Xenon valot satalankkuun
Xenon valot satalankkuun
Onko kukaan värkännyt satalankkuun xenon valoja?Nauraako katsastusmies?
Eikös lankussa ole kaikki vaadittava;ajovalojen korkeussäätö ja sitten vielä on tuo tasonsäätökin.
Eikös lankussa ole kaikki vaadittava;ajovalojen korkeussäätö ja sitten vielä on tuo tasonsäätökin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Re: Xenon valot satalankkuun
harvemmin ne nauraa mutta vi****** saattavat naama norsunvitulla.Petromax kirjoitti:Onko kukaan värkännyt satalankkuun xenon valoja?Nauraako katsastusmies?
mielestäni kaikki nämä jälkiviritykset on helpompi ottaa katsastukseen pois ja palauttaa alkuperäiset paikoilleen...esim. ducatossa menee xenonien irtiottamiseen 15min ja paikalla on alkuperäiset valot.
sitten katsastus ja xenonit takaisin.
tuo puolituntia takaa sen että katsastus menee läpi ja jää ylimääräiset maksut ja näytöt pois.
samaa metodia tulen käyttämään väyrysen kaukovalojen kanssa...
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että autoilijat saavat paremmat ajovalot => xenonit.
Yksi pyyntö mulla on niille kaikille, jotka xenonit asentavat. SÄÄDÄTTÄKÄÄ NE VALOT OIKEIN, jos ei ole automaattista tasonsäätöä autossa. Ne väärin säädetyt xenonit on vastaan tulijan surma.
Ei oo mukava katella vastaan tulevaa autoa kun ne valot sojottaa mihin sattuu.
Jos noita lakipykäiä oikein tarkkaan kahtoo niin xenonithan vaativat seuraavat asiat autosta:
- Korkeussäätö, vanhemmissa manuaali uudemmissa automaatti
- ajovalopesuri no jos ei oo niin Hellalta löytyy ja aika halpakin.
- Umpiot on hyväksytty xenoneille elikkä merkintä DCR lyhyet ja pitkät. Tämä teettää monelle hieman vanhemmalle mallille ongelmia.
Niin nämähän on ne Trafin vaatimukset, jokainen tekee sitten mitä haluaa, vai miten se oli?
Yksi pyyntö mulla on niille kaikille, jotka xenonit asentavat. SÄÄDÄTTÄKÄÄ NE VALOT OIKEIN, jos ei ole automaattista tasonsäätöä autossa. Ne väärin säädetyt xenonit on vastaan tulijan surma.
Ei oo mukava katella vastaan tulevaa autoa kun ne valot sojottaa mihin sattuu.
Jos noita lakipykäiä oikein tarkkaan kahtoo niin xenonithan vaativat seuraavat asiat autosta:
- Korkeussäätö, vanhemmissa manuaali uudemmissa automaatti
- ajovalopesuri no jos ei oo niin Hellalta löytyy ja aika halpakin.
- Umpiot on hyväksytty xenoneille elikkä merkintä DCR lyhyet ja pitkät. Tämä teettää monelle hieman vanhemmalle mallille ongelmia.
Niin nämähän on ne Trafin vaatimukset, jokainen tekee sitten mitä haluaa, vai miten se oli?

S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Ei taida vakioumpioita saada niin paljo säädettyä ettei häikäse...Seuraava vaihtoehto taitaa olla projektori umpiot,jotka ainaki ulkonäön perusteella jakaa mielipiteitä.
Tietty niistäkin kaikki merkinnät puuttuu,mut muuten vastaa varmaan ihan oikeita xenon umpioita valokuvioltaan...
Tietty niistäkin kaikki merkinnät puuttuu,mut muuten vastaa varmaan ihan oikeita xenon umpioita valokuvioltaan...
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Xenon valot
Eikös lankun perän tasonsäätö ole automaattinen?Säätää kuorman mukaan
menopelin aina vaateriin.Sitten on noi manuaaliset rullat lisäksi.
Ajovalojen pesuritkin löytyy oikein pyyhkimillä.
Tosin eipä itsellä mitään pahaa sanottavaa ole noista lankun vakiovaloistakaan.Vanha kunnon H4 kestää.....
Tosin eipä itsellä mitään pahaa sanottavaa ole noista lankun vakiovaloistakaan.Vanha kunnon H4 kestää.....
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
mul oli bi-xenonit eli H4 molemmat ja ongelmaksi muodostuu se, että oikein säädetty lähivalo tarkottaa että kaukovalo näyttää aivan liian lähelle. SItten jos sen säätää kohalleen, niin häikäsee muita. valokuviokin on onneton.
Jälkeenpäin laitoin h4 halogenit takas, vain kunnon johdotukset, uudet peilit, umpion lasit niin sai rutkasti lisää valoa. sanoisinko että parempikin kuin xenonit vanhoissa umpioissa.
Jälkeenpäin laitoin h4 halogenit takas, vain kunnon johdotukset, uudet peilit, umpion lasit niin sai rutkasti lisää valoa. sanoisinko että parempikin kuin xenonit vanhoissa umpioissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mulla on ducatossa ihan sen vakio umpiot ja hyvät H4 polttimot (ihan laillisilla wateillakin vielä, eli 60/55), en voisi edes kuvitella, että se vaatisi parempia valoja... mutta myös tuo sergeynkin mainitsema releytys + kunnon johdotusW210 E420 kirjoitti:esim. ducatossa menee xenonien irtiottamiseen 15min ja paikalla on alkuperäiset valot.

ducaton (miksei viton ja sprintterinkin...) etu on kuitenkin se, että umpiot ovat suhteellisen ylhäällä tien pinnasta ja kuskin silmät taas valoista vielä reilusti ylempänä... mitä kavereiden autossa istunut näin syyspimeillä, niin kyllä nuo ducaton vakio valot vie niitä jälkiasennus xenoneita ihan 6-0 ja voittaa ihan reippaasti vielä esim. w211 vakio xenonit...
omassa w124 taas on varmasti huonoimmat valot, mitä vielä voi päästää katsatuksesta läpi

ei nuo xenonit mikään oikotie onneen siis ole... ja samaa mieltä niistä väärin suunnatuista xenoneista, voi helvetinperk... vaikka silmät kiinni ajais vastaan ja katselis vielä apukuskin puolelle, niin ihan sokkona on välillä, kun joku "tein ihan itse xenonit asennus" tulee vastaan

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Helpoin ratkaisu suomessa saada autoon kunnon valot on ostaa ennen 1.1.1980 käyttöön otettu auto ja kahdentaa siihen laillisesti kunnolliset halogeenilähivalot uusilla johdoilla ja releillä.
Näin siis tavallisen ihmisen budjetilla ja lakipykäliä noudattaen.
Laillisesti uudempaan pitäisi valaa kuidusta kopat vaikka hellan xenon-moduleille ja tehdä kaikki pykälien mukaan. Siihen on harvalla varaa kun valaisinratkaisu maksaa helposti saman verran kuin auto.
Näin siis tavallisen ihmisen budjetilla ja lakipykäliä noudattaen.
Laillisesti uudempaan pitäisi valaa kuidusta kopat vaikka hellan xenon-moduleille ja tehdä kaikki pykälien mukaan. Siihen on harvalla varaa kun valaisinratkaisu maksaa helposti saman verran kuin auto.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
napa kirjoitti:mulla on ducatossa ihan sen vakio umpiot ja hyvät H4 polttimot (ihan laillisilla wateillakin vielä, eli 60/55), en voisi edes kuvitella, että se vaatisi parempia valoja... mutta myös tuo sergeynkin mainitsema releytys + kunnon johdotusW210 E420 kirjoitti:esim. ducatossa menee xenonien irtiottamiseen 15min ja paikalla on alkuperäiset valot.
ne ducaton omat johdot syö voltteja ihan kivasti pois valoilta...
ducaton (miksei viton ja sprintterinkin...) etu on kuitenkin se, että umpiot ovat suhteellisen ylhäällä tien pinnasta ja kuskin silmät taas valoista vielä reilusti ylempänä... mitä kavereiden autossa istunut näin syyspimeillä, niin kyllä nuo ducaton vakio valot vie niitä jälkiasennus xenoneita ihan 6-0 ja voittaa ihan reippaasti vielä esim. w211 vakio xenonit...
omassa w124 taas on varmasti huonoimmat valot, mitä vielä voi päästää katsatuksesta läpiei vain ole vielä saanut päätetyksi millaiset valot siihen ostais ja tuleeko laitettua "E mallin" pelti joka myös vaikuttaa päätökseen, no "kesäautona" se nyt oli tarkoituskin pitää, meni vain vähän liian myöhään syksyyn tämä ducaton kynnysten teko, niin joutuu sillä vielä ajelemaan...
ei nuo xenonit mikään oikotie onneen siis ole... ja samaa mieltä niistä väärin suunnatuista xenoneista, voi helvetinperk... vaikka silmät kiinni ajais vastaan ja katselis vielä apukuskin puolelle, niin ihan sokkona on välillä, kun joku "tein ihan itse xenonit asennus" tulee vastaan
no eikä vie...mulla on ducessa jälkiasennusxenonit ja ducen omat kusenkeltaiset kaukovalot on täten ihan virattomat...lähivaloxenoneilla pärjää huipusti!!!
ducessa on ihan hyvät valot alkuperäisenä mutta xeenoneilla ne vasta hyvät onkin...valokuvio ei muutu yhtään eikä häikäisyä tapahdu...mutta kyllä toi xeenonin valkoisempi valo on ihan toista maata kuin se vakio kussen kellertämä...
kyllä xenon on oikotie onneen ainakin omasta mielestäni...ajelin juuri kaverin crv:llä (2007)...ihan paskat valot...alkuperäiset H7:at oletan?
meinannu tietä nähdä....
Opel, "weird lieben autos"....
niissä uudemmissa ducatoissa on sitten eri valot, kuin vanhemmissa
ei mulla ainakaan mitään keltaisia pitkiä ole 
ja noissa autoissa joissa on H7, niin niissä olen myös itse kautta linjan pettynyt valoihin... lisäksi ne H7 tuntuu paukkuvan aivan käsittättömän usein + rikkovat vielä joskus umpiotkin siinä samalla

ja noissa autoissa joissa on H7, niin niissä olen myös itse kautta linjan pettynyt valoihin... lisäksi ne H7 tuntuu paukkuvan aivan käsittättömän usein + rikkovat vielä joskus umpiotkin siinä samalla

Ne xenonit on vaan just maailman paskimmat niissä heijastin umpioissa,sekä kuskille että varsinki vastaantulijalle.Sergey kirjoitti:siks huvittas kokeilla niitä E500 lampun laseja kun voisi käyttää H4 kiinteää xenonia ilman kaukovaloja ja sitten h3 kaukovaloumpioon. Olis varmasti optimi ratkaisu ulkonäön ja näkyvyyden välillä. ei ulkopuolisia lisävaloja.
Että jos ei kestä projektori umpioitten ulkonäköö niin menkää halogeeneillä mielummin.Jos saan kauniisti pyytää

Tossa tulee joku tojotan pska joka aamu vastaan ku ajelen töihin,
ja sillä isin pikku einsteinillä on just heijastinumpio/tsenon yhdistelmä ja mä viä joku päivä käännyn perään ja annan vasaraa niille lampuille

W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Anna poliisille sen auton rekkari jos se häiritsevästi häikäisee. Saavat pojat käydä testaamassa pojan valot.Lipsanen kirjoitti:Ne xenonit on vaan just maailman paskimmat niissä heijastin umpioissa,sekä kuskille että varsinki vastaantulijalle.Sergey kirjoitti:siks huvittas kokeilla niitä E500 lampun laseja kun voisi käyttää H4 kiinteää xenonia ilman kaukovaloja ja sitten h3 kaukovaloumpioon. Olis varmasti optimi ratkaisu ulkonäön ja näkyvyyden välillä. ei ulkopuolisia lisävaloja.
Että jos ei kestä projektori umpioitten ulkonäköö niin menkää halogeeneillä mielummin.Jos saan kauniisti pyytää![]()
Tossa tulee joku tojotan pska joka aamu vastaan ku ajelen töihin,
ja sillä isin pikku einsteinillä on just heijastinumpio/tsenon yhdistelmä ja mä viä joku päivä käännyn perään ja annan vasaraa niille lampuille
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Minullakin on tuossa avatar kuvan autossa vastaava yhdistelmä. Isin pikku Eisteininä on vaan toiminut mersun inssitLipsanen kirjoitti: ja sillä isin pikku einsteinillä on just heijastinumpio/tsenon

124:seenkin saa xenonit asennettua niin että ne ei häikäise.Harmi vaan että se on tosi harvinaista että siinä on onnistuttu.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
napa kirjoitti:niissä uudemmissa ducatoissa on sitten eri valot, kuin vanhemmissaei mulla ainakaan mitään keltaisia pitkiä ole
ööö, vertaapa ihan oikeesti ilman aurinkolaseja

kyllä se on ihan sellaista kädenlämpöisen haalean kusen keltaista verrattuna xenonin (tarvikekin) tuottamaan valoon.
mielestäni tämä on ihan abttsurdi puheenaihe jo...kaikki jälkiasennusxenonit ja varsinkin alkuperäiset pesee KAIKKI vakio H1,2,3,4,5,6,7,8,9 jne lamput ihan 11-0. piste.

ja kyllä ne uudemman ducaton valot on eri kuin vanhemman...ne on ihan helvetisti paremmat jo vakioina.
on noita ducatoja muutama ollut.....
Taitaa olla niin, ettei kannata jättää lähivaloja palamaan kaukovalojen kanssa. Jos pitää nähdä kauas, niin on parempi, ettei lähellä ole paljondealer kirjoitti:Laillisesti 124ään ei saa xenoneita ellei löydy "dcr" umpioita.
Hyvät valot 124ään saa kun laittaa lähivaloihin xenonit ja kytkee ne niin että lähivalot jäävät palamaan myös kaukovaloilla ja kaukovaloiksi esim. Bosch 190 xenoneilla.
Bi-xenonit eivät ole hyvät, Sergey edellä kertoikin miksi.
valoa. Silmä säätää automaattisesti aukkoa pienemmäksi, jos valoa on
enemmän.
Hyvä laillinen vaihtoehto on hakea uudet E500 umpiot ja laittaa niihin
+70% halogeenipolttimot. Kun lasit, heijastimet ja polttimot ovat uusia,
valot ovat kirkkaat ja tuplakaukovalot ovat hyvät. Lisäkaukovaloille voi
vielä ottaa sähköt releellä suoraan akulta, saa isomman jännitteen.
Itse olen vielä ohittanut valokatkaisijan releellä. Silloin saa hiukan
enemmän valoa. Polttimoiden elinaika lyhenee jännitteen noustessa,
mutta vastaavasti voi poltella halvempia polttimoita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
miksi mun vanhassa (-98 ) ducatossa sitten on paremmat valot 60/55W H4 +90% "valoteho" halogeeneilla, kuin esim. työmaan W211, jossa on alkuperäiset xenonitW210 E420 kirjoitti:
ööö, vertaapa ihan oikeesti ilman aurinkolasejasitä vakiovalon tuottamaa valon väriä xenonin tuottamaan...parhaiten sen huomaa juuri talvella.
kyllä se on ihan sellaista kädenlämpöisen haalean kusen keltaista verrattuna xenonin (tarvikekin) tuottamaan valoon.
mielestäni tämä on ihan abttsurdi puheenaihe jo...kaikki jälkiasennusxenonit ja varsinkin alkuperäiset pesee KAIKKI vakio H1,2,3,4,5,6,7,8,9 jne lamput ihan 11-0. piste.![]()
ja kyllä ne uudemman ducaton valot on eri kuin vanhemman...ne on ihan helvetisti paremmat jo vakioina.
on noita ducatoja muutama ollut.....

kaikki tarvike xenonit mihin minä olen törmännyt on olleet säälittäviä räpellyksiä valoteholtaan, hyvin ne kyllä häikäisee, mutta maantiellä se valo vain häviää johonkin... kaveri asensi vanhaan ventoonsa sellaiset ja kehuskeli sitten niiden valoteholla, käytiin heittämässä lenkki ducatolla ja kyllä se heti myönsi, että ducatossa on paremmat valot... ja jotenkin mun silmät ei pidä siitä "valkoisesta" tai pahimmillaan siniseen taipuvasta sävystä

ducaton valot on suunnattu ihan laillisesti, mutta ei ole vielä kukaan jättänyt h-autossa valoja vaihtamatta lyhkäisiin, jos niille on joutunut hieman kaukovalolla räpsäyttämään, kun ne tulee pitkät päällä vastaan... mersulla taas saa ajella vaikka koko ajan pitkät päällä, eikä kukaan huomaa mitään

ohitustilanteessa sen myös huomaa hyvin, kun joku uudempi xenon valoilla varustettu auto ohittaa mut... kun minä otan pitkät pois päältä, niin valot häviää, ne ohittavan auton pitkät ei näytä läheskään niin laajalle, kuin ducaton pitkät

Hyvä huomio.Taitaa olla niin, ettei kannata jättää lähivaloja palamaan kaukovalojen kanssa. Jos pitää nähdä kauas, niin on parempi, ettei lähellä ole paljon
valoa. Silmä säätää automaattisesti aukkoa pienemmäksi, jos valoa on
enemmän.
Valoa on lähellä liikaa sitten kun tiet ovat lumisia.
Silloin olenkin vaihtanut H4:iin halogeenit ja jättänyt xenonit vain apukaukovaloihin.
Minulla oli tuollainen setti 250D:ssä. Itse asiassa on ollut myös aiemmin eräässä 300D:ssä. Ei toki ihan uudet mutta virheettömät.Hyvä laillinen vaihtoehto on hakea uudet E500 umpiot ja laittaa niihin
+70% halogeenipolttimot. Kun lasit, heijastimet ja polttimot ovat uusia,
valot ovat kirkkaat ja tuplakaukovalot ovat hyvät.
Hyvät valot, tosin ei voi lainkaan verrata xenoneihin valoteholtaan.
Laitoin aiemmin mainitsemani lisävalot xenoneilla 250 keulille ja sen jälkeen omien umpioiden kaukovaloilla ei ole muuta merkitystä kuin virrankulutus.
Jarkon mallin mukainen valotehon parannus on toki suositeltava juuri laillisuutensa vuoksi - toinen hyvä asia on se ettei auton ulkonäköä pilata lisävaloilla (joka nyt siitä välittää).
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
napa kirjoitti:miksi mun vanhassa (-98 ) ducatossa sitten on paremmat valot 60/55W H4 +90% "valoteho" halogeeneilla, kuin esim. työmaan W211, jossa on alkuperäiset xenonitW210 E420 kirjoitti:
ööö, vertaapa ihan oikeesti ilman aurinkolasejasitä vakiovalon tuottamaa valon väriä xenonin tuottamaan...parhaiten sen huomaa juuri talvella.
mielestäni tämä on ihan abttsurdi puheenaihe jo...kaikki jälkiasennusxenonit ja varsinkin alkuperäiset pesee KAIKKI vakio H1,2,3,4,5,6,7,8,9 jne lamput ihan 11-0. piste.![]()
on noita ducatoja muutama ollut.....![]()
kaikki tarvike xenonit mihin minä olen törmännyt on olleet säälittäviä räpellyksiä valoteholtaan, hyvin ne kyllä häikäisee, mutta maantiellä se valo vain häviää johonkin... kaveri asensi vanhaan ventoonsa sellaiset ja kehuskeli sitten niiden valoteholla, käytiin heittämässä lenkki ducatolla ja kyllä se heti myönsi, että ducatossa on paremmat valot... ja jotenkin mun silmät ei pidä siitä "valkoisesta" tai pahimmillaan siniseen taipuvasta sävystä![]()
ducaton valot on suunnattu ihan laillisesti, mutta ei ole vielä kukaan jättänyt h-autossa valoja vaihtamatta lyhkäisiin, jos niille on joutunut hieman kaukovalolla räpsäyttämään, kun ne tulee pitkät päällä vastaan... mersulla taas saa ajella vaikka koko ajan pitkät päällä, eikä kukaan huomaa mitäänsama juttu emännän lagunalla...
ohitustilanteessa sen myös huomaa hyvin, kun joku uudempi xenon valoilla varustettu auto ohittaa mut... kun minä otan pitkät pois päältä, niin valot häviää, ne ohittavan auton pitkät ei näytä läheskään niin laajalle, kuin ducaton pitkät(ducatossa siis leveä ja suhteellisen pitkälle näyttävä pitkienvalojen valokuvio) mutta harvemmin minä pitkät päällä pääsen edes ajelemaan, kun aina on joku tulossa vastaan tai ohittamassa... lähivalot on mulle kuitenkin se kaikkein tärkein valonlähde...
optikolla käynti yleensä auttaa?
ei aleta turhaan kinata noista, parempi kun molemmat ajelee niillä mitkä on autoissaan...itse olen kuitenkin aina alkuperäisten xenonien kannalla jos ne pääsee varustelistalta poimimaan tai vähintään jälkiasennus xenonien kannalla jos ei uudesta autosta ole kyse....
mökkinaapurilla on -98? (tai jotain sinne päin) pösön paku jossa H4 valot....sen valot on kuin kaksi kynttilää konepellillä mun ducaton valojen vieressä ja kaksi sammunutta kynttilää mun w210 alkuperäisten -96 xenonien rinnalla.
jokainen tavallaan ja näollään.
tänään oli kyllä niin tuskaa tulla mersulla kotia, kun ehti tulla pimeä... sellaista 60 km/h sillä juuri tohtii ajaa noilla sen omilla valoilla ja silmälasit päässä, että ei ole siitä optikko käynnistä kiinni... asiaan toki vaikutti varmaan myös se, että koko päivä meni tinatessa ducaton kynnyksiä ja oli silmät varmasti hieman väsyneet siitä hitsaamisestakin... hitto ei sillä meinannut nähdä enää ajaa edes sellaisissa paikoissa joissa oli katuvalot
tuulilasikin on uusi ja vielä putsattukin...
ducatolla ajaessa en yleensä edes käytä silmälaseja, kuin vesisateella tai muuten huonolla kelillä, silmät ei tunnu "väsyvän" muutenkaan niin paljoa ducaton ratin takana
tässä on siis se valokeilaan ja tiehen nähden ylhäällä istumisen hyöty...
ja on meillä traktoreissa ja työkoneissa noita xenon työvaloja, ihan ylimainostettua paskaa (tämä mielipide siis noista työvaloista...), ei voi muuta sanoa
tai sitten ne on vain niin huonoa mallia...
sitten mulla on tietysti vielä se, kun rekkakuski aikoina tottui siihen ylhäällä istumiseen ja sieltä tietä kattelemaan, eikä autojen valot pääseet muutenkaan paljoa häitsemään, ellei nyt ihan puunlatvoihin ollut suuntaukset ja nyt kun yrittää h-autolla ajella, niin kyllä se melko kauhealta tuntuu
ja niihin rekan lisäpitkiin verrattuna, mitkä siellä katolla yleensä killittää, kaikki h-auton lisäpitkät ja muut valot on siinä "lähivalo" asteella kuitenkin
mitähän siinä yhdessäkin rekassa oli referenssiluvut, jos ne laski kaikki yhteen, varmaan yli 500 

ducatolla ajaessa en yleensä edes käytä silmälaseja, kuin vesisateella tai muuten huonolla kelillä, silmät ei tunnu "väsyvän" muutenkaan niin paljoa ducaton ratin takana

ja on meillä traktoreissa ja työkoneissa noita xenon työvaloja, ihan ylimainostettua paskaa (tämä mielipide siis noista työvaloista...), ei voi muuta sanoa

sitten mulla on tietysti vielä se, kun rekkakuski aikoina tottui siihen ylhäällä istumiseen ja sieltä tietä kattelemaan, eikä autojen valot pääseet muutenkaan paljoa häitsemään, ellei nyt ihan puunlatvoihin ollut suuntaukset ja nyt kun yrittää h-autolla ajella, niin kyllä se melko kauhealta tuntuu

ja niihin rekan lisäpitkiin verrattuna, mitkä siellä katolla yleensä killittää, kaikki h-auton lisäpitkät ja muut valot on siinä "lähivalo" asteella kuitenkin

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
juu. tykkään ittekin ducatolla (yleensäkin pakulla) ajaa juuri siksi että sieltä näkee jne. ja itselläkin rahtaritaustaa nuoruudesta niin tykkään noitten pakujen ja kuorma-autojen parkkeerauksesta, se on paljon hauskempaa kuin ha:n parkkaaminen, kaikki kulmat näkee, tietää ja kohdistaa helposti.napa kirjoitti:tänään oli kyllä niin tuskaa tulla mersulla kotia, kun ehti tulla pimeä... sellaista 60 km/h sillä juuri tohtii ajaa noilla sen omilla valoilla ja silmälasit päässä, että ei ole siitä optikko käynnistä kiinni... asiaan toki vaikutti varmaan myös se, että koko päivä meni tinatessa ducaton kynnyksiä ja oli silmät varmasti hieman väsyneet siitä hitsaamisestakin... hitto ei sillä meinannut nähdä enää ajaa edes sellaisissa paikoissa joissa oli katuvalottuulilasikin on uusi ja vielä putsattukin...
ducatolla ajaessa en yleensä edes käytä silmälaseja, kuin vesisateella tai muuten huonolla kelillä, silmät ei tunnu "väsyvän" muutenkaan niin paljoa ducaton ratin takanatässä on siis se valokeilaan ja tiehen nähden ylhäällä istumisen hyöty...
ja on meillä traktoreissa ja työkoneissa noita xenon työvaloja, ihan ylimainostettua paskaa (tämä mielipide siis noista työvaloista...), ei voi muuta sanoatai sitten ne on vain niin huonoa mallia...
sitten mulla on tietysti vielä se, kun rekkakuski aikoina tottui siihen ylhäällä istumiseen ja sieltä tietä kattelemaan, eikä autojen valot pääseet muutenkaan paljoa häitsemään, ellei nyt ihan puunlatvoihin ollut suuntaukset ja nyt kun yrittää h-autolla ajella, niin kyllä se melko kauhealta tuntuu![]()
ja niihin rekan lisäpitkiin verrattuna, mitkä siellä katolla yleensä killittää, kaikki h-auton lisäpitkät ja muut valot on siinä "lähivalo" asteella kuitenkinmitähän siinä yhdessäkin rekassa oli referenssiluvut, jos ne laski kaikki yhteen, varmaan yli 500
olenkin päättänyt jo aikoinaan että hankin nupin jossain vaiheessa itselleni...ihan harrastuspeliksi ja käyttöautoksi....katsellutkin jo vähän netistä.10t€ sais jo ihan kivoja pelejä tanskasta ja saksasta.
mitä tulee noihin rakkorin xenoneihin...siinä on hyvin, hyvin ylihinnoiteltu tuote...ostin kokeeksi yhden ja palautin ikh:lle heti...ihan paska kuten sanoit, valo oli sellaista "laikkua" ilmeisesti linssin takia?...mun rakkorissa on alkuperäiset -57 lamput kunnon rautakuvuissa ja ne antaa ihan tarvittavan valon...tosin kun huiput on 23kmh niin ilman valojakin pärjää, otsalamppu riittää

mitä vielä xeenoneihin tulee, kun joku parjasi pahimmaksi nuo jälkiasennukset niin mun mielestä niistä vielä pahempi on TYHMÄ ihminen joka unohtaa pitkät valot päälle vastaantulijoiden kiusaksi....
Re: Xenon valot
Haloo, onko sedan lankussa myös kuorman mukaan säätyvä tasonsäätö? Käsirulla kyllä.Petromax kirjoitti:Eikös lankun perän tasonsäätö ole automaattinen?Säätää kuorman mukaan
Olen sitten ajellut 10 vuotta tietämättä sitä. Farkussahan se kyllä on.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kyllä noi halogeenipolttimoille tarkoitettuihin umpioihin asennetut kiina-xenonit on 98% pelkkää paskaa. Valon spektrit vaihtelee jopa saman valmistajan polttimoisssa miten sattuu, ja vielä yleensä niin, että sinisen valon aallonpituuksia esiintyy piikkeinä. Se käy silmään pahasti, koska ihmisen näkö on herkimmillään juuri sinisellä valolla, jota normaalisti esiintyy runsaimmin päivänvalossa. Pimeän aikaan ihmisen silmä on tottunut havainnoimaan muutaman tuhannen vuoden aikana lähinnä punaiseen ja keltaiseen painottuvia aallonpituuksia, joita tuottavat esimerkiksi palava puu tai hehkuva metallilanka. Em syystä siniseen painottuva valo ajovalon värinä on huono, mutta taas huomiovalona hyvä.
Syy tuohon sinisen Xenon-valon suosimiseen on tietysti kaupallinen; sinistä valoa saadaan tuotettua helpoiten ja halvimmalla kaasupurkauslampuilla.
LEDeillä toteutetuilla valoilla saadaan valon aallonpituusjakaumaan vaikutettua jokseenkin rajattomasti, ja silmälle optimaalinen spektri saadaan tuotettua pienelläkin valaisimella ilman haitallisia heijastuksia toisin kuin linssillä toteutetuissa kaasupurkausvalaisimissa, joissa linssin hyvyys korreloi vahvasti hinnan suhteen.
Näitä jälkiasennnus-xenoneita asennetaan pääosin umpioihin, joiden valoteho on heikentynyt sekä heijastimen pinnan haalistumisen että lasin (muovin) kulumisen vuoksi. Tuloksena on tolkuton määrä hajavaloa, mutta huonompi valokuvio kuin alkuperäisellä halogeenilla. Subjektiivinen kokemus kuitenkin on, että valo parani, kun sitä kiinansinistä tulee silmät täyteen.
Näitä kun vielä asentavat yleensä semmoset henkilöt, jotka ei muuta keinoa valojen parantamiseen osaa - eikä paljon mitään muutakaan...
Viranomaistahoakin saattaa ruveta kummasti kiinostamaan nämä häikäisyviritykset, kun jonkun amistuuninkiteinikorollan jälkiasennusxenonit häikäisee vastaantulijan niin, että tämä ajaa jonkun päälle...
Mitä tulee noihin ducaton valoihin, niin mulla oli semmonen 1986- mallin 14, jossa oli vielä H4:t oikeella lasilla, ja sillä tosiaan näki ajaa. Muutenkin siinä oli parhaat sähköt mitä koskaan olen italialaisessa autossa tavannut.
Tuohon pimeälllä (ja päivänvalossakin) paremmin näkemiseen korkeammalta katsellen on ihan selvä fysikaalinen syy.
Helpoiten asian ymmärtää, kun piirtää kuvan... tätä olen muutamankin kerran koettanut saada mahtumaan joidenkin rajoittuneeseen ajatusmaailmaan, mutta eihän se umpiluupäähän mahdu.
p.s lukeminen kannattaa aina... ja oman tietämättömyytensä ymmärtäminen auttaa viisastumisessa...

Syy tuohon sinisen Xenon-valon suosimiseen on tietysti kaupallinen; sinistä valoa saadaan tuotettua helpoiten ja halvimmalla kaasupurkauslampuilla.
LEDeillä toteutetuilla valoilla saadaan valon aallonpituusjakaumaan vaikutettua jokseenkin rajattomasti, ja silmälle optimaalinen spektri saadaan tuotettua pienelläkin valaisimella ilman haitallisia heijastuksia toisin kuin linssillä toteutetuissa kaasupurkausvalaisimissa, joissa linssin hyvyys korreloi vahvasti hinnan suhteen.
Näitä jälkiasennnus-xenoneita asennetaan pääosin umpioihin, joiden valoteho on heikentynyt sekä heijastimen pinnan haalistumisen että lasin (muovin) kulumisen vuoksi. Tuloksena on tolkuton määrä hajavaloa, mutta huonompi valokuvio kuin alkuperäisellä halogeenilla. Subjektiivinen kokemus kuitenkin on, että valo parani, kun sitä kiinansinistä tulee silmät täyteen.
Näitä kun vielä asentavat yleensä semmoset henkilöt, jotka ei muuta keinoa valojen parantamiseen osaa - eikä paljon mitään muutakaan...

Viranomaistahoakin saattaa ruveta kummasti kiinostamaan nämä häikäisyviritykset, kun jonkun amistuuninkiteinikorollan jälkiasennusxenonit häikäisee vastaantulijan niin, että tämä ajaa jonkun päälle...
Mitä tulee noihin ducaton valoihin, niin mulla oli semmonen 1986- mallin 14, jossa oli vielä H4:t oikeella lasilla, ja sillä tosiaan näki ajaa. Muutenkin siinä oli parhaat sähköt mitä koskaan olen italialaisessa autossa tavannut.
Tuohon pimeälllä (ja päivänvalossakin) paremmin näkemiseen korkeammalta katsellen on ihan selvä fysikaalinen syy.
Helpoiten asian ymmärtää, kun piirtää kuvan... tätä olen muutamankin kerran koettanut saada mahtumaan joidenkin rajoittuneeseen ajatusmaailmaan, mutta eihän se umpiluupäähän mahdu.
p.s lukeminen kannattaa aina... ja oman tietämättömyytensä ymmärtäminen auttaa viisastumisessa...

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
asiaa ja ei.vanttom kirjoitti:Kyllä noi halogeenipolttimoille tarkoitettuihin umpioihin asennetut kiina-xenonit on 98% pelkkää paskaa. Valon spektrit vaihtelee jopa saman valmistajan polttimoisssa miten sattuu, ja vielä yleensä niin, että sinisen valon aallonpituuksia esiintyy piikkeinä. Se käy silmään pahasti, koska ihmisen näkö on herkimmillään juuri sinisellä valolla, jota normaalisti esiintyy runsaimmin päivänvalossa. Pimeän aikaan ihmisen silmä on tottunut havainnoimaan muutaman tuhannen vuoden aikana lähinnä punaiseen ja keltaiseen painottuvia aallonpituuksia, joita tuottavat esimerkiksi palava puu tai hehkuva metallilanka. Em syystä siniseen painottuva valo ajovalon värinä on huono, mutta taas huomiovalona hyvä.
Näitä kun vielä asentavat yleensä semmoset henkilöt, jotka ei muuta keinoa valojen parantamiseen osaa - eikä paljon mitään muutakaan...![]()
p.s lukeminen kannattaa aina... ja oman tietämättömyytensä ymmärtäminen auttaa viisastumisessa...![]()
ei ducatossa ainakaan valokuvio muutu yhtään...tottakai se valo on kirkkaampaa ja mielestäni se on valkoista, ei sinistä?...olen muutaman mersun nähnyt joissa on sinertäviä valoja (jälkiasennusxeenonit) mutta ei nekään häikäisseet yhtään.
ainahan on niitä terotuninkeja corollineen joiden valot on oravamalliset oli siellä mitkä hyvänsä polttimot!. ei noiden takia voi yleistää kaikkeen....vai mitä tutkimusta käytät pohjana?
ja mitä tulee noihin joulukuusivaloihin (ledi) ne pitäis kieltää heti....katsopa uusien audien ja volkkareiden valoja, ne näyttää suoraan vastaantulijan silmiin! kaikkein pahimpia häikäisyvaloja mielestäni.
kyllähän ne huomaa mutta mitään järkevää tarkoitusta niillä ei ole....
terveisin puusilmä

vanttom osais tuossa kyllä pukea mun ajatukset/havainnot niin hyvin sanoiksi, ettei paremmasta väliä... siis tuossa xenonien tuottaman valon "laatu" asiassa... mun silmille ainakin ne xenonin valot siis on ihan täyttä myrkkyä
jonkun toisen silmät taas saattaa sietää tuota sinistä valoa paremmin, niin ne sitten pitää xenonia hyvänä 
ja koska xenonit on nykyään muotia, niin pitäähän kaikilla sellaiset sitten olla
vaikka ne huonommat oliskin, kuin hyvät H4...
sitten vähän vielä valoasiaa... hulluinta on mielestäni asentaa niitä isoja lisäpitkiä esim. w124 keulalle, kun sitten on hetken aivan sokkona, kun vaihtaa lyhyet päälle ja silmät on tottuneet niiden lisäpitkien valaisemaan maailmaan... no tätähän ei nuoriso edes huomaa, mutta kyllä tässä 40 ikävuoden paikkeilla ainakin mun silmät on hidastuneet niin paljon, että ei ne reagoi enää kovin nopeasti valoisuuden muutokseen

ja koska xenonit on nykyään muotia, niin pitäähän kaikilla sellaiset sitten olla

sitten vähän vielä valoasiaa... hulluinta on mielestäni asentaa niitä isoja lisäpitkiä esim. w124 keulalle, kun sitten on hetken aivan sokkona, kun vaihtaa lyhyet päälle ja silmät on tottuneet niiden lisäpitkien valaisemaan maailmaan... no tätähän ei nuoriso edes huomaa, mutta kyllä tässä 40 ikävuoden paikkeilla ainakin mun silmät on hidastuneet niin paljon, että ei ne reagoi enää kovin nopeasti valoisuuden muutokseen