124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
Missähän asennossa tuo 124 coupén sytytyksensäätö pitää olla? Säätömahdollisuudet 1-7. Mitään N/S merkintöjä ei löydy. Säätönupissa on päällä teksti HFM/MS. Kone on M111.960. Bensa 95 eli kaiketi tuo super.
Muoviset klipsut 95:lla ajaessa 6:n kohdalla ja 98 :lla ajaessa 4:n kohdalla. Minun autoossa on myös N ja S merkinnät noilla kohdilla.
Itse ajan 95:lla ja kun laitoin säätimen 6:n kohdalle tuntui kuin bensan kulutus tippui.
Itse ajan 95:lla ja kun laitoin säätimen 6:n kohdalle tuntui kuin bensan kulutus tippui.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
tosiaan noitaha o kahensorttista potikkaa, joissaki autoissa on molemmat!




Note the following which has been translated from the Euro (German) handbook.
here is a sense: In Germany you have several unleaded fuel sorts:
91 octane - Normalbenzin
95 octane - Superbenzin
98 octane - Super Plus
100 octance - e.g. Shell V-Power
For every used fuel you can adjust the ignition in seven steps, from 7 to 1! --- 7 for worst fuel quality, below 91 octane.
6 is for 91 octance fuel (N for Normalbenzin)
4 is for 95 octance fuel (S for Superbenzin)
maybe it's possible to drive with 100 octance V-power and adjust it to 2 or 1? And yes, if you drive with 91 octance fuel (Setup N) your car is slower, with 98 octane (Setup S) it's faster! But it is noted in the owners manual: "While driving with unleaded normal fuel (91 octane) the adjustment has to be N (Danger of motor damages)"
I have played around with the settings of both units. It is best to to leave the settings as MB intended.
Because MB export their cars world wide, this particular version of the 190e has the switches included because the car could end up in the third world country that has crap fuel, consequently you can adjust the timing to the quality of the fuel that you get.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
Laitoin 98 bensaa tankkiin ja nuppi neloselle. Kierrokset notkahti alas ja auto sammui. Käynnistyi, mutta sama notkahtelu jatkui. Tehoja tuli omasta mielestä lisää, mutta aika levottomaksi muuttui kyyti hitaissa nopeuksissa. Hmm... Ja niin muuten, mihin se nuppi ny oikein laitetaan, jos 98 bensaa tankissa, 1-7?Rikí kirjoitti:Missähän asennossa tuo 124 coupén sytytyksensäätö pitää olla? Säätömahdollisuudet 1-7. Mitään N/S merkintöjä ei löydy. Säätönupissa on päällä teksti HFM/MS. Kone on M111.960. Bensa 95 eli kaiketi tuo super.
mun tulkinnan mukaan 98:lla nuppi pitäis olla alle neloses (ts 1-3)
yleisesti w124 manuaalista. Mukaanluettuna myös noi vanhemmat joissa N ja S asento merkattunaKoskiko tuo sergeyn laittama taulukko jotain vanhoja m102 ja m103 moottoreita vai ihan kaikkia mitä w124 ollut moottoreina?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
itsellä on omassa S ja N asento+ne väliasennot..oliko niitä nyt sit 5.
Auton kun ostin oli potikka N asennossa,siirsin S asentoon..Muuta en huomannut kuin että tyhjäkäynti muuttui aavistuksen alemmaksi.Väliasennot ei vaikuttanut tähän minun moottoriini mitään..
Jokuhan sanoi aikaisemmin että ne väliasennot ei ole kaikissa malleissa edes käytössä..
Auton kun ostin oli potikka N asennossa,siirsin S asentoon..Muuta en huomannut kuin että tyhjäkäynti muuttui aavistuksen alemmaksi.Väliasennot ei vaikuttanut tähän minun moottoriini mitään..
Jokuhan sanoi aikaisemmin että ne väliasennot ei ole kaikissa malleissa edes käytössä..

joo, väliasennot ei ole aina edes toimivia. miten lie se menee virallisesti. missä se on ja missä ei? jostai luin että kaikki väliasennot o toiminnas esim. afrikan ja venäjän markkinoille menneissä autois
varmaa samaa kehitysmaakastia suomiautot? nois ruotsiautois mitä mul ollu, ei oo väliasentoja ollu.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
paljon mahdollista! Luulisi että se ero kuiteskin tulisi ilmi,jos vaikka olisi 92oktaanista polttoainetta saatavilla ja sit ajaisi vaihtevasti 92-95-98 oktaaneilla ja testaisi tuon potikan ääripäitä..Varmaan tuon oktaanin vaihtelun ja sytytyksen vaihtelun(taisi olla jopa 6-7astetta) eron huomaisi myös sitten ajossa..
Joku laittoi palstalle myös sen kaavion josta selviää eri moottorityypeissä käytetyt potikat ja niiden säätövaihtoehdot,jos kiinnostaa rassailla..
Itse olen sitä mieltä että nykyisillä polttoaineilla ei tuon säädön eroa edes huomaa..Ainakaan M103 koneissa..Tuskin ainakaan nakutusvaaraa tulee ilmi..

Itse olen sitä mieltä että nykyisillä polttoaineilla ei tuon säädön eroa edes huomaa..Ainakaan M103 koneissa..Tuskin ainakaan nakutusvaaraa tulee ilmi..
Sergeyn listan mukaan minun pitäisi siis ajaessani 95.lla laittaa säädin asentoon Super eikä Normal . Ihmetteln miksei ole 98-asentoa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Vaihdoin mutikan 1-asentoon ja nyt pelaa.Sergey kirjoitti:mun tulkinnan mukaan 98:lla nuppi pitäis olla alle neloses (ts 1-3)yleisesti w124 manuaalista. Mukaanluettuna myös noi vanhemmat joissa N ja S asento merkattunaKoskiko tuo sergeyn laittama taulukko jotain vanhoja m102 ja m103 moottoreita vai ihan kaikkia mitä w124 ollut moottoreina?
Mutta voiko tuo edes olla mahdollista, että noin ärhäkästi reagoi kuten muutama viesti sitten mainitsin? On meinaan sitte tärkeä mutikka.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
Muistaakseni se Super asento käsitti 95 ja 98 oktaanin. Normaali asento on sitten alle 95 oktaanin,eli joskus aikanaan ne 92 ja 88 oktaanit..ai niin ja Neuvostoliiton 77oktaani jossa Lada on kotonaan!kttopar kirjoitti:Sergeyn listan mukaan minun pitäisi siis ajaessani 95.lla laittaa säädin asentoon Super eikä Normal . Ihmetteln miksei ole 98-asentoa.

tämä mersun kuuluisa sytkämokkula on vain esivastus imuilman lämpöanturille... 95E:llä kin ajellessa on nakutuksen kannata ihan sama missä asennossa se mokkula on, kulutuksen kannalta on parempi, mitä pienempi numero... näin siis EZL sytkässä, joku muu mersun sytkä voi taas toimia juuri päinvastaisesti noiden vastusarvojen suhteen
näin siis päättelin, kun aikani tuota EZL sytkää googletin...
megalla kokeilin piruuttani koska alkaa nakuttaa, en saanut laitettua niin suuria ennakoita, että oli naulannut... mun setupissa max. ennakko rajoittuu 50 asteeseen... tyhjäkäynnille en tietenkään tuota 50 astetta kokeillut, muta vetoalueelle kyllä, tehot kyllä putos, mutta ei naulannut...

näin siis päättelin, kun aikani tuota EZL sytkää googletin...
megalla kokeilin piruuttani koska alkaa nakuttaa, en saanut laitettua niin suuria ennakoita, että oli naulannut... mun setupissa max. ennakko rajoittuu 50 asteeseen... tyhjäkäynnille en tietenkään tuota 50 astetta kokeillut, muta vetoalueelle kyllä, tehot kyllä putos, mutta ei naulannut...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Terve,
Missä Riki tuo nappula oli? M111:ssähän pitäisi olla jo nakutusanturit lohkon kyljessä, joten periaatteessa sitä EZL:n oktaaninvalitsinta ei pitäisi tarvita. Jos se on piilotettu jonnekin akun taakse ja sinetöity, ei välttämättä kannata pyöritellä ainakaan ennenkuin on pistänyt muistiin, missä asennossa se oli.
t.
Risto
Missä Riki tuo nappula oli? M111:ssähän pitäisi olla jo nakutusanturit lohkon kyljessä, joten periaatteessa sitä EZL:n oktaaninvalitsinta ei pitäisi tarvita. Jos se on piilotettu jonnekin akun taakse ja sinetöity, ei välttämättä kannata pyöritellä ainakaan ennenkuin on pistänyt muistiin, missä asennossa se oli.
t.
Risto
E500 – 211.070
Ei ollu akun takana piilossa, vaan siinä ihan näkyvillä moottoritilan oikealla puolella. HFM/MS merkintä napissa ja 1-7 säätöväli. Säädin oli asennossa 7.Roisto kirjoitti:Terve,
Missä Riki tuo nappula oli? M111:ssähän pitäisi olla jo nakutusanturit lohkon kyljessä, joten periaatteessa sitä EZL:n oktaaninvalitsinta ei pitäisi tarvita. Jos se on piilotettu jonnekin akun taakse ja sinetöity, ei välttämättä kannata pyöritellä ainakaan ennenkuin on pistänyt muistiin, missä asennossa se oli.
t.
Risto
Onko se sitten turhaan siinä vai mites? Meinaatko, että ei sais mennä nykimään?
Jostain kumman syystä kulutus putosi kaupunkiajossa vähän yli 10 l/100km, kun käänsin oktaanisäädön N-asentoon. aiemmin oli varmaan 12 l/100km.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: 124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
Mites kun näitä säätöpotikoita on kaksi kappaletta? Missäs asennossa niiden kuuluu olla?
Re: 124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
Mullakin on möhkössä moiset. Niissä vaan lukeek "KAT"
Liekkö toiminta sama?
Liekkö toiminta sama?
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: 124 coupén sytytyksensäätöpistoke mietityttää
Jos muistan oikein,niin 1 alkaen ylöspäin säätövara on 2 astetta myöhäisemmälle per pykälä...Ja onhan tuolle jokin oomi mittauskin olemassa,en nyt tällä istumalla muista tuota ohjetta....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92