!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Menin hyväuskoisena Motonettiin ja sain 2001 C200 CDI W203 meseen BEHR:in termarin, mikä maksoi 21,90€. Hinnasta voinee päätellä suoraan, että tuli väärä jos kerran muilla on maksanut sen 60€? 87c versio tämä, ja kalliimpi kuin se 85c malli.
Tämä siis: http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=30-6321
Jotenkin tuntuu että tähän malliin saa helposti vääriä osia...
Tämä siis: http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=30-6321
Jotenkin tuntuu että tähän malliin saa helposti vääriä osia...
Se pitää paikkansa, että termostaatit vikaantuvat, cdi-moottorin pitää lämmetä yli 80 asteen. Vaihdatin termostaatin 150 tkm B-huollossa w203 220 cdi-04, aiemmin lämmöt oli viime talvena 65-70 astetta ja kesällä 70-80. Nyt uudella termarilla aina 85 ja kulutus putosi reilusti ajotieturin mukaan, ennen näytti maantiellä minun normaaliajotavallani ( jonkin verran ohituksia, nopeus vaihdellen 90-130 kmh) 5,7-6,5 l/100km, nyt 5,0-5,5 l/100km.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Nissä missä on siinä syylärin edessä se pikkukenno (kylmien alueitten jäähdytin) kannatta vaihtaa molemmat termarit
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Vaihdoin E200cdi:hin termarin reilu viikko sitten.Ennen vaihtoa lämpö nippanappa 60 .Irrotettuna termari osoittautui "mersu leimatuksi" 87-asteen termarix.Tilalle laitoin FIxuksesta hankitun Behr:in 92-asteisen,maksoi 62€.Hankin varmuudeksi vielä "väliputken" 7€ KL-varaosista noin niinku tiiviyden varmistamiseksi.Vaihdon jälkeen mittari on n. kax viisaria 80 yli.kulutukseen en huomannut olevan hirmusuurta vaikutusta.
Nyt on se termari sitten vaihdettu. Selvisi sitä tutkimalla, että onhan se 92 asteinen, vaikka KL myi sen 87:na. Oli muuten ihan samanlainen(merkintä 92) se vanhakin, mutta piti lämmöt alle 70. Helppo hommahan se vaihto oli. Koeajolenkki 33 km hyvin vaihtelevaa nopeutta, rajoitukset 40 - 100, lämmöt 89 - 92, enimmäkseen tasan 92. Kulutus 5.5l/100. Ja siis 320 cdi.
-minkäikänen 320 cdi ? mulla 320 cdi -00 suora kutonen. termarin vaihdossa 4 vuotta sitten väitettiin että siinä luki 82 js semmonen sinne pantiin.... ???woke kirjoitti:Mulla nousee w211 220cdi:ssä lämmöt mittarin mukaan siihen 80 asteen kohdalle. Riittääkö vai pitäiskö olla ylempänä lämmöt?
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Itsellä menossa juurikin vito 110cdi:n termarin vaihto.
katkesi yksi pultti sinne "lohkoon" ja eilen hitsailin muistin mukaan 5eri mutteria josta jokainen katkesi yhtään aukeamatta.
Tänään töiden jälkeen pitänee vielä kokeilla hitsausta ja jos ei aukea niin sitten uusi reikä vanhan tilalle.
On pikkasen "perse" paikassa tuo termari, vanhan pois otto oli pientä nitkutusta/letkujen piuhojen vääntöä, onneksi etulamput+maski ja kone pelti eivät ole paikoillaan.. Helpottaa huomattavasti urakkaa.
Täältä tähän
katkesi yksi pultti sinne "lohkoon" ja eilen hitsailin muistin mukaan 5eri mutteria josta jokainen katkesi yhtään aukeamatta.
Tänään töiden jälkeen pitänee vielä kokeilla hitsausta ja jos ei aukea niin sitten uusi reikä vanhan tilalle.

On pikkasen "perse" paikassa tuo termari, vanhan pois otto oli pientä nitkutusta/letkujen piuhojen vääntöä, onneksi etulamput+maski ja kone pelti eivät ole paikoillaan.. Helpottaa huomattavasti urakkaa.
Täältä tähän

Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Onko kukaan vaihtanut w169 180 cdi:hin termaria? Ko.kulkineessa lämmöt roikkuu siinä 60-70 asteen tienoilla. Uus osa on valmiina, inspiraatiota ja tallipaikkaa ootellessa
Ilmanputsarikotelo ainahi täytyy koneen päältä irrotella, letkuja ja piuhoja näyttäs olevan riittämin. Kulutus vaikuttaa suurehkolta, koska lämpenee melko hitaasti, 6-8L/100km ajotietokoneen mukaan normipyörittelyssä, lämmettyään kulutus siinä 5-6L/100km.

Mulla ainakin auttoi heti kun termari vaihdettiin. Sen sijaan sellaista vikaa ilmenee, että joskus talvella ajoon lähtiessä tulee vain kylmää ilmaa ts. ei lämpöä sisään lainkaan. Mutta kun käyttää systeemin 0-asennossa ja pistää uudelleen päälle niin sitten taas pelittää eikä enää palele. Ilmeisesti jokin solenoiditoiminen venttiili on vikatilassa ja vika poistuu kun lepuutetaan koko järjestelmä.
W211 -03
W211 -03
termari
cdi ja termarin vaihdolla matkaajossa nyt pysyy yli 80 termari 87 asteinen
Nonnii... Nyt on termari vaihdettu ja lämmöt nousee pari viivaa yli 80, eli oisko se oikea lämpö nytten sen n.90 astetta.Vanha termostaatti oli alkuperäinen vuosimallia 06. Ajoin sellaisen 20 kilometrin mittaisen vertailukelpoisen ajolenkin lämpimällä koneella termarin vaihdon jälkeen, niin n. puoli litraa alempi kulutus. Luulen kyllä että kulutus saattaa pitemmän päälle laskea enempikin ,koska kylmäkäynnistysten jälkeen sitten lämpenee nopeammin normaalilämpöön.Termarin vaihto sinänsä oli ihan simppeli homma, mutta sitä torx hylsyä 1/4" vääntiöllä ei löytynyt mistään. Kävin aivan ruotsista asti ihan työkaluliikkeestä etsimässä niin ei vaan löytynyt. Hoksasin sitten että niihin termarin torxeihin käy ihan tavallinen 8mm hylsy.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 18:27
Jaa-a. Eipä tuo termarin vaihto tainnut sittenkään juuri kulutukseen vaikuttaa. Tänään kun töihin ja takas ajeli niin kulutus sama kuin ennenkin. Toki mulla nyt ei aivan finaalissa se termari ollutkaan kun lämmöt kuitenkin nousi sinne 80 asteeseen ennen vaihtoakin. Varmaan jos lämmöt pyörii siellä 60-70 astetta niin alkaa lisäämään kulutusta.
Kylläpä vaan vaikutti termarin vaihto ja lämmön nousu kulutukseen.Sitä vaan ei heti huomannut kaikkien muitten vikojen seasta;webasto,termari ja jarrut kaikki yhtäaikaa... Eli kun termari oli vaihdettu oli pettymys suuri kun kulutus ei pudonnutkaan,mutta kun saatiin vasen takajarru pois laahaamasta,niin kulutuskin putos n. 0,5-0,7 l/satasella.moottoritie nopeuksissa ja vieläpä niin ,että alempi lukema talvirenkailla.AE kirjoitti:Vaihdoin E200cdi:hin termarin reilu viikko sitten.Ennen vaihtoa lämpö nippanappa 60 .Irrotettuna termari osoittautui "mersu leimatuksi" 87-asteen termarix.Tilalle laitoin FIxuksesta hankitun Behr:in 92-asteisen,maksoi 62€.Hankin varmuudeksi vielä "väliputken" 7€ KL-varaosista noin niinku tiiviyden varmistamiseksi.Vaihdon jälkeen mittari on n. kax viisaria 80 yli.kulutukseen en huomannut olevan hirmusuurta vaikutusta.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ainakin 210, 203Jolle kirjoitti:Missä malleissa tommonen on ja mistä löytyy?CDI203 kirjoitti:Nissä missä on siinä syylärin edessä se pikkukenno (kylmien alueitten jäähdytin) kannatta vaihtaa molemmat termarit
203 löytyy syylärin edestä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Piti osallistua tähän historian pisimpään viestiketjuun: Omassa w210 cdi lämmöt pyöri kanssa alle 80c (80 viivaa ei koskaan tavoitettu), vaihdoin termostaatin, nyt on 80 tai hieman yli ja webastokaan ei jauha enää turhaan. Webastoissa on lämpötilansäädin, joka lämmittää jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 7x, tarkoittaa 70jotain (+ilman lämpötilan pitää olla alle 7).