Tuossa kahvipöytäkeskustelussa tuli ilmi dieseleiden päästöasiat. Pitääkö paikkaansa, että 2012 markkinoille tulevissa dieselmoottoreissa pitäisi olla jonkin jokin aivan uusi (henkilöautoille) hiukkaspoistosysteemi? Joissain rekoissa käytetään ureaa tähän...
Onko 2012 dieselautoissa PISSApoikasäiliö, ei suinkaan lasinpesuun, vaan päästöttömämpään ajeluun?
Tulevaisuuden dieseleiden päästöt
- gulfstream
- Vakiokalustoa
Ei tuo hiukkassuodatin mitään ihan uusinta uutta ole, löytyy jo tuosta duuniautostakin (shitikan C5). Lisäainelitkulle löytyy tosissaan oma säiliö mistä auto itsenäisesti sekoittaa sitä polttoaineen sekaan. Mun käsittääkseni syy tälle on se että nykyiset suoraruittadieselit ei käy tarpeeksi kuumana että tapahtuis puhdas palotapahtuma nii pitää käyttää tuota lisäainetta minkä avulla hiukkassuodatin sitten polttaa sen läpi virtaavasta pakokaasusta epäpuhtauksia ja taitaa olla ihan toimiva systeemi ku ei tuolta ihmeemmin mitään käyhää putkesta tule edes kiihdytyksissä.
Itse asiassa ens viikolla pitää auto viedä marmoritiskille ko. aineen tankkaukseen ja mokoma litkuhan maksaa 70€/L eikä lisäyskään ole ihan niin yksin kertaista ku pissapojanrakon täyttäminen
Itse asiassa ens viikolla pitää auto viedä marmoritiskille ko. aineen tankkaukseen ja mokoma litkuhan maksaa 70€/L eikä lisäyskään ole ihan niin yksin kertaista ku pissapojanrakon täyttäminen

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vähän asiaa sivuten..Raskaassa kalustossa on jo muutaman vuoden ajan ollut tuo ureajärjestelmä käytössä, EURO 4 tasosta saakka. Mm. Mersu, Volvo, Scania käyttävät scr-järjestelmää joissakin malleissaan. Mersu kaikissa ja niin muistaakseni Volvokin, Scania käyttää v8 malleissaan.
Tuohan ei ruiskuta ureaa polttoaineen sekaan vaan pakosarjaan ennen katalysaattoria, jossa typenoksidit muuttuvat puhtaammiksi, muistaakseni ammoniakiksi ja vesihöyryksi. Syy miksi tähän järjestelmään on menty, on nimenomaan nuo typenoksidit. Jos moottori säädetään taloudelliseksi, niin palotilan lämpötila nousee korkeaksi jolloin muodostuu paljon typenoksideja. Näitä on tähän mennessä pyritty alentamaan mm EGR-järjstelmällä ja moottorinohjausta säätämällä, mutta niistä aiheutuu omat ongelmansa huonona polttoainetaloutena ja moottorin paskaantumisena.
Scr-järjestelmää käytettäessä voidaan moottori säätää paremmaksi koska pakokaasujen puhdistus tapahtuu vasta katylysaattorissa. Polttoainetalous paranee ja auto on mukavampi ajaa.
Itse järjestelmä toimii hyvin jos ei ole pakkasta, urea litku jäätyy jo noin -10 pakkasasteessa, ja se särkee pumppuja ja annosteluyksiköitä. Järjestelmässä on lämmitys, mutta se ei poista ongelmaa. Itse urea maksaa D-pisteillä noin 60-80c/litra, joten tuntuisi henkilöautojen maailmassa olevan kate kohdallaan, jos samasta aineesat on kyse.
Tuohan ei ruiskuta ureaa polttoaineen sekaan vaan pakosarjaan ennen katalysaattoria, jossa typenoksidit muuttuvat puhtaammiksi, muistaakseni ammoniakiksi ja vesihöyryksi. Syy miksi tähän järjestelmään on menty, on nimenomaan nuo typenoksidit. Jos moottori säädetään taloudelliseksi, niin palotilan lämpötila nousee korkeaksi jolloin muodostuu paljon typenoksideja. Näitä on tähän mennessä pyritty alentamaan mm EGR-järjstelmällä ja moottorinohjausta säätämällä, mutta niistä aiheutuu omat ongelmansa huonona polttoainetaloutena ja moottorin paskaantumisena.
Scr-järjestelmää käytettäessä voidaan moottori säätää paremmaksi koska pakokaasujen puhdistus tapahtuu vasta katylysaattorissa. Polttoainetalous paranee ja auto on mukavampi ajaa.
Itse järjestelmä toimii hyvin jos ei ole pakkasta, urea litku jäätyy jo noin -10 pakkasasteessa, ja se särkee pumppuja ja annosteluyksiköitä. Järjestelmässä on lämmitys, mutta se ei poista ongelmaa. Itse urea maksaa D-pisteillä noin 60-80c/litra, joten tuntuisi henkilöautojen maailmassa olevan kate kohdallaan, jos samasta aineesat on kyse.
Ei taida ihan samat litkut olla kyseessä. Tuohon menee 2 litraa tuota lisäainetta ja se kestää kymmeniätuhansia kilometrejä vaikka eihän tuossa mitään Vehon hinnoista poikkeavaa olisMikkoK kirjoitti:Itse urea maksaa D-pisteillä noin 60-80c/litra, joten tuntuisi henkilöautojen maailmassa olevan kate kohdallaan, jos samasta aineesat on kyse.

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89