W124 10V --> 20V ST

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

W124 10V --> 20V ST

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Elikkäs nyt syksyn kunniaksi vois laittaa mersun lihoiksi ja aloitella talvi-iltojen iloksi pientä projektia 8) Elikkäs tosiaan lähtökohtana W124 250d -90 manuaali askilla. Hommat vielä suunnittelu asteella, mutta ensi kesäksi auto tulisi olla taas iskussa... Alkuunsa muutamia kysymyksiä:

- Mitä mieltä: Pitää manuaali aski ja esim. sintterikytkintä vaiko automaatti?

- ~300HV tehotavoite, joten kestäisikö vapari om605 vaiko jostakin hommata suosiolla suoraan turbo kone?

- Mikä ahdin? Garret GT32? Holset HY35, HX35, HX40 Super? Master Power...? Vaiko remmi?

- Mitenkäs sitten tuo jakajapumpun vaihto? Om602 vaparipumppu johon morkooli? Minkälainen operaatio vaihtaa? Eikös nuissa monivenoisa oo jakajapumppu?

Siinäpäs näin aluksi! :lol:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Rivipumput kaikissa. Monivenoissa vaan sähköset.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

No hyvä... Ei sitte kummonen homma... Se on ny ainaki selvinny...
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ainoastaan OM604 220D:ssä ja OM602 2.9 suoraruiskussa on jakajapumput.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

GT32 pitäisi olla noille tehoille ihan jeesh, pitäisi olla pelissäkin ton kokosella koneella koko alueen ajan :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ite tykkäsin kyllä omassa om605 koneessa tuosta hx40 superista. osta ihmeessä suoraa se turbokone ei kuitenkaan niin suuresti ole hinta eroa niillä että kanattais kokeilla että kestääkö se vapari. mekaaninen pumppu menee ihan heittämällä paikolleen, mynällä osaavat kyllä tehdä siihen vaparin pumppuun morkoolin.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Oishan se remmikin jotain... 90eaton ja 1,2bar. Sitä en osaa sanoa, että paljonko pitää olla painetta tuohon tehotavotteeseen, että riittääkö remmi... :roll: Mutta luulis, että jos kunnolla tekee ja vielä suppilot imusarjaan tms. ni kait se ilma riittää?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

606 pukkaa 90eatonin avulla 0.8 bar ja noin 200hp.
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Oishan se remmi kyl jottai vähä erilaista... Kyllä kaikenmaailman HX40 virityksiä alakaa näkyyn jo joka nurkalla... Kyllä se vaan remmillä voi olla kiven takana se 300hv... HX40 Superia kaikki kehuu, että on hyvä ja varmasti onki, mutta seki on tosiaan nii monen pellin alla... Ois mukava tehä jotain semmosta, että ku pellin leväyttää shellin baarin eessä auki nii ei ois viereisesä röntäsä samanlaiset kalut... Tuosta remmistä ei vaa oikee ole kokemusta, viisaammat vois kertoa/laittaa jotaki informaatiota toteutuksesta... Miten esimerkiksi eatonin asennus? Mihin se olisi järkevin sijoittaa jne. jos jossain olisi kuvaa jne. ois mukava tutkia :shock: :wink: Missä hinnoissa yleensäkin eatonit pyörii? Joo kyllä kannattaa jättää kokeilut väliin ja laitan suoraan originaali turbo koneen. :roll:

Ei muuta kuin kokemuksia ja mietteitä tiskiin! :twisted:

Ja jos jollakin pyörii kyseinen mosa nurkissa joutilaana tai tietää semmoisen jollaki olevan nurkisa pyörimäsä nii ei muutako yv:tä kehiin...
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kummeli kirjoitti:vielä suppilot imusarjaan tms. ni kait se ilma riittää?
Suppilot mitää ilimamäärää lisää.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ei mutta ohjaa oikeaan suuntaan :wink:

Onko se nyt ihan hirveää jos tuo 300hp ei menekkään rikki, mutta kiihtyy lähestulkoon yhtä nopeasti? Tuohon remmiasiaan siis.

Jos 300hp on pakko saada niin tee kaksoisahdettu. FFP:llä eräs käyttäjä rakensi 1.9TDITSI koneen :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Remmiahdin ajatuksen taidan jättää pois... Eli pitäydyn perinteisen pakokaasuahtimen käyttäjien luokassa... :lol: Elikkäs minkälaisista ahtimista kokemuksia? Saisi herätä alhaalta ja vetää kumminkin ylös... Taitaa kallistua perinteiseen HX40: n ... :roll:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jeemu kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:vielä suppilot imusarjaan tms. ni kait se ilma riittää?
Suppilot mitää ilimamäärää lisää.
Tarkotin lähinnä kannen virtaavuutta -> parempi täytös -> Ilimaa enemmän sylinteriin. Vai eikö muka? :wink:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:vielä suppilot imusarjaan tms. ni kait se ilma riittää?
Suppilot mitää ilimamäärää lisää.
Niin joo ja turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta :D
Itse tein ja säästin
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Juu-u... Turbohommat alkaa olla pikkuhiljaa uomissaan... Seuraavaksi kysyisin tuota moottorinvaihtoa... Monivena konehan menee "heittämällä" vanhan tilalle, mutta ilmeisesti hehkujen piuhotukset erilaiset ym. Mitä kaikkea joutuu muokkaan että saa koneen ns. käyntikuntoon? Jos joku tietää kokonaisuudessaan niin olisi kiva saada tiedot ylös, että hommat hoituisi mahdollisimman vähillä ärräpäillä :lol: :lol: Että olisiko sama ostaa joku persiiseen pökätty C-sarjalainen turbomosalla (saisi sähkösarjaa jne...) vaiko pelkkä kone... Vai onko juurikaan merkitystä :roll:

Ja kumpaa suosittelette ST-käyttöön manuaali askia vaiko tomaattia? Varmasti on monen koulukunnan ihmisiä, mutta kumpi on todettu kestävemmäksi... "Vakio" kytkimessähän varmasti olisi luisto-ongelmia :D Eri kytkinvariaatioitakin tuntuu olevan ST-käytössä monia... Mikähän paras vai onko sellaista todettavissa :lol: Kummat lujempia 5- vai 4-vaihteiset manuaalit (niitäkin tietty erejä?) ? Getrakkihan se ois se mahtiaski, mutta ei ainakaan tällä hetkellä mahdu budjettiin :cry: Tuo aihiohan on 5-V. manu... :roll:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Juu-u... Turbohommat alkaa olla pikkuhiljaa uomissaan... Seuraavaksi kysyisin tuota moottorinvaihtoa... Monivena konehan menee "heittämällä" vanhan tilalle, mutta ilmeisesti hehkujen piuhotukset erilaiset ym. Mitä kaikkea joutuu muokkaan että saa koneen ns. käyntikuntoon? Jos joku tietää kokonaisuudessaan niin olisi kiva saada tiedot ylös, että hommat hoituisi mahdollisimman vähillä ärräpäillä :lol: :lol: Että olisiko sama ostaa joku persiiseen pökätty C-sarjalainen turbomosalla (saisi sähkösarjaa jne...) vaiko pelkkä kone... Vai onko juurikaan merkitystä :roll:

Ja kumpaa suosittelette ST-käyttöön manuaali askia vaiko tomaattia? Varmasti on monen koulukunnan ihmisiä, mutta kumpi on todettu kestävemmäksi... "Vakio" kytkimessähän varmasti olisi luisto-ongelmia :D Eri kytkinvariaatioitakin tuntuu olevan ST-käytössä monia... Mikähän paras vai onko sellaista todettavissa :lol: Kummat lujempia 5- vai 4-vaihteiset manuaalit (niitäkin tietty erejä?) ? Getrakkihan se ois se mahtiaski, mutta ei ainakaan tällä hetkellä mahdu budjettiin :cry: Tuo aihiohan on 5-V. manu... :roll:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tomaatin saa halvemmalla kestämään hevosia... jos ei mersun omaa laatikkoa, niin sitten joku jenkki tomaatti, niillä on siellä jo aika hyvin kokemusta mikä loota kestää :wink:

manuaalin jos haluaa kestävän, niin pitää mennä pieneen kuorma-auton laatikkoon ja paljon kehuttu getrakkikin on osoittautunut ihan leluksi näissä ST-hommissa...

sitten on tietysti lenco ja muut planeetta vaihteistot, jos haluaa välttämättä kepistä nykiä :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Näinpä näinpä... Juu kyllä tomaatti sopii omaan käteen paremmin... Eikä tartte kättäkään rasittaa nii palijo! :wink: :lol: Mite tuo tomaatin vaihto sitten polokimet tietty joutuu vaihtaan jne. Ei varmaan isokaan homma? Ja mikä lodju siihe monivenan perähän passaa joka jo kestääki jotaki ettei tarttis vahavistella... :x ( tyhymä kyselee taas viisaammilta ) :roll:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vahvistaa ne tomaatit pitää aina, ei mikään vakio automaatti kestä sitä ST-voimaa (tai ahdettua bensaakaan...), ellei sitten joku uudempi 722.6XX sähköloota kestäis :roll: mutta niissä taitaa tulla muut ongelmat sitten mukaan kuvioon (laatikon ohjaukset ym.), mutta jos vahvistaminen maksaa n. 1000 €, jossa tulee kuitenkin normaali laatikon huolto mukana, niin ei se paha ole, kun ei sitä montaa manuaalia tarvitse romuksi ajaa, kun on jo sama summa mennyt ja ei ole kuin paskaa käsissä...

toisaalta manuaaliin saat menemään muutaman satasen jo pelkkään kytkimeen ;) (puhuvat yleensä n. 500 €:n summista, kun ST-kytkimistä on juttua :shock:)

kytkinpolkimen poistaminen taitaa riittää polkimista puhuttaessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mese foorumilla oli selostus miten tehdään 2.5 10v ->2.5 20v muutos mutta kun se ei nyt ole käytettävissä.

jotain pientä siinä tulee eteen kierroslukumittarin anturille pitää porata paikka öljypohjaan, jos käytät 10v koneen öljynsyodatin jalkaa joutuu pari plommia lyömään lohkoon jakanteen ja jotakin muuta pientä siinä tais olla.

ite oon tehnyt nuohin johtosarjan 10v sarjasta ei tarvi kuin ottaa anturit vanhasta koneesta ja vaihtaa hehkun johtoihin sopivat liittimet.
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Miksi mese.fi ei muutes toimi? Jotaki isompiaki ropleemia?

Miks käyttää 10V suodatinjalkaa jos monivena turbokone? Joku taika siinäki? :shock:

Jos tosiaanki jollaki o joutilaana tuommonen turbo 20V joutilaana olisin kiinnostunut ostamaan... Jos ei hinta pilvissä... Kokonaista esim. persiiseen pökätty C:tä voi kans tarjota jos kohtuuhintainen! Mielummin kuitenkin pelkkä mosa... :roll: Ruotsissa 1300€ yks kone. Tuntuuko pahalta hinnalta? Ajettu hiukka yli 300 000... Uskoskohan tuotakaa... :lol:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Löyty halvalla kokonainen w124 250Dt originaali turbo... Nyt sitten ei olisikaan monivenakone näillänäkymin tulossa joten tietoa mite se tuo originaali 10V turbo mosa kestää? :lol: Vielä tuo 300hv ihan inhimillinen lukema? :roll:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

300 tulee 10venasestakin kohtalaisen helpolla ja kyllä se sen kestää, jos sinne vaihtaa monivena pahvin kannen kruunuks
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Ladamaster kirjoitti:Löyty halvalla kokonainen w124 250Dt originaali turbo... Nyt sitten ei olisikaan monivenakone näillänäkymin tulossa joten tietoa mite se tuo originaali 10V turbo mosa kestää? :lol: Vielä tuo 300hv ihan inhimillinen lukema? :roll:
kannattasko ihan pikkuisen vilkaista joidenkin muiden projekteja.. yhden illan kun lueskelee niin jo alkaa hahmottua et mikä perkaa ittensä ja mistä syystä jne :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Vastaa Viestiin