Vakio Om606

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
suikkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.06.2004 08:57

Vakio Om606

Viesti Kirjoittaja suikkanen »

Mitenkä toimii om606 vakioturbolla+muilla vakiohiluilla, kun vaihdetaan huollettu, säädetty ja max. ruuvattu om603:sen syöttöpumppu alkuperäisen tilalle.
Kokemuksia kenelläkään? tehot?
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Sinulla on varmaan W210 korissa kyseinen moottori? Kaasuvivuston joudut rakentamaan, koska pumppu on sähköohjattu tuossa 606:sen vakiopumpussa, kuten varmaan tiesitkin.

Paha mennä arvioimaan tehonlisäystä, koska käsitykseni mukaan OM603:sen turbon pumpussa on 5,5mm elementit ja OM606:sen taas 6mm tapit.
Korjatkaa, jos jauhan paskaa!

Itsellä melkein samalla kokoonpanolla (lisänä aftermarket cooleri ja 2,5' putki) dieselöinti projekti w124 Coupeen loppumetreillä. Minulla on mynä-dieselin juuri huoltama + tappiin säädetty OM603:sen vakio pumppu itsellä kiinni. Voin kertoa persdynon tulokset, kun saan vehkeet läjään.
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Eero H kirjoitti:Sinulla on varmaan W210 korissa kyseinen moottori?
:shock:

Löytyyhän W124:sta tuo moottoria. Vm.93-95 , mutta vain vaparina ja makaanisella pumpulla. :roll:
PLAY LOUD

V12
suikkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.06.2004 08:57

Viesti Kirjoittaja suikkanen »

W460 koriin tulee
Moottori on kyllä W210 korista peräisin.
Ei tässä nyt valttämättä tehonlisäystä tarvita, kyllä tuo 177hv riittää aluksi.
Toimivuus lähinnä kiinnostaa.
Ilmoittele kun saat testattua.
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

ilipo kirjoitti:
Eero H kirjoitti:Sinulla on varmaan W210 korissa kyseinen moottori?
:shock:

Löytyyhän W124:sta tuo moottoria. Vm.93-95 , mutta vain vaparina ja makaanisella pumpulla. :roll:


Joo niin löytyy, mutta ekasta viestitstä voi päätellä että turbo kone on kyseessä. Ainakin minun lukutaidollani :)

Kyllä sinä noihin tehoihin pääset tuolla pumpulla. Sen mitä olen tuota käytellyt niin hyvin se pelaa, ei ongelmia. Kunnon koeajot vaan tekemättä, kun paljastui venttiilivika motorista.
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Nyt olisi 2 viikkoa testiä takana ja hyvin tuo pelaa, ahdin vaan jää pieneksi. 1/4 osa kaasulla päästään jo pikkuvaihteillakin 0,7 barin ahtoihin, jolloin hukkaportti aukeaa. Kaasu pohjassa mentäessä ei hukkis riitä, vaan ahdot karkailevat yli baariin ja lämmöt nousevat vauhdilla. Pakopaineita en ole mittaillut, mutta mennään varmasti vaarallisissa lukemissa täydellä kaasulla. Tuohon OM606:sen laippaan vaan ei korvausahdinta helposti löydy, eli jotain laippakikkailua täytyy alkaa harrastamaan tai väsätä/ostaa uusi pakosarja.

Tehoista sen verta varmaan uskaltaa heittää, että lähempänä 200 heppaa mennään, kulkua on sen verta mukavasti. Ahtoja ei vaan uskalla nostaa yhtään tuolla ahtimella.

Elikkä tuo ahdin näyttäis jäävän aika herkästi pieneksi, ei varmaan suikkasen kauheesti kannata syöttöihin koskea, jos ei tykkää näistä "päivitys" hommista :D , että semmosta tällä kertaa. Täytyy varmaan alkaa ahdinta kattelemaan tuohon.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vakio elementeillä olevasta 603:sen pumpusta ei irtoa kuin noin 180hv teho.

Tuohon se OM606 vakio turbo riittää vielä vallan mainiosti.

Onko turboon vaihdettu vaan ahtopaine toiminen hukkiksen kello?
Alunperinhän siinä hukkis pelaa ohjelman ohjaamana alipaineella.

Ahtojen karkailu noilla syötöillä ja "vakio"pumpulla viittaa siihen ettei se hukkis nyt aukea kunnolla.
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

En kyllä ihan allekirjoita tuota mainitsemaasi 180hv:n rajaa. Esim. xr on kirjoittanut seuraavaa tässä topicissa http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=78893:

"olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia"

Jos 0,5mm isommilla elementeillä on mahdollista saada yli 300hv, ei 200 ole mahdottomuus ko. pumpulla.

Tarkistan tuon hukkaportti homman huomenissa, mutta olen lähes varma että se aukeaa aivan oikein ja riittävästi. Hukkis on siis muutettu ylipaine toimiseksi.
Viimeksi muokannut Eero H, Su 19.09.2010 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Eipä siinä hukkiksen toiminnassa mitään vikaa ollut. Pakopaineet pitäis tieten mitata. Jos ne on korkeella, niinku epäilen; se selittäisi samalla lämpöjen nopean nousun. Vaihdan termarin vielä varmuudeksi.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

Liian pitkästä paloajasta noi lämmöt nousee kokeile aikastaa pumppua hieman voi auttaa mutta pikku elelementti pistää liikaa ruuvattuna lämmöt kattoon.
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Jep, jmo2204 oli ihan oikeassa lämpöjen nousun suhteen. siitähän se kiikastaa. Sainpa kuitenkin katsastuslappuja hakiessa sen 200 hp rikki :wink: . Näillä mennään talven yli.
Vastaa Viestiin