
W124 250D Venttiilikopan tiiviste
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
W124 250D Venttiilikopan tiiviste
Pitäisi tiiviste vaihtaa otsikon mukaiseen kiesiin. Haulla löysin kyllä useita topicceja koskien bensamalleja, mutta en dieseleitä. Mikä on venttiilikopan pulttien kiristysmomentti? Bensamalleissa 10 Nm, mutta onko dieselissä sama? Muuten en jossittelisi, mutta täytynee lähteä momenttiavainostoksille, kun nykyinen ei riitä kuin pienimmillään 20 Nm:iin, 

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Ite kiristäny vain sen verran, että pysyyBousta kirjoitti:Kuka laittaa venakopan momenttiin?
Ite ainaki aina kiristäny sen verran, että pysyy...

Parempi se on momentilla laittaa, ennenkuin käsi tottuu laittamaan sen "sopivasti".
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Ahaa, uutta tietoa. Kun jostain olen vain kuullut, että rupeaa herkästi tuo kumitiiviste vuotamaan, jos kiritään liian tiukalle.
Ja käsissä on tuntoa sen verran, että tiedän, kun pultit katkeavat -> harmillisesti usein jälkeenpäin. 


[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Joo se pitäisi oppia jättämään se viimeinen neljänneskierros tekemättäThaBandit^ kirjoitti: Ja käsissä on tuntoa sen verran, että tiedän, kun pultit katkeavat -> harmillisesti usein jälkeenpäin.

Onko kukaan muuten mittaillut miten jatkovarret vaikuttavat momentteihin.
Itse olen ollut huomaavinani, että jatkovarsi lisää momenttia/kiristystä.
Tarkoitan nyt siis jatkoa hylsyn ja avaimen välissä, en kolmen metrin vesijohtoputkea avaimen kahvan jatkeena

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Re: W124 250D Venttiilikopan tiiviste
Timo999, näillä "käsimomenteilla"(tai käsin kiristämisen nopeuksilla), ei ole mitään käytännön eroa, onko räikässä hylsylle jatkoa vai ei. Kaikki jatkopalikat ovat käytännössä sen verran vääntöjäykkää tavaraa, että eivät anna jälkeen kiristäessä. Yleensäkin tuollaiset jatkot korkeintaan löysäävät kiristystä, jos johonkin suuntaan momenttia muuttavat.
Tuollaisia jatkoja on toki käytössä mm. pulttipyssyissä, kun halutaan rajoittaa momenttia. Silloin jatkot ovat sen verran elastista metallia ( ja myös ohutta kamaa), että antavat periksi pulttipyssyn naputtaessa. Tällöin momentti "rajoittuu" määritettyyn rajaan, kun ko. jatkokappale ei "anna pyssyn" kiristää enempää esim. renkaan pulttia.
Niin, ja ei mun OM602sen venttiilikopan pultit pohjanneet. Tai siis eivät olisi voineet pohjata, kun ainakin pakosarjan puoleisille pulteille oli läpireiät kannessa.
Selvisi syy, miksi venttiilikopan tiiviste vuoti. Aloin avaamaan ensin vuotavan päädyn pulttia:
-Aukeaapas hassus-*NAPS*-ti.
Pultti poikki, sain pihdeillä pyöritettyä tyngän pois, ja putsasin kierretapilla kierteet. Uusi pultti paikalleen ja avot.
Niin ja tietenkin uusi tiiviste, ja venakoppa keskeltä reunoille kiristäen 10 Nm:iin. Ei vuoda. 
Tuollaisia jatkoja on toki käytössä mm. pulttipyssyissä, kun halutaan rajoittaa momenttia. Silloin jatkot ovat sen verran elastista metallia ( ja myös ohutta kamaa), että antavat periksi pulttipyssyn naputtaessa. Tällöin momentti "rajoittuu" määritettyyn rajaan, kun ko. jatkokappale ei "anna pyssyn" kiristää enempää esim. renkaan pulttia.
Niin, ja ei mun OM602sen venttiilikopan pultit pohjanneet. Tai siis eivät olisi voineet pohjata, kun ainakin pakosarjan puoleisille pulteille oli läpireiät kannessa.

-Aukeaapas hassus-*NAPS*-ti.
Pultti poikki, sain pihdeillä pyöritettyä tyngän pois, ja putsasin kierretapilla kierteet. Uusi pultti paikalleen ja avot.


[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]