stonehead kirjoitti:kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
mitäs tbo koneen laakerit maksaa? ,ja käykö ne suoraan tuohon 4 pyttyiseen?
vaikea vaihtaa/aikaa vievää?
vitos myllyyn ne maksoi muistaakseni noin 150e sarja
täytyy vain porata öljyreikä niihin ,
jos ite halua alkaa poraileen niin mulla olis niitä valmiiksi tehtyjä pari sarjaa,
uusia tieteski
stonehead kirjoitti:kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
mitäs tbo koneen laakerit maksaa? ,ja käykö ne suoraan tuohon 4 pyttyiseen?
vaikea vaihtaa/aikaa vievää?
vitos myllyyn ne maksoi muistaakseni noin 150e sarja
täytyy vain porata öljyreikä niihin ,
jos ite halua alkaa poraileen niin mulla olis niitä valmiiksi tehtyjä pari sarjaa,
uusia tieteski
nyt ei ymmärrä, siis laakereihin porata reikiä vai ? , menee jo reippaasti yli mun tietojen
Olen kuullut, että ne tarvii. Omaani en ole kuitenkaan vaihtanut, kun ei edes kl tee eroa turbon ja vaparin laakereille. Hyvin on kestänyt, mitä nyt puoli vuotta olen ajellut. Sitäpaitsi voihan ne vaihtaa myöhemminkin.
turbon laakerit ovat punametallia ja siten ovat paljon kestävempiä, kannataa vaihtaa, olen nähnyt semmosen mihin oli laitettu turbon tarvike laakerit ja nekin oli kulunut loppuun , näissä alkuperäisissä turbolaakereissa ei ole ollut koskaan mitään vikaa
Joo oli. Mutta eihän ne ahdot kokoaikaa ole tapissa? Siihen voi vaikuttaa aika paljon sillä oikeanpuoleisella polkimella. ( Meillä päin kutsutaan kaasupolkimeksi.)
Ja ei normaali ajossa ollut kuin 0,2-0,4bar. mutta nelonen päällä ja motarilla sai kyllä nousemaan .
Eiköhän sopiva ahtopaine ole juuri sen verran että savutus lakkaa. Yhtään enempää sitä ei kannata olla. Vakioturbolla voi varmaankin olla viisasta pysyä alle kilon paineissa ja vakio pumpulla ei taida tarvita mennä edes kovin lähelle.
Perttu K kirjoitti:Eiköhän sopiva ahtopaine ole juuri sen verran että savutus lakkaa. Yhtään enempää sitä ei kannata olla. Vakioturbolla voi varmaankin olla viisasta pysyä alle kilon paineissa ja vakio pumpulla ei taida tarvita mennä edes kovin lähelle.
Joo, ja epk:n turbo on hiukan pienempi kuin DD:llä, joten tarkkana kannattaa olla ettei käy ahdistamaan, sen kyllä huomaa jos kuormitettaessa nouseen lämmöt tosi herkästi sinne 90-95 asteeseen. Jos näin käy niin hiukan syöttöä pienemmälle.
ja sit olis vielä muuta : pakosarjan ja turbon väli, mitä kannattaa laittaa tiivistykseksi ? , molemmat pinnat on kyllä hiottu , mutta ei taida riittää
entäs tuon toisen öljylaipan väliin , siihen ja tiiviste ?
ja sit olis vielä muuta : pakosarjan ja turbon väli, mitä kannattaa laittaa tiivistykseksi ? , molemmat pinnat on kyllä hiottu , mutta ei taida riittää
entäs tuon toisen öljylaipan väliin , siihen ja tiiviste ?
Sanoisin, että laipallinen eli isompi on paluu.
Kierteellinen on tulo.
Pakosarjan ja ahtimen väliin peltinen tiiviste, paluuseen joku paksuhko paperimassa tms. tiiviste.
Jostain turboputiikista saa noita tiivisteitä.
jep , kiitos vinkistä ! ,taitaa tosiaan olla juuri noin , että laipallinen paluu , vastaväitteitä ?
entäs kun pitäisi hukkaporttia siirtää siinä kehällä, niin kannattaa tehdä suosiolla uusi kiinnityskehikko vanhoihin kierrereikiin, vai tehdäkö uudet kierteet tuohon "imupuolen" kehälle ? , uusia kierteitä ei saa tehtyä ellei irroita jompaa kumpaa, imu tai pakopuolta ahtimesta. Kannattaako suosiolla jättää irroittamatta vai onnistuuko kotikonsteilla edes irroitus ?
Noissa T03: ssa mitä mulla on, saa molempia puolia käännettyä mihin asentoon vaan runkoon nähden.
Onhan noi irto-osia, kuvista päätellen ainakin pakopesä pitäis olla helposti irtoovaa mallia.
Mitenkähän mahtaa olla tuossa sun versiossa kompressorikotelo kiinni?
Jani kirjoitti:Noissa T03: ssa mitä mulla on, saa molempia puolia käännettyä mihin asentoon vaan runkoon nähden.
Onhan noi irto-osia, kuvista päätellen ainakin pakopesä pitäis olla helposti irtoovaa mallia.
Mitenkähän mahtaa olla tuossa sun versiossa kompressorikotelo kiinni?
irtiosia molemmat , pakopuoli pulteilla, imu ison seekerin kanssa.
kysymys onkin että meneekö ne samaan paikkaan paikalle, eli onko vaaraa että ottaako turbon siivet kiinni jos irroittaa. Tarvitseeko keskittää , vai meneekö samaan paikkaan kiinni ?
Mielestäni noihin on sorvattu niin tarkka sovite, että se keskittyy mihin asentoon vaan.
Imupuolen ja rungon välissä on ainakin vanhemmissa ohut paperitiiviste, joka katkee helposti jos kiertää koteloa "paikallaan".
Pakopesässä ei varsinaista tiivistettä taida olla ollenkaan.
Vanhan ahtimen kyseessä ollessa en avaisi pakopuolta, jos ei ole pakko.
Ei välttämättä ole enää tiivis avauksen jälkeen.
Kokeile se kompressoripuoli ensin. Sitä taitaa pystyä kääntämään portaattomasti. Eikä ne ainakaan kokeilemalla rikki menek kunhan noudattaa normaalia varovaisuutta.
Jani kirjoitti:Mielestäni noihin on sorvattu niin tarkka sovite, että se keskittyy mihin asentoon vaan.
Imupuolen ja rungon välissä on ainakin vanhemmissa ohut paperitiiviste, joka katkee helposti jos kiertää koteloa "paikallaan".
Pakopesässä ei varsinaista tiivistettä taida olla ollenkaan.
Vanhan ahtimen kyseessä ollessa en avaisi pakopuolta, jos ei ole pakko.
Ei välttämättä ole enää tiivis avauksen jälkeen.
eli imu puolen otan siis auki, onkos sen kehä yhtä paksu, eli voiko tehdä samansyvyiset kierteet mitä orkkiksetkin ?
epk kirjoitti:eli imu puolen otan siis auki, onkos sen kehä yhtä paksu, eli voiko tehdä samansyvyiset kierteet mitä orkkiksetkin ?
Vaikea sanoa kuvien perusteella...
Luultavasti on seinämässä vahvuuseroja. Sen näkee sitten kun osat on irti.
Omassa on osa kiinnityspulttien reijistä läpireikiä kompressoripesän puolelle.
(Siinä on siis 6lla pultilla kiinnitys, kun sulla on toi seekeri)
Eli ei sillä ilmeisesti paljon väliä ole, vaikka reijät olis osittain läpi, kunhan on tiivis