190 W201 -88 2.0 Kaasutin reistaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Antti-Kustaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 28.09.2010 15:00
Paikkakunta: Tampere

190 W201 -88 2.0 Kaasutin reistaa

Viesti Kirjoittaja Antti-Kustaa »

Päiviä foorumille! 8)

190 W201 vm. 1988, moottori 2.0 kaasarikone. Kaasuttimena toimii surullisenkuuluisa Pierburg 2e-e. Laatikkona manuaali-4. Auto on ollut minulla heinäkuusta 2009 ilman vikoja kunnes:

Toukokuun lopulla kesken ajon (kaupunkiajoa viidellä matkustajalla) kuului häijy ääni *KPRRRRRRRRRRRRKZZZKHHHhhh*. Auto kuitenkin kulki eteenpäin. Seuraavana päivänä sama ääni kuului jälleen, joskin paljon vaimeampana. Siitä pitäen ääntä ei ole kuulunut, mutta autoon tuli seuraavia ominaisuuksia:

-tyhjäkäynti seilaa edestakaisin. Ensin se pitää yllä korkeita kierroksia, sitte alkaa laskea laskemistaan, kunnes hetken rytkyttää lähes sammumaisillaan, kunnes yhtäkkiä taas nostaa kierrokset korkeuksiin. Tätä se jatkaisi vaikka koko päivän. Kaasun antaminen sammumispisteessä nostaa kierrokset välittömästi takaisin korkealle.

-auto saattaa toisinaan sammua ajossa kun nostan jalan kaasulta ja rullaan hetken vapaalla.

-polttoaineenkulutus noussut rajusti. Ennen meni matka-ajossa 7.1 l satasella, nyt 10 l. Kaupunkikulutus onkin jo jotain tähtitieteellistä.

-auto on PALJON tehottomampi kuin ennen. Kaasua saa painaa reilusti että auto kiihtyisi. Vielä 80 km/h nopeudessa kannattaa käyttää mieluummin kolmosta kuin nelosta, muuten kulutus on hirveää.

Auto on nyt rahapulan takia nelisen kuukautta pääosin seisoskellut kun ei noilla kulutuksilla ajeta muuta kuin pakolliset ajot. Välillä käytän sitä jottei ummehtumaan pääse. Uutta leimaa ei tullut kun auto ei mennyt pakokaasumittauksista läpi.

Huomattiin myös, että kun ottaa irti kaasarin takana olevan sähköjohdon, niin kierrokset eivät enää seilaa, mutta ne pysyvät korkealla. Kaasuvaijerista käsin pitelemällä tyhjäkäyntiä voi pitää alhaalla. Korjaamolla koetettiin kikkailla tällä konstilla, mutta päästöarvoja ei silti saatu kohdalleen.

Mikäpä neuvoksi? Voiko syynä olla jokin muu kuin kaasutin? Sytytystulpat ja virranjakajan kansi pyörijöineen on vasta vaihdettu uusiin. Ne eivät auttaneet.

Mersu on ensimmäinen autoni, enkä ole näitä juttuja ennen tehnyt. Jostain se harrastus kuitenkin on aloitettava! Rautalangasta saa vääntää. Auttakaa aloittelijaressua. :( *kerjää sääliä* Kiitos jo etukäteen!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se ei vissii kalvollinen kaasari oo niiku 175?

toss räjäytyskuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
puu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 16.04.2006 02:33

Viesti Kirjoittaja puu »

Ollaan nyt tätä autoa vähän aikaa tutkittu. Kaasaria on auottu ja putsailtu. Ei näyttänyt olevan mitään kummallista. Tuossa "throttle valve actuator" -osassa (Sergeyn pasteamassa kuvassa 4) tuntuisi olevan häikkää, ei reagoi oikein mihinkään. Koitin syöttää sen keloille jännitettä auton ollessa käynnissä, muttei tappi liikkunut mihinkään suuntaan.

Tuokaan ei mielestäni selitä auton laiskuutta. Täysiä kierroksia ei meinaa saavuttaa, alkaa jo yskimään ennen sitä.

Lambda on äskettäin vaihdettu, tosin tarvikkeeseen, mutta ei senkään pitäisi kai vaikuttaa kun antaa kunnolla kaasua.

Kaasuläpän asennontunnistin ( 3 ) vaikuttaa toimivan, samoin rikastimen solenoidi ( 8 ). Lämpöanturi antaa myös oikean näköistä vastuslukemaa.

Sytkän tsekkasin strobolla, tuntuisi olevan suht kohdillaan.

Itsehän en mitään kaasareista ymmärrä. Bensapuolella tuttuja ovat lähinnä Saabin Trionic 5 -ruiskuvehkeet (mielestäni paljon helpompia).

Tänne olen kerännyt aiheeseen liittyvää matskua.
Vastaa Viestiin