Talviautoksi 200D

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Talviautoksi 200D

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Aloitanpa uutta aihetta tänne, koska tarkoitus olisi talven aikana saada tuo kuuppa ruosteettomaksi. Ja tietenkin maalatuksi. Mitään järisyttäviä muutoksia ei talven aikana ole luvassa, mutta ehkä jotain pientä. Toisaalta hieman jännittää, koska yläasteella taannoin hitsausta kokeilleena, olisi jäljen puolesta varmaan parempi olla hitsaamatta. :D Täytyy aiheesta keskustella vielä naapurin kanssa, jolta meinasin kemmpiä lainata. Migillähän tuloo vain priimaa, kunhan säädöt on timmissä. Maalauksen on luvannut suorittaa tuttu setä, joka maalaa ammatikseen, vaikkakin huonekaluja. Onpa kyseinen henkilö maalannut muutaman lokasuojaprojektinikin, niin uskon työn häneltä onnistuvan.

Projekti on lähtenyt käyntiin isohkon varaston muuttamisesta autotalliksi, joka on tällä hetkellä päällä. Hyväkuntoisia ja siistejä pariovia etsin puolisen vuotta ja viimein ne osuivat kohdalleen. Hain ovet pohjanmaalta lapualta. Ovet tuli ostettua kuvien perusteella, mutta hyvät kaupat mielestäni tein. Tänään tuli sitten aloitettua reiän tekoa seinään ja huomenna ulkolevyt ja lekaharkot pois ja karmien asennukseen.

Samaan aikaan on päällä ollut talviauton metsästys. Lähtökohdaksi laitoin, että hintaa saa olla ainoastaan 500 €, mutta silloin pitää olla jo ajoaikaa keväälle. Nettiauton mahtavasta valikoimasta löytyi jos jonkunlaista ritsaa ja rimpulaa, japsista ooppeliin. Ei vain sytyttänyt. Ajattelin että pitäisikö hommata vW caddy diesel, olisi tosi halpaa ajoa. Tarjolla oli huonosti vaihtoehtoja ja katsastamattomissakin hinta pilvissä. :evil: Sitten muistin kaverin lähes 1,5 vuotta seisoneen 124 200d:n. Viime syksynä olin sitä jo ostamassa purkuun, mutta oli mielestäni kova pyyntihinta, ettei oikein kiinnostanut.

Soittelin sitten kaverille ja vähän selitin tilannetta, että ei oikein mitään löydy ja mitäs se sun mersu, joka on katoksessa edelleen tiellä. :!: Kaveri pitää kuitenkin mersua katoksessa (n. 1,5 v) ja kymmenen vuotta uudempaa voorttia taivasalla. Asenne kohdallaan! Kaveri sitten latasi sellaisen hinnan tiskiin, että en voinut olla ostamatta. Kallistahan tuolla on ajaa, kun verot huomioi, mutta halvempaa kuin kuupalla. Ja paremmin tuolla rahansa takaisin saa, verrattuna johonkin paalattavaan corollaan. Sunnuntaina tulossa kuvat uudesta tulokkaasta, joka kuulemma lähti käyntiin hetimiten kunhan antoi apuvirtaa. :shock:
Viimeksi muokannut T.Soprano, Su 03.10.2010 09:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

kuulemma lähti käyntiin hetimiten kunhan antoi apuvirtaa.
Mikäpä sen pahan tappais.! Aina löytyy jostakin auto kunhan jaksaa vähintään 1kk katsella :D nimimerkillä nykyinen auto tuotiin kotiovelle asti, minkälaisia olin katsellut vähän aikaa (4WD) :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tulihan sitä kaikenlaista etsittyä. Jotenkin olis kiinnostanut juurikin joku pickuppi tai muu nelikko, mutta olis pitäny lyödä rahaa tiskiin niin pirusti. Vaikka helpompi olis varmaan ollut emännälle selittää sellaisen osto kuin tuon lintan :D

Tarkoitus olisi että tänne saa sitten kirjoittaa oikeastaan mitä vaan ja koitan äheltää tänne kuvia homman edetessä. Onhan näitä ruosteisia romuja kyllä jo nähty, joten en ylläty, vaikka tämä ei ketään kiinnostaisi. Laitanpa tähän jo ensimmäisen kysymyksenkin ilmoille, josko joku tietää vastauksen.

Oikean puolen takakaari on jo siihen malliin kukkinut, että on tainnut peltikin jo hävitä, joten käykö tuohon coupeen sedanin takakaaret? Jos ei, niin onko järkevämpää rälläköidä purkuautosta kaaret vai sovitella motonetin sedanin paloista? Onko edes käytännössä mahdollista?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

No niin. Uusin tulokas saatiin pohjanmaalta keski-suomeen. Jonkun verran oli jarrut jämähtänyt seisonnan aikana, mutta matkan loppupuolella jo toimivat moitteetta. Öljyt ja suodatin vaihdettiin ennen käyntiin laittoa. Akku tuntuu olevan melko hengetön, mutta kokeillaan, josko ctek saisi sen vielä kuntoon.

Auto oli kyllä karseassa kunnossa varsinkin sisältä, mutta nyt imuroinnin jälkeen näyttää hyvältä. Samalla oikein vahapesin bilteman shamppoolla :) Moottoritilaan tuli kans tungettua pesuainetta, kun jostain vuotaa aika kovastikin öljyä, ilmeisesti ohjaustehostimesta. Siihen on vissiin olemassa tiivistesarjoja, ettei uutta tartte hankkia?

Mm. seuraavat osat hakusessa:
- Valokatkaisin (toimii vain ruuvimeisselillä, joten koko helahoito)
- Ohjaustehostimen pumppu, ehkä (saa tarjota)

Kuva
Kuva
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

No niin. Nyt on talviauto käytetty katsastuksessa ja eipä tuo läpi mennyt. Oikea takajarru ei pelannut oikeastaan ollenkaan, joten joutuu vähän rassaamaan. Lisäksi tuli hylky siitä, että tiputtaa naftaa aika runsaasti. Yritin tuota vuotokohtaa metsästää, mutta eipä sitä suoraan löytynyt. Edestä päin katsottuna koneen vasemmasta reunasta tihuttaa jotain nestettä, eli vuotaako se syöttöpumpusta? Mistä näillä on tapana yleensä vuotaa? Autohan on siis yli puoli milliä kiertänyt 200 d.

EDIT: siis moottorin oikealta puolelta tiputtaa naftaa.
Viimeksi muokannut T.Soprano, Pe 03.09.2010 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Siis edestä päin katsottuna vasemmalta? Eikös siitä suunnasta tiirattuna pumppu ole oikealla...? :roll:

Eli ei pitäis kyllä pumpulta sillon tulla...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Voihan *tana vieköön. Ei osaa enään vasenta ei oikeaa erottaa. Siis edestä katsottuna koneen oikealta puolelta tiputtaa. Meneekö siellä syöttöpumpun alapuolella joku naftan tulo/paluulinja, joka voisi tiputtaa? Lueskelin täältä, että yleensä letkut kovettuu ja alkaa niistä vuotamaan. Autotalli osittain siivottu eilen, joten viikonloppuna mahdollista saada lintta talliin ja sitten alkaa raivokas rassaus. Täytyy yrittää alakautta katsoa, mistä vuotaa ja jos ei vuotokohta löydy, niin puran ilmanputsarin ja imusarjan pois tieltä. Siinä samassa uusii sitten hehkutkin, kun ainakin yksi on pimeänä.

Mikä on koneen etupäässä, ykkössylinterin kohdalla oleva vihreä anturin näköinen mötikkä, johon menee kaksi alipaineletkua? Toinen letkuista nimittäin irti, kun muovi katkennut. Tarttisko tehdä jotain vai tulppaanko vain alipaineletkun?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Letkuthan siellä todennäköisesti vuotaa, tai suodattimen pohjassa reikä. Yks mikä kans pissii, on pumpun ja lohkon välinen tiiviste, mutta siitä nyt ei kovin reilusti kerrallaan tule...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Nafta valuu moottorin kylkeä pitkin alas, joten voisi olla jopa tuo lohkon ja pumpun välinen tiiviste. Täytyy tarkistaa kunhan saa auton talliin ja keulan ylös. Jos pumppu vuotaa, niin onko sen vaihtamisessa jotain sellaista, mikä pitäisi tietää? Suuria remontteja tuohon en meinannut tehdä, joten jos meinaa tulla kalliiksi, niin paaliin lähtee. Parhaat osat tietenkin puretaan ennen sitä.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Taas on jotain ähelletty. Auto tallissa ja tutkailin aihetta lisää. Purin ilmanputsarikotelon ja yritin poistaa myös imusarjan, mutta eiköhän ainakin yksi ruuvi ollut niin kiinni, ettei avautunut vaan pyöristyi vituralleen. Täytyy yrittää vielä torxilla auki... Nyt kun tutkin aihetta lisää, niin nafta tulee ilmeisesti syöttöpumpun takaosasta. Onko pumpusta räjäytyskuvaa, josta voisi päätellä, mistä vuotaa? Tai onko tietoa mistä nämä yleensä tiputtaa?

Pumpun irroitus ei tule kysymykseen, joten saako tiivisteitä edes vaihdettua ilman pumpun irroitusta? Vähän liian tekniseltä tuntuu tuon pumpun irroitus omasta mielestä.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Vuotokohta löytyi. Eli vuotaa nuolen osoittamasta välistä, pumpun alapuolelta. Saako kyseisen välin tiivistettyä suoraan kkiinni olevaan pumppuun? Eli voisiko tuon pään ottaa vain pois ja tiivistää? Vai onko todellinen vika pumpun sisällä? Ja jos tuon pään voin tuosta ottaa pois, niin onko pumppu täynnä naftaa, eli tuleeko jotain hallin lattialle?

Kuva
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eikös tuo oo just se kansi, joka otetaan sillon pois kun tahtoo vähän menohaluja lisää... Eli se homma sitten samalla! :)

Eipä sieltä juuri naftaa tule, öljyä kylläkin muutama desi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Vähän tuntuis että tätä on jo ennenkin ruuvattu. Ainakin tuntuu kohtuu pirteältä vanhaksi naftakulkineeksi. Onko tuossa välissä joku erillinen tiiviste vai pitääkö tiivistää sillä tahnalla? Mites tuolta sisältä voi öljyä tulla, jos se siitä välistä tunkee naftaa? Perhana kun olis se räjäytyskuva. Samperin ryssätkään ei oo sitä laittanut sivuilleen, tai en ainakaan löytänyt. Onkohan se vuoto sittenkään tuossa?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tuo polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa samalla, kun paikat ovat jo sopivasti levällään. :lol:
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Täytyy varmaan vaihtaa molemmat samalla vaivalla, kun eivät ole iso kuluerä. Tänään kl:n hakemaan varaosia repullinen :)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Elä aukase tuota pumppua tuosta kohtaa.!
kettumainen saaha läjään :lol:
Eikä tuosta kohtaa tieten pitäs tulla kun ölijyä.. jos menohaluja haluaa lisää niin se on tuo aivan takimmainen kansi oikealleppäin nuolesta mistä se aukaistaan. Tarkista suutin putket nyt ensimmäisenä että ovat joka puolelta kiinni ja eivätkä oo "poikki" mistään kohtaa. ei muutako auto iliman putsaria ja vierestä kahtomaan mistä sitä naftaa tullee :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Oolrait. Tuon sauman kohdalta ainakin tiputtelee, mutta valuuko nafta sitten siihen jostain. Suutinputkien lähdöistä pumppu kyllä kostuu, mutta ei käsittääkseni niin paljon, että aiheuttaisi tuon tiputtelun. Täytyy ilmeisesti jatkaa tutkimuksia, jos tuosta ei naftaa voi tulla. Tuon sauman kohdassa ylhäällä on joku "kello", joten voiko se vuotaa? Huomioikaamme edelleen se, että vuoto on todella runsasta koska tiputtaa tipan muutaman sekunnin välein.

Onko suutin putkissa kova paine kun auto käynnissä? Ajattelin vain, että jos putkista vuotaa, niin pitäisi kyllä näkyä kun oikein suihkuaa... Helvetin imusarja kun on edessä ja yksi pultti pyöristynyt.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tutkailin asiaa enemmän ja kaikki nafta tulikin noiden syöttöputkien juuresta. Auto oli siinä asennossa, että valui tuohon sauma kohtaan ja se oli luonnollisesti se kohta josta valutti sitten maahan. Voisikohan jopa olla, että aavistuksen epätasainen käyntiinlähtö johtuisi liiasta vuodosta. Pianhan sen tietää...

Vuotokohdan löydyttyä, otin suutinputket irti ja myös ne toiset, joiden alla kupariprikka ja o-rengas on. Mikäköhän lie niidenkin nimi on? Huomenna kl:stä uudet o-renkaat, suodattimet ja kasaan vain. Onkohan noille tötteröille jotkut oikeaoppiset kiristysmomentit vai laitetaanko vain sopivasti kiinni?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Kyllähän se käyntiin lähtöön vaikuttaa kun saattaa vetää ilimojakin siitä mistä vuotaa :D Ei muutako uudet osat paikalleen ja muiden "vikojen" kimppuun :)

Itse en osaa sanoa osien oikeaa nimeä :oops: mutta eivätköhän KL-ssä ymmärrä kun selittääpi. tai vaikka puhelimella kuva kyseisestä osasta ja näyttääpi jos ei muuten :)
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi nuolen osottama kohta on ihan eri, kun se, mikä pitää aukasta, jos haluaa ruuveja räplätä. toki tonkin kannen takaata löytyy muistaakseni yks, vai peräti kaks ruuvvia.

toi on siis sen pumpun rungon ja säädin osan välinen liitos. siellä on pelkkää öljyä, ei naftaa. ja aukasu on hankalaa, jos pumppu paikoillaan. lisäks sielä menee tanko, minkä joutuu irrottaan, että osat irtoaa toisistaan. ja kun laittaa uuden tiivisteen, niin pitää olla täsmälleen saman paksunen, kun vanhakin, muuten pumpun säädöt muuttuu. eli, jos valskaa naftaa, niin sieltä se ei ainakaan tule. muuten on elementeissä jo aikamoista ohivirtausta.

suutinputkien lähdöt usein valskaa vanhuuttaan. sinne vaan uudet o renkaat ja kuparitiivisteet, niin lakkaa vuotamasta. osat ei maksa juuri mitään. alta kympilla varmaan saa kaiken. pikkasen on töitä, mutta ei mikään älytön homma. pari tuntia tupakoineen kahveineen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

No niin. Nyt on sitten o-renkaat ja kuparitiivisteet vaihdettu. Mutta jostain syystä tuo pakkosammutusvipu sojottaa nyt ylöspäin, eikä pysy ala-asennossa. Tästä syystä auto ei käynnisty, luulisin. Olisko ny pitänyt sitten jotenkin pitää tuota alhaalla, kun kiristelin noita tsydeemejä. Onneksi kerkesin jo putket sun muut laittaa kiinni, niin ketuttaa vielä enemmän kaikki aukoa.

Tänään sain myös jarrusatulan purettua. Hiukan oli toinen mäntä jumissa ja sai murjoa oikein tosissaan, että sai sen pois. Nyt tarttis hakea uus mäntä ja sitten vähän hiekkapaperilla siloitella ja kasaan vaan. Ilmausruuvikin irtosi hyvin, kun otti porakoneen käteen ja putsaili sitten jenkoja 8) Kyllon heleppoa!
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Näillä näkymin omakin kuuppa pitää majaa ens kertaa suomessa lämpösessä tallissa talven.
Lihoix mä aattelin sen laittaa talven aikaan kun siihen saumat on.

Ja pistää sen kuntoon kun on raukka ollu 5 vuotta ympärivuotisessa käytössä.

Johan tuossa kyllä pieniä käytön jälkiä näkyy.
Pitäis vaan joku maailmanlopun laite löytää millä työmatkat taivaltas.
(jos nyt duuni paikka lohkee)?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Kuuluu ollakki ylhällä sen vivun virrat päällä ja varmaa lähteny sulla alipaineletku irti sammutin rasiasta nii ei mee ala asentoon. Starttaa vaa menemää ku ei varmaa oo ku ilimaus ongelmia :roll:
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Näin veikkaisin itekkin, että pelkkää ilimavaivaa. voithan tietysti testata löysäämällä yhtä suutinputkea suuttimen puolelta. jos tulee ainetta niin vipu on aivan oikeassa kohtaa. jos ei, niin sitten se on väärässä kohtaa :D (Kannattaa jonkin aikaa vinguttaa)

ja ilimaus helepoin tehä suodattimen tyköä.
eli siirtopumpulta tulee putki suodattimelle, suodattimelta lähtee sitten pumpun kylkeen, tästä ravottaa vähäsen että pääsee löpöä tulemaan pois, huomaat kun ilimat on tullunna. sen jälkeen jos ei oo jo lähteny käyntiin niin toinen starttaa autoa ja toinen käyttää suutinputkia ravollaan (Jokaista, kyllä se hörähtää kun saapi ilimat poisa :lol: )
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy taas sorvin jälkeen linnoittautua tuonne autotalliin ja tutkailla noi alipaineletkut ihan ensiksi. Täytyy nyt sitten samalla vaihtaa nuo naftasuotimet, jos kerran joka tapauksessa saa sahata tulille. Eilen loppui akkukin, kun sahasin ihan todenteolla :twisted: Eiköhän se siitä ilmaannu, pääasia ettei tartte taas alkaa irrottelemaan noita suutinputkia.

Missäs muuten se sammutinrasia sijaitsee? Pumpun likettyvillä?
Viimeksi muokannut T.Soprano, To 09.09.2010 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Manu300cea24 kirjoitti:Näillä näkymin omakin kuuppa pitää majaa ens kertaa suomessa lämpösessä tallissa talven.
Lihoix mä aattelin sen laittaa talven aikaan kun siihen saumat on.

Ja pistää sen kuntoon kun on raukka ollu 5 vuotta ympärivuotisessa käytössä.

Johan tuossa kyllä pieniä käytön jälkiä näkyy.
Pitäis vaan joku maailmanlopun laite löytää millä työmatkat taivaltas.
(jos nyt duuni paikka lohkee)?
Löytyykö näille vielä ostajiakin nykypäivänä? Itse meinasin että maalais talven aikana ja sitten ajelisi vain kesäsunnuntaisin kirkkoon :) Sen verran olen jo suunnitellut, että myydä en tuota meinaa. Sen verran monta rahaa siihen on tullut sijoitettua, että eiköhän tuota säilytä jossain jemmassa. Säilyykö tuon arvo, sitä ei kukaan tiedä, mutta ainakin saa ajaa kunnon mersulla halutessaan 8)
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Sammutin rasia on se pumpun päällä oleva kello. Suutinputkien lähdän vieressä, kuvassa aikalailla nuolen kohdalla ja siitä ylöspäin.
Kyllähän näillä jonkulaista arvoa on. mutta säilyykö, siitä ei ole tietoa :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Nyt on sitten molemmat naftasuotimetkin vaihdettu ja lähtihän se käyntiin, kun ensin vähän raotin nozzzin kertomasta paikasta. Melko kauan sai kyllä hinkata ja uskokin oli koetuksella, mutta lähti se viimein ja tunnelma oli tämä http://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY. Käynnistyksen jälkeen paketti kasaan ja uutta ilmansuodatinta kehiin. Samoin meni uusiksi osa huohotinputkista, mitkä menee venttiilikopan kanteen. Nämäkin olisi pysynyt ehjinä, kun ei olisi yrittänytkään tuota imusarjaa irti.

Samaan syssyyn kasasin toisen jarrusatulan ja joutui vähän askarrella ilmaruuvin reikää... Laitoin jarrusatulan täyteen jarrunestettä jo pöydällä, jonka jälkeen lätkäisin ilmausruuviksi tavallisen m8 pultin. Jenkaosaan riittävästi eristysteippiä ja vielä niin täyteen kuin vain nestettä saa. Sitten lätkäisin kiinni jarruletkuun ja paikoilleen. Samalla uusin jarrupalat ja säädin käsijarrun mersumaisen jäykäksi. Vähän epäilen, että kaverilla on jumittanut tuo jarrusatula, kun vasemmalta puolelta löytyi melko paljon pintaa jarrupaloista. Vaihdoin palat kuitenkin uusiin ja samalla säädin käsijarrun.

Ens viikolla sitten katsastukseen. Vielä joutuu vaihtamaan umpion lasin ja polttimon, niin on inssi tyytyväisenä.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

T.Soprano kirjoitti:Mikä on koneen etupäässä, ykkössylinterin kohdalla oleva vihreä anturin näköinen mötikkä, johon menee kaksi alipaineletkua? Toinen letkuista nimittäin irti, kun muovi katkennut. Tarttisko tehdä jotain vai tulppaanko vain alipaineletkun?
Onko tietoa mikä mötikkä tämä on. Onko väliä, vaikka toinen letku katki?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Tuluppaa vaan se letku, ainakin aluksi. itsellä ei tietoa mitä ne mötikät on. itsekkin niitä ihmetellyt :lol: Toisaalta voisin epäillä että liittyvät koneen kylmänä ollessa "ryyppyyn" eli pitää kierroksia vähän korkeammalla. tosin, mitään tietoa itselläni ei siitä ole. pelkkää arvailua :lol:

Hyvä että oli neuvoista apua :)
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Vastaa Viestiin