Mikä jumittaa Möhkön ilmastoinnissa: EC-valo palaa sitkeästi
Mikä jumittaa Möhkön ilmastoinnissa: EC-valo palaa sitkeästi
Tuossa pari aamua sitten ilmeni aivan yllättäen kumma ilmiö. Kun halusin vähän kuivattaa aamukosteata ilmaa ja napaisin ilmastoinnin päälle, niin eipä tapahtunut mitään.
AC siis kytketään tässä automaatti-ilmatoinnissa (kun ulkona on esim. vain 8 astetta, eikä Auto-asennossa jäähdytys tuolloin lähde itsestään toimimaan) painamalla EC-nappia siten, että punainen valo sammuu.
Tämä tarkoittaa kompuran käynnistymistä. Taas kun punainen valo EC palaa, niin kompura on lepotilassa.
Käytin keksinnön huollossa, tyhjättiin kylmäaineet ja laitettiin uudet tilalle. Testattiin vuodot, ei ollut. Öljyt uusittiin.
Aattelin, jotta tuo auttaa, että olisi kylmäainetta haihtunut vuosien saatossa. Ohjekirjassa on, että jos EC palaa koko ajan, systeemissä on liian vähän kylmäainetta ja tuolloin kone ei käynnisty, jotta ei synny vaurioita.
Vaan kaikki on ok niin pitkälle kuin olemassa oleva tieto riittää. Mistäs nyt katselisi häiriötä?
P.S. Muuten härveli pelaa normaalisti, lämpötilan säädöt, puhallukset, ilmanjako ja automatiikka muutenkin. Vaan tuo jäähdytystoiminto ei inahda.
AC siis kytketään tässä automaatti-ilmatoinnissa (kun ulkona on esim. vain 8 astetta, eikä Auto-asennossa jäähdytys tuolloin lähde itsestään toimimaan) painamalla EC-nappia siten, että punainen valo sammuu.
Tämä tarkoittaa kompuran käynnistymistä. Taas kun punainen valo EC palaa, niin kompura on lepotilassa.
Käytin keksinnön huollossa, tyhjättiin kylmäaineet ja laitettiin uudet tilalle. Testattiin vuodot, ei ollut. Öljyt uusittiin.
Aattelin, jotta tuo auttaa, että olisi kylmäainetta haihtunut vuosien saatossa. Ohjekirjassa on, että jos EC palaa koko ajan, systeemissä on liian vähän kylmäainetta ja tuolloin kone ei käynnisty, jotta ei synny vaurioita.
Vaan kaikki on ok niin pitkälle kuin olemassa oleva tieto riittää. Mistäs nyt katselisi häiriötä?
P.S. Muuten härveli pelaa normaalisti, lämpötilan säädöt, puhallukset, ilmanjako ja automatiikka muutenkin. Vaan tuo jäähdytystoiminto ei inahda.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
tere.
Oli juuri vastaava ropleema jo toisen kerran. 1. kerralla Hartikaisella tökättiin töpseliin ja diagnoosi oli: Ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin. -4 vuotta sitten olis maksanu joku 400 €. Siihen tuli nuori sälli, joka kertoi, että ainakin väykyissä on ollut ongelmia kosketuksen kanssa. Eiku käsin sieltä yläkautta kompuran magneettikytkimen liittimelle ja nytkyttelyä. Lähti toimimaan heti. En sitten neljään vuoteen koskenu siihen ees vahingossa ja ekiu emäntä sitten siihen tökkäsi sormensa.
Tällä kertaa ei auttanu nytkyttely eikä spray. Vein vehkeen Toivalan autoon, jossa Martti laittoi testerin kiin ja ilmeisesti ohjelmoi ilmastoinnin uudelleen ja nyt taas pelittää.
elikkä nämä kaksi keinoa tunnen.
Oli juuri vastaava ropleema jo toisen kerran. 1. kerralla Hartikaisella tökättiin töpseliin ja diagnoosi oli: Ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin. -4 vuotta sitten olis maksanu joku 400 €. Siihen tuli nuori sälli, joka kertoi, että ainakin väykyissä on ollut ongelmia kosketuksen kanssa. Eiku käsin sieltä yläkautta kompuran magneettikytkimen liittimelle ja nytkyttelyä. Lähti toimimaan heti. En sitten neljään vuoteen koskenu siihen ees vahingossa ja ekiu emäntä sitten siihen tökkäsi sormensa.
Tällä kertaa ei auttanu nytkyttely eikä spray. Vein vehkeen Toivalan autoon, jossa Martti laittoi testerin kiin ja ilmeisesti ohjelmoi ilmastoinnin uudelleen ja nyt taas pelittää.
elikkä nämä kaksi keinoa tunnen.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Juu saman tyyppinen vika oli ja korjautui ihan ihmellisesti.
EC ja REST pohjaan ajellessa aloin selailla näyttöä etsien tuota 7 kohtaa järjestelmänpaineesta ja hups EC sammui yllättäin.
Järjestelmänpaineet heilui 5 ja 13 välillä.
Nyt sitten ilmastointi on pelittänyt ja tuohon EC-nappulaan en uskalla edes katsoa
EC ja REST pohjaan ajellessa aloin selailla näyttöä etsien tuota 7 kohtaa järjestelmänpaineesta ja hups EC sammui yllättäin.
Järjestelmänpaineet heilui 5 ja 13 välillä.
Nyt sitten ilmastointi on pelittänyt ja tuohon EC-nappulaan en uskalla edes katsoa
Mistähän päin tuo kompura ja se magneettikytkin mahtavat möhköstä löytyä, tavaraa on kuin mateen päässä pirssin pellin alla. Onko pahastikin piilossa? MikaT ainakin lie purkanut panzereita melko alkutekijöihinsä.
Jos aloittaisi ihan noista helpoimmista paikoista eli liitinten mahdollisen löysyyden ja hapettumisen eliminoinnista....
Onko takapenkin alla olevissa sähkö/ohjauslaatikoissa mitään ilmastointiin liittyvää? Joogailen vaan, notta olisinko hutkaissut jonkun liittimen irti, kun käytin perätuhtoa irti ihan siivoushommissa?
Tulostelin kyllä nuo DTC-koodit, mutta tämän sortin tutkinnan jätän mieluusti viimeiseksi, jos häikkää ei muuten löydy.
Jos aloittaisi ihan noista helpoimmista paikoista eli liitinten mahdollisen löysyyden ja hapettumisen eliminoinnista....
Onko takapenkin alla olevissa sähkö/ohjauslaatikoissa mitään ilmastointiin liittyvää? Joogailen vaan, notta olisinko hutkaissut jonkun liittimen irti, kun käytin perätuhtoa irti ihan siivoushommissa?
Tulostelin kyllä nuo DTC-koodit, mutta tämän sortin tutkinnan jätän mieluusti viimeiseksi, jos häikkää ei muuten löydy.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kahtellaan, tuo sijainti lienee 320CDI:n konepeltijärjestyksen mukainen, mutta oikealla puolen näkyy möhkössäkin olevan ainakin ilmastoinnin täyttöventtiilit ja letkut, itse kompura osaa kyllä lymytä jossain ensi katseelta piilossa. Otetaan se lamppu avuksi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Meni tässä sairaslomalla toinenkin päivä. Tuossa viikko sitten koitin yläkautta ropailla mitään näkemättä yhtä tehostinpumpun alle johtavaa piuhaa ja kas kummaa. Kompura lähti käymään ja stoppasi aina kun napista komensi. Monta kertaa. No sitten löin konepellin kiinni ja eikun lakkasi taas pelaamasta. Taitaa olla liitin tai kytkin höllässä, pitää vaan päästä montulle, ei tätä yläkautta taida saada kuntoon.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85