Sprinter 412D hätävilkkukatkaisijan vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Sprinter 412D hätävilkkukatkaisijan vika

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Potilas on Sprinter 412D, vuodelta 1998.

Huomasin, että painaessa hätävilkkukatkaisijaa, autoon tulee myös hetkeksi virrat päälle, ts. varoitusvalot syttyy, mittarit nousee ja laitteet, jotka toimivat virran ollessa kytkettynä, toimivat (mm. lämppärin puhallin).

Näpistelin nappulaa sitten tarkemmin ja havaitsin, että kun nappia pitää ihan pohjassa, virrat on kytkettynä, ja kun nappulan vapauttaa, jää hätävilkut päälle, mutta muut virrat katkeavat. Myöskään merkkivalo ei pala, ellei nappulaa pidä kokoajan kädellä alaspainettuna. Kun vilkkuja lähtee sammuttamaan, taas virrat kytkeytyy päälle niin pitkäksi aikaa, kuin nappulaa pitää alhaalla ja katkeaa, kun napin vapauttaa.

Havaitsin myös, että vilkkujen merkkivalo palaa kokoajan himmeästi, mutta kun vilkun kytkee päälle, merkkivalo vilkuttelee ihan normaalisti. Ja tavalliset suuntavilkut tosiaan toimii ihan OK.

Vilkkujen lamppuja jo irrottelin yksi kerrallaan, mutta ei ollut vaikutusta. Mistä seuraavaksi etsimään vikaa? Voiko itse nappula olla rikki, onko jossain oikosulkuherkkä kohta, onko jossain joku rele, joka voisi päästää virtaa läpi vai mitä?

Kyseinen auto on ollut minulla vasta hetken ja ajoa on tullut ainoastaan muutamia kilometrejä, mutta toinen samanvuotinen on ollut pitempään eikä minkäänmoisia sähköongelmia ole esiintynyt.
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Koitin taas selvitellä tätä. Ruiskin CRC:tä hätävilkkukatkaisijan juureen ja toiminta muuttui; nyt hätävilkkunapin punainen valo vilkkuu aina kun käyttää suuntavilkkua. Purin koko viiksipaketin pois paikoiltaan ja niin pieniin osiin kuin uskalsin, mutta viiksen ja hätävilkun kontakteihin en silti päässyt käsiksi.

Vika lienee siis kuitenkin itse viiksi/hätävilkkukatkaisijapaketissa? Onko maailmassa toista hajonnutta samanmoista?

Aika helppohan tuo näkyy olevan vaihtaa, mutta sen verran kallis osa, ettei turhaa viitsisi ostaa. Löytyykö siis kokemuksia vastaavasta?
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Sprintteristä kulu alkuperäinen viiksi loppuun, n300tkm kohdalla ei vilkkuttanu vasemmalle.

Hain monetistä :oops: uuden oli kympin halvempi kuin KL:llä ja se tekee
juurikin kuvailemallasi tavalla eli kun painaa hätävilkkunapin pohjaan niin
palaa kaikki valot mittaritaulussa

Muuten se toimii

En ole välittäny siitä ja sen jälkeen ajettu n40tkm
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa

HeikkiS kirjoitti:Sprintteristä kulu alkuperäinen viiksi loppuun, n300tkm kohdalla ei vilkkuttanu vasemmalle.

Hain monetistä :oops: uuden oli kympin halvempi kuin KL:llä ja se tekee
juurikin kuvailemallasi tavalla eli kun painaa hätävilkkunapin pohjaan niin
palaa kaikki valot mittaritaulussa

Muuten se toimii

En ole välittäny siitä ja sen jälkeen ajettu n40tkm
Eli turha huolehtia asiasta?
Vähän hämää, kun punainen valo vilkkuu katkaisijassa kun vilkuttelee, mutta olkoon, jossei ole vaarallista. Kiitos!

Onko sun viiksessä sellainen "parkkivaloasento" valokatkaisijassa viiksen päässä? Eli yksi "taaksepäin" vielä valot pois-asennosta? Tuommosta ei toisessa samanikäisessä Sprinterissä meillä ole, mutta tässä potilaassa on.
Ehkä viiksi ei ole alkuperäinen ja täysin yhteensopiva..
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ei minulla vilku hätävilkunnappi kun käyttää normaaleja vilkkuja.

Vain silloin mittarivalot sekoo kun painaa hätävilkunnapin ihan pohjaan

On siinä moponetin katkaisijassa "p-asento". Alkuperäisessä ei ollut.

En tiedä sen tarkoitusta
akyttala
Sisäänajossa
Sisäänajossa

HeikkiS kirjoitti:Ei minulla vilku hätävilkunnappi kun käyttää normaaleja vilkkuja.

En tiedä sen tarkoitusta
Vielä semmonen, että vilkkuuko sulla hätävilkkujen ollessa päässä myös vilkkujen merkkivalo kojetaulussa? Tuossa mun versiossa vilkkuu ainoastaa, jos virrat on päällä.

Kaikesta päätellen kuitenkin siis kyseessä ei ole varsinainen vika, vaan ainoastaan ei-alkuperäisen viiksipaketin pieni "yhteensopimattomuus".

En taida suotta ostaa uutta, kun tuo kuitenkin käyttövilkku toimii normaalisti. Mikäli katsastusmies tuosta joskus valittaa, niin tarvii sitten vaihtaa.
Kiitos paljon HeikkiS:lle!
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa

akyttala kirjoitti:
HeikkiS kirjoitti:Ei minulla vilku hätävilkunnappi kun käyttää normaaleja vilkkuja.

En tiedä sen tarkoitusta
Vielä semmonen, että vilkkuuko sulla hätävilkkujen ollessa päässä myös vilkkujen merkkivalo kojetaulussa? Tuossa mun versiossa vilkkuu ainoastaa, jos virrat on päällä.

Kaikesta päätellen kuitenkin siis kyseessä ei ole varsinainen vika, vaan ainoastaan ei-alkuperäisen viiksipaketin pieni "yhteensopimattomuus".

En taida suotta ostaa uutta, kun tuo kuitenkin käyttövilkku toimii normaalisti. Mikäli katsastusmies tuosta joskus valittaa, niin tarvii sitten vaihtaa.
Kiitos paljon HeikkiS:lle!
Kiitoksia jos pystyy oleen avuksi Ittekin saanu paljon vinkkejä kun vaan lukee muitten juttuja

En muista miten ne vilkkuu. Täytyy joskus kattoa. Nyt alla eri auto

Tarvike maksoi moponetissä muistaakseni 75€. KL-varaosat 85€+lähetyskulut ja sais varmaan alkuperäisen.

Ei se ihan älyttömän kallis ole
Vastaa Viestiin