Paljonko Mersu kuluttaa???
Mitä enemmän ajaa vuodessa, sitä vähemmän jaksaa ohitella tai ajaa ylinopeutta.
On oikeasti aika rentouttavaa kun oppii sen että 80km/h riittää aika pitkälle.
Osaan myös tehdä tilaa hätäisemmille joilla on aina kiire, enkä hidastele jos siitä on selkeää haittaa.
Ajotyyli on muuttunut vuosien saatossa paljon. Se on suoraan verrannollinen ikään, ajokokemukseen sekä vuosittaisiin kilometreihin.
Esim Tampere-Lappeenranta -välin pääsee kauhealla repimisellä vartin nopeammin kuin ajamalla rauhallisesti. Ei jaksa enää vanha repiä.
On oikeasti aika rentouttavaa kun oppii sen että 80km/h riittää aika pitkälle.
Osaan myös tehdä tilaa hätäisemmille joilla on aina kiire, enkä hidastele jos siitä on selkeää haittaa.
Ajotyyli on muuttunut vuosien saatossa paljon. Se on suoraan verrannollinen ikään, ajokokemukseen sekä vuosittaisiin kilometreihin.
Esim Tampere-Lappeenranta -välin pääsee kauhealla repimisellä vartin nopeammin kuin ajamalla rauhallisesti. Ei jaksa enää vanha repiä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
tosta tulikin se radio mainos mieleen: kyllä ohi aina pääsee.. en muista mitä siinä mainostettiin, jotakin liikenneturvallisuutta.
onhan se varmasti noinkin. määkin ajoin ennen aina kaasupohjassa, kun pääsi konetielle. nykysin aika harvoin tulee ajettua pitempiä matkoja kaasu pohjassa. mutta silti potuttaa semmoset ihmiset, mitkä luulee säästävänsä pensaa sillä, että kiihdyttää parhaimmillaan 0-80km/h kilometrin! semmosista kyllä pääsee aina ohi. ja semmoset, mitkä ajaa alinopeutta. toiset mitkä ärsyttää on semmoset just, mitkä alkaa tiputtaan nopeutta jo kilometrin ennen valoja, vaikka valoissa ei olis edes ruuhkaa. tolla matkalla ne valot kerkiää muuttuun moneen kertaan. punasiks ja taas vihreiks. jossakin kaupungin ruuhkassa asia on ihan eri, aina on ruuhkaa, vaikka mitä tekis. ja ohi ei pääse. siellä ihmiset monasti jarrutteleekin jo ennen valoja, mutta matka on sentään kohtuullinen, eikä mitään satoja metrejä.
mutta varmasti ikä ja ajokokemus tuo sitä rauhallisuutta liikenteeseen. sitä ainakin monet on sanonu.
onhan se varmasti noinkin. määkin ajoin ennen aina kaasupohjassa, kun pääsi konetielle. nykysin aika harvoin tulee ajettua pitempiä matkoja kaasu pohjassa. mutta silti potuttaa semmoset ihmiset, mitkä luulee säästävänsä pensaa sillä, että kiihdyttää parhaimmillaan 0-80km/h kilometrin! semmosista kyllä pääsee aina ohi. ja semmoset, mitkä ajaa alinopeutta. toiset mitkä ärsyttää on semmoset just, mitkä alkaa tiputtaan nopeutta jo kilometrin ennen valoja, vaikka valoissa ei olis edes ruuhkaa. tolla matkalla ne valot kerkiää muuttuun moneen kertaan. punasiks ja taas vihreiks. jossakin kaupungin ruuhkassa asia on ihan eri, aina on ruuhkaa, vaikka mitä tekis. ja ohi ei pääse. siellä ihmiset monasti jarrutteleekin jo ennen valoja, mutta matka on sentään kohtuullinen, eikä mitään satoja metrejä.
mutta varmasti ikä ja ajokokemus tuo sitä rauhallisuutta liikenteeseen. sitä ainakin monet on sanonu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
tuohon mainokseen viittasinkin, siitä on tullut sellainen sisäpiirin vitsi, kun yksi kaveri on mikko ja se päästeli toissavuonna 230 km/h tutkaan...pera8x kirjoitti:tosta tulikin se radio mainos mieleen: kyllä ohi aina pääsee...
minä sitten aina kuittaan siihen, että paitsi musta, kun osaan peittää niin hyvin

turha hidastelu ja sujuva liikenne on ihan eri asia, kyllä minä ainakin otan aina reippaan kiihdytyksen, jos se vain on mahdollista, se kun säästää sitä polttoainettakin... mulla ei vain ole enää "kiire odottamaan", eli jos näen ja tiedän että risteys on tukossa, niin miksi minä sinne kiirettä pitäisin...
joskus kieltämättä tulee sitten ohiteltua ihan piruuttaan ne samat autot siinä 3 tiellä alkukiihdytyksessä, kun ne ottaa itse sen kiihdytyksen siihen 0-80 km/h minuutin tai 2, jotka siis itse ohitti mut 15 km aikaisemmin ylinopeudella ja huonossa paikassa... sitten vain tylysti ryhmityn liittymään ja poistun edestä... jos niistä joskus joku sitten tajuais, että siitä ohittelusta ei oikeasti ole mitään hyötyä

Viimeksi muokannut napa, La 18.09.2010 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Minä ohitan yleensä aina risteykseen rullailijat jos vaan suinkin ehdin ennen risteystä. On enemmän kuin todennäköistä että tupeloivat jotain risteyksessäkin ja ovat tukkona syystä tai toisesta myös risteyksen jälkeen eli oma viiltävä analyysini on että tuijottavat mieluummin kulutus- kuin nopeusmittaria
Semmonen liikennesilmä mulla
Asiaan: 230TE kulutus keskim. reilua 12 litraa. Kerran olen matka-ajossa päässyt alle kympin joten nettiautoon kirjoittaisin: "matka-ajossa alle kymppiä ja kaupungissa vähän päälle"


Asiaan: 230TE kulutus keskim. reilua 12 litraa. Kerran olen matka-ajossa päässyt alle kympin joten nettiautoon kirjoittaisin: "matka-ajossa alle kymppiä ja kaupungissa vähän päälle"

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”

Kaiken ne vie minkä niille antaa.
Jos sillä nilkkakramppi säästämis hysterialla säästää kympin tai pari vuodessa niin ei se ole sen arvoista.
Mikään rikas sika jolla olisi rahaa tankata vaikka kuinka en ole, mutta en enään jaksa välittää siitä onko kulutus 9 vai 10 litraa satasella, kun kumminkin ens viikolla sen tankin joutuu taas täyttämään.
(6-8 näyttää cdi:n mittaristo ja bensaa aikoinaan mittailin siihen kympin paikkeille. Kaasua painetaan sen mitä poljin antaa periksi, nopeusrajoituksia suunnilleen noudattaen)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Nuorempana tuli ajeltua varttimailia ja tuli "seurattua" koska pääsee alle 12 sekunnin.
Nyt tulee seurattua koska pääsee alle kuuden litran. Kai se on vaan harrastus enemmän kuin mikään merkittävä säästökeino.
Nyt tulee seurattua koska pääsee alle kuuden litran. Kai se on vaan harrastus enemmän kuin mikään merkittävä säästökeino.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
W 115 220 D vm 1974 vie noin 8.8 sadalle yli 10 ei saa meneen läpi vaikka ajaa täys kaasulla.
W 187 220 vm 1952 noin 14 sadalla tehas ilmoittaa 80km/h 10.8 ja täys kaasulla huippua ajaen 140km/t 18 litraa joka pitää paikkansa.
W 187 220 vm 1952 noin 14 sadalla tehas ilmoittaa 80km/h 10.8 ja täys kaasulla huippua ajaen 140km/t 18 litraa joka pitää paikkansa.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
-
- Mersumies
- Viestit: 2597
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
JeremyH kirjoitti:kuka oikeasti jaksaa vahdata paljonko se oma rakkine milloinkin kuluttaa?
Kaiken ne vie minkä niille antaa.
Jos sillä nilkkakramppi säästämis hysterialla säästää kympin tai pari vuodessa niin ei se ole sen arvoista.
Mikään rikas sika jolla olisi rahaa tankata vaikka kuinka en ole, mutta en enään jaksa välittää siitä onko kulutus 9 vai 10 litraa satasella, kun kumminkin ens viikolla sen tankin joutuu taas täyttämään.
(6-8 näyttää cdi:n mittaristo ja bensaa aikoinaan mittailin siihen kympin paikkeille. Kaasua painetaan sen mitä poljin antaa periksi, nopeusrajoituksia suunnilleen noudattaen)
Henkilökohtaisesti ajattelin nuorempana samoin ja silloin bensaa meni 25L-30L per 100km.
Kaikki tosiaan meni mitä tankkiin laittoi.
Mutta sitten kun hieman vanheni niin alkoi ymmärtämään yhteenlaskun merkityksen ja nykyään se tarkoittaa sitä, että jokainen litra keskikulutuksessa on 400€/vuosi nykyisllä ajokilometreillä.
Esimerkkinä keskikulutuksen nousu 5L/100km tarkoittaa rahassa 2000€/vuosi.
Tietysti tuo on vain tyhjätaskujen ongelma mutta niin ovat vanhat Mersutkin. Kuten esimerkiksi minullakin on.
Diesel-moottori Mersussa kävisi vielä kalliimmaksi kun pääosa kilometreistä tulee kahdella muulla autolla.
en minäkään jatkuvasti tuijota/laske kulutusta... kerran tai kaksi se pitää kuitenkin tehdä, että tietää mikä sen pitäis olla ja sitten sen osaa laskeakkin jo aina trippimittarista, että onko linjassa, (tankatessa katson aina että mihin asti pitäis päästä ja jos arvio heittää liikaa, niin sitten vikaa etsimään...) vain onko syytä epäillä jonkun asian olevan rempallaan (vuotaa bensalinja tai jotain...)
diesel ei ole niin nuuka muutenkaan tuosta ajotavasta, kuin bensa... bensautolla tekee ihan hyvän tilin, kun vähän jaksaa miettiä asioita
diesel ei ole niin nuuka muutenkaan tuosta ajotavasta, kuin bensa... bensautolla tekee ihan hyvän tilin, kun vähän jaksaa miettiä asioita

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 256
- Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51
- repa-löysä
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su 29.08.2010 07:45
Re: Paljonko Mersu kuluttaa???
C200k vm. -01 aut. vie ajossa Vantaalta pohjoiseen n.8-9L/100km. Vantaalta etelään vie n.9-12L/100km.iidaeetu kirjoitti:Tiedustelisin että paljonko foorumilaisten autot kuluttaa kun tuntuu että oma vie vähän liikaa.Itsellä 2005:nen E 220 cdi farkku automaattilootalla.Ajelin tänään 300 km 88 km:n keskinopeudella jolloin ajotietokone näytti 7.2.Onko normaalia vai ei?
exä MB C 250D -95
exä MB A 170 CDi -03
nyxy MB C 200k T -01
exä MB A 170 CDi -03
nyxy MB C 200k T -01
Ootko ottanu tossa huomioon miten paljon vähemmän mittari heittää uusilla täyskorkusilla renkailla?jarskak kirjoitti:2001 E200CDi kulutti edellisillä Dunlop 215/55-16 renkailla ajotietokoneen mukaan 4,2 litraa/100km matka-ajossa. Nyt uusilla uniroyal 205/55-16 renkailla ei meinaa päästä alle 5l/100 maantiellä. siihen päälle ajotietokoneen virhe ~0,7l...
- kristian_k
- Vakiokalustoa
- Viestit: 149
- Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:52
- Paikkakunta: Tampere
Tuolla W211 200 CDI Automaatti -07:lla pääsin viime talvena pienimmillään 4,7l/100km Rauma-Turku välin cruise yheksäänkymppiin asetettuna ja ei juurikaan pysähdyksiä/ohitteluja. Kesärajoituksilla mennyt siinä 5,5 litran paikkeilla maantiellä, kaupunkikulutus mitä sattuu kun tossa taxihommassa auto seisoo aika paljon tyhjäkäynnillä...
Lainaväyrysellä ajelen välillä (-01 E200CDI A) - kesällä tein Lapinreissun melkein 3000 km, koko matkan keskikulutus tais olla 5,6l/100 km.
Oman bensatenavan kulutusta en ole enää kokenut tarpeelliseksi edes laskea, kai se siinä seittemän litran molemmin puolin huitelee tien päällä
Lainaväyrysellä ajelen välillä (-01 E200CDI A) - kesällä tein Lapinreissun melkein 3000 km, koko matkan keskikulutus tais olla 5,6l/100 km.
Oman bensatenavan kulutusta en ole enää kokenut tarpeelliseksi edes laskea, kai se siinä seittemän litran molemmin puolin huitelee tien päällä

"Tähti kirkkain, tähti kaunein mulle loistaa, yössä kuljen vain sen hohde seuranain.."
W213 E220d 4Matic -17 (työväline)
W123 240D -83 (Tallissa odottamassa motivaatiota)
S203 C200T CDI A Classic -05 (EX)
W124 E250D -94 (EX)
W124 200D -93 (EX)
W124 E200D -95 (EX)
W124 E200D -94 (EX)
W202 C180 Esprit -98 (EX)
W201 190E 2.0 Aut. -87 (EX)
W213 E220d 4Matic -17 (työväline)
W123 240D -83 (Tallissa odottamassa motivaatiota)
S203 C200T CDI A Classic -05 (EX)
W124 E250D -94 (EX)
W124 200D -93 (EX)
W124 E200D -95 (EX)
W124 E200D -94 (EX)
W202 C180 Esprit -98 (EX)
W201 190E 2.0 Aut. -87 (EX)
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
W124 E250TD 20v automaatti ottaa alkutuntuman perusteella noin 9,2L/100km ilmastointi enimmäkseen pois kytkettynä. Ajo sujuvaa työmatkaa kaupungissa (ei isompia ruuhkia) ja moottoritietä 120km/h.
Yllättävän paljon kuluttaa mielestäni. Ajotapa on taloudellinen, mutta reipas. Edellinen auto BMW 525i bensa manuaali -90 otti vain litran kaksi enemmän samassa ajossa, vaikka voimaa oli melkein kaksinkertaisesti.
Ehkä tämä Mersun alitehoisuus ja varsin lyhyt perävälitys nostaa kulutusta. 120km/h todellisessa nopeudessa kiertää jo 3700rpm. Toki saattaa autossa vikaakin olla, ainakin EGR temppuilee.
Yllättävän paljon kuluttaa mielestäni. Ajotapa on taloudellinen, mutta reipas. Edellinen auto BMW 525i bensa manuaali -90 otti vain litran kaksi enemmän samassa ajossa, vaikka voimaa oli melkein kaksinkertaisesti.
Ehkä tämä Mersun alitehoisuus ja varsin lyhyt perävälitys nostaa kulutusta. 120km/h todellisessa nopeudessa kiertää jo 3700rpm. Toki saattaa autossa vikaakin olla, ainakin EGR temppuilee.
Säästä sinä köröttelemällä koneesi tukkoon, minä jätän pari baarireissua väliin ja pääsen samaan säästöön.E200kompressor kirjoitti:JeremyH kirjoitti:kuka oikeasti jaksaa vahdata paljonko se oma rakkine milloinkin kuluttaa?
Kaiken ne vie minkä niille antaa.
Jos sillä nilkkakramppi säästämis hysterialla säästää kympin tai pari vuodessa niin ei se ole sen arvoista.
Mikään rikas sika jolla olisi rahaa tankata vaikka kuinka en ole, mutta en enään jaksa välittää siitä onko kulutus 9 vai 10 litraa satasella, kun kumminkin ens viikolla sen tankin joutuu taas täyttämään.
(6-8 näyttää cdi:n mittaristo ja bensaa aikoinaan mittailin siihen kympin paikkeille. Kaasua painetaan sen mitä poljin antaa periksi, nopeusrajoituksia suunnilleen noudattaen)
Henkilökohtaisesti ajattelin nuorempana samoin ja silloin bensaa meni 25L-30L per 100km.
Kaikki tosiaan meni mitä tankkiin laittoi.
Mutta sitten kun hieman vanheni niin alkoi ymmärtämään yhteenlaskun merkityksen ja nykyään se tarkoittaa sitä, että jokainen litra keskikulutuksessa on 400€/vuosi nykyisllä ajokilometreillä.
Esimerkkinä keskikulutuksen nousu 5L/100km tarkoittaa rahassa 2000€/vuosi.
Tietysti tuo on vain tyhjätaskujen ongelma mutta niin ovat vanhat Mersutkin. Kuten esimerkiksi minullakin on.

Toki, kuten Napa sanoi: pitää tietää mitä auto kuluttaa, jotta huomaa vian. (esim. EX-VW-LT:ni kulutus hyppäsi kun kylän mopopojat keksivät että se on bensa koneella ja letkun saa helposti tankin korkista sisään. No minäpä tiesin että LT:llä pitäisi päästä yli 300km tankillisella, joten ostin lukollisen tankinkorkin. Taas kulutus väheni)
PS. Pikku vinkki säästäjille: Ainakin suht isolla bensa koneella kannattaa ajaa 98 oktaanisella. Ainakin tuo oma 320 (M104) ja VW-LT 2,4b ja kaverin Laurel 2,8 kuluttaa 98:a sen verran vähemmän että se kumoaa 98:n ja 95:n hintaeron ja hieman enemmänkin. Vuositasolla ehkä jopa muutaman kympin säästö. Kannattaa kokeilla. (vaikutus suurin silloin kun on paljon lastia tai muuten kuormitetaan konetta enemmän)
Siinä suzuki kuskit ihmettelee kun laittaa 80l 98:a tankkiin

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Mersumies
- Viestit: 2597
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Taisi tulla väärinkäsitys...?Säästä sinä köröttelemällä koneesi tukkoon, minä jätän pari baarireissua väliin ja pääsen samaan säästöön.(en väitä että olisit juoppo)
Kulutuksella on suuri merkitys vuositasolla jos kilometrejä tulee edes kohtuullisesti.
Tässä samalla kadulla asui jokunen aika sitten taksimies jolle Mese-pirssiin tuli 120 000km/vuosi. Tuollaisella kilometrimäärällä jokainen litra keskikulutuksessa on 1200L polttoainetta, joka tässä tapauksessa dieselinä maksaa noin 1400€.
Tuosta syystä taksimiehet varsinkin katselevat jo desilitroja kulutuksissa kun se on omasta tilistä pois.
Riippumatta siitä, käykö kapakassa vaiko ei.
Itse köröttelen suurimman osan työmatkoista 120km/h, poikkeuksena jokin aika sitten körötelty parisataa kilometriä jolloin pyrin pitämään matkanopeuden 160km/h mutta en onnistunut koko aikaa kun piti väistellä sivuun nopeampien takaa tulevien tieltä.
Hetkittäin mentiin silti reilut 180km/h, jolloin kierroksia oli reilut 3900. Olisin ajanut kovempaa mutta en uskaltanut yhdellä kädellä ohjaten kun otin valokuvia samaan aikaan toisella kädellä.
Jos olisin ollut yksin, asia olisi ollut toinen mutta kun oli perhe kyydissä niin mentiin vain turvallista reilut 180km/h.
Pyrin minimoimaan polttoainekustannukset valitsemalla auton joka kuluttaa vähän. Esimerkiksi ajettaessa 180km/h.
näin se vain on... jokainen säästetty desi on kuitenkin puhdasta tuloa
kuuluu samaan sarjaan ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... ei mua ainakaan työttömyys korvauksista kiinnosta maksaa yhtään ylimääräistä valtiolle veroina suuremman kulutuksen muodossa, vaan ajellaan nuo pakolliset menot sitten "tarkan markan" politiikalla... nytkin tuntuu tulevan yli 1000 km ajoa/viikossa
töissä kulkiessa ei taas tunnu tulevan kuin 500 km viikossa 



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla vie w124 250D kapea kantinen, manuaali, 18" rengastuksella samantyylisessä ajossa noin 8L/100km. Ja ilmastointia ei ole. Voimaa kun olisi enemmän, ja 300D välityssuhde, niin kulutus tippuisi varmasti. Nyt saa polkea oikeen kunnolla motarivauhdeissa ylämäkeen, ettei vauhti hyytyisi. Tosin pumppukin luultavasti vakiosäädöissä.osilpi kirjoitti:W124 E250TD 20v automaatti ottaa alkutuntuman perusteella noin 9,2L/100km ilmastointi enimmäkseen pois kytkettynä. Ajo sujuvaa työmatkaa kaupungissa (ei isompia ruuhkia) ja moottoritietä 120km/h.
Yllättävän paljon kuluttaa mielestäni. Ajotapa on taloudellinen, mutta reipas. Edellinen auto BMW 525i bensa manuaali -90 otti vain litran kaksi enemmän samassa ajossa, vaikka voimaa oli melkein kaksinkertaisesti.
Ehkä tämä Mersun alitehoisuus ja varsin lyhyt perävälitys nostaa kulutusta. 120km/h todellisessa nopeudessa kiertää jo 3700rpm. Toki saattaa autossa vikaakin olla, ainakin EGR temppuilee.
Eli olisi vaan autoa ostettaessa kannattanut ostaa se 300D. Ainakin mun tapauksessa, kun motaria tulee tahkottua se 500km ja rapiat viikossa. Saa nyt nähdä miten toi pumpun säätö vaikuttaa, kun olisi veronpalautuksista tarkoitus laitattaa pumppu diisselipajalla kuntonn. Välityksiä pidentämällä oma pulkka kyllä tällähetkellä alkaisi viemään vaan enemmän, kun saisi mäkiin ajella nelosella.
Jaa mää ku luulin että suomessa on toi nopeusrajotus max. 120km/hpera8x kirjoitti:toi iso korinen eli farkku 124:nen 2,5 litrasella turbodiiselillä (7mm elementit) vie noin 8 keskikulutusta. aika paljon on matka ajoa ja ihan pikkasen kaupunkiajoa.
pikkukoppanen 201 2,5 turbotiiseli sekin vie saman. 8 nurkissa pyörii, jos matkaa ajaa.
ja mun matka-ajo on motaria 130-150km/h mittarissa.
Kulutus on: Kaikki mitä tankkiin laittaa. Koskaan ei oo yli jäänyt.
IlmeisestiE200kompressor kirjoitti:Taisi tulla väärinkäsitys...?

Enkä ole varma ymmärsinkö vieläkään, mutta pointtini on se etten ymmärrä ihmisiä jotka ajavat jollain alle sata heppasilla mopoilla vain ja ainoastaan sen takia että ne kuluttaa vähän. (tai valitsevat sen pienemmän ja tehottomamman moottori vaihtoehdon polttoainetalouden takia, vaikka mieli tekisikin sitä tehokkaampaa) Tai junnaavat jonkin rekan perässä sen takia kun ei voi polkaista ohi, kun tankista menee muutama millilitra ylimääräistä.
Esim. tuohon 320cdi:hin olen tyytyväinen kulutus on normaali ajossa sopiva. Tankillisella pääsee tuhat kilsaa. Mutta tehoa on kumminkin sen verran että ohi pääsee vaikka poliisi autosta.
Enhän minäkään koko ajan pidä poljinta pohjassa, vaikken ajotavallani juurikaan piittaa kulutuksesta.
Auto pitää olla sellainen että sillä on mukava ajaa, niin alustan kuin tehonkin suhteen, pieni kulutus on bonus.
Molemmat kolmekakskymppiseni (bensa ja cdi) tosin tuntuvat olevan aika stabiileja kulutukseltaan. Ajotavalla ei tunnu olevan juurikaan merkitystä.
ps. tämä ei ole millään tavalla henk. koht. kommentti sinulle, vaan yleisiä mietteitä. Nimimerkkisi perusteella sinulla on auto jota olen itsekkin harkinnut. Tarkoitan niitä kaiken maailman polo yms. kuskeja. (ja mersuistakin ne kaks litraset dieselit, olisi voinut jättää valmistamatta)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
eihän se pienimmällä ja vähätehoisimmalla moottorilla varustettu auto käytännössä ikinä olekkaan se vähiten kuluttava, paitsi tehtaan kulutuslukemien mukaan 
mulla on aina mennyt niin, että isomalla koneella, sama auto menee vähemmällä... moottorin pitää siis olla sopivan kokoinen autoon... joku 6 litrainen taas alkaa olla h-autoon jo aika reilu ja sillä on vaikea enää päästä vähällä... 3 litrainen tuntuu olevan h-autoon se optimi

mulla on aina mennyt niin, että isomalla koneella, sama auto menee vähemmällä... moottorin pitää siis olla sopivan kokoinen autoon... joku 6 litrainen taas alkaa olla h-autoon jo aika reilu ja sillä on vaikea enää päästä vähällä... 3 litrainen tuntuu olevan h-autoon se optimi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."