
w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Rivipumput kaiketi tulivat alihankkijalta valmiiksi säädettyinä.
Aina kaikissa säädöissä jokin toleranssi on ja alihankkija ei niitä pumppuja
sen kauemmin säädä kuin on pakko. Eli ei ole syötöt tasan uutenakaan.
Kun käytetty pumppu pannaan penkkiin, voidaan havaita isojakin eroja
eri sylinterien välillä. Syötöt tasataan ja samalla voidaan nostaa
huippukierroksia valmistajan antamaan ylärajaan. Valmistajan ylärajassa
on +- 150 rpm toleranssi, eli säätövaraa on.
Valmistajan korjaamokäsikirja antaa mm. ohjeen, että jos auto tuntuu
tehottomalta, lisätään syöttöä. Tämä on yksi mahdollinen korjaus
muiden joukossa, jonka korjaamo voi tehdä ilman penkkiä.
Lain puitteissa vanhan dieselin huipputehoa saa kai kiristää 20% ilman
muita muutoksia tai tarkistuksia. Auto tulee muutoskatsastaa.
Osatehoista ei puhuta laissa mitään, eli tehoa (syöttöä -> vääntöä ->
tehoa) voi lisätä enemmänkin alemmilla kierroksilla.
Valmistajan valitsemat säädöt (toleransseineen) ovat kompromissi
monista asioista, mm. kestävyys, päästöt, ajomukavuus, käyntiääni jne.
Jos tinkii hiukan käyntiäänestä ja päästöistä, voi säätöjä muuttaa
kasvavan tehon suuntaan ilman, että välttämättä vielä menetettäisiin
oleellisesti kestävyydestä. Kestävyyshän mitoitetaan huipputehon mukaan,
joten osatehoilla rasitus ei ole vielä kova. Auton kykyyn liikkua
ripeästi parantunut vääntö alhaisilla kierroksilla antaa ison parannuksen.
Koska kestävyys riippuu paljon ajotavasta, voi kiristetty moottorikin
olla kestävä. Kiristämättömällä turbomoottorilla voi taksikäytössä päästä
enemmän kuin 2 miljoonaa kilometriä. Näitä vanhoja takseja on edelleen
ammattikäytössä Etelä-Euroopassa. Jos valmistajan ohjeiden yli kiristetyllä
pääsee "vain" 500.000 km, ei se ole huono suoritus.
J.K. Se "loppunopeus" jäi nyt sitten avoimeksi.
Aina kaikissa säädöissä jokin toleranssi on ja alihankkija ei niitä pumppuja
sen kauemmin säädä kuin on pakko. Eli ei ole syötöt tasan uutenakaan.
Kun käytetty pumppu pannaan penkkiin, voidaan havaita isojakin eroja
eri sylinterien välillä. Syötöt tasataan ja samalla voidaan nostaa
huippukierroksia valmistajan antamaan ylärajaan. Valmistajan ylärajassa
on +- 150 rpm toleranssi, eli säätövaraa on.
Valmistajan korjaamokäsikirja antaa mm. ohjeen, että jos auto tuntuu
tehottomalta, lisätään syöttöä. Tämä on yksi mahdollinen korjaus
muiden joukossa, jonka korjaamo voi tehdä ilman penkkiä.
Lain puitteissa vanhan dieselin huipputehoa saa kai kiristää 20% ilman
muita muutoksia tai tarkistuksia. Auto tulee muutoskatsastaa.
Osatehoista ei puhuta laissa mitään, eli tehoa (syöttöä -> vääntöä ->
tehoa) voi lisätä enemmänkin alemmilla kierroksilla.
Valmistajan valitsemat säädöt (toleransseineen) ovat kompromissi
monista asioista, mm. kestävyys, päästöt, ajomukavuus, käyntiääni jne.
Jos tinkii hiukan käyntiäänestä ja päästöistä, voi säätöjä muuttaa
kasvavan tehon suuntaan ilman, että välttämättä vielä menetettäisiin
oleellisesti kestävyydestä. Kestävyyshän mitoitetaan huipputehon mukaan,
joten osatehoilla rasitus ei ole vielä kova. Auton kykyyn liikkua
ripeästi parantunut vääntö alhaisilla kierroksilla antaa ison parannuksen.
Koska kestävyys riippuu paljon ajotavasta, voi kiristetty moottorikin
olla kestävä. Kiristämättömällä turbomoottorilla voi taksikäytössä päästä
enemmän kuin 2 miljoonaa kilometriä. Näitä vanhoja takseja on edelleen
ammattikäytössä Etelä-Euroopassa. Jos valmistajan ohjeiden yli kiristetyllä
pääsee "vain" 500.000 km, ei se ole huono suoritus.
J.K. Se "loppunopeus" jäi nyt sitten avoimeksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Aamen.rumilus kirjoitti:Tämä topici on saanut taas sellaisen luonteen, että enemmän sana Rumilus esiintyy keskusteluissa enemmän kuin itse asiasisältö, joten jätän tämän topicin suosiolla. Tällä panaan niin halvalla huippuosaajien tietotaitoa ettei mitään määrää. Näyttää olevan nulikkojen temmellyskenttä.

Jäi muutama muukin asia...JarkkoN kirjoitti:J.K. Se "loppunopeus" jäi nyt sitten avoimeksi.
No jatketaan me nulikat spekulointia keskenämme, jos jossain toisessa topikissa sitten ymmärrettäisiin paremmin sitä korkeampaa tietoa. Toistaiseksi ei tässä topikissa ole sen kummempaa moottoriteknillistä näkemystä tullut esille kuin Tepparin nurkkapöydässäkään. Poislukien muutaman arvostamani jannun mielipiteet jotka on turpokoneita tehneetkin eikä vaan kirjoita niistä...

Suomalainen häviää aina!
Noniin...
Jäi faktat tässäkin topiksissa näkemättä.
Kovasti kyllä Rumilus kiertelee ja kaartelee noilla hienoilla teknisillä termeillä kuin kissa kuumaa puuroa. Samalla vähätellen kaikkein muiden tietoa/ammattitaitoa.
Mutta faktat puuttuu edelleen.
Jäi faktat tässäkin topiksissa näkemättä.
Kovasti kyllä Rumilus kiertelee ja kaartelee noilla hienoilla teknisillä termeillä kuin kissa kuumaa puuroa. Samalla vähätellen kaikkein muiden tietoa/ammattitaitoa.
Mutta faktat puuttuu edelleen.
Viimeksi muokannut Mika.T, Ke 29.09.2010 18:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Älkääs ny luovuttako arvon nulikkakollegat
Kyllä rumilus vielä kuuluttaa totuutta meille ymmärtämättömille, vaikkakin on luvannut useaan otteeseeen olla kirjoittamatta tänne enää.
Kaikkihan tietää om60x moottoreiden olevan moottorisuunnittelun multihuipentuma. Eihän F1 talleillakaan ole puoliakaan tarvittavasta kapasiteetista toteuttaa moista jumalten lahjaa vastaavaa moottorikonstruktiota
Perun puheeni kirjoittaja rumilus nimimerkin viesteihin puuttumisesta.
Viihdearvohan on aivan jumalaton kun kirjoituksiaan lukee.

Kaikkihan tietää om60x moottoreiden olevan moottorisuunnittelun multihuipentuma. Eihän F1 talleillakaan ole puoliakaan tarvittavasta kapasiteetista toteuttaa moista jumalten lahjaa vastaavaa moottorikonstruktiota

Perun puheeni kirjoittaja rumilus nimimerkin viesteihin puuttumisesta.
Viihdearvohan on aivan jumalaton kun kirjoituksiaan lukee.
Joskus huippuosaajat latoo niin kovat faktat pöytään että nulikat hiljenee ja halvalla paneminen loppuu kuin seinään, mutta ei näemmä ainarumilus kirjoitti:Mersun moottoritehtaan insinöörit laittavat kaikkiin sarjavalmisteisiin moottoreihin optimaalisien säädön.patroltd kirjoitti:RUMILUUUUS, jos pumpun säätöjä EI voi itse parannella niin mites sylinterikansi, onko sekin tehty tehtaalla huippuolosuhteissa optimaaliseksi virtausten kannalta?
Niin ja se seossuhde, onko se parasta tehoa ajatellen optimi?
Tämä topici on saanut taas sellaisen luonteen, että enemmän sana Rumilus esiintyy keskusteluissa enemmän kuin itse asiasisältö, joten jätän tämän topicin suosiolla. Tällä panaan niin halvalla huippuosaajien tietotaitoa ettei mitään määrää. Näyttää olevan nulikkojen temmellyskenttä.

Tietysti ymmärtäähän sen ettei ehkä planeetan salaisinta tietoa voi jakaa foorumeilla ja kun ei auktoriteetti vielä ihan riitä siihen että kaikki menis ilman todisteita läpi niin vittuiluahan siitä tulee

Samaa mieltä. Väitteellä ilman perusteluita ei ole mitään arvoa. Ja perusteluksi ei käy se että kyllä minä tiedän. Uskokaa...Mika.T kirjoitti:Noniin...
Jäi faktat tässäkin topiksissa näkemättä.
Kovasti kyllä Rumilus kiertelee ja kaartelee noilla hienoilla teknisillä termeillä kuin kissa kuumaa puuroa. Samalla vähätellen kaikkein muiden tietoa/ammattitaitoa.
Mutta faktat puuttuu edelleen.
OT:ksi menee mutta
En ole paljon koulua käynyt mutta sen verran kuitenkin että kokeessa kunnollisesti perusteltu vastaus joskus tuotti tulosta vaikkei vastaus ollutkaan sitä mitä kokeen laatija oli siinä ajatellut. Siellä ei riittäny se että usko nyt minä tiedän kun oon kirjoja lukenu

On niitä jääriä sielläkin. Muistan alkuajoilta elävästi sellaisenkin tapauksen jossa käsiteltiin jälkikiristettyä moottorin kantta ja sitä miten venttiilivälykset muuttuu kun kansi jälkikiristetään? Kysymyksessä ei kerrottu moottorin nokka-akselin sijaintia. Kysyin hra. opettajalta että miten on --> ei vastausta. No piruuttani kokeilin kepillä jäätä ja vastasin et ei mitenkään--> 0 points eikä auttanu jälkikäteen perusteluina se että vastasin tilanteesta jossa akseli on kannessa. No minua huvitti tuo jääräpäisyys. Ei voinu luokan edessä myöntää että tuli arvioitua väärin tuon kysymyksen vastaus kohdaltani mutta tietyllä tavalla sain sittemmin pienen henkisen otteen Hra. opettajasta.
Hra. ope oli niin ylioppinut työntötankomies niin ylioppinut työntötankomies että

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1rumilus kirjoitti:[ [url=http://img26.imageshack.us/img26/6452/tohtorinhattu.jpg] ][/URL]
Uploaded with ImageShack.us
TkT, alias Rumilus
Löyty sun hatun kuva googlettamallakin..

E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Lain puitteissa vanhan dieselin huipputehoa saa kai kiristää 20% ilman
muita muutoksia tai tarkistuksia. Auto tulee muutoskatsastaa.
Osatehoista ei puhuta laissa mitään, eli tehoa (syöttöä -> vääntöä ->
tehoa) voi lisätä enemmänkin alemmilla kierroksilla.

Näin vanha ei-vähäpäästöinen vaparidiesel.http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 kirjoitti:Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Aika vapaasti saa siis viritellä eikä tarvitse muutoskatsastaakaan.
Sitten toinen asia:

Juuri näin ja jos tehoa nostetaan enintään 20%, niin ei pitäisi tulla suuria ongelmia katsastuksessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella
varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho
on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna;
Täällä foorumilla on porukkaa laidasta laitaan, tohtoreita ja professoreita
myöten. Noita kovia hattuja on siis täällä muillakin. Ei se todista muuta,
kuin että on ollut vähemmän aikaa tehdä käytännön hommia kuin muilla.
Jos todella ymmärtää jonkun asian, niin todennäköisesti kykenee sen
aukottomasti ja ymmärrettävästi selittämään. Jos perustelee jotain asiaa
kirjatiedolla, niin luultavasti kykenee antamaan lähdeviitteen, josta
asian voi tarkistaa. Näin tehdään väitöskirjassa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella
varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho
on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna;
Täällä foorumilla on porukkaa laidasta laitaan, tohtoreita ja professoreita
myöten. Noita kovia hattuja on siis täällä muillakin. Ei se todista muuta,
kuin että on ollut vähemmän aikaa tehdä käytännön hommia kuin muilla.
Jos todella ymmärtää jonkun asian, niin todennäköisesti kykenee sen
aukottomasti ja ymmärrettävästi selittämään. Jos perustelee jotain asiaa
kirjatiedolla, niin luultavasti kykenee antamaan lähdeviitteen, josta
asian voi tarkistaa. Näin tehdään väitöskirjassa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Eli koskeeko tuo vain Ei-vähäpäästöisiä, vai onko tuo verrattavissa kaikkiin, sillä nopealla lukaisulla en löytänyt tuosta mitään kieltoa vähäpäästöisiin. Tämähän meinaan tekisi lastuttamisen osittain lailliseksi.JarkkoN kirjoitti:Juuri näin ja jos tehoa nostetaan enintään 20%, niin ei pitäisi tulla suuria ongelmia katsastuksessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella
varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho
on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna;
Voi kun rumilus olisit josku, edes kerrankin sanojesi takana, mutta ei. No toi KVG hattukin on samaa rataa sun KVG tietojes kanssa, joten laita se vielä sinne saitilleskin, missä sun kaikki hieno ja priima arvotavara on myynnissä.rumilus kirjoitti:joten jätän tämän topicin suosiolla. Tällä panaan niin halvalla huippuosaajien tietotaitoa ettei mitään määrää. Näyttää olevan nulikkojen temmellyskenttä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Siinä samassa laissa sanotaan, että vähäpäästöisen täytyy pysyä
vähäpäästöisenä ja todistustaakka on auton rakenteen muuttajalla:
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
vähäpäästöisenä ja todistustaakka on auton rakenteen muuttajalla:
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Luulin jo hetken et kappas vaan kaverilla on oikein hattu ja kaikki, et jotain sentään on luettu mutta nyt pomppas pahan kerran. Tosiaan googlettamalla löytyy tuo samainen kuva.
Nythän tää viimmeistään meni ihan lekkeripeliksi
Hauskaa kertakaikkiaan hauskaa
Nää jutut saa ihan uuden ulottuvuuden. Ittekkin jo luulin et kaveri on ihan tosissaan mutta menin mettään. Heitin nuo dynomiesjutut ja kaikki
. Tässä onkin kyse hauskanpidosta.

Nythän tää viimmeistään meni ihan lekkeripeliksi










Mainittu 20% ylitys sallitaan muutoskatsastuksen yhteydessä vain verrattaessa tehokkaimpaan vertailumoottoriin kuten edellä lukeekin.Juuri näin ja jos tehoa nostetaan enintään 20%, niin ei pitäisi tulla suuria ongelmia katsastuksessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella
varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho
on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna;
Ei-vähäpäästöisessä turbottomassa on vain tämä rajana:
eli esim. W124 painaessa 1300 kg saa kilowatteja olla 184 eikä vielä tarvita muutoskatsastusta.Finlex kirjoitti:auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
Syöttöruuvia voi siis huoletta kääntää kaksikin kierrosta eikä mene laittomuuksiin mikäli pakokaasutestin k-arvo pysyy alle 2,5:ssä.
Ja saapi korjata viisaammat jos meni jotain väärin

katoin ensin jotta se on pekka puupään hattu http://store.mtv3.fi/WebRoot/MTV3/Shops ... /pekka.jpg
muttei ollukkaan kukka puuttuu ilmeisesti jonkinlainen hattutemppu
muttei ollukkaan kukka puuttuu ilmeisesti jonkinlainen hattutemppu

- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Rajahan k-arvolla on 3 tätä nykyään.Syöttöruuvia voi siis huoletta kääntää kaksikin kierrosta eikä mene laittomuuksiin mikäli pakokaasutestin k-arvo pysyy alle 2,5:ssä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
jaa onko säännökset muuttuneet?
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info ... fault.aspx
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info ... fault.aspx
Ei ole tietoa, milloin on muuttunut ja onko muuttunut ollenkaan, kun katsoo noita pykäliä, mutta edellisessä katsastuksessa oli vielä vapari kone tuossa farkkulankussa ja k-arvo katsastuksessa ensimmäisellä polkaisulla 4,5 ja toisella 2,7, joka riitti ja merkintä tuli, että hyväksyttydealer kirjoitti:Eipä ole tuosta tietoa minullekaan tullut vaikka työssäni pakokaasutestejä teen.Rajahan k-arvolla on 3 tätä nykyään.
Milloin on muuttunut ?

W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
no minä kans ajattelin, että koska tuo muka on muuttunutBTriker kirjoitti:
Ei ole tietoa, milloin on muuttunut ja onko muuttunut ollenkaan, kun katsoo noita pykäliä, mutta edellisessä katsastuksessa oli vielä vapari kone tuossa farkkulankussa ja k-arvo katsastuksessa ensimmäisellä polkaisulla 4,5 ja toisella 2,7, joka riitti ja merkintä tuli, että hyväksytty

on mullekin tullut leima, vaikka savuarvo oli yli 4 katsastuksessa

seuraavana vuonna samoilla säädöillä savuarvo olikin vain 0.47...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."