W211 320 CDI R6 lohkolämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
fahrer
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W211 320 CDI R6 lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja fahrer »

Haulla ei vastausta löytynyt eli kysymys: saako 3.2 rivi-6 CDI-koneeseen vielä vesitilaan asennettavan lohkolämmittimen vai onko tyytyminen säteilijään? Auto on siis W211 E320 CDI -05.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W211 320 CDI R6 lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

fahrer kirjoitti:Haulla ei vastausta löytynyt eli kysymys: saako 3.2 rivi-6 CDI-koneeseen vielä vesitilaan asennettavan lohkolämmittimen vai onko tyytyminen säteilijään? Auto on siis W211 E320 CDI -05.
Ainakin omassa I6-rautalohkossa oli perinteinen lohkolämmitin. Jostain Defan sivuilta voi tarkistaa mitä suosittelevat mihinkin malliin.
osku280cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja osku280cdi »

www.defa.com
ja sieltä haku automallin mukaan.
-> DA411265 vastus
nautseri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kyllä siihen saa,omassa autossani on pakosarjanpuolella takimmaisessa lommissa.

Ovat kait laittaneet myös startin taakse,elikkä moottorin toiselle puolen.
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Omaani ähräsin pakosarjan alle normivastuksen. Peltiproppu voi olla kovassa, kannattaa lämmittää kunnolla, ennenkuin kääntää auki.
fahrer
Sisäänajossa
Sisäänajossa

OK, kiitos tiedosta. Tuollainen Defan vastus pitääkin hankkia samantien. Harkinnassa on myös Webasto/Eber, kun pitkillä työreissuilla ei ole useinkaan aina sähkötolppaa saatavilla. Jos lohkoon olisi saanut vain säteilyelementin, niin olisin luultavasti laittanut pelkän polttoainelisälämmittimen. Mutta vesitilaan tulevalla vastuksella lohkokin lämmennee tarpeeksi ainakin kotipihan tolpassa.

Taitaa olla järkevää asentaa samalla myös ylläpitolaturi (CTEK tai vastaava), varsinkin mahdollista pa-lisälämmitinkäyttöä varten, vaikka ajomatkat pääsääntöisesti melko pitkiä ovatkin.
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja PEPI »

fahrer kirjoitti:OK, kiitos tiedosta. Tuollainen Defan vastus pitääkin hankkia samantien. Harkinnassa on myös Webasto/Eber, kun pitkillä työreissuilla ei ole useinkaan aina sähkötolppaa saatavilla. Jos lohkoon olisi saanut vain säteilyelementin, niin olisin luultavasti laittanut pelkän polttoainelisälämmittimen. Mutta vesitilaan tulevalla vastuksella lohkokin lämmennee tarpeeksi ainakin kotipihan tolpassa.

Taitaa olla järkevää asentaa samalla myös ylläpitolaturi (CTEK tai vastaava), varsinkin mahdollista pa-lisälämmitinkäyttöä varten, vaikka ajomatkat pääsääntöisesti melko pitkiä ovatkin.
Tuosta Webastosta sen veraan, että tilaa sitten suoraan mallikohtainen versio kaukosäätimellä. Webasto autoon kiinni kaikki muut kytkennät ja asennukset voi tehä mutta jättää sen CAN-väylä liittimen kytkemättä (hanskalokerikon alla oikeassa reunassa), jos se star-testeri on jossakin kauempana. Sitten testerin luokse ja weba can-väylään kiinni ja tarvittava ohjelma sisään.

Minulle ohjelmoitiin weban asetukset autoon ennen weban kiinnittämistä. Asennuksen jälkeen star-testeri herjasi vikaa sisätilan can väylässä. Lähti pois kun ohjelmoitiin weba uudestaan autoon sitten kun se oli sielä paikoillaan. Ite asensin autooni weban ja meni n. 2 päivää kun yksin laitteli.

Tuosta akkulaturista sen verran, että jos laitat defan lohkolämmittimen niin miksi et laita defan laturia? Ne liittimet sopii suoraan ja aina kun käytät lohkolämmitintä niin samalla se laturi lataa sitä akkua. Ei tarvi liittää lohkolämmitintä ja akkulaturi erikseen seinään vaan menee kaikki kerralla.

Omat viritykset siinä 230V:n jänitteellä autossa ovat todella helposti hengenvaarallisia ja jos auto palaa niin vakuutusyhtiö voi suhtautua hieman nihkiästi niihiin virityksiin.

Aina kun autoon asennetaan ns. kiinteitä sähköjä ja jännite on 230V niin tarvitaan ehottomasti panssariletkulla suojattu sähkäkaapeli.

Nim. Sähköalan ammattilainen

EDIT: Esim. tuolta se webastohttp://www.eeperi.com/tarjoukset.html tuo Lämmitinpaketti MB E270 CDI '04 (W211).

Ite laitoin tuon omaani ja mitään ongelmia ei ollut. Ainut huonopuoli oli, että ohjeet oli saksaksi ja englanniksi. Kuvat ohjeissa oli hyvät, joten niillä pärjäsi. :lol:
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
fahrer
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tuo mallikohtainen Webasto vaikuttaa todella asialliselta eikä hintakaan ole paha. Tuommoisen asennus maksaa varmaan muutaman satasen.

Tarkoitus onkin asennuttaa lohkis ja akkulaturi Mersut tuntevalla pajalla huollon yhteydessä. Pitää kuitenkin vaihtaa jäähdytysnesteet ja termari niin samalla kertaa sopivasti vastuskin lohkon kylkeen.

Mukavahan näitä olisi näpräillä itsekin, mutta ei maksa vaivaa alkaa laittelemaan varsinkaan kun ei ole omasta takaa kunnon tallia tai muutakaan paikkaa. Toki sähköasiat pitää olla hallinnassa kun niiden kanssa tekee töitä.
tn62634
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Millaiset asennusohjeet sen mallikohtaisen Webaston mukana tulee? Vai tuleeko muuta kuin kasa osia?
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tn62634 kirjoitti:Millaiset asennusohjeet sen mallikohtaisen Webaston mukana tulee? Vai tuleeko muuta kuin kasa osia?
Sarjassa tulee kasa osia, jotka on pakattu moneen muovipussiin. Jos vähänkään ymmärsin niitä ohjeita niin niissä kerrotaan sanallisesti, että mitä pitää tehdä ja on myös kuvat jokaiselle työvaiheelle. linnan lähettyMielestäni oli selkeät ohjeet kun niihin hieman tutustui.

Suurinta ongelmaa asennuksessa minulle tuotti se, että miten sisustan saa purettu siististi. Onneksi tässä asiassa minua auttoi WISnetti (ehoton peli kun rassaa näitä).

tn62634: Jos asustelet Hämeenlinnan lähettyvilä niin mulla on paikka, jossa weba voidaan asentaa. Valitettavasti ohjelmaa en pysty muuttaan autoon mutta tiedän yhden kaverin tässä n. tunnin ajomatkan päässä jossa se ohjelmointi onnistuu. Muuttaahan ne varmaan sen ohjelman marmoritiskilläkin. :lol:

Äkkiseltään tältäkin foorumilta luettuna tän mallikohtasen weban saa kahella tonnilla, elikkä asennukseen menee n. 700€.
tn62634
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

PEPI kirjoitti:tn62634: Jos asustelet Hämeenlinnan lähettyvilä niin mulla on paikka, jossa weba voidaan asentaa. Valitettavasti ohjelmaa en pysty muuttaan autoon mutta tiedän yhden kaverin tässä n. tunnin ajomatkan päässä jossa se ohjelmointi onnistuu. Muuttaahan ne varmaan sen ohjelman marmoritiskilläkin. :lol:
Käyn Hämeenlinnassa töissä päivittäin ja Webasto on alkanut kiinnostaa yhä enemmän, kun työnantaja muutti uusiin tiloihin, jossa henkilökunnalle ei ole tarjolla enää lämpötolppia. :(

Marmorille en vie ainakaan maksulliseen ohjelmointiin. Joko viraapelihommina joku Starin omistaja saisi tehdä tai sitten Malliauto Kangasala tai merkkiliike epävirallisena. :)

Mitenkäs tämä WISnetti? Millainen systeemi se on? Saako Ebaysta jonkun CD:n vai miten?

Eeperi.com myy Webastoa 1250 eurolla. Mistä se kannattaisi ostaa ylipäätään edullisimmin?
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ite tilasin weban tuolta www.eeperi.com juurikin tuon mallikohtaisen sarjan. Tavara tuli todella mukavasti ja iteppä asentelin sen kesäkuun alussa.

WISnet:tihän on mersun tai siis daimlerin tekemä elektrooninen korjauskäsikirja.

YV:llä oon lähettäny sulle yhteystietoni, niin voipi vaikka soitella niin katotaan miten pystyn sinua auttamaan.
moksis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja moksis »

Moni henkilö on suositellut minulle webaston tai eberin asentamista autoon syynä että talvella ei lämmöt riitä koneessa. Minua kiinnostaakin että onko MB kylmempi vai lämpimämpi kuin joku muu diesel ajokki ilman webastoa, esim skoda octavia tdi? Kukaan ei ole tähän mennessä antanut vertailutietoa.

Tähän asti olen pärjännyt pelkällä lohko- tai sätelylämmittimellä aikaisemmissa autoissa.
Volkswagen Passat 2.0 tdi Variant Highline -07
EX: MB E320T CDIA Avantgarde 2004
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

moksis kirjoitti:Moni henkilö on suositellut minulle webaston tai eberin asentamista autoon syynä että talvella ei lämmöt riitä koneessa. Minua kiinnostaakin että onko MB kylmempi vai lämpimämpi kuin joku muu diesel ajokki ilman webastoa, esim skoda octavia tdi? Kukaan ei ole tähän mennessä antanut vertailutietoa.

Tähän asti olen pärjännyt pelkällä lohko- tai sätelylämmittimellä aikaisemmissa autoissa.
En muista että foorumillakaan juuri olisi väitetty CDI-koneiden tarvitsevan ajonaikaista lisälämmitystä (kunhan termostaatti on kunnossa ja sehän pitää korjata muistakin syistä). Näissä on (ehkä muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) sähkölämmitin eikä sitäkään ajon aikana oikeastaan tarvita mutta auttaa alkulämmityksessä.

Webasto on hyvä muista syistä, erityisesti jos ei ole sähköä saatavilla silloin kun auto pitäisi saada lämmitettyä ennen starttia. Itse en ole koskaan käyttänyt MB:n CDI-koneisessa autossa webastoa lisälämmitykseen ajon aikana. En kyllä osaa Skodaan enkä oikeastaan muihinkaan suoraruiskutusdieseleihin MB:tä verrata.
moksis
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja moksis »

DBFI kirjoitti:
moksis kirjoitti:Moni henkilö on suositellut minulle webaston tai eberin asentamista autoon syynä että talvella ei lämmöt riitä koneessa. Minua kiinnostaakin että onko MB kylmempi vai lämpimämpi kuin joku muu diesel ajokki ilman webastoa, esim skoda octavia tdi? Kukaan ei ole tähän mennessä antanut vertailutietoa.

En muista että foorumillakaan juuri olisi väitetty CDI-koneiden tarvitsevan ajonaikaista lisälämmitystä (kunhan termostaatti on kunnossa ja sehän pitää korjata muistakin syistä). Näissä on (ehkä muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) sähkölämmitin eikä sitäkään ajon aikana oikeastaan tarvita mutta auttaa alkulämmityksessä.

Webasto on hyvä muista syistä, erityisesti jos ei ole sähköä saatavilla silloin kun auto pitäisi saada lämmitettyä ennen starttia. Itse en ole koskaan käyttänyt MB:n CDI-koneisessa autossa webastoa lisälämmitykseen ajon aikana. En kyllä osaa Skodaan enkä oikeastaan muihinkaan suoraruiskutusdieseleihin MB:tä verrata.
Kiitos vastauksesta. Vastauksesi oli sitä mitä odotinkin. Kylmän koneen jutut on kuultuja juttuja ihan äskettäin kun ostin ensimmäisen MB:n. Näitä juttuja ihmettelin että miksei tarkene jos Skodassakin tarkeni ilman webastoja. Webastoista on useita vuosia haaveiltu mutta joka kerta on nuukuus iskenyt ja ehkä jos sitten seuraavaan autoon... :lol:

Siitä ainakin olen varma että säteilylämmitintä en tule laittamaan.
Volkswagen Passat 2.0 tdi Variant Highline -07
EX: MB E320T CDIA Avantgarde 2004
Vastaa Viestiin