W211 pitää outoa meteliä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pexus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:31
Paikkakunta: Vantaa

W211 pitää outoa meteliä

Viesti Kirjoittaja Pexus »

W211 -08 220CDiA Sedan, ajettu 70.000km metelin alkaessa, nyt 82.000km. Olen siis kuunnellut tätä erittäin erikoista kihinän ja ulinan välimuotoa jo 12.000km. Tämä "rallatus" alkoi yhtäkkisesti viime talvena, auton seistyä paikallaan hieman toista viikkoa.
Ääni alkaa kuulumaan heti liikkeelle lähtiessä. Sen taajuus nousee nopeuden mukaan ja katoaa muun metelin sekaan vasta moottoritienopeuksilla. Kuuluu myös pakittaessa, sekä vapaalla rullatessa.
Vapaalla rullaten ja kaasutellessa ääni ei muutu mihinkään, kuuluu siis jostain pyörivästä osasta. Kaikki pyöränlaakerit ovat tiukalla, eikä ääni kuulosta muutenkaan klassiselta laakerivialta, koska ei muutu mutkitellessa. Ääntä ei kuule ulkoapäin, siis ovi tai ikkuna auki, vaan se etenee rakenteita pitkin sisälle ja on lähtösuunnaltaan mahdoton paikallistaa. Ei pysty esim. kertomaan tuleeko se edestä vai takaa. Soundi muuttuu tosin hieman vaihteen vaihtuessa tai moottorilla jarruttaesssa, joten arvelisin sen liittyvän jotenkin voimansiirron puolelle.
Jos jollain on jotain kokemuksia tai jopa tietoa tällaisesta erittäin kiusallisesta äänestä, niin kertokaa ihmeessä.
Ratkaisun keksineelle, tai ratkaisuun johtavan vihjeen antajalle on tulossa laatikollinen "sihijuomaa". Tai miksei kaksikin...
Viimeksi muokannut Pexus, Ke 01.09.2010 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ettei perä ääntäisi? Ei ole harvinainen vika.. Koitappa vaihtaa perän öljyt ja kuuntele josko ääni vaimenisi
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Täysin arvaushan tämäkin: kardaanin kannatinlaakeri.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Ilmeisesti auto on kuitenkin vm. 2008? Kirjoituksessa mainitaan W211 ja vm. -98, jotka eivät oikein täsmää toisiinsa.

Jos kyseessä on W211 vm. 2008 ja ajettu alle satkun niin ei pitäisi paljon perän vielä äännellä...

Olisiko kyse jostain pikkuviasta, kuten jumiutuneesta jarrusatulasta, tmv?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minulla tuollaista ääntä saa kuunnella vitossa...ja aika useinkin, kun sillä on joku ihme perverssio keräillä pieniä kiviä takajarrukilven ja levyn väliin (sattunut vähintään kerran vuoteen 10vuoden aikana :lol: ) Ääni on aluksi vaimeaa vihellystä, mutta muuttuu toki jo varsin pian semmoiseksi kiljunnaksi ettei kehtaa ajaa edes maalla, eikä auta peruuttelut eikä muut, kuin rengas irti ja kampeamaan kivi pois kilven välistä :lol:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Pexus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:31
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pexus »

Aivan, siis -08. Pahoittelen.
Ehkä toi kannatinlaakeri, tai peräöljyn vaihto saattaisi auttaa. Mutta että 70.000 vain ajettu, enpä tiedä...
Kiviä ei ole löytynyt. Olisivat varmaan jo kuluneet poiskin. Jarrut taas toimivat moitteetta. Mittailin jossain vaiheessa kaikkien rumpujen lämmötkin, eikä mikään eronnut toisistaan. Etu- ja takarummut näyttivät siis keskenään samat lämmöt ajon ja jarruttelun jälkeen.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Rummut?

Levyjäkö tarkoitit?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Pexus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:31
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pexus »

Heh, joo levyt tietysti. Sorry Division.
Mittailin pistelämpömittarilla levyjen juuresta. Tarkoituksena oli hakea lämpöeroa, josko olisi kuitenkin laakerivikaa tai laahaavaa parkkijarrua (rummussaan).
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Niin jarrukilvet voi hiertää levyihin.Alustan lämpösuojat taipuneet ja ottavat kardaaniin kiinni.Jollain oli täällä toi samainen ongelma.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Perä ylös, käyntiin, vaihde pälle -> renkaat pyörimään. Näin sen vois kuulla ja paikallistaa mistä tulee.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lämpö suoja peltejä on joskus retkahtanut niin että kahnaa kardaanin(joskus
siellä on myös ollut risuja)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Pexus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:31
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pexus »

Auto oli nosturilla renkaiden vaihdossa. Katselin tuolloin läpi jarrukilvet ja lämpösuojapellit. Mistään ei löytynyt mitään häikkää.
Kaiketi vain hallitunkki perän alle seuraavaksi..
Pexus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 14:31
Paikkakunta: Vantaa

W211 pitää outoa meteliä. Ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja Pexus »

kardaani kirjoitti:Täysin arvaushan tämäkin: kardaanin kannatinlaakeri.
Tämä oli paras arvaus. Vaihdatinkin sitten (ehjän) kannatinlaakerin. Samalla kuitenkin selvisi, että kardaanin ristikkonivel oli täysin sökö. Jurskahteli joka suuntaan. Että tällaista...

Kiitoksia kaikille avustaneille, ja hyvää talven odottelua.
Vastaa Viestiin