mitä kaikkea yj-rele ohjaa? c180 vm-93
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
mitä kaikkea yj-rele ohjaa? c180 vm-93
jos rele ei toimi miten se ilmenee, miten sen toimivuuden voi testata. Auto oli taas piuhan päässä mutta eipä vikaa vaan taaskaan löytynyt. kaikki näyttäis olevan ok lämpimänä mutta kylmänä renaa edelleen.
Ei sitä muuten voi testata kuin laittamalla ehjän releen ja kokeilemalla,
toimiiko paremmin kuin vanhalla releellä. Releen päällä olevat sulakkeet
voi tarkistaa yleismittarilla.
Ylijänniterele jakaa sähköä kaikille ohjauselektroniikkalaatikoille, riippuu
sitten autosta, mitä kaikkia niitä on. Ainakin ABS ja SRS on w202:ssa.
Jos releessä on kylmä juotos, jännitteet voivat olla mitä sattuu ja se
aiheuttaa muun elektroniikan toimimattomuutta tai vikavaloja.
toimiiko paremmin kuin vanhalla releellä. Releen päällä olevat sulakkeet
voi tarkistaa yleismittarilla.
Ylijänniterele jakaa sähköä kaikille ohjauselektroniikkalaatikoille, riippuu
sitten autosta, mitä kaikkia niitä on. Ainakin ABS ja SRS on w202:ssa.
Jos releessä on kylmä juotos, jännitteet voivat olla mitä sattuu ja se
aiheuttaa muun elektroniikan toimimattomuutta tai vikavaloja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
eli teoriassa voisiko aiheuttaa häiriön kylmäkäyntiseokseen vaikka testeri näyttää kaiken olevan ok lämpimänä?
Viimeksi muokannut pekkaliipola, Ti 28.09.2010 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä kai siitä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin, jonka testeri sitten
kaivaa esiin. Mutta kyllä se ylijänniterele varmaankin syöttää sähköä
myös moottorinohjaukselle.
Kylmäkäynnin häiriöt voivat johtua monesta muustakin syystä. 1993-1995
tehdyissä autoissa on hapertuvat moottorin johtosarjat, jotka voivat
aiheuttaa häiriöitä.
kaivaa esiin. Mutta kyllä se ylijänniterele varmaankin syöttää sähköä
myös moottorinohjaukselle.
Kylmäkäynnin häiriöt voivat johtua monesta muustakin syystä. 1993-1995
tehdyissä autoissa on hapertuvat moottorin johtosarjat, jotka voivat
aiheuttaa häiriöitä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
kylmänä käynnistyy ihan hyvin ja käy tyhjäkäyntiä ok. Mutta kun lähtee liikkeelle kulkee pintakaasulla jotenkin mutta hyytyy kun painaa kaasua ja nytkyttää. Ottaa kyllä kierroksia kytkin pohjassa mutta veto on aika olematon. Lämpöjen noustessa hieman alkaa pelittää ihan ok. Siis eiliseen asti näin. Käytin korjaamolla jossa testerin mukaan kaikki näytti olevan kunnossa. Moottori oli siis lämmin silloin ja vikaa ei löytynyt. Teki kuitenkin kaasuläppäkotelon sopeutuksen siihen koska kokeeksi oli läppäkotelo vaihdettu jo aikaisemmin. Ja tämän sopeutuksen seurauksena ei nyt kierrokset enää palaudukkaan normaalisti alas vaan jäävät pariksi sekunniksi ylös josta putoaa 1000 kierrokseen muutamaksi sekunniksi ja siitä sitten 700. Puolikylmänä kierokset jää ylös joskus pidemmäksikin aikaa. Eli nyt ei toimi enää lämpimänäkään oikein. Yj-releen hain tänään veholta mutta eipä tuolla mikään korjaantunu. Mikähän lie mennyt vikaan tuossakin testerihommassa. Huomena lakki kourassa anelemaan josko vanhat asetukset pystyisi jotenki palauttamaan kun ainakin lämpimänä toimi ok. Kesällä vika ei juurikaan esiinny kuin pienenä nykimisenä mutta ilmojen kylmetessä vika pahenee pakkasmittarin mukaan ja on aikaa tuskaa ajella kun ei risteyksistä meinaa millään päästä lähtemään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
juujuu..rahaa palaa ja auto huononee. sopeutus tehtiin sitten uusiks ja ei parantunut yhtään. alkaa konstit kohta loppua. huomen aamuna testeriin kylmänä ja testataan mitä lämpötila-anturit näyttää eculta, vaikka anturit vaikuttais olevan kunnossa niin saattaahan tuo hapero johdotus ehkä sittenkin aiheuttaa häiriön ? ja sitten pakokaasumittaus josta toivottavasti selviäis käykö laihalla vai rikkaalla. hyviä neuvoja ottasin mieluusti vastaan..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
no nii, autovanhus taas pihalla. Eihän niitä lämpötiloja sieltä sitten saanukaan ulos. Mutta se ainakin selvis että käy liian laihalla kylmänä. Seuraavaks sit kai uusittava lämpötila-anturit vaikka yleismittarilla mitattuna näyttäisivät suunnilleen olevan toiminnassa. Ja sitten kolvi käryymään ja johtosarjan kimppuun. Mahtaakohan ohjausboxille voida tahdä mitään kunnostusta tai saako niitä kunnostettuna ostettua jostain? Uudet taitaa karata hinnaltaan niin ylös etten pysty ostamaan.
Mitä kaikkea yj rele..
Tuli tossa joku kuukausi sitten mainos konttorin pöydälle firmasta,joka korjaa kaikenlaisia elektroniikkabokseja. Kun menen pajalle,niin yritän kaivaa sen esiin. jos löytyy niin lähetän tietoo.(varmaan netistäkin löytyy. tää oli nimenomaan autoelektroniikkaan perehtynyt firma)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
Yksi anturi mittaa moottorin lämpötilaa ja toinen imuilman lämpötilaa.
Moottori lämpötila-anturi on kierteillä termostaatin lähellä suojamuovin alla.
Vastusarvot ovat 2500 ohmia +20 asteessa, 325 ohmia 80 asteessa ja
185 ohmia 100 asteessa. Kinkkumittari ja lasikannuun lämmintä vettä
anturin lisäksi.
Toinen anturi on vasemmalla puolella ilmanpuhdistimen putkea kahdella
nipsulla kiinni. Vastusarvot ovat 6060 ohmia +20 asteessa, 2600 ohmia
40 asteessa ja 620 ohmia 80 asteessa. Sauna on hyvä mittauspaikka.
Vastusarvojen tulisi täsmätä 5% tarkkuudella. Halpoja nuo kai olisi uusia.
Ne anturien johdot kannattaa katsoa tarkasti läpi.
Moottori lämpötila-anturi on kierteillä termostaatin lähellä suojamuovin alla.
Vastusarvot ovat 2500 ohmia +20 asteessa, 325 ohmia 80 asteessa ja
185 ohmia 100 asteessa. Kinkkumittari ja lasikannuun lämmintä vettä
anturin lisäksi.
Toinen anturi on vasemmalla puolella ilmanpuhdistimen putkea kahdella
nipsulla kiinni. Vastusarvot ovat 6060 ohmia +20 asteessa, 2600 ohmia
40 asteessa ja 620 ohmia 80 asteessa. Sauna on hyvä mittauspaikka.
Vastusarvojen tulisi täsmätä 5% tarkkuudella. Halpoja nuo kai olisi uusia.
Ne anturien johdot kannattaa katsoa tarkasti läpi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
ja sen moottorin lämpöanturin piuhan mittasin liittimen ja ohjausboxin liittimen pinneistä 7 ja 9. molemmista johdoista tuli arvoks 0.7 ohmia. ja niiden jotojen välillä ohjausboxin liitin kiinni tulee 1150 ohmia. en tiiä yhtään pitäiskö olla noin. tarviikohan edes kajota tuohon johtosarjaan? Se kyllä ihmetyttää mitä tapahtui siinä testerissä kun huononi ihan selkeesti ajo sen jälkeen. Siinähän tehtiin vain asentajan mukaan kaasuläpän sopeutus, eli tarkoittaneeko itseoppimista vai mitä liE. Tuon jälkeen kuitenkin hyytyilee vielä lämpimämmällä koneella kuin ennen, eli meni paljon huonommaks. Vaihdoin tänään toiseen läppäkotelon kokeeks mutta ei muuttanut tilannetta yhtään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
no nii nyt on sähkökaavio nenän edessä.
mootorin lämpötila-anturin 1 piikistä menee johto kaasuläppäkotelolle piikki 7 ja matkalla haarautuu myös imuilman lämpötilan tunnistimen piikkiin S sekä vielä moottorin ohjausboxiin piikki 9.
Se toinen johto moottorin lämpöanturilta menee ohj.boxiin piikki7 ja imuilmanlämpötila-anturin toinen johto boxille piikkiin16.
Muuttuikin tuo mittaus aavistuksen hankalammaksi.. kellään neuvoja miten vois mitata nuo johdot ettei sielä olis läpilyöntejä kun eristeet aika halkeilleet.
mootorin lämpötila-anturin 1 piikistä menee johto kaasuläppäkotelolle piikki 7 ja matkalla haarautuu myös imuilman lämpötilan tunnistimen piikkiin S sekä vielä moottorin ohjausboxiin piikki 9.
Se toinen johto moottorin lämpöanturilta menee ohj.boxiin piikki7 ja imuilmanlämpötila-anturin toinen johto boxille piikkiin16.
Muuttuikin tuo mittaus aavistuksen hankalammaksi.. kellään neuvoja miten vois mitata nuo johdot ettei sielä olis läpilyöntejä kun eristeet aika halkeilleet.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
antureita ei saanu vielä tänäänkään uusia.
Mittasin tuon imuilman lämpötila-anturin ja sain arvoksi 800 ohmia huoneen lämmössä. Näyttäis olevan ihan muuta kuin mitä pitäisi. tai ainakin eri kuin mitä tuossa ylhäällä oli tarjottu eli n 6000.
tähän on tarjolla kahta eri anturia: 2- piikkinen ja yksi piikkinen jonka ympärillä metalliputki. tuo jälkimmäinen on ajonestolla varustettuun eli tähän kuuluva. mahtaisiko noilla antureilla olla samat arvot kuitenkin, osaisko joku kertoa?
tämä osa menee saksasta tilattavaksi mutta ei kovin kallis kuitenkaan (30 e), olis vaan kiva tietää ennenkuin tilaan.
ei vaikuttanut ainakaan läpimänä ajoon kun koitin piuha irti ajoa.
tuo sopis kyllä taudis kuvaan kun 800 ohmia tarkoittais noin 60 astetta lämpöä ja lämpimänähän tuo pelittää jotenki
mutta vaikuttaako tuo sitten kylmäkäyntiseokseen?
Mittasin tuon imuilman lämpötila-anturin ja sain arvoksi 800 ohmia huoneen lämmössä. Näyttäis olevan ihan muuta kuin mitä pitäisi. tai ainakin eri kuin mitä tuossa ylhäällä oli tarjottu eli n 6000.
tähän on tarjolla kahta eri anturia: 2- piikkinen ja yksi piikkinen jonka ympärillä metalliputki. tuo jälkimmäinen on ajonestolla varustettuun eli tähän kuuluva. mahtaisiko noilla antureilla olla samat arvot kuitenkin, osaisko joku kertoa?
tämä osa menee saksasta tilattavaksi mutta ei kovin kallis kuitenkaan (30 e), olis vaan kiva tietää ennenkuin tilaan.
ei vaikuttanut ainakaan läpimänä ajoon kun koitin piuha irti ajoa.
tuo sopis kyllä taudis kuvaan kun 800 ohmia tarkoittais noin 60 astetta lämpöä ja lämpimänähän tuo pelittää jotenki

Viimeksi muokannut pekkaliipola, Ma 04.10.2010 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä näyttäisi anturissa olevan vikaa... Paa nyt uudet anturit aluksi,
niin on yksi vikamahdollisuus eliminoitu. Kylmäkäynti on poskellaan
ja moottori käy liian laihalla kylmänä.
Nuo arvot ja tiedot on poimittu saksankielisestä korjauskäskirjasta
"So wird es gemacht". Alfamer myy vastaavaa teosta suomeksi ja
kannattaisi varmaan ostaa se, jos aikoo itse korjata autoa.
niin on yksi vikamahdollisuus eliminoitu. Kylmäkäynti on poskellaan
ja moottori käy liian laihalla kylmänä.
Nuo arvot ja tiedot on poimittu saksankielisestä korjauskäskirjasta
"So wird es gemacht". Alfamer myy vastaavaa teosta suomeksi ja
kannattaisi varmaan ostaa se, jos aikoo itse korjata autoa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 70
- Liittynyt: To 26.08.2010 08:41