Viri viriä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 27.03.2004 14:22
Paikkakunta: TRE

Viri viriä?

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tervehdys!

Uutena mersuilijana lueskelin täältä foorumilta aika kivoista tehoista TD koneissa.Itse olen suunnitellut tekeväni jotain pientä piristettä autoon.Antakaapa hyviä vinkkejä,millä E 290 TD -97:n sais vähän kulkevammaksi ilman,että konetta ei tarvi avata.Ajattelin jos turbon suurentaa ja ohjelman päivittää.Mitähän sillä sais aikaan.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Hybridi turbo, isompi väli-jäähdytin ohjelmoitava chippi, vapaa-virtaus suodatin,
pakoputkisto uusiks. Ja ei kun säädätettäväksi niin eiköhän noilla eväillä
saa vähän lisä potkua.

Täytyy sitten muistaa että tuohan on CAT:ti peli että kannattaa varautua senkin
vaihtoon.
Viimeksi muokannut NymiS, Ma 29.03.2004 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nymis kirjoitti:Hybridi turbo
Miksi sen pitää olla juuri hybridi ???
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Hybridi turbona tarkoitan juuri esim to3-to4 hybridiä... "räätälöity" kyseistä autoa
varten... ja turboista kannattaa kääntyä jonkun turbo pajan puoleen.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
JJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 27.03.2004 14:22
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ajattelin just että turbo ja lastu.Niistä kai paras aloittaa.Putkiston jos suurentaa,niin kattihan menee ilmanmuuta uusiksi kanssa.Ehkä myöhemmin.. Ja Cooleri viimeiseksi.
Kiitos Nymikselle :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JJ kirjoitti:Ajattelin just että turbo ja lastu.Niistä kai paras aloittaa.Putkiston jos suurentaa,niin kattihan menee ilmanmuuta uusiksi kanssa.Ehkä myöhemmin.. Ja Cooleri viimeiseksi.
Kiitos Nymikselle :wink:
Minun mielestä se Cooleri on numero yksi. Eli vaihda se ekaksi, näin takaat koneen kestävyyden kun jäähdytys on kunnossa.

Pieneen viritykseen vakioturbo riittää, mutta suurempi on aina eduksi jos hiukankin enemmän haluaa ulos.

Tuossa koneessa on hirviömäiset kiertokanget, minulle kerrottiin, joten se kyllä kestää koviakin ahtoja. Heikoin lenkki tuossa koneessa vakiokunnossa on pumppu, eli soppa loppuu pian kesken.

Jos nälkä oikein kasvaa niin Mynädieselillä on aika hyvät keinot parantaa tuotakin vaihtamalla koneeseen rivipumppu, on tuollaisesta koneesta eräs palstalainen ottanut 270 hv ulos.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ti 30.03.2004 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Tuo kone tosiaan vaatii aika tolkuttomat ahdot, jotta se todella alkaisi kulkemaan. Mutta turbon suurentamisella, lastulla ja isommilla suuttimilla saa varmaan jo jotain aikaan. MInä epäilisin, että tuo cooleri riittää tuommoiseen pienempään piristämiseen ihan hyvin. Siitä en tiedä kuinka paljon tuommoisella lastulla noita ahtoja saa nostettua. Todennäköisesti liian vähän :wink: .
Seuraava askel sitten onkin tuon jakajapumpun elektronisen ohjauksen muuttaminen mekaaniseen. Rivipumpun asentaminen onkin sitten jo hiukan mutkikkaampi homma, koska siinä joutuu vähän näyttämään lohkolle laikkakonetta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ajarol kirjoitti:Tuo kone tosiaan vaatii aika tolkuttomat ahdot, jotta se todella alkaisi kulkemaan. Mutta turbon suurentamisella, lastulla ja isommilla suuttimilla saa varmaan jo jotain aikaan. MInä epäilisin, että tuo cooleri riittää tuommoiseen pienempään piristämiseen ihan hyvin. Siitä en tiedä kuinka paljon tuommoisella lastulla noita ahtoja saa nostettua. Todennäköisesti liian vähän :wink: .
Seuraava askel sitten onkin tuon jakajapumpun elektronisen ohjauksen muuttaminen mekaaniseen. Rivipumpun asentaminen onkin sitten jo hiukan mutkikkaampi homma, koska siinä joutuu vähän näyttämään lohkolle laikkakonetta.
Tai sittenhän vaihtoehtona on ostaa teiltä se ylimääräinen 290:sen kone pois ja laittaa se keulille :lol:
Avatar
JJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 27.03.2004 14:22
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ajattelin ihan aluksi lähteä tosiaan liikkeelle siitä,että koneelle itsessään ei tehdä mitään.Jos tosiaan on niin että ahtoja tarvitaan,niin sithän toi turbon isontaminen puoltaa asiaansa.
Mielenkiintoinen juttu on boxit ja lastut.Tehoja luvataan normaaliin 129hp/300nm nähden noin 155hp/350nm,valmistajasta riippuen.Mitenkähän noin perstuntumalla tuollainen lisäteho vaikuttaa :?:
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

JJ kirjoitti:Ajattelin ihan aluksi lähteä tosiaan liikkeelle siitä,että koneelle itsessään ei tehdä mitään.Jos tosiaan on niin että ahtoja tarvitaan,niin sithän toi turbon isontaminen puoltaa asiaansa.
Mielenkiintoinen juttu on boxit ja lastut.Tehoja luvataan normaaliin 129hp/300nm nähden noin 155hp/350nm,valmistajasta riippuen.Mitenkähän noin perstuntumalla tuollainen lisäteho vaikuttaa :?:
Pelkällä isommalla turbolla niitä ahtoja ei saada nousemaan, koska elektroniikka hoitaa tuon hukkaportin ohjaamisen ja viime kädessä vähentää syöttöä, jos ahdot eivät ole "kohdallaan". Tähän sitten auttaa lastu, jolla huijataan auton elektronikkaa ja näin saavutetaan suuremmat ahdot/syöttömäärä. Toki turbon suurentaminen auttaa, sillä väljempi pakopesä ahdistaa vähemmän pakokaasujen poistoa ja paremmalla hyötösuhteella toimiva kompura vähentää ahtoilman lämpötilaa. Kyllä tuommoisen reilun 15% voimavarojen kasvun pitäis huomata.
Mauri H. kirjoitti:Tai sittenhän vaihtoehtona on ostaa teiltä se ylimääräinen 290:sen kone pois ja laittaa se keulille.
Oishan siinä tietty jonkun näkönen aihio. Vähän ahtaampaa pakopesää, että alkais ahtamaan aikasemmin ja huippupaineet nousis tuonne 4bar tienoille. Vähän rajumpaa pumppua, jotta saatais ruiskutuspaineita nostettua... :lol:
Avatar
JJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 27.03.2004 14:22
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja JJ »

Joopa.En ajatellutkaan että pelkällä turpolla.Sen vaihdon jälkeen auto esim. turbotec.iin ja uusi ohjelma boxiin (lastu).
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ajarol kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Tai sittenhän vaihtoehtona on ostaa teiltä se ylimääräinen 290:sen kone pois ja laittaa se keulille.

Oishan siinä tietty jonkun näkönen aihio. Vähän ahtaampaa pakopesää, että alkais ahtamaan aikasemmin ja huippupaineet nousis tuonne 4bar tienoille. Vähän rajumpaa pumppua, jotta saatais ruiskutuspaineita nostettua... :lol:
Joo, aika mojova näytti se Holset olevan.

Asiasta toiseen, se teidän neliventtiilikone kuulemma pelaa oikein kivasti, isäsi kehui että voimaa on tosi ronskisti vaikka cooleri on vielä se vanha.

Pääsitkö itse vielä kokeilemaan?
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Mauri H. kirjoitti:Asiasta toiseen, se teidän neliventtiilikone kuulemma pelaa oikein kivasti, isäsi kehui että voimaa on tosi ronskisti vaikka cooleri on vielä se vanha.

Pääsitkö itse vielä kokeilemaan?
Tulihan tuota itsekin hiukan tesmittyä. Onhan siinä voimaa enemmän kuin vanhassa koneessa, mutta eihän tommonen malmi määrä oikein tahdo kunnolla liikkua.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ajarol kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Asiasta toiseen, se teidän neliventtiilikone kuulemma pelaa oikein kivasti, isäsi kehui että voimaa on tosi ronskisti vaikka cooleri on vielä se vanha.

Pääsitkö itse vielä kokeilemaan?
Tulihan tuota itsekin hiukan tesmittyä. Onhan siinä voimaa enemmän kuin vanhassa koneessa, mutta eihän tommonen malmi määrä oikein tahdo kunnolla liikkua.
Tuttu tunne, 1600 kg rauhoittaa menoa kummasti, mutta tekee siitä mukavaa. Ei revi vaikka hiukan kiihtyisikin.
Vastaa Viestiin