viton eeberi....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V4
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

viton eeberi....

Viesti Kirjoittaja V4 »

mb on v220cdi vito vm-99.Eeberi lähtee hyvin käyntiin,mutta sammuu 5-7 min. kuluttua. Bosch-kiertovesipumppu toimii.Polttoainepumppusta ei kyllä kuulu naputtavaa ääntä, mutta kun pumpusta ottaa kiinni käynnin aikana tuntuu "pulssimainen"rytmi.Onko vika eeberin?? hehku,lämpötilatunnistin jne. :)
tempera
Mersumies
Mersumies

Re: viton eeberi....

Viesti Kirjoittaja tempera »

V4 kirjoitti:mb on v220cdi vito vm-99.Eeberi lähtee hyvin käyntiin,mutta sammuu 5-7 min. kuluttua. Bosch-kiertovesipumppu toimii.Polttoainepumppusta ei kyllä kuulu naputtavaa ääntä, mutta kun pumpusta ottaa kiinni käynnin aikana tuntuu "pulssimainen"rytmi.Onko vika eeberin?? hehku,lämpötilatunnistin jne. :)
Onkohan se ohjelmoitu niin kun mullakin että sammuu kun lämmitystä ei enää tarvi. Odota talvea ja kunnon pakkasia niin sitten näät miten se peuhaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Alkaako kuitenkin puhaltamaan lämmintä Eberin putkesta? Ainakin omassa sen polttoainepumpun naksutuksen erottaa melko hyvin käynnistysvaiheessa, puhallin pitää ikäänkuin taon pian käynnistyksen jälkeen. No voiha nolla että omassa pumppu vetelee viimeisiä ja sen takia kovaääninen 8)

Hehkuvikaan en oikein usko, omassa oli se rikki eikä laite yrittänytkään käynnistyä. Noissa on aika hyvä vikakoodi systeemi. Viikkokellolla pystyy ne lukemaan itsekin, tai sitten jos sitä ei ole käy jossain korjaamolla. Ainakaan minulla ei auton diagnostiikan kautta nähnyt mitään, vaati eberin omat systeemit johtosarjan väliin.
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Anttikos »

Se sinun auto on siis v-sarja, ei vito. Kummasta eberistä puhut, siitäkö joka on kellon takana vai siitä jonka saa kojelaudan painikkeesta päälle.

Nimittäin minun v220 Cdi autossa on tehdasasennettuna 2 eberiä. Toinen on em. napin takana ja toisen saa lämmittämään kellolla.

Todennäköisesti, olipa kyseessä kumpi lämmitin hyvänsä, niin siinä ei ole mitään vikaa. Sammuu molemmissa tapauksissa, kun veden lämpötila on saavuttanut 80 astetta. sitten käynnistyy uudestaan kun veden lämpötila tippuu.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Anttikos kirjoitti:Se sinun auto on siis v-sarja, ei vito. Kummasta eberistä puhut, siitäkö joka on kellon takana vai siitä jonka saa kojelaudan painikkeesta päälle.

Nimittäin minun v220 Cdi autossa on tehdasasennettuna 2 eberiä. Toinen on em. napin takana ja toisen saa lämmittämään kellolla.

Todennäköisesti, olipa kyseessä kumpi lämmitin hyvänsä, niin siinä ei ole mitään vikaa. Sammuu molemmissa tapauksissa, kun veden lämpötila on saavuttanut 80 astetta. sitten käynnistyy uudestaan kun veden lämpötila tippuu.
kaksi eberiä yhdessä autossa?....vai olisko niin että siitä kojelaudan napista pakkokäytetään sitä samaa eberiä jota se kellokin ohjaa???

mene ja tiedä...
tempera
Mersumies
Mersumies

W210E kirjoitti:
Anttikos kirjoitti:Se sinun auto on siis v-sarja, ei vito. Kummasta eberistä puhut, siitäkö joka on kellon takana vai siitä jonka saa kojelaudan painikkeesta päälle.

kaksi eberiä yhdessä autossa?....vai olisko niin että siitä kojelaudan napista pakkokäytetään sitä samaa eberiä jota se kellokin ohjaa???

mene ja tiedä...
Mulla ainakin yksi lämmitin ja lähtee ajastimella tai napista. E320cdi
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

EI PIENINTÄKÄÄN mahdollisuutta. Siellä ne on vierekkäin. toinen on D5wz ja toinen D5Ws. tiedän kun olen molemmat korjannut.
tempera
Mersumies
Mersumies

Anttikos kirjoitti:EI PIENINTÄKÄÄN mahdollisuutta. Siellä ne on vierekkäin. toinen on D5wz ja toinen D5Ws. tiedän kun olen molemmat korjannut.
Pistä niistä valokuva tähän. Jos on kaksi niin on tilauksesta asennettu.
Lähteekö ne myös käymään kun starttaat auton ja ulkona on määrätyn kylmä ja nesteet ovat myös kylmiä. Siis vaikka ei ole esilämmittänyt ollenkaan.
Viimeksi muokannut tempera, La 25.09.2010 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Minulla on tosiaan tehdasasenneuksena 2 eberiä ja kuvaus kuten sanoin. 10Kw yhteen 7:n hengen autoon on varmaankin jo jopa saksalaisittain hieman yliampuvaa :P

Mutta kätevä on kyllä näin. saa kummin hyvänsä päälle.
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

heh heh... en kyllä lähde ottamaan tonne auton alle kuvaa. Usko tai ole uskomatta.

Katsomassa saa käydä, ketä kiinnostaa.

Totta se on silti.

Auton valmistenumerolla jo näki listauksen jossa mainitaan lisälämmitys 10Kw, eli 2 eberia.

Ja tosiaan toinen on D5WZ ja toinen D5WS !!
tempera
Mersumies
Mersumies

Anttikos kirjoitti:heh heh... en kyllä lähde ottamaan tonne auton alle kuvaa. Usko tai ole uskomatta.

Katsomassa saa käydä, ketä kiinnostaa.

Totta se on silti.

Auton valmistenumerolla jo näki listauksen jossa mainitaan lisälämmitys 10Kw, eli 2 eberia.

Ja tosiaan toinen on D5WZ ja toinen D5WS !!
Ei ne ihan auton alla ole vaan lokareitten takana pyöräkotelossa.
Kysymys kuuluikin lähteekö ne kylmällä ilmalla automaattisesti päälle.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

herätys !!

Minulla on V220 CDi ambiente eli siis W638/2 auto. Kyllä ne on siinä auton alla, aika tarkalleen kuskin jalkojen alla. Molemmat.

Ei kannata väitellä sellaisesta mitä ei tiedä. :lol:
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

ai niin, kumpikaan ei lähde auttomaattisesti vaan ovat ns. palveleviä lämmittimiä.
eli saa paäälle kun haluan.
tempera
Mersumies
Mersumies

Anttikos kirjoitti:ai niin, kumpikaan ei lähde auttomaattisesti vaan ovat ns. palveleviä lämmittimiä.
eli saa paäälle kun haluan.
Ok. Ton halusinkin tietää ja vasta kun laitoit ton auton tunnusnumeron
w838/2 niin huomasin ettei olekkaan tavallinen auto vaan oliko vito tyyppinen? Oletin kun mainitsit että on 220cdi että on henkilöauto.
Niin mulla voi lämmittää ajastimella tai käydä painamassa sen päälle vähän ennen kun lähtee liikenteeseen. Mulla se on helppoa kun auto on rapun vieressä. Sillä pitää muistaa ajaa suurinpiirtein yhtä kauan kun on lämmittänytkin. Se pyörii korkeintaan puoli tuntia ja sitten sammuu automaattisesti. Vasta viime talvena huomasin kun oli kovat pakkaset kun käytin sitä ja kun sain auton käymään sammutin lämmittimen. Se lähtikin itse heti käymään ja alkoi lämmittämään kapiinia. Eli siitä on hyvä vehje että on automaattinen ja pelaa. On toiminut jo kymmenen vuotta moitteettomasti. Se on nyt syksyaamuisin lähtenyt myös hurisemaan kun on ollut koleaa. Siinä on jotkut lämpötilarajat missä se toimii. Tuolla aiemmin ihmiset ovat kyselleet jölkiasennuksena Eberiä kellolla ja kaukostartilla niin ovat asennettuna aika arvokkaita. Sulle lämpimiä kilsoja kahden eberin voimin!! :lol:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

: Re: viton eeberi....

Minulla saa siihen eberin mini kelloon kolme aikaa laitettua ja lämmittää esim tunnin ajan.

ja sen toisen saa kojelaudan napista päälle ajaessa, jos on niin kylmä, ettei auton moottori itse jaksa pitää vettä lämpimänä.

tai sitten jos on oikein hel... siis tosi kylmä niin saan laitettua molemmat päälle yhtäaikaa.

on kyllä minunkin mielestä tosi erikoinen virtys, mutta sakemannihan osaa. :shock:
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja minä kun pidin tuota oman 1kpl 5kw eberiä yliampuvana pakettiautoon :lol: Tosin sitähän se tuossakin on kun lämmitettävä ohjaamo niin pieni.

Ja joo, siellä se kuskin jalkojen alla piileskelee.
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viestin aihe:

MUlla on 7 hengen h-auto toi V220, eli tilaa mitä pitää lämmittää on aikalailla.
Kaikki penkit nahkaa--->harmaa jne.

Sillä kai ne on kikkailleet sakemannit noita lämppäreitä.

Ilmajousitus on myös ja toimii kun korjasin.
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Anttikos kirjoitti:EI PIENINTÄKÄÄN mahdollisuutta. Siellä ne on vierekkäin. toinen on D5wz ja toinen D5Ws. tiedän kun olen molemmat korjannut.
no mersu on sitten valinnut noin...ihmettelin siksi että esim. edellisessä ducatossani oli kuskin penkin alla lisälämmityslaite ns.8 henk bussimallia varten...mutta se oli otettu jäähdytysjärjetelmästä...omalla flektillä varustettuna.

mikäs siinä kun mersulla voi lämmittää koko korttelin...mulla on talossa lämmitykseen tarvittava teho 3kw luokkaa... :wink:
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tuo nauratti pirusti :P :twisted:

Sano muuta. Kaikki jotka on nähneet tuon minun systeemin on ihmetelleet sitä. Mutta ei siinä, minusta tuo on hyvä, joskin turhan kallis systeemi.
V4
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

viton eeberi....

Viesti Kirjoittaja V4 »

Puhaltaa lämmintä heti.Tässä V-mallin (W638/2 ambiente rek. 6:lle)vitossa ei ole kuin yksi eberi (hydronic d5wz).Jonka saa päälle kojetaulun painikkeesta, auton käydessä.Eeberi sijaitsee kuskin puolen alapuolella.Kun laite on pelannut hyvin--eeberi käynyt n12-20min.lämmöt nousset 75-80 asteeseen. Nyt 5-7min jälkeen sammuu lämmöt 40-45 astetta. 8)
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

viton eeberi...

Kuulostaa kyllä siltä, että lämpötilantunnistin olisi rikki....mutta... Nouseeko sinulla lämmöt ajaessa normaaliksi, siis sinne 90 asteeseen ilman eberiä ?

Siis näillä keleillä mitä nyt on.
V4
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

viton eeberi....

Viesti Kirjoittaja V4 »

Maantie ajossa lämmöt nousee 80-85 asteeseen suht nopeasti.Taajama ajossa erittäin hitaasti jos ollenkaan, jää 60-65 asteeseen ilman eeberiä. :)
Anttikos
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viestin aihe: viton eeberi....

Sanoisin, että vesipumppuongelma, ei vesi kierrä kunnolla... tai ilmaa järjestelmässä.

Minulla pysyy lämmöt mittarin mukaan siellä lähellä 90 astetta ilman ebereitä, vaikka ajaisin moottoritiellä tai kaupungissa taajamaajoa... siis esim. tänään kun ajoin autolla.
vanttom
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Menee pahasti OT, mutta pakko kysyä; minkäkokoinen talo lämpiää 3kW:n teholla...? :shock:
Tai kuinka paljon on eristeitä...? :roll: :D

Mulla oli ducatossa 6.5kW ilma-eberi, ja koko kopissa 10cm eristeet sekä lämpölasit, ja siellä saattoi kyllä vaikka saunoa ulkolämpötilan ollessa mikä hyvänsä...
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

vanttom kirjoitti:Menee pahasti OT, mutta pakko kysyä; minkäkokoinen talo lämpiää 3kW:n teholla...? :shock:
Tai kuinka paljon on eristeitä...? :roll: :D

Mulla oli ducatossa 6.5kW ilma-eberi, ja koko kopissa 10cm eristeet sekä lämpölasit, ja siellä saattoi kyllä vaikka saunoa ulkolämpötilan ollessa mikä hyvänsä...
no näinhän se menee, sinäkin ilmeisesti olet jokin sortin öljylämmittäjä?

kattilasi teho on normi okt:ssa 17kw, miksi?
siksi että käyttöveden lämmitys on se johon oikeasti tattee sen tehon, ei siihen taloon.

voit karkeasti laskea näin 30-50w/m2*neliöt=lämmitystarve kw.

30w uusissa taloissa ja 50w rintsikoissa.

mulla on 120m2 (talo 72 talli 48 ) eli 120m2*30w=3600w = 3,6kw lämmitystehoa.
oikeesti vieläpä uusissa matalalämpötaloissa lasketaan 25w/m2...mulla ei ole ihan noin ekobingviinitalo kuitenkaan.

talo on vuodelta 2009, normi villat.

jos haluta voin toimittaa kyllä käyttövedellekin laskukaavat.....

että sellainen lämmitysteho.
vanttom
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Valitettavasti olen sähkölämmittäjä... :cry: (+3 tulisijaa)

Jo pelkästään lämminvesivaraajassa on 3kW vastus.

Huonetilaa lämmittämässä on muistaakseni yhteensä 5.2kW öljytäytteisiä sähköpattereita sekä noin 0.8kW lattialämmitystä.
Hyvin riitti viime talvenkin pakkasilla vaikka huusholli on vuosimallia 1973.
(harvat seinät, mutta uudet ikkunat ja ovet)

Lämmitystehon lähtökohtana on ollu 20W/m2.
Sen mukaan tuohon talonkuvatukseen pitäis riittää jopa noin 3.5kW lämmitysteho. Ei vaan ihan käytänössä riitä, ja kahta takkaa sekä saunan kiuasta saa talvella lämmitellä muutaman kerran viikossa.

Siitä lämpimästä käyttövedestäkin osa lämmöstä menee huonetilan lämmityseen, ei se kaikki energia mene tuuletusröörejä tai viemäriä pitkin pois.

Oletin kyllä tuossa 3kW:n tehossa olevan mukana kaikki lämmityksen, myös veden.

Toisaalta, eikös nämä paljon hehkutetut matalaenergiatalot pysy lämpösenä ilman ulkoipuolista energia... näin ainakin niiden lobbaajat haluaa ihmisten asian ymmärtävän...

:roll:
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

vanttom kirjoitti:Valitettavasti olen sähkölämmittäjä... :cry: (+3 tulisijaa)

Jo pelkästään lämminvesivaraajassa on 3kW vastus.

Huonetilaa lämmittämässä on muistaakseni yhteensä 5.2kW öljytäytteisiä sähköpattereita sekä noin 0.8kW lattialämmitystä.
Hyvin riitti viime talvenkin pakkasilla vaikka huusholli on vuosimallia 1973.
(harvat seinät, mutta uudet ikkunat ja ovet)

Lämmitystehon lähtökohtana on ollu 20W/m2.
Sen mukaan tuohon talonkuvatukseen pitäis riittää jopa noin 3.5kW lämmitysteho. Ei vaan ihan käytänössä riitä, ja kahta takkaa sekä saunan kiuasta saa talvella lämmitellä muutaman kerran viikossa.

Siitä lämpimästä käyttövedestäkin osa lämmöstä menee huonetilan lämmityseen, ei se kaikki energia mene tuuletusröörejä tai viemäriä pitkin pois.

Oletin kyllä tuossa 3kW:n tehossa olevan mukana kaikki lämmityksen, myös veden.

Toisaalta, eikös nämä paljon hehkutetut matalaenergiatalot pysy lämpösenä ilman ulkoipuolista energia... näin ainakin niiden lobbaajat haluaa ihmisten asian ymmärtävän...

:roll:
aaaa, nyt minä käsitän....siksi puhuinkin pelkästä lämmöstä kun tuossa v-mersussa lienee ei ole kättövettä :wink:

matalaenergia talot on vielä järjissään mutta nuo passiiviernegia peelot on luku sinällään...ne kuvittelee että talon seinään tulee otto automaatti josta joka kk haetaan elämiseen rahat mitä talo tuottaa...hahaa :D

tosiaan ihan tuolla 20w/m2 ei kannata laskea lämpöhäviöitä....kuten laitoin itse käytän työni puolesta 30w/m2 uusissa...tosin kaikissa vanhoissa rintsikoissa ei tuo 50w/m2 riitä....varsinkaan niissä joissa on rossipohja....juu tiedän että kohta joku näsä ilmoittaa lämmön menevän ylöspäin... :wink:
Vastaa Viestiin