turbo suosituksia ja muuta semmosta.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
Kerroppas miksei 2,3 litran nelisylinterisestä OM601:stä sitten tule 200-300 hp ja 1,7 barin asetuksilla ?
veikkaan, että 2.3 OM601 konessa on eri kanki, kuin niissä vanhoissa pakettiauton vapari 2.9 OM602 koneissa ja saattaa laakerikin olla eri, lisäksi 4 pyttyinen varmaan värisee sopivasti, niin tulee niitä momentti solmuja enemmän :D

niitä OM602 2.9 koneita on kurikassa useampi räjähtäneenä, jos kiinnostaa katsella miltä lohko näyttää, kun siitä tulee kiertokanki kyljestä läpi :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli nyt ollaan jo samaa mieltä, että vika ei ole kankisuhteessa tai iskunpituudessa ?

Mitään hyötyä tuosta isosta iskunpituudesta tai suuremmasta männästä ei ole kun suuttimen kapasiteetti ei kuitenkaan kasva...tai siis pumpun elementin...siis tehon kannalta.

Siellä vain hukataan energiaa liikuttamalla enemmän rautaa edestakaisin.

[edit: Oliko noissa räjähtäneissä koneissa öljyruiskuja ?]
Viimeksi muokannut veskola, Ma 13.09.2010 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

napa kirjoitti: niitä OM602 2.9 koneita on kurikassa useampi räjähtäneenä, jos kiinnostaa katsella miltä lohko näyttää, kun siitä tulee kiertokanki kyljestä läpi :wink:
Jos mulla on haisu mistä moottorista puhutaan, nii en oo koskaan nähäny että kiertokanki voi mennä niin moneen osaan :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:
napa kirjoitti: niitä OM602 2.9 koneita on kurikassa useampi räjähtäneenä, jos kiinnostaa katsella miltä lohko näyttää, kun siitä tulee kiertokanki kyljestä läpi :wink:
Jos mulla on haisu mistä moottorista puhutaan, nii en oo koskaan nähäny että kiertokanki voi mennä niin moneen osaan :lol:
jep :P sellaista sentin pätkää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

jeemu kirjoitti:
pera8x kirjoitti:sopiva turbokin löyty jo. taikka sopiva ja sopiva... suunnitelmat pikkasen muuttu. otetaan koneesta irti se, minkä se antaa. holsetin hx40 billetti siivellä.
No ni. Ei muutaku Mynän 8mm kii, kyllä se selvii millä nyyttonilla se veivi antautuu :lol:
Onko jollain jo 8mm mynä tapit pumpussa......?

Kuulin kyllä tuossa puoli vuotta sitten et semmosia ois tulevaisuudessa saatavilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olihan niitä lähes 200 kuution pumppuja jo 1,5 vuotta sitten :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Nii, kai niitä 8mm pumppuja on nykyää vähä joka kylällä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Eli nyt ollaan jo samaa mieltä, että vika ei ole kankisuhteessa tai iskunpituudessa ?
no ei varsinaisesti, mutta voihan sen noinkin käsittää... niillä 2.9 koneen alkuperäisillä kiertokangilla ja sillä kankisuhteella homma ei pelaa... 2.3 taas täytyy olla eri kanget (samat mitä loppupään 3.5 koneissa, kun ne kuulemma taas on kestäviä), koska tehdas on kuitenkin ollut jossain vaiheessa tietoinen niistä heikkouksista, joita 2.9 ja 3.5 koneissa on ollut...

veskola kirjoitti: [edit: Oliko noissa räjähtäneissä koneissa öljyruiskuja ?]
ei ollut muistaakseni, jotain pakun vaparikoneita ne kun oli alunperin...

kyllähän tuo 2.9 koneen kankisuhde on perseestä, ei se ole edes paperilla enää "hyväksyttävä"... ja alhaisimmat litratehot tehdaskin on ottanut juuri näistä 2.9 pakun koneista... normaali 2.5 ltr:n ja muissa samalla iskulla olevissa taas kankisuhde on oikeastaan ihanteellinen, jopa viritystä ajatellen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Öljyruisku puutuu -> mäntä laajenee, nalkkaa kiinni, kanki hajoaa -> kangen vika muka ?

Eipä silti, ei se vaparin kanki mitään kestä juuri senkään takia kun sinne on menty porailemaan öljyreikä, mutta ei kai se kankisuhde ole väärä ja syypää jos koneeseen tietentahtoen jätetään väärät osat sisälle. Ei se "oikealla" suhteella oleva OM601/2/3 myöskään kestä niillä vaparin kangilla ja männillä ilman öljyruiskuja. Palasia niistäkin tulee ulos.

...mutta joo, pienellä porauksella ja iskulla se kannattaa valkata jos valkkaamaan on mahdollisuus.

Tekisi kyllä mieli joskus kokeilla mitä irtoaa tehoa siitä 2,3 litraisesta kun sitä oikein aletaan jalostamaan. Mittatilaus kannentiivisteellä ja teetetyillä kangilla. **tusti kierroksia ja hehtaarin kokoinen turbo.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ja asiasta kukkapurkkiin tai no liittyy turboon,onkohan kenelläkään tietoa miten toimis ns.kammiopakosarja ST käytösä?tällä meijän kylällä yks virittäjävelho oli kokeillu volvoonsa ja mun tietojen mukaan ahdin heräs paremmin kun noilla tusina sarjoilla mutta mites sitte kierroksilla yms??
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Öljyruisku puutuu -> mäntä laajenee, nalkkaa kiinni, kanki hajoaa -> kangen vika muka ?
tuskin se mäntä nyt niin pahoin laajenee 5.5 elementeillä ja 0.8 paineilla (eka räjähtänyt kone) :roll: vaikka siitä öljyruisku jutusta en ole varma... sillä kaverilla on kyllä ollut tapana tehdä niitä öljyruiskuja jälkiasennuksenakin eri koneisin...

nyt kuitenkin autossa on ollut kiinni OM605 (alunperin vapari) samalla turbolla ja pumpulla, mikä niissä OM602 koneissakin, eikä mitään ongelmia ole ollut, jos ei sitä lasketa, että tehot (ja savutusarvot) oli "vaikea" saada siihen n. 180 heppaan katsastusta varten...

muista veskola, että niistä 2.9 koneista ei oltu otettu edes 200 heppaa... hyvä jos viritysaste oli jotain 60 heppaa/ltr, eli sama, jos OM601 koneesta ottaa 120 heppaa, eikä ne pitäis vielä muutaman 1000 km ajolla räjähtää totaalisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

napa kirjoitti: kyllähän tuo 2.9 koneen kankisuhde on perseestä, ei se ole edes paperilla enää "hyväksyttävä"... ja alhaisimmat litratehot tehdaskin on ottanut juuri näistä 2.9 pakun koneista... normaali 2.5 ltr:n ja muissa samalla iskulla olevissa taas kankisuhde on oikeastaan ihanteellinen, jopa viritystä ajatellen...
Mitäs ne suhteet sitten on numeroina?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

MJF kirjoitti:
napa kirjoitti: kyllähän tuo 2.9 koneen kankisuhde on perseestä, ei se ole edes paperilla enää "hyväksyttävä"... ja alhaisimmat litratehot tehdaskin on ottanut juuri näistä 2.9 pakun koneista... normaali 2.5 ltr:n ja muissa samalla iskulla olevissa taas kankisuhde on oikeastaan ihanteellinen, jopa viritystä ajatellen...
Mitäs ne suhteet sitten on numeroina?
olikohan ne jotain lähemmäs 1.8 sillä lyhytiskuisella (yli 1.7 kuitenkin, jos en ihan väärin muista...) ja pitkäiskuisella alle 1.5 :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

1,5 se on vaggilaisessa teedeeiissäkin, kuten myös jossain civicin moottorissakin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

MJF kirjoitti:1,5 se on vaggilaisessa teedeeiissäkin, kuten myös jossain civicin moottorissakin.
juu, mutta onko niissä myös tikku, joka keskelle on porattu vielä reikä kiertokankena :D kyllähän ne uudemmat 3.5 mersun koneetkin kuulemma kestää jo paremmin sillä huonolla kankisuhteella, mutta niissä on kai aika raju kankikin...

saatoin muuten mennä sekaisin noissa kankisuhteissa, kun mulla pyörii enemmän nuo bensakoneen osien mitat päässä :roll: eikös ne ota M103 koneesta yli 500 heppaa ulkomailla vakio alakerralla ja niissä on käsittääkseni ihan samat kanget, kuin näissä lyhytiskuisissa dieseleissä, ainakin aika sirot ne on... isku on se 80.2 mm ja kanki suhde menee jo lähemmäs 2 bensakoneissa, mikä kyllä selittäis hyvin sitä kestävyttä...

mutta laittakaa vähän mittoja joilla on varmaa tietoa näistä dieselin kankien mitoista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

tdt leka kirjoitti:ja asiasta kukkapurkkiin tai no liittyy turboon,onkohan kenelläkään tietoa miten toimis ns.kammiopakosarja ST käytösä?tällä meijän kylällä yks virittäjävelho oli kokeillu volvoonsa ja mun tietojen mukaan ahdin heräs paremmin kun noilla tusina sarjoilla mutta mites sitte kierroksilla yms??
Kiisseliin paras sarja taitaa olla mahdollisimman lyhyt ja suora (vrt. vakiosarja)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

tdt leka kirjoitti:ja asiasta kukkapurkkiin tai no liittyy turboon,onkohan kenelläkään tietoa miten toimis ns.kammiopakosarja ST käytösä?tällä meijän kylällä yks virittäjävelho oli kokeillu volvoonsa ja mun tietojen mukaan ahdin heräs paremmin kun noilla tusina sarjoilla mutta mites sitte kierroksilla yms??
Minkälainen on kammiopakosarja?

Sen mallinen pakosarja kuin cumminsin kutosmoottorin vakiopakosarja on paras dieselturbossa, riittää yli 1200hv.
Turha tehdä mitään bensamallin pakosarjoja pitkillä putkilla kun kaikki energia ja lämpö hukkuu niihin pitkiin putkiin.
Holset siellä lukee..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:tuskin se mäntä nyt niin pahoin laajenee 5.5 elementeillä
Ai mä luulin että puhuttiin virittämisestä :lol:

napa kirjoitti:muista veskola, että niistä 2.9 koneista ei oltu otettu edes 200 heppaa... hyvä jos viritysaste oli jotain 60 heppaa/ltr, eli sama, jos OM601 koneesta ottaa 120 heppaa, eikä ne pitäis vielä muutaman 1000 km ajolla räjähtää totaalisesti...
No voihan ne räjähtää ihan vakionakin, jos jotain on mennyt kootessa tai jälkiahtaessa pieleen.
napa kirjoitti:juu, mutta onko niissä myös tikku, joka keskelle on porattu vielä reikä kiertokankena :
Eli taas tullaan siihen, että vika oli sittenkin moottorin kokoajassa, joka ei tajunnut vaihtaa sitä kankea ihan suosiolla vaan halusi ahtaa halvalla halvan moottorin, eikä suinkaan kankisuhteessa.

Pistää sinne moottoriin semmoset 500€/kpl maksavat kanget ja sitten yrittää uudelleen. :roll:

===

Herlevi joskus kirjoitti tuosta pakosarjasta, että mahdollisimman lyhyt, jotta siellä tulee oikein pirun kuuma...mutta jos on pulssisarja niin sen pitää myös olla pulssisarja, eli pulsseja ei sekoiteta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Kyllä 2.9:ssä pakun koneessa on öljyruiskut (ainakin semmosessa koneessa, mikä on ollut ambulanssissa). Tuonne istuu Sprintterin veivit suoraan (suoraruiskutuskone 2.9:in). Kestää ihan kohtuullisesti käyttöä.

Se lun tuossa vitos koneessa on se solmupiste ja värinät tasapainossa :wink:

En muista kenellä, mutta jollain tällä foorumilla oli 190D pakun 2.9:illä koneella ja sprintterin veiveillä ja HX-40:illä. Unohtunut vaan kenellä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sepäs oliskin kun laittaisi Viton veivit koneeseen missä on momenttipiste sulkeutunut niin se resonanssi nostaisi vääntömomentin ihan uusiin atmosfääreihin. Ei tarttisi kärvistellä siten kun mun tarttee tolla pommilla, joka räjähtää ihan justiinsa kun sitä on räpäelletty.


Mitenkäs Peran holsettiasennus edistyy ? Kuvia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Solmurauta kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:ja asiasta kukkapurkkiin tai no liittyy turboon,onkohan kenelläkään tietoa miten toimis ns.kammiopakosarja ST käytösä?tällä meijän kylällä yks virittäjävelho oli kokeillu volvoonsa ja mun tietojen mukaan ahdin heräs paremmin kun noilla tusina sarjoilla mutta mites sitte kierroksilla yms??
Minkälainen on kammiopakosarja?

Sen mallinen pakosarja kuin cumminsin kutosmoottorin vakiopakosarja on paras dieselturbossa, riittää yli 1200hv.
Turha tehdä mitään bensamallin pakosarjoja pitkillä putkilla kun kaikki energia ja lämpö hukkuu niihin pitkiin putkiin.
siis semmonen missä laipalta vaan putket esim 3"putkeen ja siihen vaan vastapuolelle urpo.
oisko kuvaa cumminssin sarjasta?
sen tiesinki et diiseliin nii lyhyt ku mahollista
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

Tuossa pari kuvaa cumminsin pakosarjoista
Kuva
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Kuva cumminsin sarjasta löytyisi, mutta en saa sitä tänne :cry:
edit.no myöhässäpä olin muutenkin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jep jep. no peran holsetin asennus ei edisty tällä hetkellä mihinkään päin, paikallaan junnaa. nosturi oli ollu varattuna jo jonkin aikaa, kun tuli hankittua yks w124 300dt. pikkasen maalaushommia ja sen semmosta. no, toissapäivänä tuli maalailut maalailtua ja saatin mersu pois nosturilta. ja eilinen päivä meni ihmetellessä 600 heppasta pikkumersua. niin, siis samalla ihmettelin sitä, kun hain sen holsetin kotio. oli se kyllä aika peli. kyytiinkin pääsin. vetää ja riuhtoo saman lailla, kun iso ratapyörä, mutta on auto. tää päivä meni pakarin teossa. kaverin saabiin piti rakennella putkisto. ja huominen päivä menee, kun laitan ton meitin pikkumersun katsastus kuntoon.

mutta sitten alan asentaan mersuun kunnon ahdinta. ja syyläriä. ja imusarjaa. ja mitä kaikkea. pistän tonne projektiosioon sitten lisää juttua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Jostain syystä ratakilpureissa ei ole halkopakosarjoja. Sitä en sano etteikö halko riittäisi 1200hv, mutta overlapilla tehty kilpamotti kyllä hyötyy pulssisarjasta. Mikäli ei ole overlappia, niin eipä sen sarjankaan niin väliä ole.

Pakosarjan pituudella ja tilavuudella on omat tarkoituksensa pulssisarjassa. Mikäli haluaa paremmin heräävän ahtimen pitkän sarjan jatkeeksi, niin kannattaa varmaan valita sievempi pakopesä. Yhtäläillä ne pakokaasut jäähtyvät siinä ylipitkässä sarjassa ahtimen äärirajoilla, joten pakopuoli ei myöskään mene yhtä herkästi "tukkoon". Pelkkää mitoitusta mielestäni, ei sen kummempaa.

Sitten vielä tohon männän laajenemiseen: Ei sillä hirvittävästi ole merkitystä, vaikka koneessa ei ole voimaa (5,5mm tapit, 0,8bar ahtoa), mikäli ruoka tulee liian myöhään ja sitä on liikaa ilmaan nähden (=vitusti savua yläkierroksilla -> kova lämpökuorma). Tälläset yltiöpäiset säädöt kyllä hajottavat männän/veivit helposti millä tehoilla vaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huomasin muuten itse tuon myöhästyneen syötön aiheuttaman lämpökuormituksen hyvin, öljyt sai hetkessä lämpimäksi antamalla runtua. Talvella kun mokasin tuon jakoketjun kanssa niin jouduin laittamaan pumpun ulos ja taas sisälle. No se meni sitten siinä räpeltäessä liian myöhäiselle pari astetta...tai siis pitikin mennä mutta kun myöhempi syöttö oli pahempi niin ei saanut säädettyä takaisin, kun oli säätövara juuri väärässä päässä tapissaan :roll:

Selvästi lämpenee nopeammin ja tehot on kateissa. En jaksanut alkaa säätämään uudestaan kun oli pimeätä, jäätävää kylmää ja muutenkin ikävää aikaa. Väänsin vain syöttöä sen verran lisää, että pärjää. keväällä piti sitten tuo laittaa kohdilleen, mutta siinähän se kesä meni. Oli liian kuumaa ja valoisaa, makailin alasti viltillä koko kesän tekemättä mitään, jääpaloja otsanpäällä olevassa pyyheliinassa ja jääwhiskygrogi toisessa kädessä.

jospa tuon sitten kohta pyöräyttäisi taas kohdilleen kun tulee tuo jokavuotinen huoltotauko...

...semmosta se on, halvalla ei saa kuin nopeammin vähemmän tehoa ja enemmän romua :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^^Harvalla käyttödieselillä vedetään 24h lemans kisaa.
Ehkä siellä tuommoinen hipo pakosarja voi olla paikallaan.
Holset siellä lukee..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

terve.

nyt mulla on toi helsetti ja tarttis sille alkaa suunitella asennusta. tuli vaan nyt näin äkkiseltään mieleen semmonen, että kun toi turbo on 2 nielunen, niin mitenkä käy, jos sen lykkää tommoseen pakosarjaan, missä ei ole jaettu sitä systeemiä. siis yhdellä isolla reiällä se pakosarjan laippa, ja pakokaasut menee kaikki siitä?

niin tarvisko alkaa räätälöimään sitä pakosarjaa, että tulee hyvä, vai toimiiko tollasessa, vai kuinka?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Solmurauta kirjoitti:^^Harvalla käyttödieselillä vedetään 24h lemans kisaa.
Ehkä siellä tuommoinen hipo pakosarja voi olla paikallaan.
Kuten sanoin, halollakin pärjää ja tehdaskin niitä viljelee kustannus/tila syistä. Vaan harvassa nakussa on julmia overlappeja nokassa tehtaan jäljiltä. Itse harrastan hiposarjoja, koska olen muutenkin omituinen... :oops:

Vitosen kanssa se on vaan nuo pakopulssienkin solmupisteet himpun vaikeampia hallita verrattuna neloseen tai kutoseen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pera8x kirjoitti:niin tarvisko alkaa räätälöimään sitä pakosarjaa, että tulee hyvä
Lyhyesti kyllä.

Hukkaportti vain toiseen nieluun johtavista putkista niin tulee hyvä. Hukkaportti molemmista nieluista erillisinä putkina siten, ettei ne kolmen putken ryhmät sekoitu ennen kuin portti aukeaa, niin tulee paras mahdollinen.

Valmiita sarjojahan saa näppärästi kaupasta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin