Sähköisen vesipumpun asennus, veden kiertosuunta? (OM602)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Sähköisen vesipumpun asennus, veden kiertosuunta? (OM602)

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Eli OM 602 kone ja tarvikemallin sähköinen kiertovesipumppu tarvis yhdistää toisiinsa...Koneen kyljessä on lämmityslaitteen letkut. Toinen tulee termarilta ja toinen menee kanteen imusarjan puolelta. Päänvaivaa nyt aihettaa että mitenpäin se vesi kiertää? Järki sanoisi että se termostaattikotelosta tuleva olis syytä laittaa kiertovesipunpun imupuolelle mutta onko asia satavarmasti näin? Koitin "haku"-toiminnolla ettiä mutta en löytänyt...aikoinaan alfamerin kirjoissa on ainakin volvon moottoreihin piirretty hienot kuvat mistä se kierto käy juurtajaksaen selville mut mersun kirjaa mulla ei oo...
Kiits jo etu käteen!
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Eikö oo kenelläkään tietoa tästä? Mersun kone kun on tulossa veneeseen niin ei oikein voi kattoa vanhoista letkuista yms. mallia?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

enempiä tuntematta konetta, mutta.......

voisko sen kiertosuunnan saada selville koneen omasta vesipumpusta katsomalla?

en ole varma mutta veikkaan että vesi kiertää "poispäin" termarilta eli ulospäin...?

jolloin se toinen olis sisäänmeno reikä...

enpä ole ihan varma ymmärsinkö selitykset oikein...kuva vois auttaa...
Opel, "weird lieben autos"....
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Menee niinpäin, että kannesta on lähtö ja paluu termostaattikopalle.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Muistaakseni alkuperäisissä pumpuissa taitaa olla jotain nuoliakin, jotka antavat osviittaa kiertosuunnasta. :?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sampo N. kirjoitti:Muistaakseni alkuperäisissä pumpuissa taitaa olla jotain nuoliakin, jotka antavat osviittaa kiertosuunnasta. :?
Asentaminen voipi siinä vaiheessa mennä jännäksi, jos letkuissa ei ole nuolia. :D

Meinaako Ville laittaa siihen kiertoon lämppärin vai mittee? Jos väliin ei tule mitään, niin sittenhän molemmat letkut voipi tulpata.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Roisto kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Muistaakseni alkuperäisissä pumpuissa taitaa olla jotain nuoliakin, jotka antavat osviittaa kiertosuunnasta. :?
Asentaminen voipi siinä vaiheessa mennä jännäksi, jos letkuissa ei ole nuolia. :D

Meinaako Ville laittaa siihen kiertoon lämppärin vai mittee? Jos väliin ei tule mitään, niin sittenhän molemmat letkut voipi tulpata.

t.
Risto
epäilen että väliin tulis veneessä vaihdin...merivesi/makeavesi...???
ainakaan suoraa merivesijäähdytystä en tekisi...ekan kesän jälkeen koneesta on jäljellä vain haju. :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.

Kannesta lähtee ja paluu termarinkopan juureen.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

W210 E420 kirjoitti:epäilen että väliin tulis veneessä vaihdin...merivesi/makeavesi...???
ainakaan suoraa merivesijäähdytystä en tekisi...ekan kesän jälkeen koneesta on jäljellä vain haju. :wink:
Eikö olisi kuitenkin parein vetää lämmönvaihtimen letkut niihin lähtöihin, jotka normaalisti menevät jäähdyttimelle. Ei välttämättä riitä kapasiteetti noissa lämppärin letkuilla, eikä taida mennä paluu edes termarin kautta, joten voipi käydä kones joskus kylmänä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

No joo...Kyllähän tää nyt tuntui selviävän...Lämmintä tulee siis kannen puolelta ja paluu sitten termarin koteloon...Olisin laittanut just toisinpäin jos en olis kysynyt.
Mutta muuten ihan makea vesi siellä kiertää järjestelmässä ja ajattelin kokeilla josko lasilta sais vähän huurua puhallettua pois, hyvällä tuurilla hyttikin saattaa hiukan lämmetä. Jäähdytys kyllä on lämmönvaihtimella, aivan aisiakseen teetetty lämmönvaihdin ja sitä rataa...mutta ne on eri hommia ne....
Mutta kiitos tiedoista kaikille!
Vastaa Viestiin