Voiko noin 5 asteen lämmönnousu aiheuttaa nykimistä?
Voiko noin 5 asteen lämmönnousu aiheuttaa nykimistä?
Eli auto on slk 230 kompressor -97. Kysymys kuuluu, että voiko noin 85 asteessa ilmetä niin kovaa nykimistä kiihdyttäessä, että nenä menee tuulilasiin? Auto toimii moitteetta muuten paitsi jos lämmöt nousee hieman, vaikka kaupungissa ajaessa, ja sitten kun kiihdyttää niin alkaa pätkimään. kun lämmöt on 80 tai alle ei mitään ongelmaa. Pitäisikö termari vaihtaa, vai onko tämä vain pienen maalaispojan luulotautia?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
aika ihme, ne lämmöthän pitäis nimittäin olla 85-92 kokoajan...mixfo kirjoitti:ei ole pesty pesurilla. ja auto siis toimii esim 200 kilsaa moitteetta, mut sitten ku tullaa taajamaa ja lämmöt voi nousta yli 80, sitten kun kiihdyttää niin nykii niin ettei mitää järkeä. koneen jäähdyttyä 80 asteesee, ni toimii taas.
oletko jo konehuonetta tutkinut ja katsellut kaikki johdot ja letkut...ettei joku lämpölaajeneminen "avaa" jotakin letkun halkeamaa tai johdon liitintä ?
voisko olla ahtimen puolella toi ongelma?
ilmamassamittari?
kyllä ainakin w124 pitää lämmöt olla alle 84 astetta, ettei mene voimat... kun lämpö ylittää tuon 84 astetta, niin ainakin w124 myöhästää syttyä 4 astetta ja sen kyllä huomas puutumisena vakiosytkällä...
voisko tuo ottaa peräti ahtimen pois käytöstä, jos koneen lämmöt nousee ylös, vai heijastuuko ne koneen lämmöt sitten imulämpöihin ja ahdin pätkii sen vuoksi
normaalihan tuo ei ole...
voisko tuo ottaa peräti ahtimen pois käytöstä, jos koneen lämmöt nousee ylös, vai heijastuuko ne koneen lämmöt sitten imulämpöihin ja ahdin pätkii sen vuoksi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
okei.napa kirjoitti:kyllä ainakin w124 pitää lämmöt olla alle 84 astetta, ettei mene voimat... kun lämpö ylittää tuon 84 astetta, niin ainakin w124 myöhästää syttyä 4 astetta ja sen kyllä huomas puutumisena vakiosytkällä...
voisko tuo ottaa peräti ahtimen pois käytöstä, jos koneen lämmöt nousee ylös, vai heijastuuko ne koneen lämmöt sitten imulämpöihin ja ahdin pätkii sen vuoksinormaalihan tuo ei ole...
toi väykky on kyllä ihan oma pikku krematorionsa....normilämpö 85...kaupunki 100-110...jos paljon liikennevaloissa seisoskelua...
normitermari tais olla 85...? ja se lömpöisempi 92?
itse epäilin noita ilmuilmalämpöjä ja tuota kautta ahtimen toimimattomutta mutta nyt on kyllä aika viileetä jo ulkona joten....
eli kannattaisiko kokeilla kylmempää termostaattia, vai voiko nuo termarit "kulua" eli antaa koneen lämmetä enemmän ku pitäis? ja itekseni oon pähkäilly, että jotenkin se siihen imuilmaan liittyy, jos se on liian kuumaa niin ei toimi, kun se ilmamassamittarihan on jotain kuumafilmiä vai mitä lienee. korjatkaa jos menee ihan metsään. itseopiskellut mekaanikko kun olen 

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
kuuleman perusteella fiksuin ja halvin on kokeilla sitä termaria, yleensähän ne hajoaa niinpäin että päästää lämmöt liian alas....mixfo kirjoitti:eli kannattaisiko kokeilla kylmempää termostaattia, vai voiko nuo termarit "kulua" eli antaa koneen lämmetä enemmän ku pitäis? ja itekseni oon pähkäilly, että jotenkin se siihen imuilmaan liittyy, jos se on liian kuumaa niin ei toimi, kun se ilmamassamittarihan on jotain kuumafilmiä vai mitä lienee. korjatkaa jos menee ihan metsään. itseopiskellut mekaanikko kun olen
mutta kai ne voi jumittua toiseenkin suuntaan...??
koita nyt eka sitä, ei ainakaan ole kun 40-50€ kokeilu...sitten tietty piuhan päähän josko jollain olis lähellä cf tai s*...?
itsellä samanlaisia oireita oli aikanaan toisen merkkisessä ahdetussa autossa.
Silloin vikana oli imuvuoto, kohtuu vaikea todeta, mutta jos on kompressori niin sillä saa imuvuodot paikannettua.
eli tarvikkeeksi puolenlitran limupullo tai muu joka mahtuu ahtoputkeen sisään. sitte venttiili toiseen päähän pohja auki. ahtoputki irti ja tuo pullo/muu viritelmä ahtoputkeen kiinni letkuklemmarilla ja hissukseen painetta sisään. sitte jos suhisee niin vuotaa ja vuotokohta voi kohtuu helposti löytyä. käynnistyksen jälkee voi aavistuksen antaa sinistä putkestä kun liikkunut yljy palaa pois. kovasti ei painetta kannata laittaa ettei osat hajoo mutta puol baarii uskaltaa helposti.
toki mersu on mersu joten toi vois olla yks vaihtoehto
Silloin vikana oli imuvuoto, kohtuu vaikea todeta, mutta jos on kompressori niin sillä saa imuvuodot paikannettua.
eli tarvikkeeksi puolenlitran limupullo tai muu joka mahtuu ahtoputkeen sisään. sitte venttiili toiseen päähän pohja auki. ahtoputki irti ja tuo pullo/muu viritelmä ahtoputkeen kiinni letkuklemmarilla ja hissukseen painetta sisään. sitte jos suhisee niin vuotaa ja vuotokohta voi kohtuu helposti löytyä. käynnistyksen jälkee voi aavistuksen antaa sinistä putkestä kun liikkunut yljy palaa pois. kovasti ei painetta kannata laittaa ettei osat hajoo mutta puol baarii uskaltaa helposti.
toki mersu on mersu joten toi vois olla yks vaihtoehto

nonii, tänää vaihtelin termarin, eikä vaikutusta, tosin se oli jo vaihtokunnossa, kun kaunpunkiajossa antoi lämmetä melkein sataan, nyt pysyy alle 90. mutta siltikin vielä alkaa nykimään jos pääsee lämpenemään johkun 85 asteesee. voiko olla, että köyhä säästi väärässä kohtaa kun ostin kolmisen kuukautta sitten tarvike ilmamassamittarin ku vanha hajos, että jos se ei tykkää liian kuumasta ilmasta? vai mikähä helvetti siinä mättää? jos ei nyt vklopun aikana saa kuntoo ni kait se on remonttii vietävä, ku ostaja soittelee koko aika joko se on kunnossa
haluaa viedä väkisin justii tän.
kiitos vastauksista, pitää huomenna koittaa tuota, että vuotaako.

kiitos vastauksista, pitää huomenna koittaa tuota, että vuotaako.
mä voisin olla ilkeä ja kokeilla mitata imuilman lämpöanturin ja vesilämpöanturin vastuksen ja laittaa sitten niiden anturien ja ecu:n väliin sopivan kokoisen vastuksen, jolla huijaisin ecua luulemaan, että lämmöt on alle sen 80 C, missä auto toimii moiteettomasti ja myisin pois, jos kerran niin kova hätä on ostaa 
tuolla konstilla muuten voi löytyä myös se, kumpiko anturi nyt saa sen auton nykimään
koska lämpötilahan tässä on se ratkaiseva tekijä...
onko muuten ilmamäärä mittarissa sisäänrakennettu se imuilman lämpöanturi
voisko tarvike sitten olla niin erilainen ecu:n "silmissä", että se tosiaan johtuu siitä... toisaalta näissä tais olla se turvaraja, että tietyssä lämpötilassa ahdin tiputetaan pois pelistä ja nyt se vain sattuu olemaan niin rajalla kaupunkiajossa...

tuolla konstilla muuten voi löytyä myös se, kumpiko anturi nyt saa sen auton nykimään

onko muuten ilmamäärä mittarissa sisäänrakennettu se imuilman lämpöanturi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
heh, joo voishan sitä olla vieläkin ilkeempi ja olla tekemättä mitään autolle, kun jannu tulee hakemaan sen täältä mun luota, eikä se täällä landella mihinkää lämpene, siks en tota vikaa oo ennen tiennykkä. mutta alkais ainaki mulla omatuntoa kolkuttaa ni ei viiti velmuilla, ku en itekkä sellasen kusetuksen kohteeks halua.
tosta sisäänrakennetusta lämpöanturista en tiiä. mutta kiitos vinkeistä. 



jos mersu käyttää vielä noilla samoilla kartoilla olevia bosch:n antureita, niin silloin n. 100 ohm. ylimääräinen vastus saa ecu:n luulemaan lämpötilaa n. 10 C alhaisemmaksi juuri siinä 85 C paikkeilla

edit: ehkä 50 ohm. vastus riittää jo poistamaan "vian", mutta ei heikennä kuitenkaan koneen turvallista käyttöä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Se tarvike ilmamassamittari ei ainakaan mulla menny läheskään yhtä tiiviisti paikalleen kuin se alkuperäinen oli pakko laittaa kilometri putkiteippiä väliin et lakkas vuotamasta. Katso myös ettei ahtoputkiston kiristys klemmarit ota mihinkään kiinni esim. konepellin eristykseen alkaa liitokset vuotaa kun kone lämpenee ja sitten rykii oikeen huolella. Myös murtuneet huohotus letkut aiheuttaa nykimistä vaikkei sitä ihan heti uskoiskaan. 

C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"