turbo suosituksia ja muuta semmosta.
Ei pulssisarja lisää tehoa taijo, vaan herättää ahtimen aiemmin...se kai se paras etu on.
Ei vältämättä tarvita sitä kaasupulloa sinne autoon kun lähdetään liikennevaloista liikkeelle ja vieressä vittuilee liisinki-aero-saabi. Siinä ei 1700 hp penkkilappu auta kun saabbi on jo kadonnut kun ne 1700 heräsi koomasta.
Ei vältämättä tarvita sitä kaasupulloa sinne autoon kun lähdetään liikennevaloista liikkeelle ja vieressä vittuilee liisinki-aero-saabi. Siinä ei 1700 hp penkkilappu auta kun saabbi on jo kadonnut kun ne 1700 heräsi koomasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Olenko puhunut pulssisarjan puolesta?veskola kirjoitti:Ei pulssisarja lisää tehoa taijo, vaan herättää ahtimen aiemmin...se kai se paras etu on.
Ei vältämättä tarvita sitä kaasupulloa sinne autoon kun lähdetään liikennevaloista liikkeelle ja vieressä vittuilee liisinki-aero-saabi. Siinä ei 1700 hp penkkilappu auta kun saabbi on jo kadonnut kun ne 1700 heräsi koomasta.
een.. kun en näe mitään mieltä siinä että dieselin pakokaasuja jäähdytetään pitkässä pakosarjassa koska lyhyt toimii paremmin.
Mutta tuossa jo äsken pyydettiin lopettamaan tästä kinastelua joten täältä vaikenen kunnes toisin todistetaan. (tähän pidätän itselleni kuitenkin oikeuden vastailla mikäli tarve vaatii)
Holset siellä lukee..
heh. ei saapilla ole mitään jakoja. sutii vaan sutimistaan siinä, missä mersu vetää edes niillä alakierroksien pienillä tehoilla. eihän etuveto saapilla saa edes oikeesti hyvää varttimaili aikaa, vaikka olis sen 1000 heppaa?veskola kirjoitti:Ei pulssisarja lisää tehoa taijo, vaan herättää ahtimen aiemmin...se kai se paras etu on.
Ei vältämättä tarvita sitä kaasupulloa sinne autoon kun lähdetään liikennevaloista liikkeelle ja vieressä vittuilee liisinki-aero-saabi. Siinä ei 1700 hp penkkilappu auta kun saabbi on jo kadonnut kun ne 1700 heräsi koomasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kokeiltaisko kuitenkin välillä keskustella nokan overlapista turbokoneissa, kun tämä halko/pulssi sarjakeskustelu ei tunnu tuovan nyt mitään uutta 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tiedätkö miten ne jenkkipojat ottaa tuon 1700hv siitä Cumminsista? Ei siinä paljoa pakosarjanmuotoiluja tarvita...Solmurauta kirjoitti:Jos pulssisarja on niin hiton hyvä niin miksi jenkit(kin) käyttää paskoja valupakosarjoja esim. sarja-ahdetuissa ja ottaa cumminsista liki 1700hv?
Saisko ne pulssisarjalla sitten 2600hv? Onko eroa tuota mitattu jossain ja jos ei niin miksei siitä kukaan tee mittausdokumenttia kun se pulssisarja on diiselissä niin hyvä?

1700hv on ~290hv/L ja olen vakaasti sitä mieltä, että mersun TD motti pystyy samaan ja päissälaskujeni mukaan jopa enempäänkin.
Tässä kuva Pökön nakumotista. Näissä moteissa otetaan viimeisetkin VE:n rippeet huomioon, joten pakosarjatkin on kuin taideteoksia. Litratehot ei päätä huimaa, mutta näilläpä on säännöt "hieman" jenkkipoikaa tiukemmat. Mittausdokumentit ei vaan ole julkisia.

Kuitenkin pulssisarja on tarpeeton, mikäli ei haeta äärimmäisyyksiä tietystä setistä. Mersun motista (ja Cumminsista) tulee voimaa pitovaikeudeksi asti kyllä halollakin. Toisaalta ei se ilma tiedä onko se naku- vai bensamotin sisällä, ahdettuna vai ei, joten samat lainalaisuudet pätee, kun haetaan niitä viimosia heppoja.
Juu, turha vääntö käyttisautojen pakosarjasta voi puolestani loppua.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
jos nyt tarkkoja ollaan niin nuo cumminsin sarjathan on lähempänä pulssisarjoja, kuin halkoja...

pulssisarja taas liittyy siihen overlappiin, kun halolla sitä ei oikein voi käyttää... 12 mukisessa koneessa taitaa olla pakko käyttää kahta ahdinta, ettei pakopulssit pilaa koko juttua, V6 kone vielä menee single turbolla, mutta V12 teoriassakin pakopulssit pilaa koko ahtamis jutun, jos ei käytä 2 ahdinta
näin siis vakiomoottoreissa ja viritettäessä uskoisin asian vielä korostuvan...

pulssisarja taas liittyy siihen overlappiin, kun halolla sitä ei oikein voi käyttää... 12 mukisessa koneessa taitaa olla pakko käyttää kahta ahdinta, ettei pakopulssit pilaa koko juttua, V6 kone vielä menee single turbolla, mutta V12 teoriassakin pakopulssit pilaa koko ahtamis jutun, jos ei käytä 2 ahdinta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Tuo cumminsin pakosarjahan on tavallaan lyhyt jaettu pakosarja mutta perinteisestä pulssisarjasta ei voitane samassa yhteydessä puhua koska kaikki putket yhdistyvät täysin eri mittaisina sarjaan.
123 sylinterit pukkaa toiseen nieluun ja 456 sylinterit toiseen ja tämmoinen rakenne toimii 6-dieselissä hienosti.
123 sylinterit pukkaa toiseen nieluun ja 456 sylinterit toiseen ja tämmoinen rakenne toimii 6-dieselissä hienosti.
Holset siellä lukee..
jep, yleensä pulssisarjasta puhuttaessa muodostetaan päähän kuva siitä käärmeenpesästäSolmurauta kirjoitti:Tuo cumminsin pakosarjahan on tavallaan lyhyt jaettu pakosarja mutta perinteisestä pulssisarjasta ei voitane samassa yhteydessä puhua koska kaikki putket yhdistyvät täysin eri mittaisina sarjaan.
123 sylinterit pukkaa toiseen nieluun ja 456 sylinterit toiseen ja tämmoinen rakenne toimii 6-dieselissä hienosti.

halko toimii silloin aivan mainiosti, jos saadaan pakopaineet pidettyä kurissa tai jopa alle ahtopaineiden...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ite oon vähän skeptinen tuon tukkisarjan toimivuudesta... Eikö virtaus kuitenki oo tärkeempi? Kuiteskin jossain t3 laipassa niin pienet reijät, varsinkin jos jaettu...
Se oli kans mielenkiintonen, ku yks nimeltämainitsematon superimies sano heti suoraan rosteri sarjasta että: "Joo ei tuu ahtamaan. Myi pois ja tee raudasta uus. On 10v sitte kokeiltu ja ei toiminu." Eihän tuossakaan mitään, teoriassahan se on noin, mutta ei ruostumaton niin paljon lämpöä enempää johda, että pakopaineet ei nousis... Maol:ikin sen kertoo jo. Vähän vaikuttaa mutta ei niin paljon että pers tuntumalla huomais.
Ei siinä sinänsä mitään, mutta ärsyttää vähän se asenne millä yleensäkin harrastajat puhuu. Henkseleitä paukuttaen sanotaan että joo, ei tuu toimimaan... Vaikka ei silti sitä tietoa niin paljon ole...

Se oli kans mielenkiintonen, ku yks nimeltämainitsematon superimies sano heti suoraan rosteri sarjasta että: "Joo ei tuu ahtamaan. Myi pois ja tee raudasta uus. On 10v sitte kokeiltu ja ei toiminu." Eihän tuossakaan mitään, teoriassahan se on noin, mutta ei ruostumaton niin paljon lämpöä enempää johda, että pakopaineet ei nousis... Maol:ikin sen kertoo jo. Vähän vaikuttaa mutta ei niin paljon että pers tuntumalla huomais.
Ei siinä sinänsä mitään, mutta ärsyttää vähän se asenne millä yleensäkin harrastajat puhuu. Henkseleitä paukuttaen sanotaan että joo, ei tuu toimimaan... Vaikka ei silti sitä tietoa niin paljon ole...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Ainiinjoo, jos olis oikeen mies, ni menis ja pinnottais pakosarjan sisältä keraamisella pinnotteella. Niitä näkyy olevan joissakin driftereissä, en tiiä miten käytännössä toimii/paljonko maksaa. Mutta teoriassa tuokin hyvä idea..
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Ai perhana... (Sori modet, mutta nyt on laitettava kolome viestiä peräkkäin...
)
Maol:in taulukkokirja sanoo muuten, että ruostumaton teräs johtaa vähemmän lämpöä mitä rauta!
Yhtään en musita että miten sitä laskettiin noita laskuja, mutta lämmönjohtavuus ilmotetaan teräkselle 45 W/mxK) ja raudalle vastaava luku on 80.4.
Esim. posliinille 1.0-1.7
ja styroksille 0.2.
Maol pitäs sitten olla aina mukana, olis ollu hyvä läsäyttää faktaa pöytään!
(Paitsi jos kaikki "rautana" myytävä aine on terästä jne. ja rst on enemmän tai vähemmän hiiltä sisältävää ainetta, niin nuo luvut muuttuu...
)
Btw. tollasia arvoja löyty: RST λ = 20 W/mK
RST n.15 W/mK

Maol:in taulukkokirja sanoo muuten, että ruostumaton teräs johtaa vähemmän lämpöä mitä rauta!

Yhtään en musita että miten sitä laskettiin noita laskuja, mutta lämmönjohtavuus ilmotetaan teräkselle 45 W/mxK) ja raudalle vastaava luku on 80.4.
Esim. posliinille 1.0-1.7
ja styroksille 0.2.
Maol pitäs sitten olla aina mukana, olis ollu hyvä läsäyttää faktaa pöytään!
(Paitsi jos kaikki "rautana" myytävä aine on terästä jne. ja rst on enemmän tai vähemmän hiiltä sisältävää ainetta, niin nuo luvut muuttuu...

Btw. tollasia arvoja löyty: RST λ = 20 W/mK
RST n.15 W/mK
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
mulla on vähän päinvastanen tilanne. vitosella kierrokset jossakin 2000 nurkilla, kun vauhtia 140km/h. voi harkita jotain vähän tiheempää perää.micas kirjoitti:mitä perävälitystä porukka on käyttänny getragin kans? manuaali 2,5td:n perä meinaa olla pikkusen liika tihiä. 100km/h ja kierrokset kolmen tonnin paikkeilla
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
no ei pöhise, täälä saksassa oon raatamassa tyäreissulla. 2 viikkoo takana ja ainakin 2 vielä edessä. saa nähä koska sitä kerkee auton kimppuun. tarkotus olis, että heti kohta ku täältä pääsen takas, niin laitan auton työn alle. jotain polttoaineen saanti vikaakin ilmeni just ennen, ku lähin reissuun. tarvii seki korjata. ilmakuplia vaan vilisee löpö letkuissa ja auto hyytyy, ku vähän aikaa luukuttaa. mutta eiköhän kaikki aikanaan. ei siinä kauaa nokka tuhise, ku pääsee vaan alkuun.Kuningassorvari kirjoitti:Joko se Peralla 40 Holsetti PÖHISEE pellin alla......??
Vai onko pakosarjan teko vielä kesken.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: .
tee välilaippa missä on t3 jako.. laita se uppokanta kuusiokolo ruuveilla pakosarjaan kiinni voi sillä vakio pakosarjallakin helposti ajella reilulla 300hp tehoillaC220D kirjoitti:Osaisko joku sanoa millä turbon laipalla tuo vakio om602 turbo on ? Siis tarkoitan pako sarjan laippaa ja idea on että paissaisko siihen jonkulainen isompi ahdin sen vakio pillerin tilalle.


Itse tein ja säästin
Osaakos kukeen neuvoa mitä kannattaisi tehtä, kun semmoinen vika on mersussani (190 2,5 turbo) kun auto seisoo vähä aikaa ja lähtee ajamaan niin muutaman kiihdytyksen nostaa ahtoja oikeaan malliin ja sitte yhtäkkiä ei enään toimikkaan, niinkuin hukkaportti ois kokoajan auki. Ja sitten kun auto on taas parkissa sammuksissa jonku aikaa niin toimii taas pikkuhetken ja taas sama.
Siellä lienee tietokoneella (tai vastaavalla sähköhärvelillä) ohjattu ylipainesuojaus, eli tietokone huomaa, että tehtaan ajattelema paine ylittyi ja kytkee suojaukset päälle.
Vuosimallia ei nyt kerrottu eikä paljon koneen tyyppiä, mutta oletetaan että se on rivipumppu. Tarkista meneekö rivipumpulle se ahtopaineletku suoraan imusarjasta vai meneekö se jonkin sortin magneettiventtiilille. Mikäli menee niin se mötikkä pois välistä.
Toinen juttu voi olla, jos se on alipaineella ohjattu ahdin (eli jälleen tietokone sotkemassa hommia). Silloin pitäisi bleedata tietokoneen näkemää painetietoa pienemmäksi, jotta se on tyytyväinen, eikä pistä suojausta päälle (avaa hukkaporttia alipaineella).
Pitääkö sen auton olla parkissa vai riittääkö, että sen sammuttaa ja sittenkäynnistää...vai tarkoititko, että se riittää jos se on parkissa ja käy tyhjäkäyntiä jolloin toipuu ? Jälkimmäinen olisi outoa...mutta kai dieselsuodatin on vaihdettu ?
Vuosimallia ei nyt kerrottu eikä paljon koneen tyyppiä, mutta oletetaan että se on rivipumppu. Tarkista meneekö rivipumpulle se ahtopaineletku suoraan imusarjasta vai meneekö se jonkin sortin magneettiventtiilille. Mikäli menee niin se mötikkä pois välistä.
Toinen juttu voi olla, jos se on alipaineella ohjattu ahdin (eli jälleen tietokone sotkemassa hommia). Silloin pitäisi bleedata tietokoneen näkemää painetietoa pienemmäksi, jotta se on tyytyväinen, eikä pistä suojausta päälle (avaa hukkaporttia alipaineella).
Pitääkö sen auton olla parkissa vai riittääkö, että sen sammuttaa ja sittenkäynnistää...vai tarkoititko, että se riittää jos se on parkissa ja käy tyhjäkäyntiä jolloin toipuu ? Jälkimmäinen olisi outoa...mutta kai dieselsuodatin on vaihdettu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Imusarjasta lähtee letku ja menee t-haarasta toinen morkoolille ja toinen jollekkin anturille? (joku musta mötikkä?). Hukkaportin letku tulee vastaavan näköisestä mötikästä ilman putsarikoten vierestä, eli ilmeisesti toimii alipaineella ? Saisko tämän toimimaan sillain vanhanaikaisesti että paine avaa hukkaportin, ettei mikään tietokone ole välissä ? Tulppasin myös egr:rän mutta sama homma edelleen. Auto on vm92 ja alkuperäinen turbodieseli om602.
Niin auton pitää olla sammuksissa, jonkin aikaa. Ajattelin itse että nollais jonku vikahommelin sieltä kun virrat on pois ??
Niin auton pitää olla sammuksissa, jonkin aikaa. Ajattelin itse että nollais jonku vikahommelin sieltä kun virrat on pois ??
Mikäli hukkaportin ohjaus todellakin on alipaineella niin sitten sun pitää sitä bleedata, jos haluat suuremmat ahdot. Bleedau siis tietokoneen MAP anturin letkuun.
...mutta onko tätä siis viritelty jotenkin esim. syöttöjä lisätty. Kyllähän se vakiona pitää toimia oikein ilman kikkailuja.
Hukkaportin muuttaminen paineella toimivaksi vaatii sen kellon vaihtamisen.
...mutta onko tätä siis viritelty jotenkin esim. syöttöjä lisätty. Kyllähän se vakiona pitää toimia oikein ilman kikkailuja.
Hukkaportin muuttaminen paineella toimivaksi vaatii sen kellon vaihtamisen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sielä on jotakin antureita ja muuta sontaa, mikä sitten häirittee sen turbon toimintaa. en enää muista, että rajottiko se ahtopainetta, vai sitä sopan määrää sitten, kun ollaan "vikatilassa", mutta tollain saman lailla mulla sekoili kans auto. ja samalla koneella.
pystyy muuttaan painetoimiseks. hankalin homma on laittaa painetoiminen kello, tai kääntää orkkiskello. sitten vaan letku imusarjalta portille, ni se on siinä. lakkaa sepaamasta ja toimii sen jälkeen normaalisti. ja kaikki ne ylimääräset ilmamäärä mittarit, letkut ja muut anturit saa heittää meneen. niillä ei muutoksen jälkeen tee enää mitään.
pystyy muuttaan painetoimiseks. hankalin homma on laittaa painetoiminen kello, tai kääntää orkkiskello. sitten vaan letku imusarjalta portille, ni se on siinä. lakkaa sepaamasta ja toimii sen jälkeen normaalisti. ja kaikki ne ylimääräset ilmamäärä mittarit, letkut ja muut anturit saa heittää meneen. niillä ei muutoksen jälkeen tee enää mitään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E