jmo2204 kirjoitti:Vastaus oli suoraan politiikon 10 varminta tapaa aiheittauttaa kuulijan hämmentyminen. Nyt rumilus tiedän taas lisää moottoritekniikasta kiitos tästä lähen solmimaan momenttipisteitä sun muuta tonne konesalin puolelle. Taisin rahdata ihan turhaan kirjallisuudenkin tuohon luulin että päästään parempaankin aiheeseen mutta turhaan aivan turhaan lauloi myös joel hallikainen kuurankukassaan.
w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 27.09.2010 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkka lukija voi päätellä aikaisemmasta kirjoituksestani...lukemalla rivien välistä, mistä asiassa on kysymys.rumilus kirjoitti:jmo2204 kirjoitti:Vastaus oli suoraan politiikon 10 varminta tapaa aiheittauttaa kuulijan hämmentyminen. Nyt rumilus tiedän taas lisää moottoritekniikasta kiitos tästä lähen solmimaan momenttipisteitä sun muuta tonne konesalin puolelle. Taisin rahdata ihan turhaan kirjallisuudenkin tuohon luulin että päästään parempaankin aiheeseen mutta turhaan aivan turhaan lauloi myös joel hallikainen kuurankukassaan.
Totta puhuakseni...täytyisi tietää taustat henkilöstä mitä aikoo kertoa.
Joillakin voi olla perustiedot hallussa, joillakin ei sitäkään...mutta kuitenkin tämäntyyppinen foorumi ei ole oikea ympäristö keskutella vuosikausia opiskelusta vaativasta aiheesta.
Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
kaverin kanssa oli juuri tänään puhetta, että pitää painaa tälläisiä tarroja ja liimailla sitten niitä auton etulokauojiin tarvittaessa...
1 tarra = 1 moottori

1 tarra = 1 moottori

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Eikös sitä sanota että: Jos et osaa tehdä mitään......ryhdy opettajaksi.patroltd kirjoitti:Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Olihan mukavaa palautetta...kiitos kuitenkin hyvin paljon.patroltd kirjoitti:Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Luulin että päästäisiin loanheitosta, mutta aina joku poloinen sitäkin heittää.
Jos meikäläisen iällä ole kokemusta käytännöstäkin, niin elämä on mennyt hukkaan. Olen ollut tekevinäni käytännön askareita vähintään 50-vuotta, mutta jos se ei ole mitään tuonut kokemusta alalta, niin täytyy sitten nostaa kädet pystyyn. Sinähän sen näköjään tiedät.
Olen moneen otteeseen kertonut, ettei minun tarvitse täällä asioita esittäessäni päteä. Kerron vaan kokemuksiani, oli ne sitten teoriaa tai käytäntöä. Kysyisinkin nyt sinulta suoraan, erittele ne faktat, joilla kyseenalaistat teoreettisen tietotaitoni ? Jos olet suoraselkäinen...vastaat huutoosi...muuten olet jonnijoutava paskanpuhuja.
Aloita vaikka siitä moottoriöljyjen lauhduttamisesta.rumilus kirjoitti:Olihan mukavaa palautetta...kiitos kuitenkin hyvin paljon.patroltd kirjoitti:Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Luulin että päästäisiin loanheitosta, mutta aina joku poloinen sitäkin heittää.
Jos meikäläisen iällä ole kokemusta käytännöstäkin, niin elämä on mennyt hukkaan. Olen ollut tekevinäni käytännön askareita vähintään 50-vuotta, mutta jos se ei ole mitään tuonut kokemusta alalta, niin täytyy sitten nostaa kädet pystyyn. Sinähän sen näköjään tiedät.![]()
Olen moneen otteeseen kertonut, ettei minun tarvitse täällä asioita esittäessäni päteä. Kerron vaan kokemuksiani, oli ne sitten teoriaa tai käytäntöä. Kysyisinkin nyt sinulta suoraan, erittele ne faktat, joilla kyseenalaistat teoreettisen tietotaitoni ? Jos olet suoraselkäinen...vastaat huutoosi...muuten olet jonnijoutava paskanpuhuja.
Täytyykö minun itse alkaa todistelemaan pyytämiäni faktoja, jossa kyseenalaistetaan sanomiani.-Hannu- kirjoitti:Aloita vaikka siitä moottoriöljyjen lauhduttamisesta.rumilus kirjoitti:Olihan mukavaa palautetta...kiitos kuitenkin hyvin paljon.patroltd kirjoitti:Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Luulin että päästäisiin loanheitosta, mutta aina joku poloinen sitäkin heittää.
Jos meikäläisen iällä ole kokemusta käytännöstäkin, niin elämä on mennyt hukkaan. Olen ollut tekevinäni käytännön askareita vähintään 50-vuotta, mutta jos se ei ole mitään tuonut kokemusta alalta, niin täytyy sitten nostaa kädet pystyyn. Sinähän sen näköjään tiedät.![]()
Olen moneen otteeseen kertonut, ettei minun tarvitse täällä asioita esittäessäni päteä. Kerron vaan kokemuksiani, oli ne sitten teoriaa tai käytäntöä. Kysyisinkin nyt sinulta suoraan, erittele ne faktat, joilla kyseenalaistat teoreettisen tietotaitoni ? Jos olet suoraselkäinen...vastaat huutoosi...muuten olet jonnijoutava paskanpuhuja.
Mene nyt sinä hyvä ihminen opiskelemaan tekniikkaa, niin tiedät lauhduttamisesta ja jäähdyttämisistä. Niillä on aivan yksiselitteinen ero, mutta et näköjään tiedä mikä se ero on, joka määrittää lautumisen ja jäähdyttämisen eron. Voin valaista senverran, että käyttökohteen lämpötilalla on määräävä asema.
Olisikohan viisainta pysyä alkuperäisessä aiheessa, ettei mene ihan lekkeripeliksi.
Eiköhän kuitenkin ole parempi, että opiskelet itse ensin ennenkuin niitä "faktojasi" täällä viljelet.rumilus kirjoitti:Täytyykö minun itse alkaa todistelemaan pyytämiäni faktoja, jossa kyseenalaistetaan sanomiani.-Hannu- kirjoitti:Aloita vaikka siitä moottoriöljyjen lauhduttamisesta.rumilus kirjoitti:Olihan mukavaa palautetta...kiitos kuitenkin hyvin paljon.patroltd kirjoitti:Ei tarvitse olla niin tarkkakaan lukija kun huomaa että sinä et tiedä käytännöstä yhtään mitään ja teoriakin lipsuu kun ei tiedä mitä netistä löydettyä pitäisi uskoa.
Olet todennäköisesti ikiopiskelija tyyppiä joka ei ole koskaan tehnyt mitään töitä ja teoriapuolelle ei järki riitä joten aika menee netissä pätemiseen aina kun saa liittymän auki.
Luulin että päästäisiin loanheitosta, mutta aina joku poloinen sitäkin heittää.
Jos meikäläisen iällä ole kokemusta käytännöstäkin, niin elämä on mennyt hukkaan. Olen ollut tekevinäni käytännön askareita vähintään 50-vuotta, mutta jos se ei ole mitään tuonut kokemusta alalta, niin täytyy sitten nostaa kädet pystyyn. Sinähän sen näköjään tiedät.![]()
Olen moneen otteeseen kertonut, ettei minun tarvitse täällä asioita esittäessäni päteä. Kerron vaan kokemuksiani, oli ne sitten teoriaa tai käytäntöä. Kysyisinkin nyt sinulta suoraan, erittele ne faktat, joilla kyseenalaistat teoreettisen tietotaitoni ? Jos olet suoraselkäinen...vastaat huutoosi...muuten olet jonnijoutava paskanpuhuja.
Mene nyt sinä hyvä ihminen opiskelemaan tekniikkaa, niin tiedät lauhduttamisesta ja jäähdyttämisistä. Niillä on aivan yksiselitteinen ero, mutta et näköjään tiedä mikä se ero on, joka määrittää lautumisen ja jäähdyttämisen eron. Voin valaista senverran, että käyttökohteen lämpötilalla on määräävä asema.
Olisikohan viisainta pysyä alkuperäisessä aiheessa, ettei mene ihan lekkeripeliksi.
Mynämäellä ruuvattua 200D:tä on tullut 46-kengällä poljettua yli viisi vuotta ja noin 250tkm. Ei ole ainakaan vielä värinöihinsä tuo kone särkynyt, mitä nyt renkaat ja jarrulevyt on vanhemmiten alkaneet täristä.
Ajamalla ne kaikki särkyy ennemmin tai myöhemmin, ruoste tuhoaa ne joilla ei ajeta.
Ajamalla ne kaikki särkyy ennemmin tai myöhemmin, ruoste tuhoaa ne joilla ei ajeta.
Suomalainen häviää aina!
Niin..ja täytyy muistaa, että sillä ruuvauksella ei ole mitään merkitystä tapauksessasi moottorin keston suhteen.JuMu S kirjoitti:Mynämäellä ruuvattua 200D:tä on tullut 46-kengällä poljettua yli viisi vuotta ja noin 250tkm. Ei ole ainakaan vielä värinöihinsä tuo kone särkynyt, mitä nyt renkaat ja jarrulevyt on vanhemmiten alkaneet täristä.![]()
Ajamalla ne kaikki särkyy ennemmin tai myöhemmin, ruoste tuhoaa ne joilla ei ajeta.
Mynädieselin tai omatoiminen pumpun ruuvaaminen vain siirtää hiukan alaväännön paikkaa, mutta maksimitehot eivät muutu juuri miksikään.
Se on sitten eri juttu, jos täytöstä lisätään ahtojen muodossa...muuttuu juttu olennaisti. Eli aivan turhia toimenpiteitä pumppupajalla vapaastihengittävän moottorin suhteen. Kuudentuuman paska ei mene viidentuuman reikään, yrittää sitä sulloa moottoritekniikassa mitenpäin vaan.
Tehot nousevat 200D:ssä "jopa" 20%, onko se sitten paljon vai vähän...no ajossa sillä on huomattava ero. Itse ajelin ruuvatulla 200D:llä 370tkm->n.800tkm mittarilukemat ilman ongelmia moottorissa. Toimii se vieläkin.rumilus kirjoitti: Mynädieselin tai omatoiminen pumpun ruuvaaminen vain siirtää hiukan alaväännön paikkaa, mutta maksimitehot eivät muutu juuri miksikään.
Putkista ja p*skoista en enempää tiedä, mutta on nuo Mersun moottorin maksimitehot sekä ajomukavuus tuon viitisen vuotta olleet selvästi yli tehtaalaisten. Takapyörille siirtyvä vääntömomentti on noussut selkeästi läpi koko käyttökelpoisen kierroslukualueen, VETÄÄ virityksen ansiosta mittarin vaihtopisteisiin asti kun ennen säätöä vedot hiipui ennemmin...rumilus kirjoitti:Mynädieselin tai omatoiminen pumpun ruuvaaminen vain siirtää hiukan alaväännön paikkaa, mutta maksimitehot eivät muutu juuri miksikään.
Se on sitten eri juttu, jos täytöstä lisätään ahtojen muodossa...muuttuu juttu olennaisti. Eli aivan turhia toimenpiteitä pumppupajalla vapaastihengittävän moottorin suhteen. Kuudentuuman paska ei mene viidentuuman reikään, yrittää sitä sulloa moottoritekniikassa mitenpäin vaan.
Eikös teho kulkenut suoraan verrannollisesti tuloon vääntömomentti kertaa pyörimisnopeus?
Suomalainen häviää aina!
Ja loppunopeudeksi tulee sama, vaikka saakin ruuvatulla pumpulla paremman kiihtyvyyden ja alaväännön. Ruiskutusennakkoa kun myös hiukan muutetaan, säilyy alkuperäisasetuksilla olevan keskipakois-ennakkosäätimen ansiosta loppunopeus samana ruuvattomalla pumpulla.AM kirjoitti:Tehot nousevat 200D:ssä "jopa" 20%, onko se sitten paljon vai vähän...no ajossa sillä on huomattava ero. Itse ajelin ruuvatulla 200D:llä 370tkm->n.800tkm mittarilukemat ilman ongelmia moottorissa. Toimii se vieläkin.rumilus kirjoitti: Mynädieselin tai omatoiminen pumpun ruuvaaminen vain siirtää hiukan alaväännön paikkaa, mutta maksimitehot eivät muutu juuri miksikään.
Tarkoitan nimenomaan auton loppunopeutta.JuMu S kirjoitti:Täsmennätkö veli rumilus mitä tarkoitat termillä loppunopeus?
Kun otetaan vierintäkitka...ilmanvastus huomioon ja muut muutujat pysyy samana, niin ruuvatulla pumpulla ei saavuteta edellisessä kirjoituksessani mainittujen seikkojen perusteella merkittävää muutosta.
Peterhille vastaus; onhan testiratoja...suljettuja tieosuuksia Suomi pullolaan.
Eli yhteenvetona voidaan sanoa, että tämäkin pumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväistä.
Eli mitä?rumilus kirjoitti:Tarkoitan nimenomaan auton loppunopeutta.JuMu S kirjoitti:Täsmennätkö veli rumilus mitä tarkoitat termillä loppunopeus?
Onko kyseessä nopeus joka saavutetaan tietyllä matkalla vai tietyssä ajassa? Vai onko kyseessä ko ajoneuvolla tietyissä olosuhteissa saavutettavissa oleva maksiminopeus l. huippunopeus?
Suomalainen häviää aina!
Tämä loppunopeusjuttu ei nyt taida aueta oikein kellekään...
Siis niinkö, että jos painetaan yhtä syvälle kaasupoljinta, niin lopulta
saavutetaan sama loppunopeus, oli viritetty tai ei?
Vai että jos kaasupoljin haetaan kummassakin asentoon, jossa saavutetaan
sama loppunopeus, niin auto liikkuu samalla tavalla molemissa tapauksissa,
oli viritetty vai ei? Poljin vain liikkuu vähemmän syvälle viritetyssä.
Vai mikä ajatus tuossa on takana?
Siis niinkö, että jos painetaan yhtä syvälle kaasupoljinta, niin lopulta
saavutetaan sama loppunopeus, oli viritetty tai ei?
Vai että jos kaasupoljin haetaan kummassakin asentoon, jossa saavutetaan
sama loppunopeus, niin auto liikkuu samalla tavalla molemissa tapauksissa,
oli viritetty vai ei? Poljin vain liikkuu vähemmän syvälle viritetyssä.
Vai mikä ajatus tuossa on takana?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Onhan se ikävää kun pääsee valoista nopeempaa muun liikenteen sekaanrumilus kirjoitti:Eli yhteenvetona voidaan sanoa, että tämäkin pumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväistä.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Rumilukselle. No tässähän on heti ensimmäinen "teoreettinen fakta" joka ei pidä paikkaansa
auto ei kulje ruuvatulla pumpulla lujempaa, vain alavääntö lisääntyy: haluatko lukita vastauksen?
-Norsun keventämä kampiakseli oli ihan paska, ei saa tasapainoon: haluatko lukita vastauksen?
-Se 50 m/s männännopeuteen yltävä esimerkki puuttuu yhä (ok,se on huippusalainen).
-F1 moottorit on teknisen asteikon keskivaiheilta: monen mielestä ne edustaa moottorisuunnittelun huippua (paitsi guru liedosta).
-Moottori hajoaa värinöihin jo pikkuvirityksellä: lukemattomia esimerkkejä päinvastaisesta, luuletko ettei tehtaalla jätetä yhtään marginaalia?
Jos sinulla on 50 vuotta jotain käytännön työtä takana niin olet jo vanha mies. En tiedä yhtään vapaalla olevaa yli 60:stä ihmistä joka paasaa foorumeilla toisten harrastuksista ja vielä ilman tietoa, yleensä tuohon ikään mennessä on jo muutakin tekemistä.
Kokeneilla ihmisillä on myös yleensä kanttia myöntää olleensa edes jossain asiassa väärässä turhan jankutuksen sijaan.
Mitä muuten olet tehnyt työksesi?
Sinä esität asioita omina faktoina omassa ylhäisessä maailmassa.
-Norsun keventämä kampiakseli oli ihan paska, ei saa tasapainoon: haluatko lukita vastauksen?
-Se 50 m/s männännopeuteen yltävä esimerkki puuttuu yhä (ok,se on huippusalainen).
-F1 moottorit on teknisen asteikon keskivaiheilta: monen mielestä ne edustaa moottorisuunnittelun huippua (paitsi guru liedosta).
-Moottori hajoaa värinöihin jo pikkuvirityksellä: lukemattomia esimerkkejä päinvastaisesta, luuletko ettei tehtaalla jätetä yhtään marginaalia?
Jos sinulla on 50 vuotta jotain käytännön työtä takana niin olet jo vanha mies. En tiedä yhtään vapaalla olevaa yli 60:stä ihmistä joka paasaa foorumeilla toisten harrastuksista ja vielä ilman tietoa, yleensä tuohon ikään mennessä on jo muutakin tekemistä.
Kokeneilla ihmisillä on myös yleensä kanttia myöntää olleensa edes jossain asiassa väärässä turhan jankutuksen sijaan.
Mitä muuten olet tehnyt työksesi?
Sinä esität asioita omina faktoina omassa ylhäisessä maailmassa.
Jos joku nyt haluaa saivarrella loppunopeuden /huippunopeuden välistä yhteyttä, niin tulkitkoon kukin asian miten paremmalta tuntuu.nj^ kirjoitti:Onhan se ikävää kun pääsee valoista nopeempaa muun liikenteen sekaanrumilus kirjoitti:Eli yhteenvetona voidaan sanoa, että tämäkin pumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväistä.Veikkaan että kiihtyvyyttä lähes kaikki tällä tavoittelee, eikä niinkään "loppunopeutta", mitä ikinä sillä tarkotatkaan
Kyllä asia selviää aikaisemmasta kirjoittelustani mitä tarkoitan.
Kuudentuuman paska ei mene viidentuuman reikään.
Jos lasketaan kiihtyvyyden paremmuutta edellämainittuihin verrattuna, niin ei siinäkään ole paljoa eroa, jos ruuvaamattomalla pumpulla varustettu auto on käsittelijästä riippuvainen. Otetaan vaikka 1000 r/min
kierroksia joka vaihteella enemmän, eroa ei synny ajallisesti tai matkallisesti juuri mitään. Jos siitä turhanpäiväisestä jotakin joutuu maksamaan, niin laittaisin senkin vaikka uuteen rengassarjaan.
Ensimmäiseen kysymykseen vastaan,patroltd kirjoitti:Rumilukselle. No tässähän on heti ensimmäinen "teoreettinen fakta" joka ei pidä paikkaansaauto ei kulje ruuvatulla pumpulla lujempaa, vain alavääntö lisääntyy: haluatko lukita vastauksen?
-Norsun keventämä kampiakseli oli ihan paska, ei saa tasapainoon: haluatko lukita vastauksen?
-Se 50 m/s männännopeuteen yltävä esimerkki puuttuu yhä (ok,se on huippusalainen).
-F1 moottorit on teknisen asteikon keskivaiheilta: monen mielestä ne edustaa moottorisuunnittelun huippua (paitsi guru liedosta).
-Moottori hajoaa värinöihin jo pikkuvirityksellä: lukemattomia esimerkkejä päinvastaisesta, luuletko ettei tehtaalla jätetä yhtään marginaalia?
Jos sinulla on 50 vuotta jotain käytännön työtä takana niin olet jo vanha mies. En tiedä yhtään vapaalla olevaa yli 60:stä ihmistä joka paasaa foorumeilla toisten harrastuksista ja vielä ilman tietoa, yleensä tuohon ikään mennessä on jo muutakin tekemistä.
Kokeneilla ihmisillä on myös yleensä kanttia myöntää olleensa edes jossain asiassa väärässä turhan jankutuksen sijaan.
Mitä muuten olet tehnyt työksesi?
Sinä esität asioita omina faktoina omassa ylhäisessä maailmassa.
; lue aikaisempi kertomus asiasta.
Toiseen kysymykseen vastaan; Norsun tapaukseen otin esimerkin, jossa joutuu tasapainoon pääsemiseksi hankkimaan tuhansien eurjen materiaaleja, jotta tasapaino toteutuu.
Kolmanteen kommenttiin en vastaa lainkaan, koska se on salaisuus, saavuttaa yli 50 m/s männänopeuksia.
Loppukommentteihin en vastaa myöskään mitään, menee kokonaan ohi aiheen.
Mutta kun lisätään soppaa myllyyn, olettaen että se ilma riittää, niinkuin se näissä vehkeissä vielä tuntuu riittävän, niin ero on jo huomattava.rumilus kirjoitti:Otetaan vaikka 1000 r/min
kierroksia joka vaihteella enemmän, eroa ei synny ajallisesti tai matkallisesti juuri mitään. Jos siitä turhanpäiväisestä jotakin joutuu maksamaan, niin laittaisin senkin vaikka uuteen rengassarjaan.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
saisikos edes yhdenkin esimerkin jonka tuo tyhmil..kröh rumilus on oikeen rakentanu ku tuntuu niin paljon tietävän ettei housuuhinsa enää mahdu?... kovastippa nuita muita esimerkkejä tuntuus löytyvän muilta jotka kumoaa väitteesi
...mese.fi testasi aikoinaan semmoisenkin jutun jossa on paperille (dynossa) saakka testattu ruuvaamattoman ja ruuvatun ero (ÄLÄ KUITENKAAN SINÄ VAIVAUDU SINNE ..minä voin ihan itse etsiä laput) ...mutta turhapa tätäkään on inttää kun pää on puuta niin se on puuta 
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Dyno saa näyttää mitä hyvänsä...realiteetit ratkaisevat käytännön kokeessa ajetut totuudet.Terho P kirjoitti:saisikos edes yhdenkin esimerkin jonka tuo tyhmil..kröh rumilus on oikeen rakentanu ku tuntuu niin paljon tietävän ettei housuuhinsa enää mahdu?... kovastippa nuita muita esimerkkejä tuntuus löytyvän muilta jotka kumoaa väitteesi...mese.fi testasi aikoinaan semmoisenkin jutun jossa on paperille (dynossa) saakka testattu ruuvaamattoman ja ruuvatun ero (ÄLÄ KUITENKAAN SINÄ VAIVAUDU SINNE ..minä voin ihan itse etsiä laput) ...mutta turhapa tätäkään on inttää kun pää on puuta niin se on puuta
Kyllä tässä vielä housuhin mahtuu, eikä vielä ole kusi päähän noussut...vaikka onkin tietoa mistä puhuu.
Edelliselle kirjoittajalle nj^ voisin kertoa, ettei ilma riitä, koska moottoritekniset seikat estävät sen. Venttiilit....täytöksen aika kammenkierrossa ( nokka-akselin asteluku ) ja venttiilin nosto.
nyt on kyllä pakko sanoa, että herra rumilus on väärässä tämän "200D" asian kanssa. kyllä kaikki noi loppunopeudet muuttuu, ja muuttuu parempaan suuntaan. mulla oli tommonen 200d, millä ajelin pari vuotta vakiona. sitten siitä hajos kansipahvi. samalla, kun vaihdoin pahvin, niin päivitin pumpun ruuvvien asennon nykyaikasempaan asentoon. lopputuloksena oli huomattava tehoero alkuperäseen verrattuna.
alkuperäsillä asetuksilla auton suorituskyky oli numeroina tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 19s.
huippunopeus 160km/h.
sitten ruuvatulla pumpulla suorituskyk oli tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 15s.
huippunopeus 175km/h.
huippunopeus ei kovin paljoa noussu, mutta kiihtyvyys parani aika paljon. prosentteina 0-100km/h jopa 23%, mikä on jo jotain. ja veikkaisin, että varttimaililla koitettaessa ero olis vielä enemmän huomattava.
että kyllä se vääntömomentti muuttuu muuallakin, kun vaan alakierroksilla. mulla ainakin muuttu ihan koko kierrosalueen 700rpm-6500rpm.
jos nyt voisit ottaa sanas takas ja myöntää, että kyllä se teho sittenkin nousee, kun ruuvvataan pumppua, niin nostaisin hattua täälä tietokoneen ääressä. se olis hatun noston arvoinen suoritus rumilukselta.
alkuperäsillä asetuksilla auton suorituskyky oli numeroina tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 19s.
huippunopeus 160km/h.
sitten ruuvatulla pumpulla suorituskyk oli tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 15s.
huippunopeus 175km/h.
huippunopeus ei kovin paljoa noussu, mutta kiihtyvyys parani aika paljon. prosentteina 0-100km/h jopa 23%, mikä on jo jotain. ja veikkaisin, että varttimaililla koitettaessa ero olis vielä enemmän huomattava.
että kyllä se vääntömomentti muuttuu muuallakin, kun vaan alakierroksilla. mulla ainakin muuttu ihan koko kierrosalueen 700rpm-6500rpm.
jos nyt voisit ottaa sanas takas ja myöntää, että kyllä se teho sittenkin nousee, kun ruuvvataan pumppua, niin nostaisin hattua täälä tietokoneen ääressä. se olis hatun noston arvoinen suoritus rumilukselta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Siinä meni dynomiesten vehkeitten mainerumilus kirjoitti: Dyno saa näyttää mitä hyvänsä...realiteetit ratkaisevat käytännön kokeessa ajetut totuudet.
Kyllä tässä vielä housuhin mahtuu, eikä vielä ole kusi päähän noussut...vaikka onkin tietoa mistä puhuu.






