Sähköisen vesipumpun asennus, veden kiertosuunta? (OM602)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
- Paikkakunta: vaasa
Sähköisen vesipumpun asennus, veden kiertosuunta? (OM602)
Eli OM 602 kone ja tarvikemallin sähköinen kiertovesipumppu tarvis yhdistää toisiinsa...Koneen kyljessä on lämmityslaitteen letkut. Toinen tulee termarilta ja toinen menee kanteen imusarjan puolelta. Päänvaivaa nyt aihettaa että mitenpäin se vesi kiertää? Järki sanoisi että se termostaattikotelosta tuleva olis syytä laittaa kiertovesipunpun imupuolelle mutta onko asia satavarmasti näin? Koitin "haku"-toiminnolla ettiä mutta en löytänyt...aikoinaan alfamerin kirjoissa on ainakin volvon moottoreihin piirretty hienot kuvat mistä se kierto käy juurtajaksaen selville mut mersun kirjaa mulla ei oo...
Kiits jo etu käteen!
Kiits jo etu käteen!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
- Paikkakunta: vaasa
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
enempiä tuntematta konetta, mutta.......
voisko sen kiertosuunnan saada selville koneen omasta vesipumpusta katsomalla?
en ole varma mutta veikkaan että vesi kiertää "poispäin" termarilta eli ulospäin...?
jolloin se toinen olis sisäänmeno reikä...
enpä ole ihan varma ymmärsinkö selitykset oikein...kuva vois auttaa...
voisko sen kiertosuunnan saada selville koneen omasta vesipumpusta katsomalla?
en ole varma mutta veikkaan että vesi kiertää "poispäin" termarilta eli ulospäin...?
jolloin se toinen olis sisäänmeno reikä...
enpä ole ihan varma ymmärsinkö selitykset oikein...kuva vois auttaa...
Opel, "weird lieben autos"....
Asentaminen voipi siinä vaiheessa mennä jännäksi, jos letkuissa ei ole nuolia.Sampo N. kirjoitti:Muistaakseni alkuperäisissä pumpuissa taitaa olla jotain nuoliakin, jotka antavat osviittaa kiertosuunnasta.

Meinaako Ville laittaa siihen kiertoon lämppärin vai mittee? Jos väliin ei tule mitään, niin sittenhän molemmat letkut voipi tulpata.
t.
Risto
E500 – 211.070
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
epäilen että väliin tulis veneessä vaihdin...merivesi/makeavesi...???Roisto kirjoitti:Asentaminen voipi siinä vaiheessa mennä jännäksi, jos letkuissa ei ole nuolia.Sampo N. kirjoitti:Muistaakseni alkuperäisissä pumpuissa taitaa olla jotain nuoliakin, jotka antavat osviittaa kiertosuunnasta.
Meinaako Ville laittaa siihen kiertoon lämppärin vai mittee? Jos väliin ei tule mitään, niin sittenhän molemmat letkut voipi tulpata.
t.
Risto
ainakaan suoraa merivesijäähdytystä en tekisi...ekan kesän jälkeen koneesta on jäljellä vain haju.

Opel, "weird lieben autos"....
Eikö olisi kuitenkin parein vetää lämmönvaihtimen letkut niihin lähtöihin, jotka normaalisti menevät jäähdyttimelle. Ei välttämättä riitä kapasiteetti noissa lämppärin letkuilla, eikä taida mennä paluu edes termarin kautta, joten voipi käydä kones joskus kylmänä.W210 E420 kirjoitti:epäilen että väliin tulis veneessä vaihdin...merivesi/makeavesi...???
ainakaan suoraa merivesijäähdytystä en tekisi...ekan kesän jälkeen koneesta on jäljellä vain haju.
t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
- Paikkakunta: vaasa
No joo...Kyllähän tää nyt tuntui selviävän...Lämmintä tulee siis kannen puolelta ja paluu sitten termarin koteloon...Olisin laittanut just toisinpäin jos en olis kysynyt.
Mutta muuten ihan makea vesi siellä kiertää järjestelmässä ja ajattelin kokeilla josko lasilta sais vähän huurua puhallettua pois, hyvällä tuurilla hyttikin saattaa hiukan lämmetä. Jäähdytys kyllä on lämmönvaihtimella, aivan aisiakseen teetetty lämmönvaihdin ja sitä rataa...mutta ne on eri hommia ne....
Mutta kiitos tiedoista kaikille!
Mutta muuten ihan makea vesi siellä kiertää järjestelmässä ja ajattelin kokeilla josko lasilta sais vähän huurua puhallettua pois, hyvällä tuurilla hyttikin saattaa hiukan lämmetä. Jäähdytys kyllä on lämmönvaihtimella, aivan aisiakseen teetetty lämmönvaihdin ja sitä rataa...mutta ne on eri hommia ne....
Mutta kiitos tiedoista kaikille!