ettei ole tarvetta kuljetella kovin pitkiä esineitä, niin Viton näppärä koko houkutteli... sehän mahtuu melkein mihin tahansa parkkihalliin ja käytännössä samaan parkkiruutuun mihin tavallinen henkilöautokin - melkoinen plussa täällä pääkaupunkiseudun ahtaudessa.
terv,
cdb
Pitkällisen arpomisen jälkeen sorruttu ostamaan Vito, eka postaus tälle foorumille, ja heti kärkeen liuta muutama kysymys Vito-tietäjille:
- Mikä taho myy Viton varaosapeltejä, Vehon lisäksi ? Purkuautoista saa usein tietty jotain korinosia, mutta saako W638:iin jostain korjauspeltejä ihan uutena, Vehon alkuperäiset ja kalliit poislukien ? Haussa voisi olla mahdollisesti helmat ja liukuoven sisäpohja. Ruosteesta kun on kyse, niin toki etevämpi seppä vääntää pienet korjauspalat suorasta pellistäkin, mutta järkevästi hinnoiteltu valmis varaosapelti olisi usein edullisempi kun pellin muokkaamisen ei mene niin kauan aikaa.
- Manuaalivaihteisen vaihdekeppi on ajoittain hiukan epämääräinen ja "kulmikas" toiminnaltaan, vaihteet löytyvät kyllä hyvin ilman mitään ongelmaa, mutta ilmeisesti vaijeri(?)välitteisessä on pientä kulumaa jossain ? Mikä osa sieltä olisi mahdollisesti kulunut ja voiko/kannattaako tuota voidella tai säätää jotenkin omatoimisesti ?
- Myös 108D:n pumppua on kuulemma ruuvailtu... vakionahan tuossa pitäisi olla huikeat 82 hevosta, paljonko tuosta mahdollisesti saisi lisäpirteyttä maltillisella ruuvaamisella, ja kannattaako ? Eli ilman että kaasu pohjassa koko tienoo peittyy pikimustaan savuverhoon. Tätä nykyä kone ei kovin mielellään kierrä mikään vaihde päällä yli 4000 rpm (vapaalla en ole ryntäyttänyt), näkyvää savua ei saa aikaiseksi millään, muuten vetää kyllä aika iloisesti - poislukien lievä 'bonanza' -ilmiö, eli aaltoileva nykiminen tietyllä kaasun asennolla kiihdytettäessä. Milläs tuon bonanzan saikaan korjattua pois ?
Ja niille, jotka jaksoivat tänne saakka lukea - hieman taustaa Viton ostamisen syistä:
- Vanhempien W638 Vitojen hinnat ovat vihdoin viimein asettuneet järkevälle tasolle muihin saman ikä- ja kokoluokan pakuihin verrattuna (siis lyhyt T4, lyhyt Hiace, Scudo), joten maineestaan huolimatta päädyin Vitoon. Pari vuotta sitten moisista pyydettiin jopa 7-10 kiloeuroa, nyt kaupat toteutuvat muutamilla tuhansilla. Toki ikääkin ja sen mukana tulleita vikoja on parin vuoden edestä lisää.
- 108 - laiska kone, joka ei mene mihinkään... toisaalta olen tätä(kin) foorumia lukemalla ymmärtänyt, että olisi kaikista Viton koneista ehkä se huolettomin ? No, aika näyttää porsiiko se jostain...
- Vito on oikeasti varsin miellyttävä ajaa, ei paljoa häviä edes henkilöautoille ohjaustuntumaltaan. Etuvedostaan huolimatta kääntösäde on mukavan pieni. Ja kun oma pakun tarve on sikäli muuttunut, ettei ole tarvetta kuljetella kovin pitkiä esineitä, niin Viton näppärä koko houkutteli... sehän mahtuu melkein mihin tahansa parkkihalliin ja käytännössä samaan parkkiruutuun mihin tavallinen henkilöautokin - melkoinen plussa täällä pääkaupunkiseudun ahtaudessa.
terv,
cdb
Nacho Libre
klokkerholmin peltiosia löytyy kaikista hyvin varustetuista varaosaliikkeistä.
Firman veppisivuilla on katalooki, josta voi kaivaa mitä löytyy... mutta sivut ovat uudistuneet ja vaatii rekisteröitymisen nyttemmin.
Vanhat sivut toimii syyskuun loppuun asti...
http://old.klokkerholm.com/e-handel/see ... limited=-1
Firman veppisivuilla on katalooki, josta voi kaivaa mitä löytyy... mutta sivut ovat uudistuneet ja vaatii rekisteröitymisen nyttemmin.
Vanhat sivut toimii syyskuun loppuun asti...
http://old.klokkerholm.com/e-handel/see ... limited=-1
Re: W638 Vito ja liuta aloittelijan kysymyksiä
Tehon lisäämistä: Ruuvaat vetäviä kierroksia ylemmäs siten, että auto kiertää paikallaan ainakin 5600 rpm niin se helpottaa sitä liikahtamista. Hitusen varmaankin voi lisätä syöttöä, riippuen nyt millainen savuarvo siellä jo nyt on. (Ohjeet siellä turbo-osaston ylälaidassa ilmoituksena).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Helmapellin olisin ostanut omaan mutta ei tuntunut löytyvän mistään, piti naputella itse suorasta pellistä. jos jostain löydät niin kerro mistä.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Kiitokset linkistä, ei löytynyt ihan perus-googlauksella... Kyselin aluksi eräästäkin mersuihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä ja lopputulos oli se, että "ei noihin mitään saa, kukaan tukkuri ei listaa", vain ja ainoastaan Veho myy... No, Veho tosiaan myy, mutta esim. vasemman helmakotelon jos haluaisi uuden, niin samalla tulee vasemmalle puolelle koko kylki B-pilarista taakse saakka, ja oikealle sitten koko liukuoven jälkeinen kylki. Hintakin on sitten sen mukainen, eli melkein tonnilta niskat nurin...vanttom kirjoitti:klokkerholmin peltiosia löytyy kaikista hyvin varustetuista varaosaliikkeistä.
Firman veppisivuilla on katalooki, josta voi kaivaa mitä löytyy... mutta sivut ovat uudistuneet ja vaatii rekisteröitymisen nyttemmin.
Vanhat sivut toimii syyskuun loppuun asti...
http://old.klokkerholm.com/e-handel/see ... limited=-1
Mutta Fixus näköjään myy noita Klokkerholmin peltejä, ja jos nyt eivät ole suorastaan halpoja, niin varsin kohtuullisen hintaisia kuitenkin.
Nacho Libre
Re: W638 Vito ja liuta aloittelijan kysymyksiä
Vetävät kierrokset = kone pelkästään kiertää vähän ylemmäs ? Ja reippaampi kulku tulee siis sitä kautta, että seuraavalla vaihteella on sitten jo hiukan enemmän kierroksia ja sitä kautta voimaa tarjolla ... ? Eli em. muutos ei vielä itsessään lisää syöttöä ?veskola kirjoitti:Tehon lisäämistä: Ruuvaat vetäviä kierroksia ylemmäs siten, että auto kiertää paikallaan ainakin 5600 rpm niin se helpottaa sitä liikahtamista. Hitusen varmaankin voi lisätä syöttöä, riippuen nyt millainen savuarvo siellä jo nyt on. (Ohjeet siellä turbo-osaston ylälaidassa ilmoituksena).
Nacho Libre
Re: W638 Vito ja liuta aloittelijan kysymyksiä
No lisää se syöttöä yläkierroksilla. Vakionahan noissa aletaan rajoittamaan syöttöä jo kohta kolmen tonniin jälkeen.
Se parempi kiihtyvyys tulee tietysti siitä kun voi pitää pienempää vaihdetta päällä pidempään.
Se parempi kiihtyvyys tulee tietysti siitä kun voi pitää pienempää vaihdetta päällä pidempään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
jos ässä kyseessä niin katto tuoltaesukki kirjoitti:Helmapellin olisin ostanut omaan mutta ei tuntunut löytyvän mistään, piti naputella itse suorasta pellistä. jos jostain löydät niin kerro mistä.

http://www.mercedes-reparaturbleche.de/w_126.html
eikä olis hinnan kirossakaan ja käsittääkseni kun kattelin kuvia ei olis selli malliin ollenkaan

mullon pelkkiä romuja vaan
Vitostahan tässä oli juttua...jos ässä kyseessä niin katto tuolta
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)