W124 250D Venttiilikopan tiiviste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

W124 250D Venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Pitäisi tiiviste vaihtaa otsikon mukaiseen kiesiin. Haulla löysin kyllä useita topicceja koskien bensamalleja, mutta en dieseleitä. Mikä on venttiilikopan pulttien kiristysmomentti? Bensamalleissa 10 Nm, mutta onko dieselissä sama? Muuten en jossittelisi, mutta täytynee lähteä momenttiavainostoksille, kun nykyinen ei riitä kuin pienimmillään 20 Nm:iin, :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Bousta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 23.05.2006 00:33
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Kuka laittaa venakopan momenttiin?
Ite ainaki aina kiristäny sen verran, että pysyy...
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Bousta kirjoitti:Kuka laittaa venakopan momenttiin?
Ite ainaki aina kiristäny sen verran, että pysyy...
Ite kiristäny vain sen verran, että pysyy :wink:

Parempi se on momentilla laittaa, ennenkuin käsi tottuu laittamaan sen "sopivasti".
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Venakopassa on pulttien juuressa "jalat" Sitä ei saa kirittyä liian tiukaan niin että tiiviste pettäisi.

Toki jos ei käsissä ole sitävertaa tuntoa ettei tiedä koska 6mm pultti rapsahtaa poikki niin kannattaa se sitten ehkä momentilla kiinni vääntää.
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Ahaa, uutta tietoa. Kun jostain olen vain kuullut, että rupeaa herkästi tuo kumitiiviste vuotamaan, jos kiritään liian tiukalle. :roll: Ja käsissä on tuntoa sen verran, että tiedän, kun pultit katkeavat -> harmillisesti usein jälkeenpäin. :twisted:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

ThaBandit^ kirjoitti: Ja käsissä on tuntoa sen verran, että tiedän, kun pultit katkeavat -> harmillisesti usein jälkeenpäin. :twisted:
Joo se pitäisi oppia jättämään se viimeinen neljänneskierros tekemättä :cry:

Onko kukaan muuten mittaillut miten jatkovarret vaikuttavat momentteihin.
Itse olen ollut huomaavinani, että jatkovarsi lisää momenttia/kiristystä.

Tarkoitan nyt siis jatkoa hylsyn ja avaimen välissä, en kolmen metrin vesijohtoputkea avaimen kahvan jatkeena :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Re: W124 250D Venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Timo999, näillä "käsimomenteilla"(tai käsin kiristämisen nopeuksilla), ei ole mitään käytännön eroa, onko räikässä hylsylle jatkoa vai ei. Kaikki jatkopalikat ovat käytännössä sen verran vääntöjäykkää tavaraa, että eivät anna jälkeen kiristäessä. Yleensäkin tuollaiset jatkot korkeintaan löysäävät kiristystä, jos johonkin suuntaan momenttia muuttavat.

Tuollaisia jatkoja on toki käytössä mm. pulttipyssyissä, kun halutaan rajoittaa momenttia. Silloin jatkot ovat sen verran elastista metallia ( ja myös ohutta kamaa), että antavat periksi pulttipyssyn naputtaessa. Tällöin momentti "rajoittuu" määritettyyn rajaan, kun ko. jatkokappale ei "anna pyssyn" kiristää enempää esim. renkaan pulttia.

Niin, ja ei mun OM602sen venttiilikopan pultit pohjanneet. Tai siis eivät olisi voineet pohjata, kun ainakin pakosarjan puoleisille pulteille oli läpireiät kannessa. :wink: Selvisi syy, miksi venttiilikopan tiiviste vuoti. Aloin avaamaan ensin vuotavan päädyn pulttia:

-Aukeaapas hassus-*NAPS*-ti.

Pultti poikki, sain pihdeillä pyöritettyä tyngän pois, ja putsasin kierretapilla kierteet. Uusi pultti paikalleen ja avot. 8) Niin ja tietenkin uusi tiiviste, ja venakoppa keskeltä reunoille kiristäen 10 Nm:iin. Ei vuoda. :)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Vastaa Viestiin